Muis voelt niet "responsive" op nieuwe Ubuntu laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 07:54
De muis voelt niet "responsive"; hij lijkt sluggish, of inconsistent met de acceleratie, of hij lijkt een "wakeup delay" te hebben, of iets anders. Ik kan het niet goed articuleren.

In 2021 heb ik Ubuntu LTS geinstalleerd, en door de jaren heen geupgrade naar Ubuntu 22 LTS (hij is up to date; Linux 5.15.0-126, Gnome 42.9 op X11, Ubuntu 22.04.5 LTS).

Recent heb ik de SSD van mijn oude workstation naar mijn nieuwe laptop verplaatst.

Met de workstation gebruikte ik de Iiyama ProLite X8327OQS monitor, en nu met de laptop, werk ik ook op deze monitor. In Gnome staat hij op "external only", dus laptopscherm staat uit.

Hiervoor heb ik een maand op de enkel op de laptop gewerkt, met enkel het interne laptopscherm, met een andere Ubuntu 22 LTS install (andere SSD). Daar voelde de muis prima.

Sinds dat ik op de oude SSD, met oude Ubuntu install werk, op de nieuwe laptop, met het externe scherm, voelt de muis niet meer goed aan. Ook als ik terug ga naar een Ubuntu Live USB, of als ik op het laptopscherm werk, lijkt het nog steeds niet responsive te zijn.

Ergens tussen nu en 2021 heb ik iets met de muisinstellingen gesleuteld, iets met de acceleratie, want die voelde toen niet goed. Ik weet niet meer wat ik destijds heb aangepast, en of die settings nog actief zijn.

Echter heb ik mij helemaal suf gezocht maar ik kan geen verschillen vinden met een stock Ubuntu 22 LTS install. X11, dcfonf, xinput en udev zijn plekken waar je met de muisinstellingen kunt klooien, hier heb ik geen sporen van aanpassingen kunnen vinden. Het lijkt allemaal stock.

Mogelijke oorzaken:
- Temperatuur LCD lager door lagere kamertemperaturen, meer delay?
- Na een maand op laptop gewerkt te hebben, gewenning met laptopscherm, welke wellicht betere responstijd heeft?
- Na overzetten SSD naar nieuwe machine, zijn wellicht bepaalde configs niet meer actief, welke invloed hebben op de muis
- Psychologisch probleem, kwestie van het de tijd geven om weer te wennen aan nieuwe setup?
- Usb autosuspend in Linux staat op 2000ms (kernel default). Zou kunnen dat er nu een micro-wakeup delay, wat voor het probleem zorgd. Op laptop gebruikt ubuntu andere configs in sommige gevallen, automatisch.
- USB delays op nieuwe machine
- HDMI delays op nieuwe machine
- Iets met als Linux/Ubuntu op laptop draait, dat hij anders omgaat met USB polling rate, of mouse polling rates, of USB devices in een autosuspend zet (/sys/module/usbcore/parameters/autosuspend)?

Nieuwe laptop is HP Pavilion 14-ec1350nd.

De muis is Logitech G402. Direct met USB kabel in poort op laptop (geen hub).

Ik heb ook een Razer Viper V2 Pro uitvoerig gebruikt, die lijkt ook dat "wakeup" effect te hebben. Die muis is slechter in consistentie dan de Logitech. De Logitech was altijd een geweldig consistent en snappy/responsive in gebruik.

Heeft iemand een idee? Misschien stel ik mij aan? De muis voelt gewoon niet "lekker", het computercomfort is daardoor veel lager dan voorheen.

EDIT: Andere mogelijke oorzaken:

- Muismat
- Muis-sensor
- Frame drops (in grafische stack, of een kernel thread die op een core draait die 100% belast is, en niet de polling rate kan bijhouden (wellicht een scheduling probleem)
- Power management/CPU throttling related (de genoemde kernel ondersteund geen Performance mode, alleen Balanced en Power saver. Nieuwere kernel geprobeerd, maar die heeft NVME failures, lijkt. Dus ik blijf daarom op de oudere kernel. Misschien toch maar eens die nieuwere kernel met Performance mode gebruiken.

Ik zou wellicht logs moeten verzamelen van de polling intervals, wellicht dat hier spikes in zitten. Ook frame times van de DE, hier zouden wellicht micro stutters kunnen zijn. Deze laptop heeft integrated graphics die duidelijk minder power heeft dan mijn vorige dedicated AMD kaart die in mijn workstation zat.

[ Voor 12% gewijzigd door amusedly op 05-01-2025 12:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus, resumé:
- Zelfde laptop
- Zelfde muis
- Andere installatie (oudere die is overgezet voelt niet lekker, verse deed het ervoor prima)

Als eerste dacht ik om een nieuwe gebruiker te maken en daar te testen, maar je hebt al een live omgeving gebruikt om dit uit te sluiten. Het is wel apart dat je eerst nergens last van leek te hebben totdat je de schijf met oude installatie in je laptop deed om daar verder mee te werken.

De micro slaap kan idd komen door de auto-suspend op de USB poorten. Dit is iets wat niet standaard is op een desktop, want die heeft geen accu om te sparen voor die paar minuten meer tijd. Dat zou echter niks met acceleratie of andere bewegingen te maken moeten hebben.

Er is overigens wel een nieuwere LTS uit, al bijna 9 maanden. Je zal hiermee wel hoogstwaarschijnlijk naar Wayland gaat ipv Xorg en je muis zal hier toch iets anders reageren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Het zou misschien ook de muismat kunnen zijn. Ook de muis zelf heb ik in dezelfde periode met isopropyl alcohol schoongemaakt omdat er vuil in de muiwiel-sensor was gekomen. Ik heb toen vrij enthausiast IPA toegepast en de muis moeten laten drogen op de verwarming. Uit alle hoeken en gaten kwam er IPA druipen. Ook is door de jaren heen de sensor bekrast geraakt.

De muismat is ook niet meer moeders mooiste. Het is een stoffen Logitech mat, hij slijt langzaam omdat het een soort vezels zijn, net als kleding. Dus hij wordt inconsistent wat betreft de weerstand die je voelt op verschillende plekken van de muismat.

Het comfort lijkt hoger nu ik de muis direct op het bureau gebruik. Misschien dus andere muismatten proberen.

Ik zal dingen blijven proberen tot de oorzaak duidelijk wordt.

@Hero of Time Autosuspend is inderdaad nog steeds een "verdachte". Als ik de muis even niet heb gebruikt (enkele seconden) en dan hard van A naar B wil, zou er in theorie een miniscule recovery time kunnen zijn voordat de muis weer reageert, wellicht heeft dit impact op het muisgevoel. Allemaal speculatie overigens. Ik zie wel dat autosuspend aan staat, maar ik zal eens moeten kijken naar de kernel source en docs of hier logging aangezet kan worden. Heb al geprobeerd autosuspend uit te zetten, maar dit had geen merkbaar effect. Het beste is om "bewijs" te hebben dat er X ms wakeup delay is d.m.v. logs. Dat zou bewijzen dat ik niet gek ben, wat absoluut ook een mogelijkheid is.

@Hero of Time Wayland blijf ik vanaf zolang het kan, wat ik had daar altijd micro-freezing mee. Muis blijft dan enkele frames hangen. Dit zal ooit opgelost worden, en wellicht op sommige distributies al het geval. Wellicht binnenkort eens de laatste Ubuntu LTS gaan uitproberen, met Wayland. Zou kunnen dat die inderdaad anders aan gaat voelen.

[ Voor 47% gewijzigd door amusedly op 05-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 12:33
Batterijtje leeg!

Was bij mij een keer de oorzaak.
Kwam er pas achter nadat ik Fedora opnieuw had geinstalleerd 8)7

Edit:

Sorry, je gebruikt geen wireless muis.

[ Voor 17% gewijzigd door bikkel007 op 05-01-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
Ik merkte dat CPU verbruik (Ryzen 5 4Ghz) consistent op 20% is in Gnome en op 10% in XFCE.
Polling rate bleek op 1000Hz te staan.

Polling rate jitter kon gelogd worden via

code:
1
2
sudo apt install libinput-tools
libinput debug-events | grep POINTER_MOTION

Vervolgens kan output gepiped worden naar een csv bestand. LibreOffice Calc e.g. het "everything is a CSV if you're brave enough" programma kan deze output openen als spreadsheet met wat find en replace operaties en creatief gebruik van custom delimiters.

Vervolgens kunnen stats berekend worden wat betreft polling jitter. Bij actief gebruik van de machine kon het systeem de 1000Hz niet bijbenen. Dit kan niet helpen om de muis goed te laten aanvoelen.

Polling rate kan in de kernel verlaagd worden, maar dit had geen effect bij mij. Weet niet waarom. Lijkt dat de Logtech muis zijn eigen ideen heeft en "pusht" op basis van persistent config op de muis.

Polling rate van deze Logitech muis kan aangepast worden van 1000 naar 100 of naar 500. Dit heeft effect op CPU verbruik.

code:
1
2
sudo apt install ratbagd
ratbagctl singing-gundi rate set 500

(singing-gundi is blijkbaar ID van mijn muis, zal mogelijk afwijken)

Na dit gedaan te hebben voelt de muis nog steeds shit.

Heb 144Hz IPS paneel aangesloten; muist heeft geen ghosting maar het is nu duidelijk dat dit een acceleratie probleem lijkt.

Ik denk dat het acceleratiemodel anders was.

Mijn motto is "embrace the defaults" omdat je anders continue alles aan het tweaken blijft. Libinput heeft nogal zware accell. afhankelijk van bepaalde factoren. Het varieert dus. Zie:
https://wayland.freedeskt...html#motion-normalization
https://wayland.freedeskt...pointer-acceleration.html

Mijn tactiek is nu "herscholen" door heel bewust mijzelf te trainen met de nieuwe acceleratiemodel. Vasthouden aan wat ik gewend bent geeft veel frictie, ik overschiet telkens als ik iets wil aanklikken. Maar met genoeg tijd denk ik dat ik kan wennen aan dit acceleratiemodel.