Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Allen, ik ben op zoek naar wijsheid.

De situatie:
Jaren dertig huis, paar jaar geleden gekocht. Huis had al zonnepanelen: 18 stuks, zzo. Volgens de boekhouding ZN Shine pv tech type zxm6-60-250m. Omvormer een Delta Rpi h3a-120 volgens mij, is een keer vervangen door de vorige bewoners. Wp volgens opgave 4500, wek er zo rond de 3000 kWh per jaar mee op. Prima.

Nu wil ik het dak aanpakken. Ik heb van binnenuit dik geïsoleerd, en ik wil dampopenfolie onder de pannen. De panlatten zijn niet best meer, ik wil kijken hoe het dakbeschot zich sinds de isolatie houdt, en de schoorstenen moeten onderhouden of verwijderd (niet in gebruik). Deze klus moet ergens dit jaar gebeuren.

Dan is natuurlijk de vraag: ga ik een prima werkende installatie vervangen voor een nieuwe of leg ik de oude er weer op? Budget is er wel, maar ik doe graag het goede voor mens en natuur, en de portemonnee. Wat zouden jullie doen, en waarom?

Nog even cf de vragenlijst
Foto's
Die deel ik liever niet.
Beschikbare (dak)ruimte
dak op het zzo, 60 graden, ca 11 m bij 3 is nu belegd met zonnepanelen. Die liggen net boven de dakramen nu. Er zouden nog wat bij kunnen
Schaduw
Geen.
Jaarverbruik
Nu ca 3000, er komt komend jaar nog een keer een warmtepomp (FE)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fasen.
Budget en doel
Ja. Duurzaamheid en portemonnee.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik kan wel wat maar werk liever niet op hoogte. Voor vervangen vh dak komt waarschijnlijk een dikke steigerstellage, dus dat maakt het minder erg. Maar iets liever laat ik het doen.
Bijhouden van data
Doenlijk via Enelogic, hoef ik niet op paneelniveau.
Reeds verkregen offertes
Nvt, eerst eens overwegen wat wijs is.
Regio
Drenthe.

[ Voor 32% gewijzigd door Knappel op 05-01-2025 14:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:18
Als je het eraf halen en terugplaatsen zelf gaat doen, dan kun je het doen, dan kost het eigenlijk niet veel behalve je eigen uren. Laat je het doen, dan moeten die panelen de rest van hun levensduur ook die extra uren van de monteurs terugverdienen.

Panelen zijn niet echt veel efficiënter geworden, maar wel een stuk groter en daardoor hebben ze een hogere Wattpiek. Als je ze gaat vervangen door nieuwe, grotere, kan het zijn dat je soms slechter uitkomt aan wat je kwijt kunt en dan hoeft dat niet te betekenen dat je met nieuwe panelen meer opbrengst hebt, maar natuurlijk wel demontage, montage en de panelen zelf als kosten. Dus in feite meer kosten dan de huidige, terwijl deze nog prima werken .

Ook het salderen gaat stoppen, dus vermoedelijk zijn de huidige in feite al afbetaald, maar de nieuwe zullen dat veel minder kunnen. In dit geval is mijn mening dat je zou moeten proberen als je handig genoeg bent, zelf de handen uit de mouwen te steken. Gaat dat niet, dan een partij vinden die dat voor je kan doen voor een schappelijke prijs, maar vervangen door nieuwe lijkt me lastig te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Vul de openen zonnepanelen topic formulier even in, dan hebben we een beeld bij de situatie, deze kun je vrijwel bovenin op dit forum vinden.

Zorg in ieder geval dat je panlatten goed zijn, die heb je nodig om de panelen te plaatsen en voor je eigen en andermans veiligheid om erop te kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
@Coolmint dank je. Je zegt goede dingen. Hoe lang zouden panelen een beetje mee moeten gaan?

@RobertV70 ik heb het formulier toegevoegd maar vond het weinig toevoegen. Ceteris paribus zijn de meeste onderdelen niet relevant. Goede panlatten is een van de aanleidingen, nemen we zeker mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Dit is domweg een financieel verhaal:

Terugleggen van oude spul kost geld
Terugleggen van nieuw spul kost meer geld, maar gaat of meer genereren, of legt minder terug.

In beide gevallen zou zowel AC als DC traject moeten voldoen, dus installatie is minder werk als geheel nieuw.

Ten opzichte van 250W generatie zit nog wel redelijk verschil in opbrengst/oppervlak. Specifiek het genoemde paneel is slechts 15,4% tegen 22-23% nu

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 05-01-2025 14:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 15:57
Oude naar een andere dakhelft en nieuwe waar de oude lagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:33
Dat laatste hebben wij vorig jaar gedaan. 15 % tov 23% vind ik best fors. En als je nu nieuwe legt kunnen ze weer veertig jaar mee. Die oude misschien nog 10 jaar?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Goede optie wellicht. Maar de andere dakhelft is nnw 60 graden. Ik begrijp dat dat geen bal oplevert, ook omdat deze panelen het vooral doen in volle zon en niet in halfrond. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 16:07

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb vorig jaar voor hetzelfde dilemma gestaan.. 8 jaar oude panelen vervangen ja/nee..
8 jaar geleden had ik 15x265wp zonnepanelen laten plaatsen. Laatste jaren kwam steeds meer de wens om een dakkapel te plaatsen.
Set uiteindelijk via marktplaats kunnen verkopen tegen een leuke prijs (werd zelfs door hen gedemonteerd). Wel grappig om te zien hoe "vies" de dakpannen dan toch zijn.. je zag duidelijk de omlijningen van de zonnepanelen.
Vervolgens dakkapel laten plaatsen en een nieuwe set geplaatst (9x430wp) (meer kon ik niet kwijt).

Financieel is het niet verstandig.. vervangen kost altijd geld. Maar met de gedachte dat ik hem toch al had terugverdient en nog een klein prijsje ervoor terug kreeg, maakte het wel goed.

Nu heb ik een dakkapel waar ik erg blij mee ben.

Het voordeel voor nu is, dat de zonnepanelen prijzen erg laag zijn, omdat de markt volledig is ingestort.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1