Allen, ik ben op zoek naar wijsheid.
De situatie:
Jaren dertig huis, paar jaar geleden gekocht. Huis had al zonnepanelen: 18 stuks, zzo. Volgens de boekhouding ZN Shine pv tech type zxm6-60-250m. Omvormer een Delta Rpi h3a-120 volgens mij, is een keer vervangen door de vorige bewoners. Wp volgens opgave 4500, wek er zo rond de 3000 kWh per jaar mee op. Prima.
Nu wil ik het dak aanpakken. Ik heb van binnenuit dik geïsoleerd, en ik wil dampopenfolie onder de pannen. De panlatten zijn niet best meer, ik wil kijken hoe het dakbeschot zich sinds de isolatie houdt, en de schoorstenen moeten onderhouden of verwijderd (niet in gebruik). Deze klus moet ergens dit jaar gebeuren.
Dan is natuurlijk de vraag: ga ik een prima werkende installatie vervangen voor een nieuwe of leg ik de oude er weer op? Budget is er wel, maar ik doe graag het goede voor mens en natuur, en de portemonnee. Wat zouden jullie doen, en waarom?
Nog even cf de vragenlijst
De situatie:
Jaren dertig huis, paar jaar geleden gekocht. Huis had al zonnepanelen: 18 stuks, zzo. Volgens de boekhouding ZN Shine pv tech type zxm6-60-250m. Omvormer een Delta Rpi h3a-120 volgens mij, is een keer vervangen door de vorige bewoners. Wp volgens opgave 4500, wek er zo rond de 3000 kWh per jaar mee op. Prima.
Nu wil ik het dak aanpakken. Ik heb van binnenuit dik geïsoleerd, en ik wil dampopenfolie onder de pannen. De panlatten zijn niet best meer, ik wil kijken hoe het dakbeschot zich sinds de isolatie houdt, en de schoorstenen moeten onderhouden of verwijderd (niet in gebruik). Deze klus moet ergens dit jaar gebeuren.
Dan is natuurlijk de vraag: ga ik een prima werkende installatie vervangen voor een nieuwe of leg ik de oude er weer op? Budget is er wel, maar ik doe graag het goede voor mens en natuur, en de portemonnee. Wat zouden jullie doen, en waarom?
Nog even cf de vragenlijst
Foto's
Die deel ik liever niet.Beschikbare (dak)ruimte
dak op het zzo, 60 graden, ca 11 m bij 3 is nu belegd met zonnepanelen. Die liggen net boven de dakramen nu. Er zouden nog wat bij kunnenSchaduw
Geen.Jaarverbruik
Nu ca 3000, er komt komend jaar nog een keer een warmtepomp (FE)Huidige elektriciteitsaansluiting
Drie fasen.Budget en doel
Ja. Duurzaamheid en portemonnee.Wie gaat het project uitvoeren
Ik kan wel wat maar werk liever niet op hoogte. Voor vervangen vh dak komt waarschijnlijk een dikke steigerstellage, dus dat maakt het minder erg. Maar iets liever laat ik het doen.Bijhouden van data
Doenlijk via Enelogic, hoef ik niet op paneelniveau.Reeds verkregen offertes
Nvt, eerst eens overwegen wat wijs is.Regio
Drenthe.[ Voor 32% gewijzigd door Knappel op 05-01-2025 14:08 ]