Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:34
Beste,

Ik ben geen electricien en aangezien het zondag is, stel ik de vraag hier.
Sinds gistermiddag valt een groep van mij telkens uit. Het is wel een groep waar nogal veel op zit (garage, buitenlampen, heel de keuken (excl quooker, afzuigkap en oven) en 1 slaapkamer met een computer.
(Het is geen aardelek probleem)

Wanneer de groep uitvalt dan valt 1 van de 3 hoofdschakelaars ook uit (altijd de rechter).
Het valt echter heel onregelmatig uit. Stel ik doe alles aan dan valt het niet direct uit, maar opeens na enkele minuten of soms na enkele uren.

Het kan denk ik geen kortsluiting zijn van bvb de koelkast/diepvries of vaatwasser. Dan zou die direct weer uitklappen als het aan gaat (want deze starten direct op na aanzetten groep 2)
Ik ben ook 1 voor 1 de stopcontacten aan het in en uithalen, maar niks laat het direct uitklappen.

Hoofdschakelaar misschien kapot? Maar nu werkt die al 1 uur lang zonder dat ik de groep aan zet.

Iemand een idee?

Technische installatie dus schopje naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 05-01-2025 13:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Gezien het weer zou mijn eerste verdachte je tuin/buitenlampen zijn. Kan je die loskoppelen van de groep?

Maar als je vermoed dat het geen kortsluiting is, dan is het dus overbelasting. Dan is er ergens dus een grote stroom vreter bij gekomen en dat zou je wel weten.
Kan het een defecte installatie automaat zijn?

Succes!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Ik ben gewend dat je in een standaard installatie 1 hoofdschakelaar hebt, en daarna een of meer aardlekken met max 4 groepen per aardlek (in oude installaties soms meer groepen per aardlek).

Weet je zeker dat je aardlek niet uit gaat? Misschien foto met daarin aangegeven wat uit springt in de kast.

Verder net als hierboven; elektra buiten/vochtige ruimte is vaak de eerste verdachte.

Edit: wellicht 3 fase aansluiting met 1 hoofdschakelaar per fase? Dacht dat dit ook 1 schakelaar is normaal?

[ Voor 26% gewijzigd door Cyriel85 op 05-01-2025 08:38 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Saint2Saint schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:27:
Gezien het weer zou mijn eerste verdachte je tuin/buitenlampen zijn. Kan je die loskoppelen van de groep?

Maar als je vermoed dat het geen kortsluiting is, dan is het dus overbelasting. Dan is er ergens dus een grote stroom vreter bij gekomen en dat zou je wel weten.
Kan het een defecte installatie automaat zijn?

Succes!
Ik dacht in begin ook dat het de buitenlampen waren, maar het is niet de aardlek die uitvalt, dus kan het waarschijnlijk ook niet door de kou of vocht komen.
Ja ik heb alle grote stroomvreters nagekeken, maar die zitten niet op de groep.
Wat ik kan bedenken als grote vreters zijn:

Koelkast/diepvries/vaatwasser en evt airfryer in de keuken
In slaapkamer alleen mijn computer (maar die is het niet, want die heb ik uitgeschakeld en nog steeds valt de groep uit)

Wat bedoel je met installatie automaten? Ik heb wel een airco, maar deze staat op een andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Cyriel85 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:33:
Ik ben gewend dat je in een standaard installatie 1 hoofdschakelaar hebt, en daarna een of meer aardlekken met max 4 groepen per aardlek (in oude installaties soms meer groepen per aardlek).

Weet je zeker dat je aardlek niet uit gaat? Misschien foto met daarin aangegeven wat uit springt in de kast.

Verder net als hierboven; elektra buiten/vochtige ruimte is vaak de eerste verdachte.
100% dat de aardlek niet uit gaat.
(die heb ik allemaal zelfs voor de zekerheid aan en uit gezet)

Even een voorbeeld van mijn meterkast (dit is niet mijn meterkast, maar kan nu ook moeilijk een scherpe foto maken ervan)
Wat rood is omcirkelt. Dat is de hoofdschakelaar toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4vuIaaZT1a-aWZWcmI6G8d6egQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz4AYfb5i0Wm4gXFr4ppeIIj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 10:43
Dat wat uitgaat is de hoofdzekering van de netbeheerder. Die hoort alleen uit te gaan als er meer dan 25 ampère door de stroomkring gaat.

Dan moet er dus een aantal grote verbruikers tegelijkertijd aan staan. (Waterkoker, vaatwasser oven, quooker, wasmachine, EV)

Als dat niet zo is. Dan is er of sprake van kortsluiting in een van je apparaten of die hoofdzekering van de netbeheerder is kapot.

Aangezien je eigen groepen niet uit gaan. Reken ik er met de informatie die je geeft op dat de hoofdzekering van de netbeheerder defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Een groep is tegen overspanning beveiligd door middel van een installatie automaat. Deze slaan uit op kortsluiting of na enige tijd op overbelasting ergens in de groep of door het totaal van de groep.

Je aardlek automaat schakelt uit bij lekstroom dus de nul en de fase zijn niet in balans, je lekt dan ergens stroom.

Je aardlek automaat schakelt niet uit, dus de nul en de fase zijn in balans, er lekt nergens stroom.

@BovenHond volgens mij wordt in de startpost gemeld dat één van de groepen er ook uit klapt, dus niet alleen de hoofdzekering van de netbeheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door Saint2Saint op 05-01-2025 09:42 . Reden: typo's en verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Laatst online: 11-09 10:43
Saint2Saint schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:51:
Een groep is tegen overspanning beveiligd door middel van een installatie automaat. Deze slaan uit op kortsluiting of na enige tijd op overbelasting ergens in de groep of door het totaal van de groep.

Je aardlek automaat schakelt uit bij lekstroom dus de nul en de fase zijn niet in balans, je lekt ergen stroom.

@BovenHond volgens mij wordt in de startpost gemeld dat één van de groepen er ook uit klapt, dus niet alleen de hoofdzekering van de netbeheerder.
Je hebt gelijk. Slecht gelezen. Dus@ts alle apparaten op die groep/automaat die uitgaat. Allemaal uitzette en of tijdelijk elk op een andere automaat zetten. En zo langzaam uitsluiten en vaststellen welk apparaat de dader is.

Ik denk aan de koelkast of de vriezer, gezien het onvoorspelbare gedrag. Even de plint los en kijken of je deze op een andere groep kan zetten. Gebruik hier een hele dikke dure verlengkabel voor, anders krijg je nog meer schade.

[ Voor 12% gewijzigd door BovenHond op 05-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Saint2Saint schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:51:

Je aardlek automaat schakelt uit bij lekstroom dus de nul en de fase zijn niet in balans, je lekt dan ergens stroom.

Ik heb momenteel alles wat niet onder de betreffende groep valt aangezet
(quooker, oven, kookplaat, wasmachine en droger boven en alle lampen).
Valt nu ongeveer al iets meer dan 1 uur niet uit.
Dus ik denk inderdaad dat het niet aan de zekering van de netbeheerder ligt.

Nu moet ik dus 1 voor 1 alles gaan testen op een andere groep.
Maar het is geen aardlek probleem, want die schakelt zich niet uit? De hendels blijven omhoog van mijn aardlekschakelaars. Lek ik dan nog steeds stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Als je aarde niet goed is aangesloten zou het wel kunnen... Maar daar kom je meestal te laat achter..
Wat je kan doen is bij aantal stopcontacten de aardweerstand meten. Als die te hoog is dan zal je ALS nooit afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:09:
Als je aarde niet goed is aangesloten zou het wel kunnen... Maar daar kom je meestal te laat achter..
Wat je kan doen is bij aantal stopcontacten de aardweerstand meten. Als die te hoog is dan zal je ALS nooit afslaan.
Heeft afgelopen 2 jaar perfect gewerkt.
Wel is enkele maanden terug in mijn tuin een stopcontact afgekoppeld.
Deze hebben ze met Wago lasklemmen afgekoppeld. De aardedraad hangt wel los erin (deze niet afgeklemt)
Ook is het hierbinnen een beetje vochtig door het weer.
Zou dit het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Kans dat dit nieuwe aardpunt nu minder weerstand heeft dan een diep geslagen aardpunt is erg klein....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
Voelen de groep en de hoofdautomaat die uit springen kort na uitschakeling warm aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Baxke op 05-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Baxke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:30:
Voelen de groep en de hoofdautomaat die uit springen kort na uitschakeling warm aan?
Goede vraag voor de TS, dan weet je of er overbelasting of kortsluiting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik verwacht wel kortsluiting, anders klapt je hoofdzekering er niet uit. Koelkasten en vaatwassers zijn wel de usual suspects. Wat je zegt over dat het meteen weer moet gebeuren zodra je de groep aan zet klopt niet. Water geeft onvoorspelbaar gedrag. Ik zou je vaatwasser eens loshalen (dus niet alleen uit, stekker er fysiek uittrekken) Als dat het niet is dan inderdaad je koelkast met een dik verlengsnoer op een groep zetten waar geen spul op zit waarvan het vervelend is als de stroom steeds uitvalt. Ik zet mijn geld op deze twee apparaten. En anders de vriezer...zelfde verhaal.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is de stekker van de computervoeding eruit? Uitschakelen op het frontpaneel is niet compleet uit.
Quooker is ook verdacht het kan zijn dat er teveel belasting op een fase zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Ik dacht in begin ook dat het de buitenlampen waren, maar het is niet de aardlek die uitvalt, dus kan het waarschijnlijk ook niet door de kou of vocht komen.
Vocht kan ook kortsluiting maken.

Ik zou de buitenlampen niet zomaar uitsluiten als oorzaak.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Baxke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:30:
Nee! Beide niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Jelle Brolnir schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:48:
Ik verwacht wel kortsluiting, anders klapt je hoofdzekering er niet uit. Koelkasten en vaatwassers zijn wel de usual suspects. Wat je zegt over dat het meteen weer moet gebeuren zodra je de groep aan zet klopt niet. Water geeft onvoorspelbaar gedrag. Ik zou je vaatwasser eens loshalen (dus niet alleen uit, stekker er fysiek uittrekken) Als dat het niet is dan inderdaad je koelkast met een dik verlengsnoer op een groep zetten waar geen spul op zit waarvan het vervelend is als de stroom steeds uitvalt. Ik zet mijn geld op deze twee apparaten. En anders de vriezer...zelfde verhaal.
Ben ik ni mee bezig, 1 voor 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Xander schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Vocht kan ook kortsluiting maken.

Ik zou de buitenlampen niet zomaar uitsluiten als oorzaak.
Dan schiet de aardlek ook uit, wat nu niet gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb dit ook eens gehad, bleek een slechte lasdop in een centrale verdeeldoos te zijn. Die draaidingen maken na verloop van tijd schijnbaar steeds slecter contact. Vervangen door wago’s en nooit meer last gehad. Laat het goed uitzoeken want dit kan een brandoorzaak worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het buitenstopcontact is weggehaald en afgemaakt met wago's. Zitten die binnenshuis of buitenshuis? Kan daar vocht in de buurt komen? Long shot: Dat zou een weerstand tussen fase en nul kunnen vormen. Met een onzeker sluipverbruik, dat optelt voor de grenswaarden op de automaat.

Met dit soort dingen kun je trial error te werk gaan.
Je begint met alles met een sterker op de bewuste groep af te koppelen.
Daarna alle groepen die goed zijn uitzetten. Zo sluit je die uit van eventuele gekheid om gericht binnen de groep te zoeken.

Je hebt een slimme meter dus je kunt het huidige stroomverbruik meten. Schrijf steeds op wat je daarmee afleest.

Nu sluit je steeds een apparaat terug aan en controleert het huidige verbruik. Zowel standby als onder maximaal belast. Schrijf het op.

Heb je geen gekheden gezien, kom je bij de ingewikkelder dingen.
Fases door elkaar gekruisd, automaat stuk, te hoge piekbelasting van een apparaat...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Nee hoor, niet als je vocht alleen tussen fase en nul zit.

Als je bijvoorbeeld een dubbel geïsoleerd (dus ongeaard) kunststof armatuur vol met water hebt gaat je aardlekschakelaar er niet uit. Daarvoor moet er wel een pad naar aarde zijn.

Heb het zelf een paar jaar geleden toevallig gehad toen er door lekkage water in de groepenkast zelf liep, ook de eindgroep en de beveiliging van de netbeheerder eruit.

Maar blijkbaar weet jij het beter. Ook goed...

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 05-01-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
[...]

Hoeft niet per sé! Als er een sluiting tussen schakeldraad en nul zit, of bijvoorbeeld in de lichtbron zelf, dan knalt de aardlekschakelaar er zeker niet uit.

Gezien het weer zou ik zeker proberen de elektra van de tuin af te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
[...]

Zoals er al gereageerd is, water geleid, dus het hoeft alleen maar een contact te maken tussen fase en nul. Het kan heel goed wel je tuinelektra zijn. Als het kan zou ik inderdaad die ook loshalen. Heb een tijdje hetzelfde gehad toen ik mijn huis net had gekocht. Wist dat er gebeund was in de tuin, wist alleen niet dat de hele tijd ingeplugd zat in een stopcontact...in de kruipruimte. We zitten hier dicht op het grondwater dus volle sluiting af en toe. Aardlek deed toendertijd niks, granted, want stoppenkast uit jaar kruik. Wel steeds stop eruit, hoofdzekering niet want stoppen kunnen langer wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Je schrijft dat je hele keuken excl. Cooker op die groep zit. Hoewel dat ongetwijfeld niet de oorzaak is van dit probleem, hoop ik wel dat dit niet klopt. Volgens de NEN1010 moeten de stopcontacten in de keuken over meerdere groepen verdeeld zijn. Dit heeft te maken met het feit dat er relatief veel grote stroomverbruikers in de gemiddelde keuken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ik verdenk nu toch de tuin, want net schakelde hij weer heel snel uit en hoorde ik een pats in de tuin.
Alle grote verbruikers heb ik 1 voor 1 getest en niks hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
HansMij schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:12:
Je schrijft dat je hele keuken excl. Cooker op die groep zit. Hoewel dat ongetwijfeld niet de oorzaak is van dit probleem, hoop ik wel dat dit niet klopt. Volgens de NEN1010 moeten de stopcontacten in de keuken over meerdere groepen verdeeld zijn. Dit heeft te maken met het feit dat er relatief veel grote stroomverbruikers in de gemiddelde keuken staan.
Dat heb ik niet geschreven, zie mijn openingspost
Ik heb afzuigkap, oven en quooker op een andere groep.
Koelkast, vaatwasser en diepvries zitten in de keuken groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Waterbeesje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:42:
Het buitenstopcontact is weggehaald en afgemaakt met wago's. Zitten die binnenshuis of buitenshuis? Kan daar vocht in de buurt komen? Long shot: Dat zou een weerstand tussen fase en nul kunnen vormen. Met een onzeker sluipverbruik, dat optelt voor de grenswaarden op de automaat.
Buitenhuis. Ze zitten ook in een oude ip44 stekkerdoos.
Toch is het binnen wel een beetje vochtig.
Net sprong een aarde wel uit, alleen dat was eenmalig.
Ik ga weer alle apparaten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Buitenhuis. Ze zitten ook in een oude ip44 stekkerdoos.
Toch is het binnen wel een beetje vochtig.
Net sprong een aarde wel uit, alleen dat was eenmalig.
Ik ga weer alle apparaten af.
Heb je je tuin nu al losgehaald dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Jelle Brolnir schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Heb je je tuin nu al losgehaald dan?
Nee, zo ver was ik nog niet gekomen
Maar het probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost?

Ik was om ongeveer 13:30 thuis en wilde beginnen aan verdere onderzoek.
Om alles goed te testen deed ik alles aan en direct sprong dit keer de betreffende groep + hoofdzekering weer uit. Dit keer ook echter een van de 3 aardlek!

Dus deze ook weer omhoog gedaan en vervolgens gaan testen.
Eerst alles eruit en 1 koelkast aan, daarna diepvries, daarna koffiezetter en etc
Er is niks meer uitgeklapt!
Nu zit alles weer erin, zoals eerst!

Mijn vader is ondertussen langs geweest met zijn multimeter, maar ook hier zagen we niks bijzonders op de stopcontacten en stekkers.

Het is mij een raadsel, ik ga morgen of dinsdag toch even buiten kijken, want begin steeds meer te vermoeden dat het een tijdelijk probleem was door extreme kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
Nee, kou is niet het probleem. Echt niet. Maar je weet nu wat je moet doen, je probleem komt namelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Jelle Brolnir schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:46:
Nee, kou is niet het probleem. Echt niet. Maar je weet nu wat je moet doen, je probleem komt namelijk terug.
Aan de ene kant hoop ik dat, aan de andere kant ook niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
Ik verdenk nu toch de tuin, want net schakelde hij weer heel snel uit en hoorde ik een pats in de tuin.
Ik zou toch wel graag weten waar die pats vandaan kwam. :X
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:06:
Mijn vader is ondertussen langs geweest met zijn multimeter, maar ook hier zagen we niks bijzonders op de stopcontacten en stekkers.
Als je iets wilt meten bij een dergelijke storing, moet je de isolatieweerstand meten met een hoge meetspanning (250VDC of 500VDC). Dat lukt helaas niet met de meeste multimeters. Plus als de fout tussen fase en nul zit, wil je tussen fase en nul meten en dit gaat alleen als je alle verbruikers loskoppelt. Dat kan even een werkje zijn als er vast aangesloten verlichtingsarmaturen op de groep zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Nee, zo ver was ik nog niet gekomen
Maar het probleem lijkt zichzelf te hebben opgelost?

Ik was om ongeveer 13:30 thuis en wilde beginnen aan verdere onderzoek.
Om alles goed te testen deed ik alles aan en direct sprong dit keer de betreffende groep + hoofdzekering weer uit. Dit keer ook echter een van de 3 aardlek!

Dus deze ook weer omhoog gedaan en vervolgens gaan testen.
Eerst alles eruit en 1 koelkast aan, daarna diepvries, daarna koffiezetter en etc
Er is niks meer uitgeklapt!
Nu zit alles weer erin, zoals eerst!

Het is mij een raadsel, ik ga morgen of dinsdag toch even buiten kijken, want begin steeds meer te vermoeden dat het een tijdelijk probleem was door extreme kou?
Vocht. Buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 20:44
Voorbarige conclusie. Ik zou dat echt niet zomaar uitsluiten. Zeker niet met de hoeveelheid water die afgelopen tijd naar beneden is komen vallen (al dan niet in vaste vorm).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
kx22 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:15:
....
Sinds gistermiddag valt een groep van mij telkens uit. Het is wel een groep waar nogal veel op zit (garage, buitenlampen, heel de keuken (excl quooker, afzuigkap en oven) en 1 slaapkamer met een computer.
(Het is geen aardelek probleem)

Wanneer de groep uitvalt dan valt 1 van de 3 hoofdschakelaars ook uit (altijd de rechter).
Het valt echter heel onregelmatig uit. Stel ik doe alles aan dan valt het niet direct uit, maar opeens na enkele minuten of soms na enkele uren.
Nog niemand echt over gehoord maar het gaat om overbelasting van de hoofdzekering, dwz kort aan het randje, ergens in 1 van je groepen gaat iets al "zwaar" en samen met de rest laat dat je groep en hoofdzekering springen.
A: Als het 1 groep was blijft het daarbij maar bedenk wel dat op die hoofdzekering meerdere groepen zitten en dan lees ik quooker, airco en oven en wat zo meer. ik vermoed zo dat als alles normaal is dat het alleen gebeurd in de namiddag/avond uren.

B: Als de groep springt en de hoofdzekering, is het maar al te vaak een volle kortsluiting tussen fase en nul, dat wil zeker de automaten wel triggeren, bij "stoppen" als hoofdzekering gaat het meestal wel goed. Dat heb ik al te vaak moeten oplossen.

Het is geen aardlekfout (van de lampen buiten bv, maar moeten ze wel aanstaan) dat is wel duidelijk maar slechts 1 van de 2 hierboven. En ik denk A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
@webcamjan Ik denk B.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is maar een theorie en misschien ver gedacht maar stel dat b.v. de compressor van de koelkast aan het slijten is, dan kan het zijn dat die soms meer stroom wegtrekt bij het inschakelen. Dat hoeft dan niet altijd te zijn en kan soms ook wat onvoorspelbaar zijn maar het zou in theorie de oorzaak kunnen zijn. Wat je eens zou kunnen doen is dan per apparaat eens zo'n energiemeter/stopcontact ertussen te zetten die het verbruik registreerd. Dan zou je vanzelf kunnen zien wat het verbruik was op het moment dat die stop weer eens wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
Ja dat denk ik ook. Vocht heeft namelijk de nare gewoonte te verdampen/ verdwijnen bij een hoge temperatuur/klap. Daarom gaat het ook met tussenpozen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
@Jim423 en @Jelle Brolnir en anderen uiteraard.

Vocht doet dat niet al denken we dat snel, vaak genoeg meegemaakt dat fase en nul en (zonder aardlek) aarde in water lagen en er gewoon niks gebeurde zolang het niet meer trok dan de zekering. (ooit bouwkasten onderwater, ja onder water tevoorschijn gehaald die gewoon werkten, er was alleen veel afname en niemand die die kast miste op die plek dus bestelde men aggregaten erbij, kortom ook geen aardleks die sprongen. Tot je alle kabels ging volgen, oepsie)

Dan de vraag, indien wel vocht, waar komt dat dan weg? buiten verlichting? moet het wel aanstaan anders is er geen fase en zal er niets gebeuren. Dat krijg je pas als je het wil aanzetten en dan hoor je de schakelaar wel vonken hoor. vocht in een apparaat? kan maar daar zijn er niet veel van en sluit je dan al snel uit, de quooker? nope dan was de aardlek al gesprongen (of die moet niet werken).

Ik ben er niet bij dus ik kan ook alleen maar gissen voor nu, en TS zal de eerste niet zijn die er later achter komt dat er wel veel, het oja momentje, op die ene groep/hoofdzekering zit. zoals eerder al aangegeven. Voor nu is het voor mij ook alleen gissen maar vergeet de optelsom van de groepen niet tov van fase nr 3, "zit op een andere groep" is wat anders dan dezelfde fase, daar denkt men later pas aan.
Tussenpozen? goed (kan hoeft niet) geeft juist aan dat er iets op het randje zit, bij 16.5 amp springt de groep niet tot het te lang gaat duren (de tussenpauze) het blijft dan nog steeds overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
webcamjan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:50:

Vocht doet dat niet al denken we dat snel
Gedestilleerd water doet dat niet, nee. "Vuil" water geleidt een stuk beter, en water is in deze context nogal snel vuil (opgeloste zouten, kalk, mineralen).

Dit deed een lekkage binnenshuis met mijn groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TBy7UyihLZBM3jVwtmU65axQgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0VZ0QkNtTj10ilkCTTeGkX1.jpg?f=fotoalbum_large

Dat liet ook de C40 automaat van Enexis trippen (maar niet de aardlekschakelaars, zit ook weinig aarde in zo'n ABB busboard).

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 06-01-2025 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
webcamjan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:50:

Vocht doet dat niet al denken we dat snel, vaak genoeg meegemaakt dat fase en nul en (zonder aardlek) aarde in water lagen en er gewoon niks gebeurde zolang het niet meer trok dan de zekering. (ooit bouwkasten onderwater, ja onder water tevoorschijn gehaald die gewoon werkten, er was alleen veel afname en niemand die die kast miste op die plek dus bestelde men aggregaten erbij, kortom ook geen aardleks die sprongen. Tot je alle kabels ging volgen, oepsie)

Dan de vraag, indien wel vocht, waar komt dat dan weg? buiten verlichting? moet het wel aanstaan anders is er geen fase en zal er niets gebeuren. Dat krijg je pas als je het wil aanzetten en dan hoor je de schakelaar wel vonken hoor. vocht in een apparaat? kan maar daar zijn er niet veel van en sluit je dan al snel uit, de quooker? nope dan was de aardlek al gesprongen (of die moet niet werken).

Ik ben er niet bij dus ik kan ook alleen maar gissen voor nu, en TS zal de eerste niet zijn die er later achter komt dat er wel veel, het oja momentje, op die ene groep/hoofdzekering zit. zoals eerder al aangegeven. Voor nu is het voor mij ook alleen gissen maar vergeet de optelsom van de groepen niet tov van fase nr 3, "zit op een andere groep" is wat anders dan dezelfde fase, daar denkt men later pas aan.
Tussenpozen? goed (kan hoeft niet) geeft juist aan dat er iets op het randje zit, bij 16.5 amp springt de groep niet tot het te lang gaat duren (de tussenpauze) het blijft dan nog steeds overbelasting.
Ik begrijp hoe water werkt. Daarom schrijf ik ook dat het onvoorspelbaar gedrag geeft. De weerstand van water is vaak te hoog want er zitten doorgaans niet genoeg zouten in (of andere geleidend materiaa). Echter wat je denk ik over het hoofd zie is dat er voor het laatst gerommeld is in zijn tuin, daarom zou ik daar beginnen. En als hij een pats uit zijn tuin hoort...

En ik begrijp het verband niet helemaal tussen totale belasting en het trippen daarvan van laten we zeggen, fase 1, en dat alleen 1 groep tript. Moet wel heel toevallig zijn maar dat lijken mij juist dan losstaande dingen te zijn. Wat jij zegt is (correct me if im wrong, het is onderdeel van mijn werk maar zit er ook meer dan eens naast:p) fase 1 word overbelast door hele inrichting en ondanks dat OP zware apparaten van getroffen groep losgehaald trippen ze nog steeds tegelijk? Die kans lijkt mij klein eerlijk gezegd. Alles wijst voor mij naar een kortsluit stroom of anders een subtiele doch lange overbelasting, dan moet echter toch wel ook een warmte voelen op de automaat ( even terzijde maar mij dunkt dat OP de automaat wel kan vervangen inmiddels want dat bimetaal is gaar dan),

Ik ben geen betweter en ik leer graag bij en daarnaast ben ik inderdaad er ook niet bij. Kan slechts dingen concluderen op basis van wat op zegt. Helaas is ook mijn ervaring dat de "klant" soms fouten maakt dus het blijft soms gissen zeker via het internet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
webcamjan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Nog niemand echt over gehoord maar het gaat om overbelasting van de hoofdzekering, dwz kort aan het randje, ergens in 1 van je groepen gaat iets al "zwaar" en samen met de rest laat dat je groep en hoofdzekering springen.
A: Als het 1 groep was blijft het daarbij maar bedenk wel dat op die hoofdzekering meerdere groepen zitten en dan lees ik quooker, airco en oven en wat zo meer. ik vermoed zo dat als alles normaal is dat het alleen gebeurd in de namiddag/avond uren.

B: Als de groep springt en de hoofdzekering, is het maar al te vaak een volle kortsluiting tussen fase en nul, dat wil zeker de automaten wel triggeren, bij "stoppen" als hoofdzekering gaat het meestal wel goed. Dat heb ik al te vaak moeten oplossen.

Het is geen aardlekfout (van de lampen buiten bv, maar moeten ze wel aanstaan) dat is wel duidelijk maar slechts 1 van de 2 hierboven. En ik denk A.
A is het niet.
Vannacht ergens tussen slaaptijd 01:00 en 05:00 is die weer geklapt.
Ik heb vanaf 13:30 tot ongeveer 21:00 ALLES aanstaan wat ik maar kan bedenken. Niks gebeurd.

B wat kan ik hier doen? Voordat ik een eletricien ga inschakelen

Enige wat ik nu zelf nog kan proberen is buiten afsluiten. Nu moet ik nog uitvogelen of dit mij zelf lukt. Van de 2 WCD's weet ik dat ze al afgeklemt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
kx22 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:04:
[...]

A is het niet.
Vannacht ergens tussen slaaptijd 01:00 en 05:00 is die weer geklapt.
Ik heb vanaf 13:30 tot ongeveer 21:00 ALLES aanstaan wat ik maar kan bedenken. Niks gebeurd.

B wat kan ik hier doen? Voordat ik een eletricien ga inschakelen

Enige wat ik nu zelf nog kan proberen is buiten afsluiten. Nu moet ik nog uitvogelen of dit mij zelf lukt. Van de 2 WCD's weet ik dat ze al afgeklemt zijn.
Hoi,

Je moet de tuin bij de bron loshalen dwz bij de verdeelinrichting ofwel groepenkast. Dan weer even aankijken. Kan sowieso aanraden de groepenkast open te maken om deze te inspecteren.

Als je dat niet kan of wil (niet lullig bedoeld, echt niet, maar als je totaal onbekwaam ben met hetgeen je daarvoor moet doen) zou ik een elektricien bellen. Het is namelijk levensgevaarlijk om dit zomaar te doen zonder ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelle Brolnir op 06-01-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Jelle Brolnir schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Hoi,

Je moet de tuin bij de bron loshalen dwz bij de verdeelinrichting ofwel groepenkast. Dan weer even aankijken. Kan sowieso aanraden de groepenkast open te maken om deze te inspecteren.

Als je dat niet kan of wil (niet lullig bedoeld, echt niet, maar als je totaal onbekwaam ben met hetgeen je daarvoor moet doen) zou ik een elektricien bellen. Het is namelijk levensgevaarlijk om dit zomaar te doen zonder ervaring.
Heb ik gedaan. Die komt vandaag of morgen langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Net 2 verschillende elektriciens gesproken.
En beide zeggen eigenlijk hetzelfde als wat jullie zeggen.

Ligt niet aan hoofdzekering zeggen beide.
Grote kans apparaten, maar omdat ik echt ALLE grootverbruikers al heb getest, is het aannemelijk dat het toch aan buiten ligt.

Eentje gaat proberen om vanmiddag of morgenmiddag langs te komen om vanuit meterkast buiten uit te schakelen (met dit weer zit ik toch niet buiten).

Nog even een check wat onder grootverbruiker staan:
Vaatwasser (stekker eruit) en toch gesprongen
Diepvries achter (stekker eruit) en toch gesprongen
Koelkast + diepvries combi (stekker eruit) en toch gesprongen
Koffieautomaat Nespresso (stekker eruit) en toch gesprongen
Robotstofzuiger (stekker eruit) en toch gesprongen
Computers (1x iMac m1 en 1x PC met scherm 750w voeding) ook eruit, maar ook gesprongen.

Alleen alle lampen heb ik niet getest, maar dat zijn zulke kleine verbruikers (allemaal LED)

Quooker, oven en kookplaat zitten op aparte groepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
kx22 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:57:
Net 2 verschillende elektriciens gesproken.
En beide zeggen eigenlijk hetzelfde als wat jullie zeggen.

Ligt niet aan hoofdzekering zeggen beide.
Grote kans apparaten, maar omdat ik echt ALLE grootverbruikers al heb getest, is het aannemelijk dat het toch aan buiten ligt.

Eentje gaat proberen om vanmiddag of morgenmiddag langs te komen om vanuit meterkast buiten uit te schakelen (met dit weer zit ik toch niet buiten).

Nog even een check wat onder grootverbruiker staan:
Vaatwasser (stekker eruit) en toch gesprongen
Diepvries achter (stekker eruit) en toch gesprongen
Koelkast + diepvries combi (stekker eruit) en toch gesprongen
Koffieautomaat Nespresso (stekker eruit) en toch gesprongen
Robotstofzuiger (stekker eruit) en toch gesprongen
Computers (1x iMac m1 en 1x PC met scherm 750w voeding) ook eruit, maar ook gesprongen.

Alleen alle lampen heb ik niet getest, maar dat zijn zulke kleine verbruikers (allemaal LED)

Quooker, oven en kookplaat zitten op aparte groepen.
Laat je nog even weten wat het was uiteindelijk? Vinden we leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsEzJ915Ac6MrgRoZeQ9evkcOcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fhw4qKlI2rnKmPF1WcogIiBc.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraf was het een WTF momentje.
Op mijn groepenkaart staat: Lamp achter.
Ik heb in mijn achtertuin stuk of 5 a 6 lampen.
1 lamp heeft de oude bewoner geplaatst tegen de muur aan op een hele onnatuurlijk positie (de buren hebben meer baat bij deze lamp dan ik).
Dit was de lamp achter.
Maar ik heb de lamp nooit gebruikt en aangehad. (ik wist niet eens dat ik een schakelaar daar had, want ervoor zit een gordijn.

Eletricien deed de lamp open en stukjes plastic braken gelijk af. Binnen was de kabel al doorgebrand.
Waarschijnlijk door regen is er vocht ingekomen en daar is kortsluiting ontstaan.

Lamp ontkoppeld en in de muur geduwd. WAGO klem erop en lampschakelaar uitgezet.
Ze zijn nu een kwartiertje weg en hopen dat dit het probleem was!

Blij dat het niet mijn apparatuur is, want dan is de kostenpost veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Verdacht ligt bij:
1. je buitenbekabeling
2. buitenlampen
3. kortsluiting apparatuur, bijvoorbeeld bij aanslaan pomp koelkast/diepvries/coocker/boiler.

Ik zou garage en buitenlampen heel snel op een aparte group/automaat zetten. Keuken wil je alleen tot de keuken zelf beperken (omdat er zoveel stroomvreters inzitten, je met water werkt en omdat je de diepvries/koelkast niet wil laten afschakelen bij buitenvocht problemen). Automaat kost 1 slot (wel dure van ABS) en levert je veel gemak op, In de keuken zelf wees ook niet te voorzichtig, een aparte groep voor diepvries met bijvoorbeeld oven/magnetron zorgt er ook voor dat bij uitval de koelkast het nog wel blijft doen. Mijn keuken bestaat uit 4 groepen elk een automaat (dus niet achter 1 aardlek):
1. diepvries + magnetron
2. koelkast + oven
3. losse stopcontacten + vaatwasser
4. boiler

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
kx22 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:13:

1 lamp heeft de oude bewoner geplaatst tegen de muur aan op een hele onnatuurlijk positie (de buren hebben meer baat bij deze lamp dan ik).
Dit was de lamp achter.
Maar ik heb de lamp nooit gebruikt en aangehad. (ik wist niet eens dat ik een schakelaar daar had, want ervoor zit een gordijn.

Eletricien deed de lamp open en stukjes plastic braken gelijk af. Binnen was de kabel al doorgebrand.
Waarschijnlijk door regen is er vocht ingekomen en daar is kortsluiting ontstaan.

Lamp ontkoppeld en in de muur geduwd. WAGO klem erop en lampschakelaar uitgezet.

"Het is geen aardlekfout (van de lampen buiten bv, maar moeten ze wel aanstaan) dat is wel duidelijk maar slechts 1 van de 2 hierboven. En ik denk A."

Kijk dan kan je dus wel dit verwachten zoals ik al zei, wel raar dat er geen aarde in de lamp aanwezig is ook al heeft die er geen aansluiting voor.
Maar wees gerust zo heb ik het met een lamp gehad die in een haag zat verborgen, elke keer in de tijd de aardlek erdoor en nooit vinden uiteraard tot ik ging nadenken over vroeger (minstens 15 jaar terug) van zat daar toen geen lamp? Stellig nee maar ik vertrouwde mezelf en ben toch gaan kijken en tada toch wel. Kapot en open maar door het bladerdek, zomer en winter, beschermd tot het erg hard en lang ging regenen.

Fijn dat het opgelost is voor je, en ja dat kan echt zoeken zijn soms.

@Jelle Brolnir zoals ik zei bij die verdeelkast, de hoofdzekeringen sprongen er daarbij steeds door als er ook verbruik was van bouw verbruik, daarbuiten niet. Maar zwaarder zekeren kon niet dus bestelde men doodleuk aggregaten en gaat het allemaal door, tot je tank in 1 nacht leeg is door het verbruik van zwaar leveren en toen pas ging men denken hoe kan dit als er geen bouwwerk gaande is. En je denkwijze van jou en mij komen wel overeen, het gaat om de continu belasting door "iets" waarbij je denkt ik heb alles uit maar het zit op een plek waar je niet aan denkt.

@Xander dat daar zoiets ontstaat geloof ik wel, deze kasten zou en zal ik persoonlijk nooit gebruiken, alleen schroef/bout verbindingen zijn degelijk, tenzij industriële meszekeringen, maar dat is ook andere kwaliteit. Dat is net als steek lasdoppen, ik gebruik ze alleen voor laagstroom toepassingen> bij hoge stromen en zeker continu gebruik ik nog altijd Conex schroefdoppen (de echte), dat trek je niet stuk en heeft veel meer contact oppervlak mits goed gedraaid, maar of ze dat nu nog leren op scholen geen idee.

Maar goed probleem is opgelost voor TS, en daar ging het hier om. iedereen weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
kx22 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:13:
[Afbeelding]

Dit was de lamp achter.

Nou, top. Ik durf wel te zeggen dat dit je probleem was. Hoop ook dat het opgelost is :-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
Probleem is opgelost. Sinds gister geen uitval meer gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

kx22 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:31:
Probleem is opgelost. Sinds gister geen uitval meer gehad!
Overweeg nog steeds of je de Schuur/Buiten uit de keuken groep wilt halen? Scheelt een ontdooide diepvries.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
hamsteg schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Overweeg nog steeds of je de Schuur/Buiten uit de keuken groep wilt halen? Scheelt een ontdooide diepvries.
Nee die zitten al op een andere groep.
Op mijn groepenkaart staat BUITEN LAMP bij groep 2. Dit is echter maar 1 kleine lamp. De rest zit in dezelfde groep als Bergingverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Dat is sowieso kortsluiting. Moet ergens vandaan komen. Maar ja...vindt maar eens uit waarvandaan he.
Of het ligt aan het weer. Er is zoveel regen gevalen de laatste dagen. Of je hebt een stroomverbruiker die heel veel stroom verbruikt.

Maar goed.. ik zag dat dit topic afgelopen zondag was gepubliceerd. Dus uh..is het probleem onderhand al opgelost TS?
Pagina: 1