Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek maken met o.a. Cubase met veel plugins & veeleisende instrumenten. Video editing nu nog met Vegas, straks wellicht DaVinci Resolve. Tevens Photoshop en een aantal andere tools voor geluid & beeld. Soms een in-browser game. Ik wil er net als m'n huidige systeem weer minstens 10 jaar mee doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op 2000-2500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil m'n vorige systeem intact houden zodat ik soms nog oude projecten kan openen en exporteren. Althans, dat lijkt me handig. Alle audio/video projecten overzetten op nieuwe systeem leert dat niet alles 100% meer te openen is door missende plugins, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU. Een stille kast. Een sterke GPU is even de vraag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ging voor een Intel processor en Asus moederbord maar met verkoper toch op AMD en ASRock uitgekomen. Ik heb nu een Fractal R4 kast, vandaar dat ik ook dat merk weer op 't oog had.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dat het nieuwe systeem heel snel is maar ook heel stil. Hij komt op de grond naast een bureau te staan dus hoeft er niet fancy uit te zien.
Ga je overklokken?
Na verloop van tijd denk ik daar misschien mee te gaan spelen.
Wat verwacht je van ons?
Bij Informatique ben ik goed geholpen, denk ik
maar zou een aantal second opinions heel erg waarderen!
Muziek maken met o.a. Cubase met veel plugins & veeleisende instrumenten. Video editing nu nog met Vegas, straks wellicht DaVinci Resolve. Tevens Photoshop en een aantal andere tools voor geluid & beeld. Soms een in-browser game. Ik wil er net als m'n huidige systeem weer minstens 10 jaar mee doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op 2000-2500 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil m'n vorige systeem intact houden zodat ik soms nog oude projecten kan openen en exporteren. Althans, dat lijkt me handig. Alle audio/video projecten overzetten op nieuwe systeem leert dat niet alles 100% meer te openen is door missende plugins, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU. Een stille kast. Een sterke GPU is even de vraag.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ging voor een Intel processor en Asus moederbord maar met verkoper toch op AMD en ASRock uitgekomen. Ik heb nu een Fractal R4 kast, vandaar dat ik ook dat merk weer op 't oog had.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dat het nieuwe systeem heel snel is maar ook heel stil. Hij komt op de grond naast een bureau te staan dus hoeft er niet fancy uit te zien.
Ga je overklokken?
Na verloop van tijd denk ik daar misschien mee te gaan spelen.
Wat verwacht je van ons?
Bij Informatique ben ik goed geholpen, denk ik

- De beoogde behuizing heeft tempered glass, dat hoeft van mij niet; ik zoek gewoon een hele stille kast, misschien liever dicht zelfs. Welke kast zou in dat geval een betere keuze zijn?
- De SSD van WD wordt zo te lezen heel heet, had aanvankelijk Samsung op 't oog maar de Pro EVO kaartjes zijn op dit moment relatief duur; moet ik een andere SSD kiezen?
- Als secundaire 'harde schijf' dacht ik eerst aan een WD 7200 rpm schijf, maar een Lexar SSD leek me sneller/geruislozer, uiteraard ook wat duurder
- De grafische kaart: verkoper raadde me aan om 't bij een RTX 3060 te houden maar ik zit nog te lonken naar de 4060 TI of 4070; bang dat ik spijt heb dat ik niet iets meer heb uitgegeven voor nog betere prestaties die op video editing gebied kunnen helpen. Sowieso werd me een grafische kaart met drie fans aanbevolen omdat het geluidsniveau lager zal zijn dan met twee aangezien ze minder hard hoeven te werken. Wat zouden jullie doen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 483,19 | € 483,19 |
1 | Moederborden | ASRock X870 PRO RS WiFi | € 243,- | € 243,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC 12G (rev. 1.0) | € 334,- | € 334,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Zwart/Wit | € 179,25 | € 179,25 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBE-32 | € 120,05 | € 120,05 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 750W | € 106,70 | € 106,70 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 242,90 | € 242,90 |
1 | SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 4TB | € 277,99 | € 277,99 |
Totaal | € 2.023,98 |