Cpu keuze voor FM24 (Football manager 24?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-06 07:27
Goedendag allemaal,

Na de CES komende week ga ik besluiten wat de samenstelling van mijn nieuwe pc gaat worden.

De PC wordt door mij eigenlijk alleen maar gebruikt om FM24 (en komende edities) te spelen.
Mijn zoon wil er af en toe nog wel eens Fortnite en Minecraft op spelen.

Ik heb de volgende monitor: Dell G2724D Zwart (uitvoering: Dell G2724D Zwart)

Nu is de grafische kaart voor FM niet echt relevant (het zal een nieuwe GeForce uit de 5-serie gaan worden).
Dus de processor en het geheugen in combinatie met het moederbord is de bepalende factor hoe snel FM te spelen zou zijn.

FM24 heeft vooral belang bij de snelste kloksnelheid. Ik heb een vergelijking gemaakt van de snelste klok-boost-snelheden: https://tweakers.net/pric...;2085086;2119262;2085090/

Nu valt me op dat de ondersteuning van het geheugen van de Intel processoren sneller kan zijn dan die van AMD.

Ook uit de testen die gedaan zijn, begrijp ik niet welke het meest vergelijkbaar is met FM.

Zouden jullie me willen helpen/adviseren bij het kiezen van de juiste processor icm geheugen? Een bijpassend moederbord zou me dan wel moet lukken, verwacht ik. Of is dat ook complexer dan alleen kijken welke socket en de ondersteuning van het geheugen (met standaard overklokprofiel)?

Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-07 12:01

kujinshi

seven heroes

9900X kopen, en dan hyperthreading in de BIOS uitzetten. Dat heb je 12 volledige cores lopen die hoger kunnen klokken (zonder hyperthreading wordt CPU minder warm, dus kan hij hoger klokken).

Beste is dieper in BIOS te duiken en voor een all core overklok te gaan, zeg 12x5600mhz. Dan heb je nooit meer dat hij terugklokt en zal je game op z'n snelst zijn.

Moederbord is makkelijk, maar zou wel een X870 nemen. X870E hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RPHofstede schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:34:
FM24 heeft vooral belang bij de snelste kloksnelheid. Ik heb een vergelijking gemaakt van de snelste klok-boost-snelheden: https://tweakers.net/pric...;2085086;2119262;2085090/
Let wel op dat kloksnelheid vergelijken alleen zinnig is tussen CPU's met dezelfde architectuur. Intel en AMD hebben een heel verschillende architectuur, net als Intel's 200-serie versus de 12/13/14-serie. En in mindere mate verschillen ook AMD's 7000-serie en 9000-serie. Dus je zal echt naar benchmarks voor FM24 moeten kijken als je een zinnige vergelijking wil. De 200-serie scoort doorgaans relatief niet heel goed in games.

Daar komt nog bovenop dat de hoeveelheid CPU-cache flink kan verschillen, de X3D-CPU's hebben geen hogere kloksnelheden maar presteren in sommige games significant beter dan eenzelfde CPU zonder 3D-cache. Bij FM24 lijkt dat ook wel wat te doen. Dus in dat opzicht zou ik ook een 7600X3D overwegen. Of, als 600 euro inderdaad acceptabel is, een 7800X3D of 9800X3D, dat is een stuk zinniger dan een 16-core. Op die pagina zie ik trouwens dat sommige benchmarks wel beter presteren op een 12-core, maar ik weet de details van FM24 niet om te zeggen wat je daar in de praktijk van merkt.
kujinshi schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:19:
Beste is dieper in BIOS te duiken en voor een all core overklok te gaan, zeg 12x5600mhz. Dan heb je nooit meer dat hij terugklokt en zal je game op z'n snelst zijn.
Ik zou eerst eens kijken wat FM24 nou precies nodig heeft, want als die game bottleneckt op een enkele thread dan ben je met een all-core OC vooral heel veel warmte aan het stoken voor niets.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 05-01-2025 13:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
Door tweakers worden verschillende benchmarks gedaan voor oa games, maar ook snelste single core (cinebench).

Omdat Cpu grotendeels bepalend is, zou je daar dan de snelste van kunnen pakken?

Vanuit de benchmark van FM zelf scoren de X3D processoren lager dan de reguliere.

Klopt mijn aanname dan dat FM meer een "productiviteitsgame" is dan een normale game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHofstede
Iemand een idee op bovenstaande twee vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RPHofstede schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
Door tweakers worden verschillende benchmarks gedaan voor oa games, maar ook snelste single core (cinebench).

Omdat Cpu grotendeels bepalend is, zou je daar dan de snelste van kunnen pakken?
Natuurlijk kan dat, de vraag is of het zinnig is. ;) Het verschilt sowieso per applicatie, en dus ook per game, welke aspecten van een CPU het belangrijkste zijn. Dat 3D-cache en Intels 12/13/14-serie beter scoren in games is ook maar een vuistregel die niet altijd opgaat, dus zonder specifieke benchmarks voor FM24 zal niemand dat antwoord kunnen geven.

Op de pagina die ik linkte staan behoorlijk wat overzichtjes, helaas zonder Intel's 200-serie, dus hoe die het doet is gewoon koffiedik kijken. Intel's 13/14-series doen het daarin relatief goed, dus puur voor FM24 zou dat de winnaar zijn, maar die CPU's hebben dan wel weer een extreem stroomverbruik en extreme warmteproductie, met ook wat stabiliteitsproblemen (hopelijk achter de rug met de laatste firmware-updates). Het verschilt hoe veel waarde mensen daaraan hechten, ik vind het persoonlijk geen aanrader.

Maar een tip zonder verdere onderbouwing, het ontloopt elkaar ook weer niet zo heel veel dus je kunt ook gewoon nemen wat nu het beste voelt/uitkomt. ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1