Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke666
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-02 21:15
Bijna alle tv besprekingen gaan over het beeld en geluid dat de tv produceert maar ik vind nergens een degelijke uitleg over welke tv de beste chips heeft om geluid af te spelen over bvb e-arc.....of klinkt elke tv hetzelfde over hdmi ? Ik denk en hoop van niet. Ik denk dat je het verschil wel zal horen tegenover een budget tv en een tv van ik zeg maar wat 1500 € maar hoe weet ik dat nu zeker ?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG tv van ong 7 jaar, aangesloten via e-arc op Klipsch the sevens. het geluid klinkt "gemoffeld" als er spraak op tv is, muziek bvb via youtube is redelijk. Streamen van mp3 320 van gsm klinkt heel goed dus aan de speakers ligt het doffe gluid niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb...

De Klipsch app maar die brengt meer of minder bass, de hoge tonen mis ik als ik gewoon tv kijk dus wanneer we een nieuwe tv kopen dan had ik graag een die goed geluid geeft over hdmi maar waar moet ik op letten om niet de verkeerde keuze te maken ivm geluid ? Hoe duurder de tv hoe beter ?

Beste antwoord (via Peerke666 op 06-01-2025 20:24)

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
Geluid over HDMI is volledig digitaal, daar zit geen DAC chip of AMP circuit tussen. "De chips" zijn hier dus niet het probleem, waarschijnlijk staat de TV toch niet goed afgesteld - Bij bluetooth modus lijkt het mij aannemelijk dat de TV automatisch switcht naar stereo only mode en dat je daardoor geen last hebt van "muffled speech"

Don't let perfect be the enemy of good.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je stemmen mist heb je geen center speaker en denkt er een apparaat dat je wel een center speaker hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Peerke666 Heb je al gekeken in de instellingen van de televisie en wat voor signaal hij doorstuurt naar de actieve speakers? Als dat namelijk de goede keuze is, doet hij verder niks extra's met dat signaal. HDMI is digitaal en het werkt wel of het werkt niet. Als het geluid van de tv (ingebouwde tuner/ingebouwde apps/aangesloten bronapparaten) doorgestuurd wordt, moet je receiver het verder onbewerkt aangevoerd krijgen. Je kunt ook altijd even bij de bronapparaten die je gebruikt kijken of daar iets geks staat ingesteld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke666
Ja, heb ik allemaal nagekeken en alles staat goed. Het klinkt alleen niet helder, spraak is "gemoffeld". Dus vroeg ik me af of het met een nieuwere tv met betere chips wel beter zou klinken. Ik vermoed dat er in de duurdere tv's betere chips gaan zitten die een mooier klankbeeld gaan sturen. Op de huidige kan ik verder niks regelen van bass of treble en zoals ik al aangaf- met mp3 klinken ze wel goed via bluetooth. Lossless heb ik nog niet geprobeerd maar dat kan alleen maar nog beter zijn want de Klipsch ondersteunt zelfs 24 bit. Maar dat is voor de toekomst ;) Volgens mij ligt het mindere geluid aan de chips in de tv zelf. Maar hoe kom ik te weten welke tv goede chips heeft voor goed geluid over hdmi ? En alvast bedankt jullie voor de reply's .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
Geluid over HDMI is volledig digitaal, daar zit geen DAC chip of AMP circuit tussen. "De chips" zijn hier dus niet het probleem, waarschijnlijk staat de TV toch niet goed afgesteld - Bij bluetooth modus lijkt het mij aannemelijk dat de TV automatisch switcht naar stereo only mode en dat je daardoor geen last hebt van "muffled speech"

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Peerke666 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
Ja, heb ik allemaal nagekeken en alles staat goed. Het klinkt alleen niet helder, spraak is "gemoffeld". Dus vroeg ik me af of het met een nieuwere tv met betere chips wel beter zou klinken. Ik vermoed dat er in de duurdere tv's betere chips gaan zitten die een mooier klankbeeld gaan sturen. Op de huidige kan ik verder niks regelen van bass of treble en zoals ik al aangaf- met mp3 klinken ze wel goed via bluetooth. Lossless heb ik nog niet geprobeerd maar dat kan alleen maar nog beter zijn want de Klipsch ondersteunt zelfs 24 bit. Maar dat is voor de toekomst ;) Volgens mij ligt het mindere geluid aan de chips in de tv zelf. Maar hoe kom ik te weten welke tv goede chips heeft voor goed geluid over hdmi ? En alvast bedankt jullie voor de reply's .
Je zal m.i. geen verschil maken van 'betere geluidschips' in je tv. Zoals al gemeld is het signaal over HDMI digitaal, dus eentjes en nulletjes. Een 'betere chip' gaat geen mooiere eentjes en nulletjes produceren ;)

Verder ben ik het eens met @jadjong, het leest alsof je een 5.1-signaal uitstuurt en dat je Klipsch hier enkel het stereosignaal van oppikt. Zonder center klinken stemmen dan erg 'gemoffeld'.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Peerke666 ik denk dat je toch echt moet kijken bij de geluidssettings in je tv, bronapparaat of speakers.

Het audio-outputsignaal bijv mpeg, pcm, Dolby, etc en of het volgende apparaat weet welk signaal er binnenkomt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Peerke666 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:44:
Ik vermoed dat er in de duurdere tv's betere chips gaan zitten die een mooier klankbeeld gaan sturen.
Nee.

Als er een merkbaar audio verschil tussen verschillende tv's is, dan is dat omdat er instellingen anders/fout staan van de tv en/of receiver. Niet omdat ze beter of slechter zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke666
Deze avond geluid over bluetooth laten komen en het klinkt heel goed nu, jullie hadden allemaal gelijk. Ik vind dat wel straf want ze raden altijd arc aan .... Opgelost dus, bedankt allen, weer wat wijzer geworden .Bluetooth was de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bluetooth is niet de oplossing, stereo PCM over arc is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke666
heb ik ook geprobeert en dan klinkt het niet goed...elke setting geprobeerd die ik kon veranderen en het geluid veranderde niet. Bleef gemoffeld...
Pagina: 1