2 huizen in Italie, 3 batterijen, 1 hybride omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeItalie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-03 14:34
Hallo allemaal,

Omdat ik nieuw ben op dit forum stel ik mij eerst even voor. Ik ben Bauke, woon in Italie en heb daar een agriturismo (kleinschalig hotel).
Wij hebben 2 hoofdaansluitingen op het net, dit komt omdat het oorspronkelijk 2 huizen waren. Wij hebben hier 5 vakantieappartementen van gemaakt. Een zwembad en een eigen woonhuis. Met daarbij veel bijgebouwen. Het stroomverbruik is zomers heel groot, dan hebben we rond de 20 gasten en 12 airco's die regelmatig draaien. S'winters hebben we geen gasten en verwarmen we ons eigen huis o.a. met onze 3 airco's. Het linkerhuis heeft een 1 fase aansluiting met 6kw. Het rechter huis 3 fase met 15kw. Beiden hebben een slimme meter.

Nu de vraag, hoe sluit ik het volgende zo goed mogelijk aan: Ik heb 3 batterijen gekocht (3x Pylontech US5000) en 1 hybride inverter (Deye Sun inverter 6K, monofase). Daarbij 12 nieuwe zonnepanelen 415Wp (monokristallijne). Deze zijn onlangs geplaatst op de hooischuur (gebogen dak) samen met mijn 18 oude zonnepanelen die officieel 260Wp moeten opbrengen (hier had ik 2 oude inverters voor, maar niet hybride, dus die kan ik niet meer gebruiken denk ik). Ik verwacht 1 string van 12x 415Wp op de inverter aan te sluiten en 1 string van 18x 260Wp.

Het grootste probleem voor mij op dit moment is: Hoe sluit ik de grid aansluiting op de inverter aan. Als ik beide AC draden er op aansluit dan maak ik ook verbinding tussen het ene huis met 1fase 6kw en het andere huis met 3fase 15kw. Toch wil ik wel beide huizen laten profiteren van de zonnepanelen en van de opgeslagen energie in mijn batterijen.
Ik ben ook niet van plan nog eenzelfde inverter bij te kopen.

Mijn elektricien hier zei dat ik mijn oude panelen niet op dezelfde inverter kan aansluiten als mijn nieuwe panelen, ondanks dat ik hem uitlegde dat ik 2 mppt DC ingangen heb en volgens mij hier geen probleem mee krijg (je kan ook 2 verschillende dakvlakken hebben met daardoor andere energieopwekking). Hij kan mij pas over een maand helpen maar ik wil hem er nog wel naar laten kijken. In dit land moet je verder zo weinig mogelijk hulp vragen van instanties, dat levert alleen maar meer problemen en vertraging op. Zo kon ik 40% subsidie op de panelen krijgen, maar nadat de gemeente begon over stapels formulieren en maandenlang durende procedures heb ik dat opgegeven.

Wat kunnen jullie mij adviseren qua aansluitingen? Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:57
Huisaansluitingen mengen mag in Nederland niet. Ljkt me ook niet verstandig.
Kiezen voor een van de 2. Of als extra op de 6kW alleen belasting hangen. Maar hou het logisch voor jezelf.
Voedingen parallel is vragen om problemen. Kabels parallel is al oppassen met lengtes. Anders zoekt het vermogen de weg van de minste weerstand en betekent in het algemeen dat de laagste zekering eerst klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Het is Italië maar is er geen installateur nodig? Mogelijk is er bepaalde lokale regelgeving, je wilt natuurlijk wel verzekerd zijn.

Hoe zit het met het terugleveren? Krijg je minder geld voor het terugleveren dan afnemen?
Je kan waarschijnlijk beide strings aansluiten echter ga je dan wel aftoppen op 6kW.
Ik denk dat het begint met meten, hoeveel wordt er verbruikt op de 6kW aansluiting en hoeveel op de 15kW aansluiting zomer/winter. Mits de afname in het linkerhuis voldoende is in de zomer zou je de gehele installatie daarop kunnen plaatsen en de 3-fase aansluiting met rust laten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:44
Zet het mengen van de aansluitingen uit je hoofd. Je wilt gewoon een betrouwbaar systeem, met 20 gasten wil je sowieso geen gedoe.

Opzich werkt alles nu, of is er nu 1 huis waar de aansluiting wordt overbelast?

Ik zou de Accu's en extra PV bij de 3 fase aansluiting plaatsen, ik neem aan dat je daar al het meeste verbruik hebt,

Of de bestaande panelen passen bij de nieuwe omvormer zou je moeten nagaan. Heeft inderdaad 2 MPP trackers.

Je hebt 3 sets PV panelen:
- 12*415 WP, komen op de nieuwe hybride inverter. Deze zullen denk ik op 3 fase worden aangesloten.
- 2 sets met 9*280 Wp, elk een eigen omvormer. Je zou 1 set aan je huis kunnen koppelen, en de ander bij de 3 fase aansluiting. Of via de nieuwe omvormer, of naast de omvormer/ accu.

Punt van aandacht is denk ik nog dat je nu 3 12V accu pakketten hebt , en de omvormer lijkt 40-60V accu nodig te hebben, dus als ze in serie kunenn zou er nog 1 extra nodig zijn. dan zit je op 48V. Edit; elke module is toch 48V.

Verder geen idee hoe in Italie de regelgeving verder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
MeTooPV schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:31:
- 12*415 WP, komen op de nieuwe hybride inverter. Deze zullen denk ik op 3 fase worden aangesloten.
Hoe wil je dit doen dan? In de TS staat dat de hybride omvormer monofasig is.
Het had wel beter geweest om deze in triple phase model gehad te hebben denk ik. Ik weet niet hoe vrolijk ENEL wordt als je 6kW gaat invoeden op 20A of 25A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Inderdaad, ik ging uit van 3 fase, maar het is een 1 fase model.

Vraag me nu wel af welk probleem hier opgelost gaat worden. Als de gebruikers netjes over de fase zijn verdeeld, kun je met de accu's 1 fase ontlasten. Ik zou de 2 oude strings met 9*260Wp panelen op de andere fases zetten. Doen dan niet mee met de accu's, maar ontlasten wel die fases als de gasten veel stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeItalie
Bedankt voor de reacties. Ik heb al heel wat inzicht verkregen wat eerst bij mij ontbrak.

Ik moet inderdaad dus maar het koppelen van twee huizen uit mijn hoofd zetten.

Eerst even wat mijn plan is, daarna toch nog wat vragen.
Ik koop gewoon nog eens 12 nieuwe panelen (415 wp) erbij, leg die op een heel stevig dak van een schapenstal. koppel daar mijn 2 oude, niet hybride, omvormers aan. Samen kunnen ze makkelijk deze 12 panelen omzetten van DC naar AC. Dit laat ik uitkomen op het linkerhuis. Zonder batterijen en zonder poespas. In de zomer staan hier regelmatig 4 airco's, 2 boilers en 2 kookplaten aan. Swinters staat dit allemaal uit. Wel verbruiken we dan nog aardig wat ivm een waterdrukpomp, zwembadpomp en zo'n 40 led lampen buitenverlichting. De waterdruk en zwembadpomp staan met name overdag aan.

Het rechterhuis krijgt dan de 18 oude zonnepanelen en de 12 nieuwe. Dit gaat dan via de nieuwe hybride inverter en via de 3x 5kw batterijen.

Dit plan kost me duizend euro meer, ivm 12 nieuwe zonnepanelen. Maar de oude inverters en kabels heb ik al.

Nu mijn vragen. Ik lees in de reacties over dat een 1 fase hybride inverter op maar 1 vd 3 fasen stroom gaat leveren. Hieronder een plaatje hoe ik heb begrepen dat de stroom van de inverter op alle 3 de fases stroom zal leveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lwESvnwx8JHi6tMWw0liwk3YuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEIfY0jqxXD56TupYDFlcokA.jpg?f=fotoalbum_large
Ook mijn elektricien zei dat de slimme meters van de energiebedrijven ervoor zorgen dat de stroom over alle 3 de fases verdeeld zal worden bij een 1 fase omvormer (de 3 fase omvormers zijn 2x zo duur).
En verder: mijn hybride inverter heeft 2 mppt ingangen, daar kunnen dan toch zowel de nieuwe panelen voor het rechterhuis in 1 string op en de oude panelen op de andere string? Daar zijn ze toch voor gemaakt?

p.s. Wij leveren hier niets terug aan het net, niet omdat het niet kan maar omdat dit soort procedures jaren kosten en er voor kunnen zorgen dat je ineens helemaal zonder stroom komt te zitten.

Hoop weer wat wijzer te worden. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
De slimme meter meet inderdaad de totaalstroom. Het energiebedrijf ziet niet dat je op fase 1 1000W teruglevert en op fase 2 1000 W gebruikt. Er wordt dan 0 geregistreerd. Maar de zekering van fase 2 meet die 1000 W wel. Ik zou de airco’s het liefste op de fase hebben waar ook de PV zit.
Enige is in jouw geval nog hoe de accu op fase 1 weet dat hij moet gaan terugleveren als fase 2 stroom gebruikt. (Zodat totaal op 0 komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeItalie
Het blijft een ingewikkelde wereld. Ondanks dat ik jarengeleden nog een certificaat in Belgie heb gehaald voor elektricien 'doe-het-zelf'.
Waar ik nu tegenaan loop is weer iets anders. Mijn voltage DC is te hoog voor mijn inverter. Eerst dacht ik dat het aan het voltage AC lag.
Ik heb nu mijn 16 oude panelen op 1 oude inverter zitten, om alvast stroom op te wekken terwijl ik wacht op wat onderdelen voor mijn nieuwe hybride inverter met 15kw batterijen.
De oude panelen (zeker 6 jaar oud en 260Wp)) hebben een Voc (open circuit voltage) van 37.7V. En een max power voltage (Vmpp) van 30.3V. Ze genereerden nooit veel watt output. Het zijn er 16 dus. Ze zitten op een Solis S5-GR1P3K-M omvormer. Deze kan een max input voltage DC aan van 600V en de Mppt voltage dc range is 80-500V. Ik zie bij de info vd omvormer in het scherm dat hij afslaat als het voltage dc boven de 550 komt en pas als alles weer wat gezakt is, onder de 550, dan slaat ie weer aan. Waarom kan deze omvormer zo weinig hebben? 16 oude panelen in de winter (wel met wat zon) genereren toch niet zoveel? In watt zie ik echt niets bijzonders gebeuren.
Het ligt niet aan het AC voltage, die heb ik handmatig via advanced settings tijdelijk verhoogd naar 258Volt en daarvoor slaat ie al af. Oh de foutmelding is wel een OV-G-V01.
Wie kan mij hiervoor een oplossing geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je moet op het dak 8 panelen in serie zetten. Dan heb je 2x een plus en 2x een min kabel. Deze voeg je samen via een splitter, plus bij plus, min bij min en sluit je dan aan op de omvormer.
Hou er rekening mee dat je nieuwe hybride omvormer 425V is en 500V max. dacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 09-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeItalie
Nog even een vraag aan jullie: Mijn nieuwe Deye Sun Inverter monofase 6K. Deze heeft een ingang voor generator, load en grid.
De load is alleen bestemd voor de backup load. En de grid is wat je op de zekeringkast aansluit begrijp ik, hier gaat zowel de stroom van het net overheen als de teruglevering vanaf de batterijen (via de inverter). De load is voor de apparaten die moeten blijven werken bij een stroomuitval, begrijp ik?

Dat vind ik dus raar. Ik wil heel graag dat als onze stroom een minuut uitvalt (wat vaak gebeurd) dat er meteen overgeschakeld wordt op de batterijen, zonder dat de stroom er dus een minuut lang afligt.
Moet ik dan mijn hele huis op de load aansluiten? En de grid alleen gebruiken voor de verbinding met het externe stroomnet? Want dan zou ik dus de verbinding tussen het net en de zekeringkast helemaal moeten loskoppelen en daar de inverter tussen zetten, dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Wie weet raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:45
BaukeItalie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:58:
Dat vind ik dus raar. Ik wil heel graag dat als onze stroom een minuut uitvalt (wat vaak gebeurd) dat er meteen overgeschakeld wordt op de batterijen, zonder dat de stroom er dus een minuut lang afligt.
flink versimpeld verteld (dus kleine fouten zijn mogenlijk, versimpeling is niet altijd het beste antwoord.):

het probleem, je krijgt in je huis wisselspanning binnen, ook wel AC genoemd.
dit betekend, er gaat een dotje stoom via lijn 1 je huis in en een dotje stroom weer terug over lijn 1.
die wisselt per 50hrz. (je kunt zeggen dat het hard heen en weer trilt en eigenlijk niet stroomt.)

heb je een stroom storing dan ontvang je geen 50hrz meer en zal je omvormer dat overnemen.
alleen dan moet het hotel wel eerst fysiek losgekoppeld worden van het net.
maar het kan dan gebeuren dat je omvormer net iets te snel de 50hrz doet of net iets te langzaam.
en na een tijdje is de 50hrz niet meer gelijk loopt met de 50hrz die het net heeft.

schakelt het net dan weer aan en zijn de 50hrz niet gelijk, dan hebben grote boem in huis.
(geen idee wat dan het eerste kapot gaat om eerlijk te zijn, maar iets doet boem is simpel verteld.)

om dit te voorkomen, dan schakel je eerst de omvormer uit en het hotel zonder stroom.
daarna schakel je het net weer in, en dan weer de omvormer aan en zal die zicht zelf weer gelijk maken met het net zijn 50hrz.
(dit kan geheel geautomatiseerd gedaan worden met extra apparatuur.
maar vaak zie je dan nog steeds dat er een 30ms er gewoon even geen stroom is.
sommige apparaten vinden dat niet erg andere apparaten gaan totaal in error.
een simpel koffiezet apparaat heeft nergens last van, een luxer/ingewikkelder koffiezet apparaat produceert een rampen bakje koffie.)
en ja hier zijn ook oplossingen voor, maar het word langzaam duurder en duurder.)

nog even een kleine losse waarschuwing:
italie, bij de meeste omvormer's van de meeste merken, vind je een speciaal hoofdstuk italie.
(de regels daar zijn anders als in Nederland, en ik kan je vertellen ik weet te weinig van die regels, dus pasop met Nederlandse antwoorden, die kunnen daar anders zijn en soms niet toepasbaar of gewoon fout.)

(het volgende is erg afhankelijk van je omvormer merk en type. dus pas op soms kan iets wel en soms kan iets niet.)
jep je hebt generator, load en grid. generator en grid waren duidelijk.
en ja LOAD, dat is een soms instelbare mogelijkheid.
(ik kan zelf op de omvormer dat in stellen als: LOAD* (continu gebruik van maken, zonder boven genoemde problemen) of LOAD PV point (dus alleen als er stroom is van de zonnepanelen/accu) of backup (alleen als er geen stroom is van het net.)
maar, vaak is het wel verstandig, om niet heel het huis er op te zetten, alleen de echt belangrijke zaken (denk aan noodverlichting, brand melders en zo, de echt belangrijke zaken.).
je hebt nu eenmaal minder stroom uit de omvormer als uit het net, dus beperk het gebruik is verstandig.
hier moet je ook even naar kijken.

echt heel simpel gezegd: ja het kan vast wel wat je wil, maar simpel even doen is heel iets anders. ;)

*) als ik in load draai, dan heb ik wel een +/-5-10%(gokje) verlies op de stroom die ik gebruikt.
(alles wat daar op zit gaat de stroom van eerst de accu in en dan weer de accu uit naar de gebruiker, dit geeft verlies.)
dus heel het hotel daar over draaien geeft wel een heel stabiel net, maar wel een kosten post daar voor.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-01-2025 12:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:48
Waarom zeg je de 6KW aansluiting niet op? Je maakt er dan 1 grid van waarbij in de zomer solar + battery mooi bijspringen voor de load van de gasten. In de winter zou je het makkelijk moeten kunnen redden met 15kW.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaukeItalie
Oke dank voor de reacties.
Goed de load ga ik niet gebruiken omdat ik dan een aparte verbinding moet maken (AC stroomdraden) met de apparatuur die ik per se van stroom wil voorzien bij een netstroomuitval.

Het is dus niet zo dat als de stroom uitvalt de batterij het vanzelf overneemt en ik niks merk (een paar milliseconden noem ik niks). Ondanks dat de batterijen dan wellicht vol zijn ligt de stroom er dan dus uit. En kan ik alleen gebruik maken van de batterijen via de load uitgang of als er weer stroom van het net komt? Of ik moet dus altijd proberen off grid te leven tenzij de batterijen op raken, dan moet ik handmatig op on grid omschakelen?

En de generator ingang zal ik gebruiken voor waar die voor gemaakt is, voor onze noodgenerator die op benzine loopt.

Waarom ik de 6KW aansluiting van het ene huis niet opzeg? Ik denk dat 15 KW voor het totale hotel niet genoeg is. Ik kan altijd de 6kw monofase nog omzetten naar 15kw trifase. Het zou me wel geld schelen hoor, als we maar 1 aansluiting hebben, nu betalen we bijv ook kijk en luistergeld voor 2 huizen (dat loopt hier via je energiefactuur).
Ook swinters zitten we al makkelijk op 30kw per dag in het rechterhuis en 10kw per dag in het linkerhuis. Ik denk er nu juist overna om de hele zooi uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:45
BaukeItalie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:25:
Oke dank voor de reacties.
Goed de load ga ik niet gebruiken omdat ik dan een aparte verbinding moet maken (AC stroomdraden) met de apparatuur die ik per se van stroom wil voorzien bij een netstroomuitval.

Het is dus niet zo dat als de stroom uitvalt de batterij het vanzelf overneemt en ik niks merk (een paar milliseconden noem ik niks). Ondanks dat de batterijen dan wellicht vol zijn ligt de stroom er dan dus uit. En kan ik alleen gebruik maken van de batterijen via de load uitgang of als er weer stroom van het net komt? Of ik moet dus altijd proberen off grid te leven tenzij de batterijen op raken, dan moet ik handmatig op on grid omschakelen?
natuurlijk maakt jouw het niet uit dat het een paar milliseconden zijn. ;)
maar een computer waar je net achter zit, die herstart gewoon voor je ogen zonde dat je iets hebt kunnen opslaan.
een laptop doet dat weer niet, die heeft een accu aan boord en vangt dat weer op.
een ouderwetse wasmachine, die gaat even stop en gaat dan weer door, een moderne met chipjes aansturing, die gaat over de zeik. etc etc.. (het is altijd proberen wat het wel doet en wat niet, lastig te voorspellen, maar mijn ervaring is er is altijd wel iets wat het niet leuk vind om toch kort even geen power te hebben.)
nu kun je natuurlijk ook al je apparatuur daar op gaan aanpassen, maar dan word het duurder en duurder.

en als er een stroom storing is, dan kan er het volgende aan de hand zijn, ergens is er een kabel gebroken.
dat moet gerepareerd worden, dus een manneke/vrouwtje haalt de stroom van de kabel in de wijkkast.
zodat die veilig aan de kabel kan werken, maar als jij dan ook stroom op de kabel zet met je accu.
dan doe je hem toch roosten.
dan zou je het wel in het restaurant van het hotel kunnen serveren, maar toch ga je daar last mee krijgen. >:)

dus ja, buiten het hrz verhaal, heb je ook nog dit probleem.
dus je moet eerst het huis loskoppelen, dan pas kun je gebruik maken van je eigen stroom.
en dat geld ook weer voor het aankoppelen, eerst eigen systeem uit en dan aankoppelen, dan weer systeem inschakelen. (dit kan geautomatiseerd tegen een aardige kosten post, maar kan ook handmatig gebeuren, maar wees dan wel heel technisch en snap wat je doet.)

(mijn ervaring komt uit het oude ouderlijke huis,
die zat naast een fabriek, waar we tot vrijdag +/-5-6 uur stroom hadden van de stoommachine uit de fabriek, en in de weekenden hadden we stroom van het net. en op de maandag ochtend ging de stoom machine weer aan. zo een situatie lijkt hier wat op en heb je 2x per week heel even geen stroom.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die UPS functie gaat volgens mij toch niet goed.
Je hebt immers dan maar backupstroom op 1-fase i.p.v. 3-fases.
Voordat je verder gaat met je accu zou ik eens goed gaan meten wat je nu precies verbruikt per fase in de zomer. Daarna kun je een plan maken voor peakshaving en/of een aansluiting opzeggen/verhogen.

Pagina: 1