Boekenplankspeaker DM601 of toch een zuilspeaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-02 15:49
Hoi allen,

Bovenstaande titel zal vast weleens vaker voorbij gekomen zijn..

Heb afgelopen jaar mijn hifi installatie een update gegeven door mijn oude Technics versterker te vervangen voor een Denon AVR X-6700h.
Mijn huidige speakers heb ik behouden, het gaat om de B&W DM601, beide ongeveer 25 jaar oud.
Heb deze op standaards gezet van Spectral.

Nu ben ik niet tevreden met het geluid, het klinkt in mijn ogen schraal.
Ter vergelijking: mijn ouders hebben een goedkopere
Denon AVR X1800h met BNS SDS80 zuilen en die klinken in mijn ogen zelfs mooier.

Nu lees ik op diverse topics dat een zuil niet beter hoeft te klinken dan een boekenplankspeaker, al naar gelang de kwaliteit natuurlijk. Mijn gevoel zegt dat een zuil toch wat mooier klinkt. ( maar dat zit misschien in mijn hoofd ) en dat het ook te maken kan hebben met de ruimte waarin ze staan, behang, stuc etc..

Zouden jullie aanraden een subwoofer erbij te zitten voor een "vollere" beleving? ( een Klipsch r100-sw )

Of toch andere ( zuil ) speakers te kopen?

Of zijn de B&W DM601 goed genoeg? of toch wat te licht voor de Denon?
Heb weleens de Dali Rubicon 6 geluisterd met dezelfde versterker in een luisterstudio, dan hoor je wel echt een verschil. Dat ligt natuurlijk ook aan die ruimte waar ze in staan. En die Dali's zijn niet goedkoop :(

Hoor graag jullie mening,
gr.
Jan Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:21
Ik lees veel verschillende dingen in je post.
Je hebt je oudere versterker vervangen door een andere was je eerst wel tevreden over het geluid?

Verder lees ik door je verhaal door dat een duurdere versterker een beter geluid zou moeten geven, dit is niet zo. Een duurdere versterker zou wat meer vermogen hebben en wat extra aansluitingen betere calibratie tools maar dat is het ook wel. Een versterker hoort transparant te zijn en bij de juiste instellingen zou hij dus ook gelijk moeten klinken.

Een luidspreker kan niet "te licht" zijn voor een versterker, andersom kan wel maar dan moet je tegenwoordig al heel moeilijk aan te sturen luidsprekers hebben.

Heb je überhaupt je versterker ingesteld? Zo ja hoe dan handmatig of automatisch met microfoon? Hoe staan de instellingen nu?

Hoe groot is de ruimte en waar wil je ze voor gebruiken? Puur muziek of tv of films?

Heb je verder je luidsprekers wel gecontroleerd of deze niet een revisie nodig hebben? Bijvoorbeeld vervanging van foam/rubbers?

[ Voor 16% gewijzigd door KernelPanic op 04-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
Dank voor je bericht.
Ja de calibratie heb ik gedaan. ( met microfoon )
Instellen is bij deze Denon vrij lastig, er zitten geen fysieke draaiknoppen op. Wel kun je in een menu wat dingen aanpassen maar dat heeft helaas niet tot het juiste effect geresulteerd. Of ik moet me hier nog meer in verdiepen.
Ze staan in een woonkamer van ongeveer 25-30 vierkante meter.
Ik gebruik ze voor beiden, muziek en films. ( zit ook een center en 2 surroundspeakers op aangesloten )
Ik had het gevoel dat ze bij de oude versterker wat beter klonken.

De membramen van de speakers zien er op het oog goed uit. Geen scheuren oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vul ze maar eens aan met 2 B&W DM604 speakers. Dan heb je geen sub meer nodig en heb je meteen 2 prima surround speakers. Of je gebruikt de B&W DM601 voor een tweede set speakers voor wanneer je minder volume of iets minder kwalitatief geluid wilt hebben.

Destijds de B&W DM604 gehad. Dat vulde de ruimte prima, prima bas en stonden prima in de woonkamer. Helaas weg moeten doen na een verhuizing waarbij de indeling van de woonkamer het simpelweg niet meer toeliet om dergelijke speakers te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
@sypie Je bedoelt de dm601 voor surround en de dm604 voor front?
Welke 604 had jij? de s1,2 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad de 601 als surrounds en de 604 als fronts.

Ik had de 604 S3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 23:33
Elke luidspreker heeft een bepaalde klank, en daarmee is het heel persoonlijk of je iets mooi vindt. Veel luidsprekerfabrikanten proberen ook nog eens richting een bepaalde onderscheidende klank te tunen. De 600 serie van B&W is naar mijn menig behoorlijk richting een bepaalde klank ontworpen. Als je dat niet ligt, dan zou ik echt naar iets anders kijken. Je hebt inmiddels goede ervaringen met Dali en BNS. Dat lijkt me een prima uitgangspunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:21
Eens met bovenstaande ga gewoon eens luisteren en sluit tweede hands zeker niet uit. Je kan voor relatief weinig geld echt leuk spul kopen.

Geluid is heel persoonlijk, tuurlijk kunnen mensen je merken aanraden die veel bang voor buck bieden maar alleen jij kan bepalen of je het mooi vind.

Waarbij duurder dus niet altijd beter hoeft te zijn ( zoals bij de versterker qua verhouding had je er meer aan gehad om maar 1/3 van het bedrag aan versterking uit te geven had je de andere 2/3 aan luidsprekers kunnen uitgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:08

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@jplock Qua versterkers of receivers hoort het geluid geen verschil te maken als je op pure direct (onbewerkte audio) luistert. Ervaar je toch verschillen dan kan dat liggen aan het volume of equalizersettings. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je de speakers nog niet helemaal goed afgesteld hebt op de versterker/receiver.

Akoestiek kan zeer zeker bijdragen aan een andere geluidservaring. Luisterruimtes zijn vaak optimaal behandelde ruimtes en je woonkamer is gewoon een woonkamer. Dus een winkel vergelijken met thuis is eigenlijk onmogeljk.

Daarnaast heeft elke speaker zijn eigen klank (waar versterkers en receivers dit dus op pure direct niet hebben) dus het kan best zijn dat je de speakers in een winkel of de speakers bij je ouders mooier vindt klinken dan je eigen speakers. Of andersom, dat de speakers in de winkel, bij jou thuis helemaal niet jouw smaak blijken en je liever bij je huidige speakers blijft.

Een sub koop je voor het strakker laten horen van de lage tonen. Als dat is wat je bedoelt met een 'vollere beleving' dan kan het een meerwaarde hebben. Als je het vooral over volume hebt of andere dingen, dan heeft een sub weinig zin.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
Ik ervaar vooral dat sommige muziekstukken goed klinken en sommige minder goed.
De kracht van een goede speaker zou toch moeten zijn dat deze in alle bereiken goed moet klinken? ( dat deed bvb de Dali Rubicon 6 , maar dat zijn ook erg dure speakers )
Ik heb een goede vriend met Kef R5 speakers, die ervaart een beetje hetzefde,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:39

Daniel36

vernieuwde formule

jplock schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:33:
Ik ervaar vooral dat sommige muziekstukken goed klinken en sommige minder goed.
De kracht van een goede speaker zou toch moeten zijn dat deze in alle bereiken goed moet klinken? ( dat deed bvb de Dali Rubicon 6 , maar dat zijn ook erg dure speakers )
Ik heb een goede vriend met Kef R5 speakers, die ervaart een beetje hetzefde,
Welke bereiken ervaar je als niet goed klinkend bij bepaalde muziekstukken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
@daniel36
Vooral middenbereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 23:33
Heb je in het middenbereik misschien last van een bepaalde nadruk op sommige tonen? Met name goed hoorbaar bij piano waarbij sommige noten er ineens agressief uitspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jplock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDz7S_k0iw1orXfw1WKiwmkf90o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K6Vimspjmiy3RvIpclw4MwUA.jpg?f=user_large

Zou dit een oorzaak of enig effect kunnen hebben? ( klein scheurtje ontdekt )
Pagina: 1