eigen bouw (tweakers)desktop mislukt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-01 19:52
Hoi,
(ik weet niet of ik in de juiste topic zit)

vele jaren geleden een best-buy desktop zelf gebouwd en dat ging prima. Nu zijn de kinderen wat ouder en ik wilde ze twee desktops geven. Ik zag het Best Buy advies van een budget game-desktop en dus ik had het idee deze zelf weer te bouwen. Maar dat loopt wat anders.

wat heb ik gekocht:
- 2x montech x3 mesh miditower
- 2x AMB Ryzen5 5600
- 2x ASUS TUF B550-plus moederbord
- 2x lexar NM710 1 TB ssd
- 2x ASUS G-force RTX 4060 dual-RTX videokaart
- 2x Be quiet pure power 11 550W
- 2x gelid solutions tranquillo 5

Ik ben enthousiast aan het werk gegaan. Ik meen dat alle draden juist zitten, hoewel de benamingen van de kabels aan de voeding, benamingen op het moederbord en benaming van de bekabeling van de behuizing niet echt overeen kwamen of gewoon ontbraken.

Ik heb de onderdelen dus aangesloten, met hulp van youtube en de beperkte instructies die bij de apparatuur was geleverd.. Maar ik zet ze aan: en er brand 1 led je ergens op het moederbord en dat was het. Niets, ook niet na een tijdje wachten. Ook niet bij de aan-uitknop, helemaal niets.

in theorie zou een onderdeel stuk kunnen zijn maar twee gelijke desktops die het allebei niet doen... Ik zal een foutje hebben gemaakt. Zie bijgaande foto's. Ik hoop dat iemand iets direct ziet en..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
...ik krijg de foto's er niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqTsV0oPnfMzyL3MKWImkn61dmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iOFYZhyy73k9h2yxaRsMExy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxo0XWeRuh7ER7utHLHD7kjzEJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giLI060OBCZSlDYX353RJBnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_wf9Zz3_GugFzVbb7Qsis-CcyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3GnzcQ7FxHtU9rbotHk2YQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NPwSFJUHr8LKECEkYymo_LCnpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2I61x1wYZIhfmZFxI72lRls.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

Gezien je voeding problematiek denk ik dat het daar in zit - hoeveel power kabels gaan er naar je moederbord ?

Oh en Je geheugen zit in de verkeerde sloten maar dat moet niet uitkwamen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens mij heb je de afstandsbusjes niet op de backplate geschroeft.

Deze dingen dus:
Afbeeldingslocatie: https://img.bigshopper.nl/v7/https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F41NnrmCK06L._SL500_.jpg?width=400&height=400&func=fit&bg_color=white&force_format=webp&q=100&ci_url_encoded=1&org_if_sml=1&ci_sign=fc9c6ba8067f843b43800901fea33c42bf777518

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:24

3DDude

I void warranty's

het stutje tussen ram en CPU ontbreekt dat gat van het mobo zit geen schroefje in ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:03:
Oh en Je geheugen zit in de verkeerde sloten maar dat moet niet uitkwamen.
Dit inderdaad ook. Het geheugen moet in de twee lichtgrijze slots zitten. Niet voor nu direct een probleem, maar zou best kunnen dat zodra ie wel aan gaat ie geen beeld geeft en dan ben je dit vast voor.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22
RaZ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:03:

Deze dingen dus:
[Afbeelding]
Daar zou ik inderdaad gewoon eens mee beginnen. Kan heel goed zijn dat er nu pinnetjes onderop je moederbord contact maken over die plaat met andere pinnetjes en dat de boel vrolijk uit blijft staan.

Loop ook deze aansluitingen eens na. Als je power/resetknop niet goed aangesloten zijn dan gaat ie ook niet aan. Ze moeten op de juiste plek aangesloten worden natuurlijk, idem voor de power en hdd led.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6ObJJqwQKJriDxZyVWNQMOcHz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fCdIolkIMBt4Evg2sDEYbOc.png?f=fotoalbum_large

Even kijkend naar de manual van je mobo zie ik dit, wellicht goed om even na te lopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwGeNvg52JUHp3eMfVhstL8xv0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TM3sKPZHfD0JP508mXf1hSMX.png?f=fotoalbum_large

https://dlcdnets.asus.com...MING_B550-PLUS_UM_WEB.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
RaZ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:03:

Deze dingen dus:
[Afbeelding]
Dit vooral, en let dan op dat je ze alleen op de plekken schroeft waar het moederbord ook gaten heeft zitten (de kast heeft er vaak meer, om verschillende formaten te ondersteunen). Ik had ooit een keer niet opgelet en er ergens een te veel zitten, die maakte dus ook mooi sluiting ergens waar dat niet de bedoeling was. Alles deed het gelukkig wel nog gewoon na weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 22:37
Je geheugen zit ook niet correct
https://dlcdnets.asus.com...=TUF%20GAMING%20B550-PLUS

B2 voor 1 dimm
B2 en A2 voor twee dimms

/edit
Zie nu dat dit al benoemd was :D

[ Voor 9% gewijzigd door raymondw op 04-01-2025 18:50 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Het lijkt dat er een 4+4 pin cpu stekker in de videokaart zit ipv een 6+2 pin. Heb je een 6+2 pin links bovenin het moederbord geprikt?

Eens met de afstandbusjes en het RAM.

Welke voeding heb je.
Deze? uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM
of deze? uitvoering: be quiet! Pure Power 11 500W
Ik denk de 500w want de 550w heeft ribbel kabels voor cpu en videokaart en dat zie ik niet in de foto's.

[ Voor 55% gewijzigd door Uszka op 04-01-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Ik zie ook dat de kabel van je CPU ventilator niet in z'n aansluiting zit. Het lijkt dat die achter het moederbord verdwijnt maar daar zal geen aansluiting zitten, gok ik.

Veel moederborden weigeren te starten als er geen CPU fan aangesloten is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Doe jezelf een plezier, bel iemand die het wel kan.
Want geen spacers, kabels verkeerd enz.
Ik hoop dat alles nog werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos Zwaai
allen,

bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga er morgen de afstandbusjes zoeken en, ook met de andere tips, er mee aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos Zwaai
Het vervolg:

- (@ Raz) check gedaan: afstandsbusjes zaten er wel (vanaf leverancier) in

- (@ 3ddude) ontbrekende mobo schoefje erin gezet

- (@ wilke) geen extra afstandsbusjes gevonden

- (@ BCC @ spone, @ raymondw) Ram in de grijze sloten gedaan

- (@ BCC) vanuit de voeding gaan nu (dat hij niet opstart) twee kabels naar het mobo: 20 pins "powerconnector" en links bovenin 4+4 stekker met opschrift cpu-p4 en cpu p8 op "eatx12v" (en dan 1 voedingsstekker naar de videokaart ")

- (@ Croga) cpu ventilator snoer was/is aangesloten op "cpu fan" (snoertje was door mij weggewerkt achter het mobo maar komt weer terug naar de stekker"cpu fan") er zijn meer "fan" aansluitingen op het mobo te vinden.

- (@ Uzka) in de videokaart zat/zit een 6+2 pin met opschrift VGA-1 Links bovenin van het mobo zat/zit een 4+4 stekker met opschrift cpu-p4 en cpu p8 Ik heb idd de 500 W voeding.

- (@ sahinasappelsap) was idd puzzelen. de kleine stekkertjes hadden niet altijd opschrift wat plus behalve een klein pijltje (wat volgens mij + is) maar lijkt juist te zijn aangesloten

- @groene wandelaar) ik dacht dat ook maar weet niet zo 1-2-3 iemand hiervoor te vinden. Mijn sociale omgeving is 60+...

Ik heb al jullie tips doorgelopen. Ik heb er stroom op gezet, op de aan/uit knop gedrukt. Beide desktops hebben rechts onderin, op het mobo, een ledje branden maar verder niets.

Ik denk dat ik op zoek moet naar een hobbyist in de omgeving van Alkmaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:35:
[..]

[..]
Waarom heb je ze eruit gehaald dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AnJnfh8o7IIwIv1Tj4kC3BYp.png

Het moederbord zit vastgeschroeft op de backplate.

Geen idee welke youtube tutorial je gekeken hebt, maar ik kan me echt niet voorstellen dat ze zeggen: Haal de afstandsbusje er uit, schroef het moederbord direct op de backplate, en veel plezier met de kortsluiting :w

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kon even niks beters vinden maar zo hoort het er uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utq3svYOLWDibQ15hwiVtl37b14=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MeqcUF3Ge5mFB558tIl1auDA.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 05-01-2025 11:14 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:37
Interestingly enough, Montech ships the X3 with the mATX spacer layout pre-installed. You will have to find your own tools to unscrew and relocate them to where they need to be for an ATX board
Het vervolg:

Zo te zien is jouw ASUS TUF B550-plus een ATX bord. Dat zou betekenen dat je afstandsbusjes niet goed zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Het vervolg:

Alle 9? Het kan zijn dat er minder busjes geplaatst zijn en je er zelf nog een aantal bij moet zetten. Dat moet je altijd checken, nooit er vanuitgaan dat voorgeplaatste busjes voldoende zijn en op de juiste plek zitten. Het ziet er inderdaad uit alsof je er een aantal mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
@ Raz

ik ben blij met de reacties.

zie bijgaande foto's. onder elke mobo-schroef zit zo'n afstandbusje. Zijn deze (standaard)busjes te laag dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKEBBVYie2xXR4UYJ39vPiHqL74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFlZdHYiJgN6MclynTeA3OTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6GtdzNncCEI6a5h8iN6GalZb0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGB90f0RqGFQWScMxQ9nPhPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Dat zou normaal gesproken voldoende moeten zijn. Op de foto van @RaZ lijkt het alsof hij totaal ontbreekt, maar perspectief op foto's kan enorm vertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
dat is prima,alleen de standaard config is voor eATX borden schijnbaar,maar je hebt een atx bord,check even of ze allemaal op de juiste plek zitten voor het borf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang het moederbord geen contact maakt met de backplate/tray is het prima. En de busjes moeten van dezelfde maat zijn, anders buigt het bord door tijdens het vastdraaien.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 17:22
Welke led brandt er eigenlijk? De handleiding zegt namelijk het volgende:
The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the
motherboard booting process. If an error is found, the critical component's LED stays lit up
until the problem is solved.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zitten de cpu’s er goed in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
Koos Zwaai schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:58:
Maar ik zet ze aan: en er brand 1 led je ergens op het moederbord en dat was het. Niets, ook niet na een tijdje wachten. Ook niet bij de aan-uitknop, helemaal niets.
Aan de hand van welk led er blijft branden kan je basic troubleshooten waar het fout gaat:
ASUS: Motherboard Troubleshooting via Q-LED Indicators
Q-LEDs
The Q-LEDs check key components (CPU, DRAM, VGA, and booting devices) during the
motherboard booting process. If an error is found, the critical component’s LED stays lit up
until the problem is solved
Ik zou het board nu eerst eens buiten de kast aansluiten en (jump) starten met alleen de basic onderdelen.
Voeding, CPU, RAM
Eerst zonder GPU om te zien of het board gewoon wil starten.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 05-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
mobo eruit gehaald (ik word er handiger in..). zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzzfjOiuBnPK9XhEF2onIv_pgk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dr0IqZiUkyZyscROIm8OV769.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh1t3aqoSUN2XNVQCbLWWx32Rxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bR4UkBkTLhyfTaKJlk86yEki.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:44
Misschien een aantal handige stappen (Mijn ervaring)

1. Hoor je iets van een geluid als je de aanzet? (Als je pieptjes hoort, dan is er spraken van hardware failure).
2. Hoor je helemaal niks, en gaan alleen led'jes aan? Dan kan het zijn dat power/resetknop niet goed aangesloten zit op je system pinnen/panel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Fox3214 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:49:
1. Hoor je iets van een geluid als je de aanzet? (Als je pieptjes hoort, dan is er spraken van hardware failure).
2. Hoor je helemaal niks, en gaan alleen led'jes aan? Dan kan het zijn dat power/resetknop niet goed aangesloten zit op je system pinnen/panel.
Beep codes zijn altijd handig , maar nieuwe PC/Board's hebben meestal geen speaker/beeper meer.
In dat geval zul je deze dus zelf moeten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:44:
mobo eruit gehaald (ik word er handiger in..). zie foto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de handleiding van je mobo staat op welke plek de afstandhouders precies moeten zitten.
Daarmee kun je checken of ze nu op de goede plek zitten.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Zwaai
- cpu zit er juist in (driehoekje op driehoekje)
- de afstandbusjes zaten en zitten goed op hun plek. Op de foto is het vertekend en lijkt het anders er zitten
- niet teveel afstandbusjes in. Ik zie ook niets aan de achterkant doorsteken van het mobo.
- de vier indicatie ledjes op het mobo (van de ASUS site) heb ik gevonden maar die gaan niet aan
- er zijn geen geluiden te horen
- opstart gedaan terwijl het mobo uit de kast ligt (cpu, voeding en RAM, geen reset-stekker oid aangesloten) maar helaas. Zelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:25:
- de vier indicatie ledjes op het mobo (van de ASUS site) heb ik gevonden maar die gaan niet aan
Ik vermoed dat het dan de BIOS flashback led is die brandt?
Probeer eens de laatste bios versie op deze manier te installeren: https://www.asus.com/support/faq/1038568/
Hier staat de laatste versie: https://www.asus.com/moth...Name=TUF-GAMING-B550-PLUS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:44
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:25:
- cpu zit er juist in (driehoekje op driehoekje)
- de afstandbusjes zaten en zitten goed op hun plek. Op de foto is het vertekend en lijkt het anders er zitten
- niet teveel afstandbusjes in. Ik zie ook niets aan de achterkant doorsteken van het mobo.
- er zijn geen geluiden te horen
- opstart gedaan terwijl het mobo uit de kast ligt (cpu, voeding en RAM, geen reset-stekker oid aangesloten) maar helaas. Zelfde resultaat.
Kan je eens een foto maken van die ledjes en hier posten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
Je hebt wel de schakelaar van de voeding , die naast de voedingsstekker zit, aangezet van uit naar aan..? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:32:
Je hebt wel de schakelaar van de voeding , die naast de voedingsstekker zit, aangezet van uit naar aan..? >:)
Anders zou er geen ledje op het mobo branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
- @ Maverick de desktops doen niets, alleen dat ene ledje brand. Ik kan niets installeren. Ik heb er een scherm aan gehangen maar ook geen beeld.
- @ Trichoglossus ja die heb ik gebruikt

ledje in actie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0bGRcO0sssojQuQyCid5zB7XaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1shoqh670zL4oWSRQe546FO.jpg?f=fotoalbum_large

woont er een enthousiaste tweaker, die van een uitdaging houdt, nabij Alkmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mijn handen jeuken maar ik woon helaas te ver weg.

Zou je eens op de doos van het mobo willen kijken. Soms staat op een sticker de meegeleverde bios versie.

Jouw cpu wordt pas ondersteund miv bios 2423.

Kan best dat dit mobo al lang op de plank lag bij de verkoper waardoor je eerst het bios moet flashen zoals hier ook gesuggereerd: Maverick in "eigen bouw (tweakers)desktop mislukt"

Let wel op dat het bios flashback lichtje wat vlak bij de button zit langere tijd niet meer knippert voordat je de pc weer opstart. Volgensmij kun je de USB stick BIOS flashback variant eventueel ook zonder CPU en Geheugen uitvoeren.

Los van kapotte onderdelen kan een andere oorzaak ook nog zijn dat er bij het plaatsen van de cpu toch een foutje is gemaakt waardoor 1 of meerdere pinnen van de cpu verbogen zijn. Dit kun je met visuele inspectie wel vaststellen.

Je hebt exact hetzelfde probleem bij allebei de sets toch :?

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 05-01-2025 15:53 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:27:
- @ Maverick de desktops doen niets, alleen dat ene ledje brand. Ik kan niets installeren. Ik heb er een scherm aan gehangen maar ook geen beeld.
Eerst even lezen voor je wat roept ;) Deze intrsucties kun je uitvoeren als de pc niet boot. Gewoon de bios op een usb stick zetten en spanning er op zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
Volgens mj is dat niet de bios led. Ik meen dat dat de standby led is. Op je foto zit er overgens geen powerbutton aangesloten. Als die wel aangesloten zit dan zit hij iig volgens de handleiding verkeerd. Zou verklaren waar je hem niet aankrijgt. De 2 pinnen boven waar de sw_reset hebt aangesloten zijn de power_btn pins. Wat gebeurt er als je die 2 verbindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
@ Maverick

bios gedownload en op een usb gezet. Aangesloten op de bios-usb en spanning erop maar helaas geen reactie van de machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAlyEywkdvqIHjRqArWc5-RoQHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICEZ9PHBhIC1PM3q56wsp6vR.jpg?f=fotoalbum_large

inderdaad lijkt het op een standby ledje. Ik heb een aantal stekkers op die pins aangesloten:
- stekkertje met opdruk HDD-led op twee pins link onder
- stekkertje met opdruk reset SW op de twee pins ernaast (dus onderste rij,3e van links)
- stekkertje met opdruk power led + op de onderste rij 6e pin van links
- stekkerje met opdruk power led - op onderste rij 7e pin van links
- stekkertje met opdruk pwr_sw op bovenste rij, 3 en 4e pin van links
helaas ook geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ok,voor de bios flashbak op de achterkant,download de bios van de site van asus.

Open de file,daar staat de renamer,gebruik die om de bios naa te veranderen,formateer een usb stick in fat32,kopieer alleen die bios file zelf naar de usb stick

Doe de usb stick in de usb aansluiting aan de achterkant waar BIOS op staat,daar zit ook een klein knpje voor flashback,schakel de voeding in houd 3 seconden lang dat kleine knopje aan de achterkant vast, dan gaat er een ledje knipperen aan de achterkant en dan begint ie met bios update.

Wacht totdat de led uit is,dan is de bios update klaar

Schakel de voeding uit,met kabel er uit,doe eventueel nog een cmos reset en klaar.

Voeding weer inschakelen en opnieuw proberen of die wil booten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Wat een cliffhanger. Ze doen het nog steeds niet? Ik houd van een film met goede afloop. Zet hem op community :)

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 05-01-2025 16:32 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:38:
@ Maverick
- stekkertje met opdruk pwr_sw op bovenste rij, 3 en 4e pin van links
helaas ook geen resultaat.
Als dat al niet werkt met beide moederborden en voedingen goed aangesloten is er wel iets basic defect of fout.
Zelfs zonder CPU/RAM moet het moederbord en voeding toch aan gaan als je de power jumper 3/4 kortsluit. Eventueel met schroevendraaier of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Zwaai
@ freaky35 idd, als ik de usb erin heb gedaan en op het resetknopje druk dan komt er een groen ledje (rechts boven) dat aangaat en aan blijft. Er gebeurt verder niets (wachttijd zo'n >20 minuten). Led blijft wel aan..

Ik heb de gedownloade file nu bios genoemd .Ik ga (weer) een domme vraag stellen: welke naam moet het bios file krijgen op de usb-stick?

@ vdr01 de community en ik doen ons best :)

@ The_Doman Ik denk ook dat ik toch iets in de basis niet goed doe/heb gedaan. 1 onderdeel defect zou kunnen maar bij twee dezelfde desktops, zelfde nieuwe onderdelen leverancier (Megekko) dan kan dat bijna niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Staat allemaal in de handleiding en ook op de site waar je het bios download.

Dit is als het goed is jouw mobo:
https://dlcdnets.asus.com...=TUF%20GAMING%20B550-PLUS

"When downloading or updating the BIOS file, rename it as TGB550PS.CAP for this
motherboard."

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt toch toevallig niet de PCI-E voedingskabel aangesloten op het moederbord? De connector is niet hetzelfde maar het past wel en de plus/min komt niet overeen dus ze zijn niet uitwisselbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:15:
@ freaky35 idd, als ik de usb erin heb gedaan en op het resetknopje druk dan komt er een groen ledje (rechts boven) dat aangaat en aan blijft. Er gebeurt verder niets (wachttijd zo'n >20 minuten). Led blijft wel aan..

Ik heb de gedownloade file nu bios genoemd .Ik ga (weer) een domme vraag stellen: welke naam moet het bios file krijgen op de usb-stick?

@ The_Doman Ik denk ook dat ik toch iets in de basis niet goed doe/heb gedaan. 1 onderdeel defect zou kunnen maar bij twee dezelfde desktops, zelfde nieuwe onderdelen leverancier (Megekko) dan kan dat bijna niet.
Als de led blijft branden,klopt er wat niet aan de bios file,dus je moet ehm wel renamen,anders herkend het meoderbord het bios bestand niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:45
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:27:
- @ Trichoglossus ja die heb ik gebruikt

ledje in actie...

[Afbeelding]

woont er een enthousiaste tweaker, die van een uitdaging houdt, nabij Alkmaar?
Is dit een recente foto? Want je moederbord zit nog steeds direct op het frame geschroefd, zonder de afstandsbusjes die eerder al benoemd zijn. Dat is vragen om kortsluiting, en dat is dus het eerste wat je beter kan aanpakken. Lijken toch afstandsbussen tussen te zitten nu.

En sowieso is het misschien beter om je systeem eerst te testen buiten je case, om ook andere kortsluitingen te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 05-01-2025 21:31 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
@Koos Zwaai, een tip om op iemand te reageren: Je kunt de 'Quote'-knop gebruiken, of je kunt iemand taggen door '@' te typen en dan de eerste letters van de naam, dan krijg je een pop-up met mogelijke namen, zoals ik ook bij jou deed (@Koos Zwaai). :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Is dit een recente foto? Want je moederbord zit nog steeds direct op het frame geschroefd, zonder de afstandsbusjes die eerder al benoemd zijn. Dat is vragen om kortsluiting, en dat is dus het eerste wat je beter kan aanpakken.
Als je kijkt naar het groene licht onderin kun je zien dat er afstand tussen het moederbord en het frame is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21:45
M66B schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Als je kijkt naar het groene licht onderin kun je zien dat er afstand tussen het moederbord en het frame is.
Verhip, je lijkt gelijk te hebben. Foto vertekent het een beetje, waardoor er geen afstand leek te zijn. Ik heb m'n post aangepast, thanks :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:27
Koos Zwaai schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:15:

Maar heb je inmiddels de pinnen waar je power button op gaat (de aan knop) kort gesloten? Kan je inderdaad met een schroevendraaier doen, of paperclip oid.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-05 23:13
Trichoglossus schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:32:
Staat ie niet toevallig op 110 volt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
HijDieAllesWeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Staat ie niet toevallig op 110 volt?
110 volt? Volgens mij spelen bij een beetje moderne voeding dit soort zaken al lang niet meer ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA6vGC4V_E80XSHylRZJRzDLtKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rDk2n43x0LfGsHCKYYV8KXUT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-05 23:13
Jef61 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:56:
[...]

110 volt? Volgens mij spelen bij een beetje moderne voeding dit soort zaken al lang niet meer ;)

[Afbeelding]
Doet ie het dan automatisch ? Mijn PC gaat al wel een tijdje mee maar die heeft een schuifje achterop de psu voor 110/220

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HijDieAllesWeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Doet ie het dan automatisch? Mijn PC gaat al wel een tijdje mee maar die heeft een schuifje achterop de psu voor 110/220.
Moderne voedingen slikken alle voltages tussen 100 en 240 Volt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zelfs oude voedingen kunnen full range zijn. Hier een DTK AT voeding die ik als test PSU gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOTwSF6dNyaid_YsCbYywW_5pdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvkHPQvB185JB2Fkun4XSQVN.jpg?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijk kwam deze uit een Commodore 386SX-16.

Mocht je een rode schakelaar hebben in je voeding, dat is smoke machine mode. Wel voor eenmalig gebruik.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Welk type ram zit er in? Want het type uit de BBG staat niet in de lijst met ondersteunde modules. Heb je al eens het ram verwisseld in de sloten, met één reep getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
HijDieAllesWeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Doet ie het dan automatisch ? Mijn PC gaat al wel een tijdje mee maar die heeft een schuifje achterop de psu voor 110/220
Als dat schuifje verkeerd staat wordt je er op geattendeerd via een duidelijk hoorbare knal en een donkere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22
heb je de knop op je voeding van 0 naar 1 gezet?

Wat je nog zou kunnen doen is het moederbord en de componenten even buiten de kast op een stuk karton aansluiten en dan kijken of hij wel aangaat. Pak dan enkel de belangrijke onderdelen: cpu, geheugen, hd en videokaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Koos Zwaai Is er al witte rook? :)

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25
Ben ook wel benieuwd :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Koos Zwaai
allen,

excuses voor de radiostilte. Ik heb beide desktops naar een specialist gebracht. Alle grote stekkers zaten goed maar maakten niet allemaal goed verbinding met het mb. Bij beide desktops was dat het geval (...) De RAM zat goed. Echter rechts onderin zaten wat stekkertjes toch fout. Deze zijn nu goed geplaatst. Maar wat daar nu precies mis was, heb ik niet gehoord. Er zijn wat recente drivers erop gezet. Beide lopen nu als een tierelier op W11. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fmn-Fb8vE8ZHTcOhHcSUaAtciYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6YQ1sWpd5fedf6VCOXYPQge.jpg?f=fotoalbum_large

Ja de specialist kostte natuurlijk wel weer wat maar om twee desktops bijna klaar te laten staan...kan ik de kinderen ook niet aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
d:)b

Top dat je nog even wat terugkoppeling geeft. Had ik na een tijdje radiostilte stiekem niet meer verwacht, maar mooi dat het nu goed werkt en dat er geen onderdelen in het proces gesneuveld zijn.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48

Speedmaster

Make my day...

@Koos Zwaai Nu nog even de zwarte kabels voorzien van een label waar op staat op welke pin ze moeten.
Pagina: 1