Aanzetten machine laat andere groep eruit vliegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-09 21:34
Hoi allemaal,

Ik heb een vreemd probleem. Als ik mijn kolomboor aanzet vliegt er soms een andere groep uit (een B16 automaat, geen alamat). De groep waar de kolomboor op zit heeft dan geen probleem.

Hoe is het mogelijk dat het aanzetten van een machine een andere groep kan triggeren?

Het lijkt geen fout in de elektrische installatie van de woning. Ik heb de machine net verhuist en zowel in de oude als de nieuwe woning ervaar ik hetzelfde probleem. Het is ook een probleem dat recent is ontstaan, dus ik denk aan iets in de elektronica van de kolomboor.

Het is dit model, zie https://www.teknatool.com...-voyager-dvr-drill-press/ of https://baptist.nl/statio...kolomboormachine-230-volt
Het gaat dus om een enkelfase machine.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 20:09
Ik heb weleens gezien dat een defect component in een bandenmonteermachine zorgde voor een spanningsdip in de elektrische installatie van een garagebedrijf, waardoor er enkele installatieautomaten van andere eindgroepen uit gingen. Mogelijk is er iets mis met de condensator van de kolomboormachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Zou heel goed kunnen.

Kan een spanningsdip echter een automaat laten klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
(kort en zeer simplistisch verhaal)

Motoren die starten hebben een 6x zo hoge aanloopstroom, met schakelingen kun je dat beperken maar met dit soort apparatuur wordt het meestal niet verder beperkt dan 2x of 3x, dat is voor een zekering geen probleem. Maar bij een 3 fasen installatie kun je kortstondig wat vreemde dingen krijgen omdat de fasen niet meer overal gelijk aan elkaar zijn. En op de gevolgen daarvan willen automaten nog wel eens op triggeren.

Soms helpt het als je een extra verlengsnoer gebruikt, welke door de eigen weerstand de spanningsdip dempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Het gebeurt bij het aanzetten van de machine en dat is in dit geval niet gelijk aan het starten van een zware machine. Enkel de electronica wordt actief, je kunt het menu bedienen, etc. De motor doet in deze fase helemaal niets. Tenminste, hij gaat niet draaien.

Ik heb het probleem nooit ervaren als ik op start druk, enkel als ik de "computer" aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-09 20:09
hrv schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:19:
Zou heel goed kunnen.

Kan een spanningsdip echter een automaat laten klappen?
Ik heb het zien gebeuren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:25
Zitten de betreffende groepen op dezelfde aardlekschakelaar? En is deze 2 of 4 polig? Heb je 1 of 3 fase?

Het kan zijn dat er even onbalans zit in de spanning, vooral bij 3 fase. De ene groep gaat er eerder uit dan de ander, ook al is het soms zelfs precies hetzelfde product.

Test het dus even met een verlengsnoer op andere groepen, ondervang je gelijk de vraag mbt inschakelspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Ik ga er even mee stoeien.

De machine is enkelfase. Aardlekschakelaars zijn ook allen enkelfase.
Voor de 3-fase verbruikers heb ik Alamats gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hrv
Ok, niet lachen....

Het probleem is opgelost (en gevonden) nadat ik de machine op zijn eigen groep had gezet en van de oude bekabeling af had gehaald. En zoals verwacht/aangegeven, het was dus niet mogelijk om een andere groep te triggeren.

De machine in kwestie "gloeit nog na" als je hem uitzet. Dwz dat er een condensator oid inzit die de computer nog zeker een 30 seconden van stroom voorziet voordat de display uitdooft. Je kunt in die periode het menu ook nog gewoon bedienen.

Als ik de machine aanzette viel het licht uit.... maar de machine bleef met piepjes door zijn opstartprotocol lopen (Amerikaans ding, dus een paar waarschuwingen met piepjes erbij). Dus ik denk, hé... andere groep eruit. Zet de machine uit en loop naar de meterkast... en zo is de verwarring ontstaan.

De oplossing was een automaat met een C-karakteristiek.
Wat wel verandert is is dat deze altijd op een normale B-automaat heeft gezeten en enkel recent ervoor heeft gezorgd dat die eruit klapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Dus het was wel zijn eigen groep die uitviel? En niet een andere groep?

Bijzonder dat je niet weet wat op welke groep zit. Zeker als je al aan het troubleshooten bent.

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 06-01-2025 07:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hrv
@FreakNL je hebt nul toegevoegd aan de discussie. Bijzonder dat jij dan degene bent die klaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
hrv schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:22:
Ok, niet lachen....

Het probleem is opgelost (en gevonden) nadat ik de machine op zijn eigen groep had gezet en van de oude bekabeling af had gehaald. En zoals verwacht/aangegeven, het was dus niet mogelijk om een andere groep te triggeren.

De machine in kwestie "gloeit nog na" als je hem uitzet. Dwz dat er een condensator oid inzit die de computer nog zeker een 30 seconden van stroom voorziet voordat de display uitdooft. Je kunt in die periode het menu ook nog gewoon bedienen.

Als ik de machine aanzette viel het licht uit.... maar de machine bleef met piepjes door zijn opstartprotocol lopen (Amerikaans ding, dus een paar waarschuwingen met piepjes erbij). Dus ik denk, hé... andere groep eruit. Zet de machine uit en loop naar de meterkast... en zo is de verwarring ontstaan.

De oplossing was een automaat met een C-karakteristiek.
Wat wel verandert is is dat deze altijd op een normale B-automaat heeft gezeten en enkel recent ervoor heeft gezorgd dat die eruit klapte.
Herkenbaar! Wij zijn toevallig hier van een oude stoppenkast naar een moderne meterkast gegaan, met allemaal B-kar automaten. En opeens zorgde onze terrasverwarmer ervoor dat de groep er 50% van de tijd uitklapte. Na wat zoeken was het inderdaad de aanloopspanning die hiervoor zorgde, waar het bij de stoppenkast allemaal niet gebeurde. Met een C-kar automaat was het direct opgelost.

Maar het kunnen aardige hoofdpijndossiers zijn als je de oorzaak niet kan vinden. Fijn dat het toch opgelost is. ;)
Pagina: 1