Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 10:46
Ik zou graag onderstaande PC een upgrade geven qua opslag (SSD) en GPU. Daar games steeds groter en groter worden loopt mijn SSD steeds weer vol. Anderzijds wil ik games zoals Diablo 4 en (in de toekomst) GTA 6 (deftig) kunnen spelen. Hoeft dus zeker niet op hoogste grafische instellingen.

Ik zoek een?
een SSD en een GPU

Wat is je budget?
Op zich niet zo belangrijk, al ga ik ook geen 5000 euro uitgeven ;-)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de GPU zou ik liefst bij ASUS en nVidia blijven. Aangezien mijn scherm ondersteuning heeft G-SYNC lijkt me dat wel nuttig een kaart te gebruiken die dat ook heeft. De kaart moet uiteraard in de case passen ;-)
Voor de SSD heb ik niet bepaald een voorkeur, denk dat 1TB (of mssn 2TB) wel voldoende zal zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 0,-€ 0,-
2VideokaartenASUS GTX760-DC2OC-2GD5€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Nine Hundred Two€ 0,-€ 0,-
1MonitorsASUS ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingAsus OC Panel€ 68,95€ 68,95
1ToetsenbordenLogitech MK700€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech Wireless Marathon Mouse M705€ 29,25€ 29,25
4Geheugen internKingston ValueRAM KVR16N11/8€ 19,90€ 79,60
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec HCG-620€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston SSDNow V300 240GB€ 0,-€ 0,-
1SpeakersLogitech X-140€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,80

De huidige 2 grafische kaarten staan in SLI.

Ik heb zelf via PCPartPicker.com al wat research gedaan en kwam daarbij uit onderstaand onderdelen:
uitvoering: Samsung 870 Evo (MZ-77E1T0B/EU) 1TB of uitvoering: Samsung 870 Evo (MZ-77E2T0B/EU) 2TB

Voor de grafische kaarten dacht ik opnieuw 2 "goedkopere" kaarten te kiezen en SLI te zetten, mits de voeding het nog kon trekken, maar als ik het betaalbaar wil houden kom ik blijkbaar niet verder dan GeForce GTX 1080 Ti chip, die ondertussen toch ook al weer 7/8 jaar oud is...dus misschien is dat niet de beste optie? Als ik dan beter bij 1 moderne kaart moet blijven kwam ik uit op
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6

Ik zag ook
uitvoering: ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition
en
uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER 12GB GDDR6X OC Edition
staan, die budgetair zeker OK ziijn, al weet ik niet goed of die wel goed in de case passen, weten dat er nog 2 x 3.5" HDD's zitten...

Mocht er iets niet duidelijk zijn of ontbreken, geef maar een seintje en dan zal ik graag antwoorden of aanvullen. Alvast al bedankt :-)

Beste antwoord (via diedie2 op 07-01-2025 08:04)

Verwijderd

Wat is überhaupt je budget?
Waarom kijk je niet naar een 2e hands GPU? Een 3080/3090 wellicht? Dan is er misschien ook ruimte om je moederbord, ram & cpu te vernieuwen. Ook dat kan prima tweedehands.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Een i7-4770K is een grote beperkende factor voor elke recente fatsoenlijke videokaart. Daarnaast is die cpu officieel niet compatibel met Windows 11 dus vanaf half oktober dit jaar niet meer veilig bruikbaar onder Windows als de veiligheids updates van W10 stoppen.
De voeding was in die tijd een redelijke middenmoter. Nu echter met het groeps gereguleerde platform is het een absolute no go. Sws is het ding na >10 jaar wel op. Tijd voor vervanging wat overigens voor het hele systeem geldt als je het mij vraagt.
Er is geen recente game die SLI/CF ondersteunt en van de recente videokaarten heeft alleen een enkele high end kaart die mogelijkheid.

Mijn advies: bouw een compleet nieuw systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 04-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
" Daarnaast is die cpu officieel niet compatibel met Windows 11 dus vanaf half oktober dit jaar niet meer veilig bruikbaar onder Windows als de veiligheids updates van W10 stoppen."

Niet meer veilig bruikbaar, geloof je dat echt? Of trap je in de marketing fabeltjes?

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Speedster schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:24:
" Daarnaast is die cpu officieel niet compatibel met Windows 11 dus vanaf half oktober dit jaar niet meer veilig bruikbaar onder Windows als de veiligheids updates van W10 stoppen."

Niet meer veilig bruikbaar, geloof je dat echt? Of trap je in de marketing fabeltjes?
Er staat toch dat het officieel niet compatible is?

Dus zonder er zelf aan te klungelen, werkt Windows 11 niet.
En dat moet je niet iedereen zo maar aanraden, want als blijkt dat er geen beveiligingsupdates komen voor deze groep mensen, dan weet het merendeel dat niet en oplossen kunnen ze het al helemaal niet.

Dan is dus Windows 10 de enige die ondersteund wordt en de reguliere support gaat er in oktober uit en dan krijg je dus geen veiligheids updates meer. Tenzij Microsoft inderdaad met een verlenging van de support komt (waar sprake van is tegen betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Los daarvan is het eerste deel van @Uszka 's comment natuurlijk voornamelijk het punt. "Deftig diablo 4 en GTA" spelen zit er met een upgrade van dit systeem gewoon niet meer in. Ook niet als je de beperkingen van een W11 update bypasst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
"Dus zonder er zelf aan te klungelen, werkt Windows 11 niet."

Klungelen.. dit is het Tweakers forum Tweakers doen niets liever dan klungelen tweaken.

Zeer eenvoudige handleiding om win 10 te upgraden naar win 11.
https://www.zdnet.com/art...c-to-windows-11-two-ways/

Dan ben je weer "veilig".

[ Voor 201% gewijzigd door Speedster op 05-01-2025 09:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is überhaupt je budget?
Waarom kijk je niet naar een 2e hands GPU? Een 3080/3090 wellicht? Dan is er misschien ook ruimte om je moederbord, ram & cpu te vernieuwen. Ook dat kan prima tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aangezien SLI inmiddels wel dood is zou een betaalbare (tweedehands) GPU nog een enigszins verantwoorde upgrade zijn, maar dat vereist dan wel:
  • Dat je zelf W11 installeert en aan de praat houdt. Mijn vermoeden is dat dat nog een hele tijd prima en zonder veel extra moeite zal werken, maar dat is koffiedik kijken
  • Dat je accepteert dat CPU-bottlenecked games niet lekker zullen lopen. De inmiddels bejaarde GTA5 had al bijna jouw CPU als recommended, een nieuwe GTA zal daar zeker ver boven gaan zitten.
Met bovenstaande in het achterhoofd zou ik niet meer dan 100 euro voor een GPU uitgeven. Of meer, maar dan wel met het idee dat je die binnenkort meeneemt naar een compleet nieuwe PC. Maar persoonlijk zou ik ook direct de hele PC vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 05-01-2025 09:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
*knip* offtopic

[ Voor 103% gewijzigd door br00ky op 05-01-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 05-01-2025 16:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:47
Het lijkt me dat zo'n beetje alles van dit systeem inmiddels 12-14 jaar oud is, dus een nieuwe GPU/SSD is tevergeefs proberen het onvermijdelijke te rekken en dan wil je de GPU ws ook weer vervangen

Ik zou gewoon een nieuwe pc bouwen en de huidige kan je evt hergebruiken in een (offline) virtuele flipperkast/arcade machine oid ook al krijg je W11 aan de praat.

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 05-01-2025 10:35 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 23:01

HugoBoss1985

Xenotech

Single threaded games als Hell Let Loose zijn met een RX480 gebottlenecked door een i7 4770k.
Bij multithreaded games is dat een stuk minder.

Ik heb Gray Zone Warfare op een i7 4770k met 16gb 2400mhz gespeeld en een GTX 1070 en dat ging eigenlijk nog heel prima.
De 1070 was de bottleneck.
Omdat die game de AVX instructies op/van de 4770k gebruikt én heel erg goed multithreaded is (100% cpu usage zelfs op moderne cpu's is niet vreemd in die game).

Goed het is duidelijk dat de PSU op is na 10 jaar, die moet gewoon vervangen worden.
Dan kun je een videokaart upgrade overwegen en dan zou ik wellicht kijken naar een RTX 3060 12gb.
Arc B580 valt echt voor dit systeem n.a.v. recent test met oudere cpu's door HW Canucks en HW Unboxed (en geen REBAR in dit geval)
Een 8gb 7600 of 4060 ga ik je niet aanraden ivm weinig vram.

Wat Microsoft gaat doen met de minimale cpu eisen is de vraag.
Ook na een hack om Windows 11 tóch geïnstalleerd te krijgen.
En TPM 2.0 mis je ook.
W11 24H2 installeerde hier ook gewoon (zonder hacks) op een i7 7700 systeem mét een TPM 2.0 module maar nu zit ik wel een bug dat updates niet installeren (een bekende bug bij Microsoft).

Je wilt ook een SSD upgrade, SATA is goedkoop maar je kan met moderne games (en gewoon de "snappyness" van het hele systeem) wel degelijk een verschil merken met een NVME SSD.

PSU en videokaart heb je dus sowieso nodig, overweeg om daar mee te beginnen, installeer Windows 11 (met hack/omweg) en kijk eens hoe het bevalt.
De rest upgraden kan altijd nog.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van de Windows 11 discussie is de echte takeaway dat je ervaring en systeem helaas 10+ jaar oud zijn en inmiddels gewoon niet mee voldoen voor hedendaagse en toekomstige games.

Sowieso qua processor heb je minimaal 6 (echte) cores nodig, 8 is aanbevolen, met 32GB RAM (16 is minimum) en een midrange GPU prestatieniveau zoals een 4060, B580 of RX7600, waarbij de B580 bagger is als je een 4770K zou blijven gebruiken, daar moet minimaal een Ryzen 5600 naast of een i5 12500 met rebar en voldoende reserve .

Is het mogelijk je budget op te rekken om dus ook CPU, geheugen, moederbord en voeding mee te vervangen? Stel het desnoods uit totdat het wel kan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
De meest zinnige upgrade die je nog aan je huidige systeem kunt doen is een (2e hands) Radeon RX 6600 XT, 6650 XT, 6700XT of 6750 XT te kopen. Videokaarten van AMD zijn namelijk minder afhankelijk van een snelle CPU om goed te presteren dan Nvidia en Intel Arc. Je CPU is voor huidige standaarden gewoon langzaam, dus ik zou er niet teveel meer in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
*knip* nee

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 05-01-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevindepro
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-01 10:59
*knip* dit hoort in een eigen topic

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 05-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 10:46
Allemaal bedankt voor de reacties! Had het ergens wel verwacht ivm W10/11, ben er me van bewust dat ondersteuning dit najaar (officieel) stopt. Het feit is dat ik maar een sporadische gamer ben, en dan nog vooral in de wintermaanden of als het slecht weer is. Vraag is dus beetje of ik opnieuw 2000 euro wil spenderen aan iets dat eigenlijk weinig gebruikt wordt...maar dat kunnen jullie niet beantwoorden in mijn plaats.
2de hands kan zeker, maar momenteel bestaat de markt vooral uit W10-machines die nu gedumpt worden heb ik zo het gevoel (heb wel nog niet intensief gezocht)

@Verwijderd Dat is inderdaad een goed idee, zeker nu de RTX 5000-reeks werd aangekondigd zal er mssn wel een mooie deal uit de bus komen.
Verder lijkt he momenteel beter om dit alles nog even uit te stellen met een jaartje. Dan zal er meer zekerheid zijn over de eventuele toekomst van W10/11
Pagina: 1