Mijn vraag
Welke is nu een betere koop?
Relevante software en hardware die ik gebruik
7900x amd.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel reviews zijn video game gebaseerd.
Plus voor de 4060 is minder watts/uur zeker onder fullload.
Fractie sneller dan de 7600 xt.
Dus van uit deze positie een no brainer.
Maar wat als je een hoofddoel hebt voor fotobewerking? (niet gamen dus, dus FPS is minder relevant.)
(gamen zou best kunnen maar ik hoop dat ik er tijd voor heb anders skip ik dat als eerste.)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dan Vram belangrijk is.
Is dan de 16Gb bepalender dan de snellere en zuiniger rtx 4060 die maar 8Gb heeft?
Ik heb wat versus dingen gelezen maar daar haal ik niet uit wat het nu precies betekend in raw bewerking.
(dxo photolab v8.1)
(Duurdere kaarten zijn eh iets over mn budget dus de ti en ti 16Gb schieten meteen 100 plus euro omhoog.)
Ik vraag me ook af wat nu eigenlijk het verschil is tussen de twee
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2036526;2038750/
Passend op ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (de 650E gekozen zodat ik later een PCI-e 5.0 videocard kan kopen, (ga er van uit dat de eerste videocard ooit vervangen moet worden voor een snellere in zeg 5 jaar, ik denk dat dan 32gb ram bij prikken en upgrade videocard de boel weer vlot trekt.)
Wat ik er uit kan halen is de Card Interface (Video)
Zou de gigabyte kaart de betere keus zijn.de beoogde kast kan de lengte aan.
(Het type interface waarmee je de kaart aansluit op het moederbord.)
PCI-e 4.0 x16 PCI-e 4.0 x8
Ik blijf heen en weren tussen de Nvidia en de amd.
Dus wat is nu een betere keus. (stroomverbruik op de laatste plaats.)?
(Zonnepanelen dus eh saldering en zo plus gemiddelde e-kachel verstook een stuk meer..)
Even totale vergelijk tussen de mogelijkheden..
https://tweakers.net/pric...;1945614;2036526;2038750/
Mn lijstje
wenslijst: pc bouwen
Ik verwacht geen problemen met bouwruimte maar mochten jullie toch een confict zien hoor ik t graag.
Welke is nu een betere koop?
Relevante software en hardware die ik gebruik
7900x amd.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel reviews zijn video game gebaseerd.
Plus voor de 4060 is minder watts/uur zeker onder fullload.
Fractie sneller dan de 7600 xt.
Dus van uit deze positie een no brainer.
Maar wat als je een hoofddoel hebt voor fotobewerking? (niet gamen dus, dus FPS is minder relevant.)
(gamen zou best kunnen maar ik hoop dat ik er tijd voor heb anders skip ik dat als eerste.)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat dan Vram belangrijk is.
Is dan de 16Gb bepalender dan de snellere en zuiniger rtx 4060 die maar 8Gb heeft?
Ik heb wat versus dingen gelezen maar daar haal ik niet uit wat het nu precies betekend in raw bewerking.
(dxo photolab v8.1)
(Duurdere kaarten zijn eh iets over mn budget dus de ti en ti 16Gb schieten meteen 100 plus euro omhoog.)
Ik vraag me ook af wat nu eigenlijk het verschil is tussen de twee
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2036526;2038750/
Passend op ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (de 650E gekozen zodat ik later een PCI-e 5.0 videocard kan kopen, (ga er van uit dat de eerste videocard ooit vervangen moet worden voor een snellere in zeg 5 jaar, ik denk dat dan 32gb ram bij prikken en upgrade videocard de boel weer vlot trekt.)
Wat ik er uit kan halen is de Card Interface (Video)
Zou de gigabyte kaart de betere keus zijn.de beoogde kast kan de lengte aan.
(Het type interface waarmee je de kaart aansluit op het moederbord.)
PCI-e 4.0 x16 PCI-e 4.0 x8
Ik blijf heen en weren tussen de Nvidia en de amd.
Dus wat is nu een betere keus. (stroomverbruik op de laatste plaats.)?
(Zonnepanelen dus eh saldering en zo plus gemiddelde e-kachel verstook een stuk meer..)
Even totale vergelijk tussen de mogelijkheden..
https://tweakers.net/pric...;1945614;2036526;2038750/
Mn lijstje
wenslijst: pc bouwen
Ik verwacht geen problemen met bouwruimte maar mochten jullie toch een confict zien hoor ik t graag.
[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 04-01-2025 17:14 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....