Nvidia rtx 4060 8Gb vs de AMD rt 7600 xt 16Gb.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:13

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Welke is nu een betere koop?

Relevante software en hardware die ik gebruik
7900x amd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel reviews zijn video game gebaseerd.
Plus voor de 4060 is minder watts/uur zeker onder fullload.
Fractie sneller dan de 7600 xt.
Dus van uit deze positie een no brainer.

Maar wat als je een hoofddoel hebt voor fotobewerking? (niet gamen dus, dus FPS is minder relevant.)
(gamen zou best kunnen maar ik hoop dat ik er tijd voor heb anders skip ik dat als eerste.)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat dan Vram belangrijk is.
Is dan de 16Gb bepalender dan de snellere en zuiniger rtx 4060 die maar 8Gb heeft?

Ik heb wat versus dingen gelezen maar daar haal ik niet uit wat het nu precies betekend in raw bewerking.
(dxo photolab v8.1)

(Duurdere kaarten zijn eh iets over mn budget dus de ti en ti 16Gb schieten meteen 100 plus euro omhoog.)

Ik vraag me ook af wat nu eigenlijk het verschil is tussen de twee
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2036526;2038750/

Passend op ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (de 650E gekozen zodat ik later een PCI-e 5.0 videocard kan kopen, (ga er van uit dat de eerste videocard ooit vervangen moet worden voor een snellere in zeg 5 jaar, ik denk dat dan 32gb ram bij prikken en upgrade videocard de boel weer vlot trekt.)

Wat ik er uit kan halen is de Card Interface (Video)
Zou de gigabyte kaart de betere keus zijn.de beoogde kast kan de lengte aan.

(Het type interface waarmee je de kaart aansluit op het moederbord.)
PCI-e 4.0 x16 PCI-e 4.0 x8

Ik blijf heen en weren tussen de Nvidia en de amd.
Dus wat is nu een betere keus. (stroomverbruik op de laatste plaats.)?
(Zonnepanelen dus eh saldering en zo plus gemiddelde e-kachel verstook een stuk meer..)

Even totale vergelijk tussen de mogelijkheden..
https://tweakers.net/pric...;1945614;2036526;2038750/

Mn lijstje
wenslijst: pc bouwen

Ik verwacht geen problemen met bouwruimte maar mochten jullie toch een confict zien hoor ik t graag.
:)

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 04-01-2025 17:14 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Beste antwoord (via copykat op 15-01-2025 21:15)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:44

Floor-is

5.2

Voor fotobewerking zijn beide kaarten afdoende, tenzij je echt met multilayers werkt, RAW bestanden en dus denkt aan >6GB aan images waarmee je gelijktijdig aan het werk bent. Persoonlijk zou ik liever investeren in een goede muis, maar zéker een goede monitor, juist omdat/zodat je de rest later nog upgraden kunt zonder dat dit effect heeft op de tools die je altijd gebruikt: je muis en je ogen.

Wat de processor betreft: heb je software die gebruik zal maken van al die cores? Lightroom en Photoshop gebruiken niet meer dan 8 cores als ik me niet vergis. Dus een 12-core CPU heeft dan niet heel veel zin over een 8-core (Ryzen 7700X bijvoorbeeld). Voor fotobewerking is de kloksnelheid belangrijker dan het aantal cores, omdat de meeste taken single-threaded zijn. De 7900X biedt wat dat betreft alleen voordeel als je ook andere zware taken uitvoert, zoals videobewerking, 3D-rendering, of multitasking met meerdere zware programma's.

Opslag is relatief goedkoop, maar een snelle NVME SSD is prettig om het geheugen van zowel de processor als de GPU goed te kunnen voeden. Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken wat voor SSD je hebt gekozen, maar houdt daar ook rekening mee.

Waarom VRAM belangrijk is voor fotobewerking
Grote afbeeldingsbestanden:
  • Bij het bewerken van foto's met hoge resoluties (bijvoorbeeld RAW-bestanden of afbeeldingen van 4K en hoger) neemt het geheugenverbruik aanzienlijk toe.
  • Meer VRAM zorgt ervoor dat de GPU efficiënter kan werken met grote bestanden zonder dat er naar het tragere systeemgeheugen wordt teruggevallen.
Gebruik van geavanceerde functies:
  • Veel fotobewerkingssoftware (zoals Adobe Photoshop, Lightroom, of Capture One) maakt gebruik van GPU-versnelling voor taken zoals filters, kleuraanpassingen, en AI-functies.
  • Complexe bewerkingen of meerdere lagen kunnen het VRAM-gebruik verhogen.
Schermresolutie:
  • Als je werkt op monitoren met een hoge resolutie, zoals 4K of zelfs 8K, gebruikt de GPU meer VRAM om beeldgegevens op het scherm weer te geven.
  • Meerdere monitoren (vooral met hoge resolutie) verhogen het VRAM-verbruik nog verder.
GPU-versnelling in software:
  • Software zoals Photoshop gebruikt VRAM voor specifieke functies zoals:
  • 3D-rendering
  • Camera Raw bewerkingen
  • AI-gebaseerde functies zoals "Select Subject" of "Content-Aware Fill"

Hoeveel VRAM is voldoende?

Tot 8 GB VRAM:
  • Geschikt voor de meeste basisfotobewerking, zelfs bij hoge resoluties.
  • Ideaal voor hobbyisten en kleinere projecten.
8 GB - 16 GB VRAM:
  • Aanbevolen voor professionele fotografen en geavanceerde bewerkingen met meerdere lagen of RAW-bestanden.
  • Ook handig als je met 4K- of 8K-schermen werkt.
16 GB of meer VRAM:
  • Nodig bij zeer intensieve taken, zoals bewerkingen met extreem hoge resoluties of bij gebruik van geavanceerde 3D-functies in fotobewerking.
  • Overkill voor puur fotobewerking, tenzij je ook aan video- of 3D-projecten werkt.

Bericht hierboven

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:44

Floor-is

5.2

Voor fotobewerking zijn beide kaarten afdoende, tenzij je echt met multilayers werkt, RAW bestanden en dus denkt aan >6GB aan images waarmee je gelijktijdig aan het werk bent. Persoonlijk zou ik liever investeren in een goede muis, maar zéker een goede monitor, juist omdat/zodat je de rest later nog upgraden kunt zonder dat dit effect heeft op de tools die je altijd gebruikt: je muis en je ogen.

Wat de processor betreft: heb je software die gebruik zal maken van al die cores? Lightroom en Photoshop gebruiken niet meer dan 8 cores als ik me niet vergis. Dus een 12-core CPU heeft dan niet heel veel zin over een 8-core (Ryzen 7700X bijvoorbeeld). Voor fotobewerking is de kloksnelheid belangrijker dan het aantal cores, omdat de meeste taken single-threaded zijn. De 7900X biedt wat dat betreft alleen voordeel als je ook andere zware taken uitvoert, zoals videobewerking, 3D-rendering, of multitasking met meerdere zware programma's.

Opslag is relatief goedkoop, maar een snelle NVME SSD is prettig om het geheugen van zowel de processor als de GPU goed te kunnen voeden. Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken wat voor SSD je hebt gekozen, maar houdt daar ook rekening mee.

Waarom VRAM belangrijk is voor fotobewerking
Grote afbeeldingsbestanden:
  • Bij het bewerken van foto's met hoge resoluties (bijvoorbeeld RAW-bestanden of afbeeldingen van 4K en hoger) neemt het geheugenverbruik aanzienlijk toe.
  • Meer VRAM zorgt ervoor dat de GPU efficiënter kan werken met grote bestanden zonder dat er naar het tragere systeemgeheugen wordt teruggevallen.
Gebruik van geavanceerde functies:
  • Veel fotobewerkingssoftware (zoals Adobe Photoshop, Lightroom, of Capture One) maakt gebruik van GPU-versnelling voor taken zoals filters, kleuraanpassingen, en AI-functies.
  • Complexe bewerkingen of meerdere lagen kunnen het VRAM-gebruik verhogen.
Schermresolutie:
  • Als je werkt op monitoren met een hoge resolutie, zoals 4K of zelfs 8K, gebruikt de GPU meer VRAM om beeldgegevens op het scherm weer te geven.
  • Meerdere monitoren (vooral met hoge resolutie) verhogen het VRAM-verbruik nog verder.
GPU-versnelling in software:
  • Software zoals Photoshop gebruikt VRAM voor specifieke functies zoals:
  • 3D-rendering
  • Camera Raw bewerkingen
  • AI-gebaseerde functies zoals "Select Subject" of "Content-Aware Fill"

Hoeveel VRAM is voldoende?

Tot 8 GB VRAM:
  • Geschikt voor de meeste basisfotobewerking, zelfs bij hoge resoluties.
  • Ideaal voor hobbyisten en kleinere projecten.
8 GB - 16 GB VRAM:
  • Aanbevolen voor professionele fotografen en geavanceerde bewerkingen met meerdere lagen of RAW-bestanden.
  • Ook handig als je met 4K- of 8K-schermen werkt.
16 GB of meer VRAM:
  • Nodig bij zeer intensieve taken, zoals bewerkingen met extreem hoge resoluties of bij gebruik van geavanceerde 3D-functies in fotobewerking.
  • Overkill voor puur fotobewerking, tenzij je ook aan video- of 3D-projecten werkt.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Floor-is
De cpu heb ik vooral gekozen omdat denk ik mn zoon er op wil gamen totdat zijn config bij elkaar gespaard is
2500 euro zeitie... _O-
En omdat ik liever niet later een cpu change wil doen.

Video kaart, ik heb gekozen voor 16bit pcie kaart en dan de rt7600tx. Van gigabyte.
(moet nog bestellen dus dank voor je uitleg.)

Muis

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1823184;777221/
Ik twijfel tussen deze twee.
Kweetniet of de meerprijs het verschilmaakt voor mij.

Toetsenbord
https://www.megekko.nl/pr...rodigy-Gaming-toetsenbord

https://www.megekko.nl/pr...-F-GAMING-WIFI-moederbord
En deze er in
https://www.megekko.nl/pr...Fury-Renegade-1TB-M-2-SSD

Damnn pijzen zijn omhoog gegaan. -O-

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Update:
@Floor-is
ik heb de bestelling gedaan:
AMD Ryzen 7 9700X Boxed
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G
Fractal Design Define 7 Compact White Tempered Glass
Scythe Mugen 6
Patriot Viper Venom PVV532G600C30K
Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition
Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 1TB
en
logitec master 3s muis en een
Logitech-G G213 Prodigy Gaming toetsenbord.

fractal white omdat ik de voorkant mooi vind en wit valt lekker weg. (als je een duurdere kast neemt moet t een beetje luxe uitstralen en zwart zwart is nou ja saai.
de tempered glas ipv gesloten want scheelde weer wat geld en glas zit aan de muur zijde gericht dus boeit niet. (wel makkelijk met even kijken zonder open maken of t stoffig is. d:)b )

ik denk dat ik deze als tweede monitor koop:
Iiyama ProLite XUB2793QSU-B6 Zwart

mn hoofd monitor is :
uitvoering: BenQ PD2705Q Zwart

nu alleen nog even win11 pro en office scoren.
op zo'n site voor een paar tientjes schijnt prima te voldoen. (moet wel even checken welke betrouwbaar zijn.) :)

mn 13de maand is nu verdampt maar ach anders gaat die op in mn verbouwingslijstje van to do IOV wederhelft. 1x in de 10jaar mag ik even egoïstisch zijn.... :+