Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:08
Wat ga je met je laptop doen?
-De bedoeling is om de laptop voor zakelijke toepassingen te gebruiken. (Outlook, Excel, Word, OneNote, Teams), maar ook AutoCAD (vooral viewen en meten in 2D-bestanden),
-Ook diverse toepassingen in Google Chrome, met name online 3d-viewer (Trimble Connect) met volgende eisen: 16GB RAM, 8-core 2,60Ghz cpu en 4GB videogeheugen.
-Ik wil vooral dat de computer erg "snappy" reageert en vlot werkt, vandaar dat ik zelf 32GB RAM nodig vind om ook toekomstbestendig te zijn.
-Momenteel werk ik op deze 17" Lenovo-laptop ( uitvoering: Lenovo V17 G2 ITL (82NX00E9MB, Azerty toetsenbord)), maar om toch wat gewicht/formaat te besparen zou ik naar een 16" willen overschakelen. Dan behoud ik wel nog de nodige schermgrootte voor AutoCAD/3D-viewer en grote Excel-tabbladen.
-Omwille van compatibiliteit met software heb ik liefst geen Snapdragon CPU.
-Azerty-toetsenbord is nodig alsook apart numpad
-Verlicht toetsenbord is een must.
-Momenteel heb ik 1920x1080 IPS scherm, maar zou voor upgrade willen dus minimaal WUXGA of WQXGA
-de computer moet vlot een 34" 3440x1440 extern scherm kunnen aansturen, namelijk deze: uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart (huidige laptop heeft daar soms wat moeite mee)

Wat is je budget?
Budget is bij voorkeur tussen 1200€ en 1500€ incl. BTW

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop wordt 50% van de tijd aan een vast bureau gebruikt (met extern scherm, vast toetsenbord en muis, etc). Compatibiliteit om alles via 1 USB-C kabel te connecteren is dus welgekomen zodat niet telkens alle kabels apart moeten ingeplugd worden.
De overige 50% van de tijd is op verplaatsing (vergaderruimtes, maar ook in de auto, op locatie op bouwplaatsen)
Huidige laptop is zoals gezegd 17" en weegt 2,2kg wat ik eigenlijk teveel vind. Ik wil zeker onder de 2kg gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Momenteel gebruik ik deze laptop: uitvoering: Lenovo V17 G2 ITL (82NX00E9MB, Azerty toetsenbord)
Ik ben wel overtuigd van de kwaliteit van Lenovo, maar kan me niet goed orienteren tussen de IdeaPad, Thinkpad, Thinkbook, etc...
Daarnaast merk ik zakelijk ook mensen met HP of Microsoft Surface maar heb geen idee wat de voor-/nadelen zijn van die laptops.
Een "zakelijk" uiterlijk vind ik belangrijk, dus géén gaming-laptops met felle kleurtjes en ledverlichting.
Een "slim" model (dus dun/smal) vind ik aangenaam maar is geen must als dat het budget de hoogte in jaagt.

Bijkomende info:
-Ik heb in de pricewatch al eens gefilterd, maar de lijst met resultaten blijft vrij groot en ik kan niet goed het onderscheid maken. het valt me daarnaast op dat geen "thinkbook" laptops uit de filters komen, al kan ik niet opmaken waarom want dat lijkt me net de ideale reeks voor mij?
categorie: Laptops

Kan iemand me in de goeie richting wijzen om te weten welke reeks binnen Lenovo meest geschikt is?
Of kan iemand me de voor/nadelen toelichten (of aangeven waar ik die kan vinden) voor HP of Microsoft Surface?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door thommich op 05-01-2025 10:37 ]

Beste antwoord (via thommich op 05-01-2025 14:00)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik heb eens even voor je gefilterd, je had wat rare keuzes in je filter staan gezien wat je schrijft. (wel 1920x0180 maar niet alle hogere resoluties, wel snapdragon terwijl je dat niet wilt, om maar een paar dingen te noemen...).

Dat er geen Thinkbooks in je selectie staan, komt volgens mij omdat die er domweg niet zijn in 16 Inch...

Ik kom dan op dit filter (alleen hogere resoluties, minder processoren, ook wat andere A-merken toegevoegd):

En daaruit heb ik dan weer de volgende vergelijking gedestilleerd:
https://tweakers.net/pric...;2099550;2099558;2068732/

Voor allemaal geldt: Volledig aluminium behuizing, minimaal 1 Thunderbolt 4 aansluiting (voor een dock), IR camera voor gezichtsherkenning,

De 2 Lenovo's zijn nagenoeg gelijk (iets verschil in GPU snelheid volgens Tweakers, maar ik kan daar geen bron voor vinden), iets dikker dan de Asus, maar beduidend dunner dan de HP's. In principe zou ik de goedkopere kiezen, tenzij je liever bij een andere winkel koopt.

De Asus ben ik erg van gecharmeerd: Oled scherm met hoge resolutie (3200x2000) en goede kleurweergave (100% DCI-p3), flink lichter dan de rest, wel een iets kleinere accu dan de Lenovo's. RGB toetsenbordverlichting, maar die kan je dan normaal gesproken wel instellen op iets wat dicht tegen wit aanzit. Tweakers zegt slechts 1 jaar garantie, maar Coolblue zegt 2 jaar, dus als je hem daar koopt... Je kan daar ook eens gaan kijken in de showroom, of het ding je aanstaat.

De HP's hebben iets minder snelle processoren, maar de vraag is of je het verschil merkt. HP heeft een goedkope optie, die is veel waar voor zijn geld, als je het mij vraagt. Ook hebben ze een betaalbare optie met discrete GPU (RTX-4060), die lijkt me vooral interessant als je meer (3D) met AutoCAD wilt. En dan hebben ze nog de Spectre, met maar liefst 2 TB SSD, ook een knap Oled scherm, zoals de Asus, en dan zelfs in touchscreen en 360 graden draaibaar, maar geen numeriek keypad, alleen blauwe toetsenbordverlichting. Oh, en die is ruim duurder dan de rest.

Persoonlijk zou ik eens gaan kijken of die Asus voldoet aan je wensen qua bouwkwaliteit. Mooi dun, licht, echt een knap schem...
Maar voor iedere laptop in bovenstaande vergelijking is wel wat te zeggen, en ik denk dat je aan geen enkele een buil gaat vallen.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Ik heb eens even voor je gefilterd, je had wat rare keuzes in je filter staan gezien wat je schrijft. (wel 1920x0180 maar niet alle hogere resoluties, wel snapdragon terwijl je dat niet wilt, om maar een paar dingen te noemen...).

Dat er geen Thinkbooks in je selectie staan, komt volgens mij omdat die er domweg niet zijn in 16 Inch...

Ik kom dan op dit filter (alleen hogere resoluties, minder processoren, ook wat andere A-merken toegevoegd):

En daaruit heb ik dan weer de volgende vergelijking gedestilleerd:
https://tweakers.net/pric...;2099550;2099558;2068732/

Voor allemaal geldt: Volledig aluminium behuizing, minimaal 1 Thunderbolt 4 aansluiting (voor een dock), IR camera voor gezichtsherkenning,

De 2 Lenovo's zijn nagenoeg gelijk (iets verschil in GPU snelheid volgens Tweakers, maar ik kan daar geen bron voor vinden), iets dikker dan de Asus, maar beduidend dunner dan de HP's. In principe zou ik de goedkopere kiezen, tenzij je liever bij een andere winkel koopt.

De Asus ben ik erg van gecharmeerd: Oled scherm met hoge resolutie (3200x2000) en goede kleurweergave (100% DCI-p3), flink lichter dan de rest, wel een iets kleinere accu dan de Lenovo's. RGB toetsenbordverlichting, maar die kan je dan normaal gesproken wel instellen op iets wat dicht tegen wit aanzit. Tweakers zegt slechts 1 jaar garantie, maar Coolblue zegt 2 jaar, dus als je hem daar koopt... Je kan daar ook eens gaan kijken in de showroom, of het ding je aanstaat.

De HP's hebben iets minder snelle processoren, maar de vraag is of je het verschil merkt. HP heeft een goedkope optie, die is veel waar voor zijn geld, als je het mij vraagt. Ook hebben ze een betaalbare optie met discrete GPU (RTX-4060), die lijkt me vooral interessant als je meer (3D) met AutoCAD wilt. En dan hebben ze nog de Spectre, met maar liefst 2 TB SSD, ook een knap Oled scherm, zoals de Asus, en dan zelfs in touchscreen en 360 graden draaibaar, maar geen numeriek keypad, alleen blauwe toetsenbordverlichting. Oh, en die is ruim duurder dan de rest.

Persoonlijk zou ik eens gaan kijken of die Asus voldoet aan je wensen qua bouwkwaliteit. Mooi dun, licht, echt een knap schem...
Maar voor iedere laptop in bovenstaande vergelijking is wel wat te zeggen, en ik denk dat je aan geen enkele een buil gaat vallen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommich
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb in het verleden ASUS gehad maar vond de bouwkwaliteit niet echt top.
Wel een mooi scherm inderdaad.
Ik bekijk de mogelijkheden even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
De HP Spectre valt af door ontbreken van numeriek keypad en de prijs.

Ik heb een lichte voorkeur om bij Coolblue te bestellen omwille van eerdere goede ervaringen qua klantenservice. Als ik die filter toevoeg aan jouw filter (@Wild Chocolate ), hou ik slechts 2 laptops over:

Dus de eerder genoemde ASUS en een Lenovo IdeaPad, maar een andere dan degene die jij voorstelde.

Vergelijking tussen de Lenovo's en de ASUS geeft dan onderstaande:
https://tweakers.net/pric...;2057794;2111442;2096096/

De Lenovo die bij Coolblue te krijgen is heeft slechts 8 cpu-cores (AMD Ryzen 7) ipv 16 cores (intel core ultra 9). Is dit een merkbaar verschil of niet?
De AMD heeft logischerwijs ook een eigen video-chip, is dit een groot verschil?
Iets trager geheugen, maar geen idee of je dat in de praktijk merkt?
Geen Thunderbolt, maar is dat een must die niet op te vangen is met USB-C?

Hetgeen me nog doet twijfelen over die ASUS is het OLED-scherm. Dit is blijkbaar glanzend, hoe leesbaar is zo'n scherm als er zonlicht in valt? Is een IPS-scherm daar beter in?
Ik ben ervan overtuigd dat de ASUS een prachtig scherm heeft, alleen hecht ik in zakelijke omgeving meer belang aan het feit dat het altijd goed leesbaar is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Voor wat betreft het glanzende scherm: Ik heb zelf zo'n scherm en heb er geen moeite mee. Maar ik ga ook niet in vol zonlicht zitten met mijn laptop (dat vind ik met een mat scherm ook ruk, namelijk). Maar dat is heel persoonlijk. Wat dat betreft en voor wat betreft de bouwkwaliteit kan ik alleen maar adviseren om hem in Mechelen te gaan bekijken, dat is de enige Coolblue vestiging die hem op voorraad heeft.

Voor wat betreft de Ryzen 7 tegen de Core Ultra 9, dat lijkt nog wel mee te vallen qua prestaties, als ik zo wat rond zoek:
https://www.cpubenchmark....85H-vs-AMD-Ryzen-7-8845HS
https://technical.city/en...45HS-vs-Core-Ultra-9-185H
en de graphics ook:
https://technical.city/en...-Core-iGPU-vs-Radeon-780M

De Ryzen 7 Lenovo doet wel Displayport (1.4) en PowerDelivery (PD3.0) over USB C, dus als je dock dat ondersteunt, is dat ook in orde. (Aldus de specs bij AsusLenovo zelf)

[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-01-2025 14:02 . Reden: verkeerde merk in de link ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Wild Chocolate schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:07:

De Ryzen 7 Lenovo doet wel Displayport (1.4) en PowerDelivery (PD3.0) over USB C, dus als je dock dat ondersteunt, is dat ook in orde. (Aldus de specs bij AsusLenovo zelf)
Mijn "dock" wordt mijn scherm, namelijk deze: uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart. Die lijkt dat wel te ondersteunen volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Zo te zien wel, aangezien USB-C bij de beeldinput staat. Alleen geeft hij 65W stroom door aan de laptop, waar die zelf een 100W voeding heeft. Het zou kunnen dat je laptop dan niet de volle prestaties haalt op die 65W. Maar voor >90% van de tijd zal je daar weinig tot niets van merken, vermoed ik.

Heb je het scherm al? Want naast de 65W PD, is het een VA scherm, wat in het algemeen als minder wordt beschouwd dan IPS. Met 100 W vind ik alleen deze:
uitvoering: Lenovo ThinkVision P34w-20 (zonder webcam, 63F2RAT3EU) Zwart
(wel slechts 60Hz, maar of dat erg is bij jouw toepassingen betwijfel ik. Wel slechts 99% sRGB kleurgamut, tegen 90% Display P3 (dat is beduidend beter dan die 99% sRGB) bij de Iiyama.

Als ik filter op IPS en minimaal 90W PD, krijg ik dit lijstje:
categorie: Monitors

EDIT: Als ik daarvan de 21:9 schermen bekijk, hebben die allen "slechts" 99/100% sRGB.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 05-01-2025 16:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Dank alvast voor al je hulp!
Het scherm heb ik inderdaad al.

Ik kijk nog even uit maar heb dus nu 2 modellen waaruit ik zal kiezen:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16AHP9 (83D5004LMB, Azerty toetsenbord)
uitvoering: ASUS Vivobook S 16 OLED S5606MA-MX108W-BE (Azerty toetsenbord)

Na het lezen van wat reviews neig ik toch naar de ASUS die je voorstelde, gezien die qua bouwkwaliteit toch in orde lijkt te zijn en toch een mooi voordeel qua gewicht biedt.
Hem in Mechelen gaan bekijken is wat ver, dus dat is geen optie.

Zijn er anderen die nog een second opinion willen geven over die ASUS voor ik die aanschaf? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Ik zag onderstaande Frontpage artikels en vroeg me af of deze nog invloed hebben.

nieuws: ASUS introduceert Vivobooks, waaronder 18"-model

Als ik het goed lees is er geen vivobook s in 16" die met betere specs komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Ik ben de Asus Vivobook S in een winkel gaan bekijken. Het was niet exact het model zoals hierboven beschreven, maar de look&feel waren wel goed.

Het is echter heel moeilijk om reviews van het exacte model te vinden.
Heeft iemand op dit forum ervaring?
Wat ik hier en daar wel lees is dat de laptop zeer luidruchtig kan worden als de fans beginnen werken. Dat zou bij een dergelijk toestel erg jammer zijn. Mogelijks is dit alleen in de versie met de i9 van toepassing want in de reviews met de AMD cpu wordt dit niet vermeld...

@Wild Chocolate weet jij waar ik dit zou kunnen nazien? Dit is zowat het enige wat mij tegenhoudt om te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
@thommich Hier is een review van een broertje met dezelfde processor (de configuraties verschillen wat per land, de daar geteste laptop heeft bijvoorbeeld maar 16GB geheugen. Maar dat zal voor het geluid niet uitmaken. Hij geeft aan dat hij ook bij hoge belasting het geluid "acceptabel" vindt. Ik heb eerlijk gezegd geen referentiewaarden tegenover wat hij daar meet. Eerlijk gezegd verwacht ik met jouw gebruik ook niet dat het ding erg warm zal worden.

https://mezha.media/en/re...p-with-high-battery-life/

Hier ook nog een video, ook Core 9 met 16GB:

iRacing Profiel

Pagina: 1