Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-04 20:33
Hallo iedereen

Mijn vrouw heeft sinds een paar maanden een Iphone 16 pro.

Eindelijk 1 met usb c net als de meeste toestellen in huis dus geen gedoe meer met kabels die zoek raken of in de auto blijven liggen...

Maar, nu wil het dat de iphone niet wil opladen met zo maar eender welke lader.

Vooral blijkt er een probleem te zijn als we een lader willen gebruiken met een hoger vermogen en met usb c

Ik ben wat aan het prullen en testen geweest:
Lader > kabel> resultaat
2.1A usb > goedkope usb naar usb c kabel > gsm laad op maar zeer langzaam
2.1A usb > high end usb naar usb c kabel > gsm laad op maar zeer langzaam
3A usb > goedkope usb naar usb c kabel > gsm laad op tegen een matige snelheid.
3A usb > High end usb naar usb c kabel > gsm laad op tegen een matige snelheid
Power bank > usb c naar usb c > gsm laad op aan een matige snelheid

Alle usb c laders die ik heb, zelfs die goedkope chinese in de auto weigeren dienst. Of het nu met de originele kabel is, een prul van de action of 1 van 50 euro geschikt voor 200w, niks!
En met een stroom monitor tussen de kabel geeft deze enkel de spanning aan, maar 0A en 0w dus er wordt niks geladen.

De lader van een MacBook geeft geen enkel probleem en kan ik vlot laden aan 9v en 20w

Een originele usb c lader van appel is onderweg, dit heb ik nog niet kunnen testen.

Bij usb c is er een beetje communicatie tussen de lader en het toestel.
Kan dit zijn dat je enkel appel accessoires kan/mag gebruiken, of anders werkt het niet?

Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik hoor het graag.

WTF?!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is langzaam: paar uur, of paar dagen? Check ook even of je een charge limit hebt ingesteld in je telefoon.

Er is USB C en er is USB C. Ondersteunen de gebruikte opladers wel Power Delivery (USB-PD)?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36
Heb je in reviews gekeken hoe snel de iPhone kan opladen en dat vergeleken met je behaalde resultaten?

En een snelheid als Medium omschrijven zegt ons niets want het is geen meetbare schaal.

Laatste wat mist zijn de merken en modellen adapters die je gebruikt. Zoals aangegeven moeten ze Power Delivery als standaard ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
F_J_K schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:11:
Wat is langzaam: paar uur, of paar dagen? Check ook even of je een charge limit hebt ingesteld in je telefoon.

Er is USB C en er is USB C. Ondersteunen de gebruikte opladers wel Power Delivery (USB-PD)?
Alle instellingen op de gsm staan goed, dat was het eerste werk voor alle testen.
Zeer langzaam= als je hem ondertussen gebruikt, wordt het batterij percentage minder.

En ja dat is net het probleem, als ik 'm op een oplader aansluit met usb pd dan werkt het niet!

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Je kan hem natuurlijk even in een pannetje met water opwarmen zodat de batterij op de juiste temperatuur komt ;-)

Maar heb je toevallig al eens een lader >= 5A geprobeerd met een goede kabel (en dus geen action) om te kijken of dat verbetering geeft?

edit: ik lees dat je goedkope en dure varianten al geprobeerd hebt. Wellicht toch een andere USB lader proberen en niet zozeer de kabel zelf?

[ Voor 22% gewijzigd door sahinasappelsap op 05-01-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Welk percentage is de batterijkwaliteit?

Maar ik denk dat het even wachten is op de Apple-oplader. Welk vermogen? Minimaal 30W, neem ik aan. Een 3A 5V-ding is te klein.

En als het ook bij originele 30W a 40W-oplader (icm fatsoenlijke kabel) niet goed gaat, is het tijd om garantie te claimen.

offtopic:
Wees voordien zeker dat je een backup hebt vd foon.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Gebruik je USB-A naar USB-C kabels? Die indruk krijg ik als ik je eerste post lees. Dan ben je beperkt tot de maximale output van een USB-A poort en dat is 12W, waarbij een hoop USB-A telefoonladers nog niet eens dat leveren (de standaard Apple USB-A lader is 5W). Een standaard Apple USB-C lader is 20W en veel aftermarket laders leveren 30 of 40W of meer. Waarbij gezegd moet worden dat het apparaat bij USB-C PD natuurlijk alleen maar het vermogen vraagt wat nodig is.

Kan je het merk en type van de laders die je tot nu toe getest hebt er ook eens bij zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Archer_VC10 op 05-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
F_J_K schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:02:
Welk percentage is de batterijkwaliteit?

Maar ik denk dat het even wachten is op de Apple-oplader. Welk vermogen? Minimaal 30W, neem ik aan. Een 3A 5V-ding is te klein.

En als het ook bij originele 30W a 40W-oplader (icm fatsoenlijke kabel) niet goed gaat, is het tijd om garantie te claimen.

offtopic:
Wees voordien zeker dat je een backup hebt vd foon.
Batterij is nog 100%

Als het met originele laders ook niet werkt dan is het idd een garantie geval. En indien wel dan noem ik het een Apple geval.

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
Archer_VC10 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:23:
Gebruik je USB-A naar USB-C kabels? Die indruk krijg ik als ik je eerste post lees. Dan ben je beperkt tot de maximale output van een USB-A poort en dat is 12W, waarbij een hoop USB-A telefoonladers nog niet eens dat leveren (de standaard Apple USB-A lader is 5W). Een standaard Apple USB-C lader is 20W en veel aftermarket laders leveren 30 of 40W of meer. Waarbij gezegd moet worden dat het apparaat bij USB-C PD natuurlijk alleen maar het vermogen vraagt wat nodig is.

Kan je het merk en type van de laders die je tot nu toe getest hebt er ook eens bij zetten?
Klopt idd USB A naar C.
En merk en type laders?
Net als de kabels, zowat alles wat ik in huis kon vinden!
Samsung super fast chargers, motorola, dell, en enkele degelijke chinese waar mee ik alle toestellen (zelfs laptops) gemakkelijk mee kan opladen.
Ik heb letterlijk alles uitgewisseld en uitgesloten omdat ik er zelf het fijne van wil weten (en van het gezaag van de vrouw af wil zijn).

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

CheckBox schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Batterij is nog 100%

Als het met originele laders ook niet werkt dan is het idd een garantie geval. En indien wel dan noem ik het een Apple geval.
Nog steeds, welk vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dan zit daar grotendeels je probleem, je moet native USB-C laders gebruiken om de laadspanning te onderhandelen met USB-PD. Via USB-A met QuickCharge e.d. wordt niet ondersteund en blijft dus hangen op max 5v/2.1A

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-05 16:33
Ga naar de IKEA, koop zo’n SjΓΆss lader, koop een C naar C kabel met 65 watt rating en probeer het daar eens mee? Mijn iPhone 15 Pro laad met die combinatie op 9V 2.1A.
Ik weet overigens niet wat de 16 Pro kan maar het zal op zijn minst niet minder zijn.

Verder natuurlijk goede kabels hebben, goede voedingen (zonder gekheid, dat spul van de IKEA is echt gewoon goed, ook qua elektrische veiligheid). Goede voedingen wil zeggen met USB-C uitgang en PD ondersteuning.

USB-C compatibiliteit is vervelend, je kan vanaf de buitenkant niet zien of een kabel PD doet en hoe veel, of de kabel sowieso een beetje degelijk is, etcetc. Ik zou zelf je huidige voorraad aan USB-C voedingen en kabels bij het grofvuil gooien en kabels en voedingen aanschaffen die gewoon degelijk zijn. Ben je ook van dit probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47
CheckBox schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:59:
Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben?
Je bevindingen zijn erg logisch, precies zoals ik zou verwachten.

Het feit dat de stekker hetzelfde is van alle laders wil niet zeggen dat ze ook even snel kunnen laden.
Dat was ook van de argumenten van Apple (en andere fabrikanten) richting de EU om deze regelgeving niet door te voeren. Helaas gericht aan dovemansoren en nu moet je als leek maar afwachten hoe snel je apparaat kan laden bij het gebruik van een willekeurige lader.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:51
FredvZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Je bevindingen zijn erg logisch, precies zoals ik zou verwachten.

Het feit dat de stekker hetzelfde is van alle laders wil niet zeggen dat ze ook even snel kunnen laden.
Dat was ook van de argumenten van Apple (en andere fabrikanten) richting de EU om deze regelgeving niet door te voeren. Helaas gericht aan dovemansoren en nu moet je als leek maar afwachten hoe snel je apparaat kan laden bij het gebruik van een willekeurige lader.
Aan de pomp kan ik in mijn auto ook verschillende brandstoffen er in kieperen, terwijl er maar één de juiste is. Daar denk je toch ook even na welke slang je pakt? Oftewel, niks mis met zelf even goed nadenken wat je aan het doen bent. Wil je snel laden, dan zit je veelal vast aan een lader die PD ondersteunt. Daarnaast wil je veilig kunnen laden. Dus een snoer die het vermogen aankan wat je device kan laden. En dat is geen lader van 2 euro bij Temu met een snoertje van 99 cent, maar een fatsoenlijke PD lader met USB-C en een goed snoertje. Geen wet van Meden en Perzen, maar reken op iets van 50 euro.

En zoals @SampleUser al zegt, kieper al die goedkope USB troep overboord, goedkoop is ook hier duurkoop. Investeer in een goede en betrouwbare PD lader en dankzij de EU kan je vanaf dit jaar al je nieuwe draagbare apparatuur daarmee opladen, fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anker, Ugreen en zelfs de meeste laders en kabels van de Action ondersteunen gewoon PD.
Ik heb powerbanks die mijn laptops (niet apple maar volgens de specs van de fabrikant kunnen ze ook een Apple laptop opladen).

Als het met die telefoon niet werkt, dan slechte lader, maar meest waarschijnlijk slechte kabel.
Uit de tijd dat ik nog apple kabels gebruikte die steeds na 15 maand kapot gingen (telefoon, laptop, wat dan ook) zou ik het toejuichen dat het nu open is.
Oh ja, Kruidvat heeft ook goed spul voor weinig, hun iPhone kabels gingen langer mee dan die van Apple :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik heb even mijn iPhone 15 getest op de uSB-A naar USB-C van mijn ouders. Ik zou het balen vinden als ik alsnog zilveren elfenkabels moet meenemen als ik op visitie ga. Het leek traag te gaan, maar na geoptimaliseerd lopladen uitgezet te hebben ging het vrij aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckBox
Dus even voor de duidelijkheid:
USB A naar C doet wat het moet en werkt.
Het probleem is vooral met usb c en als er pd aan te pas komt.
Net de nieuwe originele laders van apple getest, natuurlijk werken deze perfect.
Mij lijkt dit gewoon weer zo een typisch Apple ding.
Zorg dat je veel geld betaald voor originele accessoires of er is geen garantie dat het goed werkt.

Als ik even wat meer tijd heb zal ik eens wat foto's maken en wat meetresultaten posten van de usb datalogger voor de stroom metingen.

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:08
CheckBox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:18:
Net de nieuwe originele laders van apple getest, natuurlijk werken deze perfect.
Mij lijkt dit gewoon weer zo een typisch Apple ding.
Zorg dat je veel geld betaald voor originele accessoires of er is geen garantie dat het goed werkt.

Als ik even wat meer tijd heb zal ik eens wat foto's maken en wat meetresultaten posten van de usb datalogger voor de stroom metingen.
Het lijkt mij niet typisch een Apple-ding, maar eerder een geval van β€˜goedkoop is duurkoop’. Laders van Anker en Kruidvat werken prima, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik krijg de indruk dat je een lade vol spulletjes hebt verzameld en ervan uitgaat dat een lader gewoon een lader is. Anderen hebben hier al uitgebreid uitgelegd dat dit niet zo is. Dus wat verwacht je op dit moment dan nog?

Mijn advies zou zijn om het jezelf niet te moeilijk te maken en eenmalig goed te investeren in kabels en laders. Dat hoeft niet per se van Apple te zijn, maar kan ook van Anker of een ander goed aangeschreven merk. Dan ben je meteen verlost van het gezeur van je vrouw. d:)b

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

CheckBox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:18:
Dan snap ik je TS niet, daar geef je aan dat alles van USB naar USB-C langzaam is en USB-C naar USB-C zonder PD ook. Alleen USB-C met PD (de macbook lader) werkt.

Het zou namelijk precies zoals verwacht, USB-C mΓ©t PD moet goed werken, alle andere niet gezien USB-A geen PD heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
De kabels moeten mogelijk een e-id bevatten voordat de lader meer dan 5V of 3A wil geven.

Je kunt het checken met een USB C Power meter:
o.a.: https://www.amazon.nl/USB...Q8/ref=asc_df_B0CSKG2PQ8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
De uitdagingen van USB-C en power delivery staan gedeeltelijk in deze blog post beschreven: https://plugable.com/blog...ing-usb-c-charging-issues
Naarmate accu's in telefoons groter werden zijn er door telefoonbouwers laders meegeleverd die meer vermogen konden leveren. Logischerwijs zal een Apple lader goed werken met een Apple telefoon, net zoals een meegeleverde Samsung lader dat voor een Samsung telefoon zal doen. Het betekent wel dat je oude vertrouwde lader het niet altijd optimaal blijft doen voor je nieuwe telefoon. Dit was denkfout 1 toen men vond dat laders niet meer meegeleverd hoefden te worden bij nieuwe telefoons en tablets enzo.
In Europa is men erg actief geweest in het promoten van één standaard kabel/aansluiting, waardoor we nu veroordeeld zijn tot het gebruiken van USB-C aansluitingen zonder dat alle uitdagingen die hierbij horen uitontwikkeld zijn (denkfout 2 als je het mij vraagt). Er zijn diverse protocols die allemaal met dezelfde aansluiting werken (joepie) maar geen eenduidige markeringen en definities.

Lang verhaal kort: investeer in een goede lader en kabel en je bent van het gedoe af. Organiseer je lade met kabels en oude laders en gooi alles wat verouderd is er uit (recyclen of wegbrengen naar inleverpunt a.u.b.). Dat scheelt ook kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
Met magsafe heb je deze problemen overigens helemaal niet, en dat laadt net zo snel.
Mits je natuurlijk een goede magsafe lader koopt en die aansluit op een adapter die ten minste 15V/2.0A doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Archer_VC10 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:52:
Er zijn diverse protocols die allemaal met dezelfde aansluiting werken (joepie) maar geen eenduidige markeringen en definities.
Ja en nee... opzich is er maar 1 standaard bij USB-C Wél of géén PD. Het lastige is alleen de PD meerdere opties (lees: voltages) heeft met bijbehorende vermogens (watt).

De link die je geeft is voornamelijk voor host to host problemen, dat is niet echt iets dat speelt met power adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Misschien suf, maar niet gewoon stof/broekzakfluff in de usb-c poort op de iPhone?
Dat zorgde dr op iPhone/Ipad met lightning voor dat dat ding enorm traag laadde.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 06-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
jeroen3 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:00:
Met magsafe heb je deze problemen overigens helemaal niet, en dat laadt net zo snel.
Mits je natuurlijk een goede magsafe lader koopt en die aansluit op een adapter die ten minste 15V/2.0A doet.
Magsafe kan volgens mij maximaal 15W bieden, terwijl je via een wired charger daar best een stuk overheen kan (tot 23W?). De Apple pagina geeft ook aan dat een USB-C PD lader de beste snelheden biedt: https://support.apple.com/nl-nl/120619
DukeBox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:01:
[...]
De link die je geeft is voornamelijk voor host to host problemen, dat is niet echt iets dat speelt met power adapters.
Klopt, dat is maar een gedeelte van het probleem (of de uitdaging). Voor dit verhaal minder relevant maar er zijn meer problemen rondom USB-C en aansluitstandaarden, daar probeerde ik een voorbeeld bij te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Archer_VC10 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Magsafe kan volgens mij maximaal 15W bieden, terwijl je via een wired charger daar best een stuk overheen kan (tot 23W?). De Apple pagina geeft ook aan dat een USB-C PD lader de beste snelheden biedt: https://support.apple.com/nl-nl/120619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak_v69PKCdOejDgG_SeuL17Ik4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2L2OrTj9sT1yPF97f4bjgSW8.png?f=fotoalbum_large
MagSafe kan tot 25 watt draadloos opladen, moet je wel de nieuwe MagSafe 2 kopen ;)
Zie ook deze video: YouTube: Real World Tests With Apple's New MagSafe 2 Charger - Should You Get...

Ik heb een iPhone 16 Pro en gebruik een Anker 735 Charger (Nano II 65W) met daarbij willekeurige USB-C naar USB-C kabels, eentje met een wattage display ingebouwd in de stekker. Mijn 16 Pro laadt daarmee maximaal met 25 watt, dan wel als ik op de telefoon bezig ben, dan kan hij oplopen tot maximaal 30 watt, under load dus. Normaal met scherm uit rond de 20 watt.

[ Voor 5% gewijzigd door d22wth op 06-01-2025 15:45 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
d22wth schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:43:
[...]
MagSafe kan tot 25 watt draadloos opladen, moet je wel de nieuwe MagSafe 2 kopen ;)
Check.... ik loop achter! _/-\o_
Pagina: 1