Artikel: nieuws: Samsung komt met 3d-audiotech voor nieuwe televisies en soundbars
Auteur: @JayStout
Is het wellicht handig om bij zo'n nieuwsbericht ook meteen een kanttekening te plaatsten, zoals ik in mijn reactie doe?
Jorgen in 'Samsung komt met 3d-audiotech voor nieuwe televisies en soundbars'
Auteur: @JayStout
Is het wellicht handig om bij zo'n nieuwsbericht ook meteen een kanttekening te plaatsten, zoals ik in mijn reactie doe?
Jorgen in 'Samsung komt met 3d-audiotech voor nieuwe televisies en soundbars'
Het hoeft niet altijd zo uitgebreid, maar bijv linken naar een redactioneel stuk of naar een goede forumpost over de zin en onzin van 3D-audio op apparaten die beperkt zijn in de weergave daarvan, lijkt me heel nuttig. Dat geldt overigens voor ieder onderwerp met nieuwe ontwikkelingen en waarover bijbehorende marketinguitingen en/of claims worden gedaan.Dus dan hebben we straks Dolby Atmos, DTS:X, Auro 3D én Eclipsa, waarbij de labeltjes te pas en onpas op allerlei apparaten geplakt worden die niet in staat zijn om echte 3D-audio af te spelen. Met een tv of soundbar (of hoofdtelefoon) kan je wellicht die audio decoderen of met de tv via eARC doorsturen, maar meer dan doe-alsof-surroundsound en doe-alsof-atmos ga je vwb 3D-audio nooit krijgen uit tv's en soundbars (of hoofdtelefoons). Het wordt dan stereo met 3D-foefjes om het wijdser te laten lijken. Je mist gewoon de speakers op de juiste locaties en reflectie-surround is gewoon anders dan positie-surround. Dat gaat ook op voor het smalle stereobeeld uit soundbars en tv's. Ik zie het op GoT ook steeds: users willen de WAF en het gemak van een soundbar en de klank van een thuisbioscoop. Helaas werkt het natuurkundig en biologisch gewoon niet zo. Eclipsa als 4e standaard is niet verkeerd. Concurrentie, zeker wanneer ondersteunt door grote bedrijven, kan weer voor nieuwe sprongen op het gebied van 3D-audio leiden. Maar het vermarkten op tv's en soundbars is wat mij betreft hetzelfde als zeggen dat je met 2 violen en een trommel en een fluit naar een volledig orkest luistert.
Your Friendly Neighborhood Moderator