Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Ik heb mijn hele leven stadsverwarming gehad maar heb sinds kort een Nefit ketel op gas. Met de stadsverwarming had ik op elke radiator een z-wave thermostaatkraan en kraan open = warm, kraan dicht = koud, heel handig.

Nu heb ik bij mijn Nefit Trendline een EasyControl thermostaat en deze hangt beneden in de keuken (waar de radiator zelf eigenlijk nooit aan hoeft). In alle kamers heb ik een 'slimme radiator thermostaat' geïnstalleerd en dit werkt nu eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als bij stadsverwarming. Ik hoef nooit op de centrale thermostaat de temperatuur aan te geven en als er ergens een kraan open gaat krijgt de ketel een seintje en gaat ie verwarmen.

Klinkt goed, alleen ben ik er niet zo blij mee. De integratie met Home Assistant vind ik niet zo prettig, deze gaat via de cloud (geen idee waarom) en als er iets met de EasyControl cloud is of met mijn eigen internet (iets wat beide de laatste tijd al meerdere malen voorgevallen is) kan ik de thermostaatknoppen alleen nog maar handmatig bedienen en werken vooraf ingestelde schema's niet meer (en kinderkamers van 13 graden).

Ook vind ik dat de motortjes in deze knoppen teveel geluid maken als ze open/ dicht gaan, in ieder geval in de slaapkamer. Ik word er wakker van en dat had ik nooit met de z-wave knoppen. Ook vind ik dat deze knoppen veel te veel open/ dicht gaan waardoor je vaak het motortje hoort en piekjes en dipjes in je temperatuur hebt.

Ik dacht slim te zijn en die oude z-wave knoppen in de slaapkamers te installeren maar ik had er niet aan gedacht dat deze puur en alleen de kraan openen/ sluiten en niet communiceren met de thermostaat en deze geeft dus geen warmte. Ik kan de thermostaat bv op 20 zetten maar ik heb wel eens begrepen dat je altijd minstens 1 radiator open moet hebben staan omdat de ketel anders z'n warmte niet kwijt kan, iets wat hier ook niet het geval is, de radiatoren worden voornamelijk tussen 19 en 7 gebruikt. Ook

Nu ben ik benieuwd of er andere opties zijn om mijn z-wave knoppen met mijn EasyControl te gebruiken, of dat er een manier is om zonder de EasyControl de ketel te gebruiken. En als er perse een centrale thermostaat nodig is zou ik het liefst een nieuwe aanschaffen die in ieder geval zonder cloud werkt en stille knoppen heeft.

Iemand tips?