Ik heb ongeveer een jaar een nieuwe fiets van koga. Hij is nog weinig gebruikt. Nu deed het achterlicht het niet meer (naafdynamo). Ik heb deze bij een andere fietsenmaker gebracht en zij hebben de kabel vervangen. Zelf had ik niet verwacht dat daar het probleem zou zitten. Ik dacht eerder aan een probleem bij de stekker (vuil/oxidatie). Dat kon ik ook zien. Maar zij zeiden dat de kabel het probleem was, wat een dure reparatie is. Nu heeft het licht even gewerkt maar doet het nu weer niet. Hij staat nu weer bij de fietsenmaker. Mijn vraag is: kan het dat bij een fiets de kabels zo snel kapot gaan?
Vraag
Alle reacties
Ik ken de de specifieke situatie niet maar kabels door het frame (ivm dure reparatie) lopen in het frame natuurlijk wat risico, als de kabel ergens langs schaaft kan deze makkelijk stuk gaan. mogelijk is het mogelijk om aanspraak te maken op een reparatie garantie. ( niet helemaal goed uitgevoerd dus) kan de fietsenmaker een mechanisch sterkere kabel gebruiken als vervanging voor deze.
Waarom heb je hem naar een andere fietsenmaker gebracht?
Een achterlicht hoort natuurlijk meer dan een jaar te werken. De verkoper kan dit gewoon onder garantie (conformiteit) repareren/vervangen.
Een achterlicht hoort natuurlijk meer dan een jaar te werken. De verkoper kan dit gewoon onder garantie (conformiteit) repareren/vervangen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als jij kan aantonen dat jij zelf niet hebt gerommeld met de kabel of met de dynamo, dan ga je naar de verkoper. Deze repareert dan kosteloos onder de wettelijke garantie.
Het is dan wel zo dat je de vereiste onderhoudsbeurten moet hebben gehad waar de verkoper bijvoorbeeld een eventueel probleem heeft kunnen verhelpen voordat het licht niet meer werkte.
Het is dan wel zo dat je de vereiste onderhoudsbeurten moet hebben gehad waar de verkoper bijvoorbeeld een eventueel probleem heeft kunnen verhelpen voordat het licht niet meer werkte.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Je kan een multimeter kopen en zelf meten. Zet je fiets ondersteboven, geef een slinger aan het voorwiel en meet tot waar je wisselspanning meet.
Als het het stekkertje is, kan je hem lostrekken, met een tang iets verder dichtknijpen en weer vastschuiven.
Soms loopt de stroom niet volledig via een kabel van de koplamp naar de achterlamp, maar bestaat een deel van het traject uit geleidende strips in het achterspatbord. De overgangen van en naar de kabel kunnen oxideren, al lijkt binnen een jaar me wel snel. Heb je een foto?
Als het het stekkertje is, kan je hem lostrekken, met een tang iets verder dichtknijpen en weer vastschuiven.
Soms loopt de stroom niet volledig via een kabel van de koplamp naar de achterlamp, maar bestaat een deel van het traject uit geleidende strips in het achterspatbord. De overgangen van en naar de kabel kunnen oxideren, al lijkt binnen een jaar me wel snel. Heb je een foto?
[ Voor 97% gewijzigd door TBTL op 04-01-2025 16:10 ]
Dank u voor uw antwoorden. Ik heb de reparatie bij een andere fietsenmaker laten doen omdat ik de fiets aan de andere kant van het land gekocht heb. Het licht is weer gemaakt. Weer de kabel zei hij.. Maar het viel onder de garantie van de vorige reparatie dus hoefde ik niks te betalen.
Ook mijn koga F3 is net een paar maanden oud en gisteravond geen functionerend achterlicht.
Garantie en kunde van fietsenmakers daar heb ik erg weinig vertrouwen in, en ook van bovenstaand bericht wordt ik weer niet vrolijk.
Het aansluiten van de draadjes bij het achterlicht zit met zo'n bekend blokje, steekje de draadjes door heen, buigt ze naar buiten en je drukt het over de stekkertjes van het achterlicht.
In mijn geval zaten de stekkertjes van het achterlicht erg ver naar buiten gebogen zodat het contact niet heel robuust was. Oplossing stekkerpootjes netje recht zetten en zorgen dat die in de gaatjes terecht komen waar de draadjes doorheen steken. Dat omvouwen is er voor om te zorgen dat de draden er niet uitgetrokken worden, niet om daar contact te maken.
Ik ben er bijna van overtuigt dat die kabel vervanging onnodig is geweest (helaas), die kabels zitten zo netjes in dat frame, dat gaat zomaar niet stuk.
Om het achterlicht los te halen moet je 2 schroeven met trox 20 aan de onderzijde verwijderen.
Hopelijk verduidelijken de plaatjes e.e.a.
Ook het schuifstekkertje onder de grote kap op de de frame buis zat twijfelachtig, die kon uit elkaar zonder de borg in te drukken. Al met al wat slordige montage.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cCdVJ6dwlqxV7FJpJTRcmYkI.jpg?f=user_large)
Garantie en kunde van fietsenmakers daar heb ik erg weinig vertrouwen in, en ook van bovenstaand bericht wordt ik weer niet vrolijk.
Het aansluiten van de draadjes bij het achterlicht zit met zo'n bekend blokje, steekje de draadjes door heen, buigt ze naar buiten en je drukt het over de stekkertjes van het achterlicht.
In mijn geval zaten de stekkertjes van het achterlicht erg ver naar buiten gebogen zodat het contact niet heel robuust was. Oplossing stekkerpootjes netje recht zetten en zorgen dat die in de gaatjes terecht komen waar de draadjes doorheen steken. Dat omvouwen is er voor om te zorgen dat de draden er niet uitgetrokken worden, niet om daar contact te maken.
Ik ben er bijna van overtuigt dat die kabel vervanging onnodig is geweest (helaas), die kabels zitten zo netjes in dat frame, dat gaat zomaar niet stuk.
Om het achterlicht los te halen moet je 2 schroeven met trox 20 aan de onderzijde verwijderen.
Ook het schuifstekkertje onder de grote kap op de de frame buis zat twijfelachtig, die kon uit elkaar zonder de borg in te drukken. Al met al wat slordige montage.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cCdVJ6dwlqxV7FJpJTRcmYkI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DXfY7Gh6UGBepFlriwpdCzSj.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Hugodijk op 13-05-2025 11:57 ]
Achterlicht raakt defect doordat het stuur te ver naar links of rechts geweest is. De kabel die loopt in het frame is te kort gemaakt en breekt dus af bij het uitslaan van het stuur. Om deze te vervangen en langer te maken moet dus de voorvork gedemonteerd worden. Voor de fietsenmakers is het een bekend probleem bij de Koga F3 en moet gerepareerd worden onder garantie. Bij mij is dit ook gebeurd maar jaren daarna wederom hetzelfde en nu valt het dus niet onder garantie. Oplossing achterlicht op batterijen. Dan gebeurt het niet meer.
Bij mijn fiets werd preventief voor aflevering de kabel tussen frame en voorvork verlengd.
N.a.v. dit bericht toch even gekeken bij de draadjes van het achterlicht. Inderdaad lag in dit geval het probleem daar. Licht werkt weer. Bedankt voor de tip.Hugodijk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:52:
Ook mijn koga F3 is net een paar maanden oud en gisteravond geen functionerend achterlicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pagina: 1