Hoe krijg ik mijn vader van z'n telefoon af

Pagina: 1
Acties:
  • 6.566 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Het wordt met de dag steeds erger en irritanter, als mijn vader op visite komt, dan gaat die telefoon van hem om de haverklap.

Zo was hij zonet ook op visite, en dat ding bleef maar gaan, en hij pakte em constant om het te checken.

Toen zei ik er wat van, op de manier van "Ik vind het maar niets dat je steeds die telefoon pakt, ik vind het onfatsoenlijk en onpersoonlijk".

Nou, daar was meneer niet van gediend en zei "dan ga ik maar weer".

Wat moet je daar nu mee?
Als het nu een willekeurig persoon was oke, maar dit is wel je vader.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Je hebt het duidelijk gezegd, wat goed is. Meer kun je niet doen. Als je vader zo is, dan is het zo.

Als zoon zou ik het prima vinden als hij zou vertrekken na zo'n situatie.

Je kunt overwegen om hem alleen binnen te laten zonder telefoon (of met de belofte de telefoon niet te gebruiken).

Je kunt nog eens met hem hierover praten. Eventueel met je moeder of broers/zussen erbij. Als het allemaal niet helpt, dan is het uiteindelijk zijn keuze om zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Als je vader verbonden is met WiFi,
Kun je adguard Home of iets dergelijks gebruiken op je netwerk voor diensten te blokkeren.

Maar goed ik denk dat er over praten beter zou werken, eventueel met andere familieleden samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58

The Zep Man

🏴‍☠️

Het wordt met de dag steeds erger en irritanter, als mijn vader op visite komt, dan gaat die telefoon van hem om de haverklap.

Zo was hij zonet ook op visite, en dat ding bleef maar gaan, en hij pakte em constant om het te checken.
"Je komt toch op visite om je kind (en diens gezin) te zien en spreken en niet om met je smartphone te spelen? Doe gezellig mee en zet dat ding eens op 'niet storen'."

Dit op een positieve manier brengen geeft hem een haakje dat hij zonder gezichtsverlies kan pakken. Als hij niet gezellig wil meedoen en naar huis gaat, dan heeft hij duidelijk geen interesse in jouw gezelschap. Je kan dan aangeven dat hij welkom is wanneer hij wel tijd en aandacht voor jou heeft.

Ik wil niemand in huis hebben die daar niet wil zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 04-01-2025 13:36 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:16
Notificaties uitzetten werkt ook heel goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik volg dit topic: ben zelf ook verslaafd aan de telefoon.... dat is echt een serieus probleem. Maar ik leg hem nu weg en ga niet obsessief, dit topic F5en omdat ik zo graag mee wil lezen.
jan390 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:39:
Notificaties uitzetten werkt ook heel goed
Het helpt wel, maar bijvoorbeeld ook bepaalde websites in de incognito modus bezoeken. Zodat je misschien minder te neiging hebt constant een website te bezoeken.

Vergeet niet dat discussieforum's ook als verslavend kan werken: misschien zit hij op forums, waar hij wel zijn zegje kan doen? Want daar komt mijn verslaving vandaan, omdat ik in echt niet kan praten over de themas zoals ik wil. Dan wordt mij na 5 minuten al subtiel het zwijgen opgelegd, omdat er toch niet geluisterd wordt.

[ Voor 63% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Je feedback was wellicht niet helemaal juist van toon. Als je het zo letterlijk hebt gezegd.

Hou feedback altijd bij je zelf en nooit veroordelend want dan werkt het niet.

Dus je zou het beter kunnen brengen als: "Ik merk dat ik het moeilijk vind als je vaak op je telefoon zit tijdens je bezoek, omdat ik graag tijd met je wil doorbrengen."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmICb5spg4DB8EqrsbLS1nhSHZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KNkrDnVcAFm1WV2TCOGHGrh.jpg?f=fotoalbum_large

iets als een telefoonzak bij de deur schijnt voor scholieren goed te helpen, misschien ook een kleinere variant van deze bij de voordeur hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:48
Ik merk ook bij mijn vader dat hij veel op zijn telefoon zit, maar ook omdat hij op niet meer in staat is om volledig aan een gesprek deel te nemen. Dus ik zie het liever anders, maar het zal bij mij niet veranderen dat het gesprek toch merendeels tussen mij en mijn moeder is met mijn vader grotendeels als toehoorder.
Die van mij gaat richting de 80. Zit die van jou pas net over de 60 dan vind ik het ook een ander verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Als er iéts is dat ik geleerd heb toen ik de leeftijd bereikte waarbij ík degene was die hen moest 'opvoeden', is dat het eigenlijk nooit werkt, althans niet bij mijn boomer ouders. Het zijn schatten van mensen, maar ze blijven handelen naar de waarden en normen van hun eigen generatie. In hun ogen blijf ik het kind en zij de ouder (=degene die hun kind moeten vertellen hoe het leven gaat) en ze zullen nooit reflectief genoeg zijn om het voorbeeld van hun kids eens ter harte te nemen.

TL:DR: je hebt het gezegd dat je het onfatsoenlijk vindt en meer kun je niet doen. Laat het gaan accepteer het en als je dat niet lukt, dan toch consequenties eraan verbinden, zodat hij niet de missing stair wordt waar iedereen omheen moet tip-toe'en.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
coolbvrobin schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:26:
Als je vader verbonden is met WiFi,
Kun je adguard Home of iets dergelijks gebruiken op je netwerk voor diensten te blokkeren.

Maar goed ik denk dat er over praten beter zou werken, eventueel met andere familieleden samen.
Hij heeft gewoon z'n eigen bundel en heeft mijn wifi niet nodig. Ik weet niet eens of ik zijn telefoon ooit heb ingesteld op mijn wifi.

Ik heb geen broers of zussen om er over te praten, maar het idee om telefoons niet meer toe te laten tot het huis (net als het niet roken in ons huis) is nog een idee dat mogelijk is.

Mijn moeder merkte het van haar zelf ook dat ze te vaak werd afgeleid door de telefoon en die laat tegenwoordig haar telefoon gewoon thuis als ze op visite komt, enkel haar vriend neemt wel zijn telefoon mee, maar die ligt dan in de auto.
Barrycade schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:43:
Je feedback was wellicht niet helemaal juist van toon. Als je het zo letterlijk hebt gezegd.

Dus je zou het beter kunnen brengen als: "Ik merk dat ik het moeilijk vind als je vaak op je telefoon zit tijdens je bezoek, omdat ik graag tijd met je wil doorbrengen."
Correct, dat heb ik al gedaan, verscheidene keren, het 'netjes' proberen te houden - maar, dit soort dingen gaan van kwaad tot erger. Eerst maak je je er niet zo druk om, dan begin je lichtelijk te irriteren, dan er aan te storen en uiteindelijk heb je er genoeg van.

[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 04-01-2025 14:52 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Heb je al "Zou je je telefoon op stil willen zetten als je bij mij op visite bent?" geprobeerd?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hahn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:52:
Heb je al "Zou je je telefoon op stil willen zetten als je bij mij op visite bent?" geprobeerd?
Ja, dat wou hij niet doen.

Maar hij is ook zo'n persoon, als ik en mijn vrouw bij HEM op visite gaan, blijft de TV ook altijd aan staan. Dat doet mijn moeder ook niet. Komt er visite, dan is de tv niet aan. Lijkt me logisch, je houdt je bezig met je visite of je kijkt tv, niet beide.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Niet... Dat is het antwoord.
Tuurlijk kan je aangeven dat je het niet fijn vind.
Je kan een gsm jammer kopen.
Je kan de deur pas open doen wanneer zijn toestel in de auto blijft.

Maar uiteindelijk moet je papa dat ook willen..
Dus wanneer hij aangeeft dan ga ik maar weer. Vriendelijk de deur openen en hem een goede dag wensen. En door..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 09:04
Snowwie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Maar hij is ook zo'n persoon, als ik en mijn vrouw bij HEM op visite gaan, blijft de TV ook altijd aan staan. Dat doet mijn moeder ook niet. Komt er visite, dan is de tv niet aan. Lijkt me logisch, je houdt je bezig met je visite of je kijkt tv, niet beide.
Dus... je vader moet voor jou veranderen want anders wil je hem niet meer zien, maar ondertussen blijf je hem wel zien en geirriteerd zijn. Een tweezijdig disciplineprobleem :+

Gewoon aangeven hoe het bij jou in huis zit en thats it. Als 'ie vertrekt dan vertrekt 'ie.
Als je bij hem op bezoek bent en de TV blijft de hele tijd aan en je vind dat het bezoek niet waard, dan ga je niet.

Er is nog nooit iemand beter geworden van "het is wel m'n vader/moeder/broer/wie dan ook"

Geef je eigen grenzen aan en respecteer ook de keuzes die een ander maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gideon
  • Laatst online: 22:46
Snowwie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Correct, dat heb ik al gedaan, verscheidene keren, het 'netjes' proberen te houden - maar, dit soort dingen gaan van kwaad tot erger. Eerst maak je je er niet zo druk om, dan begin je lichtelijk te irriteren, dan er aan te storen en uiteindelijk heb je er genoeg van.
Dan wordt het tijd om de regels duidelijk te stellen: in JOUW huis bepaal JIJ wat acceptabel is en wat niet. Daarbuiten mag hij doen en laten wat hij wil. Vindt ie vast niet leuk, maar dat is dan maar zo.

[ Voor 2% gewijzigd door Gideon op 04-01-2025 16:34 . Reden: extra benadrukking van persoonlijke grenzen ;) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Weet je ook wat hij doet op zijn telefoon? Waarom gaat dat ding steeds af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik wilde iets anders posten, maar de vraag van BlackMonkey hierboven is eigenlijk veel belangrijker. Is er een reden dat je vader zo met z'n telefoon bezig is? Is het nieuws-fomo, z'n werk, spelletjes of zit hij misschien de hele dag te gokken of zo iets? Is er misschien een onderliggende probleem?

Meerdere keren per dag gebeld worden is volgens mij vrij zeldzaam tegenwoordig, ook bij de boomer-generatie.

Je schreef dat bij hem thuis de TV altijd aan staat, kan het zijn dat het compensatie- of verberggedrag is? ADHD, doofheid, dementie, concetratieproblemen, alcohol, ... Bv omdat hij doof begint te worden en "smoes" nodig waarom hij het gesprek niet meekrijgt?
Als ik niet lekker in m'n vel zit heb ik de neiging om me terug te trekken en m'n telefoon werkt dan als excuus, schild en signaal.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
In Twente hebben we een mooie spreuk:”Hoe ouder, hoe gekker”. Ik merk bij oudere mensen in mijn omgeving dat ze niet helemaal doorhebben hoe je “sociaal” met een telefoon om moet gaan. Als er een biepje of bloepje komt, en ze hebben alle notifications natuurlijk aanstaan, dan moet dat gelijk uitgezocht worden. Ze lijken niet echt het verschil tussen iemand die belt of een notification te snappen. Het enige dat je kunt doen is rustig uitleggen dat je graag aandacht voor elkaar wilt hebben en dat de telefoon in de weg zit en vragen of hij deze even uit wil zetten of weg wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Dan niet meer uitnodigen en niet meer langs gaan? Dan gaat er wellicht ergens een belletje rinkelen. Zo niet, ook goed. Het leven is te kort voor dit soort nutteloze contacten. Blijf vooral beschikbaar voor noodgevallen, en bel of app af en toe, maar bezoekjes zou ik dan achterwege laten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nutteloze contacten? Het is zijn vader. Als je allebei kiest voor de houding van 'de ander past zich maar aan mij aan', is het afgelopen met het contact. Wat ook kan is om contact te houden en op een tactvolle manier aan te geven wat je wilt.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 04-01-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lijkt me logisch, je houdt je bezig met je visite of je kijkt tv, niet beide.
Een TV kan ook een ijsbreker zijn en sociaal smeermiddel. Als je niks te vertellen hebt kan de TV de stilte vullen en een aanleiding zijn om iets te zeggen.

Er zijn ook nog mensen die niet tegen stilte kunnen en niet functioneren zonder geluid om ze heen.
Ik moet even oppassen hoe ik me uitdruk want hier zit wat persoonlijke frustratie. Dat soort mensen werken graag in een kantoortuin waar ze de hele dag hardop telefoneren en met hun collega's praten terwijl ze op de achtergrond ook nog muziek draaien die ze zelf niet lijken te horen. Ik heb daar meningen over maar blijkbaar werkt het voor hun wel.

Suggesties in het wilde weg:
- Zorg zelf voor achtergrondgeluid ter afleiding. Als je zelf iets kiest is dat vast beter te dragen, bv een mooi stuk klassieke muziek.
- Geef je vader een smartwatch zodat hij meldingen van z'n telefoon snel kan controleren zonder het ding op tafel te leggen. Mij geeft dat veel rust.
- Heel flauw (niet echt doen): communiceer per telefoon met je vader. SMS; "Koffie?"... "Suiker?"... "Melk?"... "Koekje er bij?" ....

Owja, dat je vader niet gediend is van een terechtwijzing... tja, wie wel? Het is niet meer dan menselijk om het probleem te ontkennen en de hakken in het zand te zetten. Niettemin kan het nog steeds helpen als hij wat tijd heeft gehad om het te verwerken. Wie weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:43:
Er zijn ook nog mensen die niet tegen stilte kunnen en niet functioneren zonder geluid om ze heen.
Ik moet even oppassen hoe ik me uitdruk want hier zit wat persoonlijke frustratie. Dat soort mensen werken graag in een kantoortuin waar ze de hele dag hardop telefoneren en met hun collega's praten terwijl ze op de achtergrond ook nog muziek draaien die ze zelf niet lijken te horen.
Je mag "dat soort mensen" gewoon extraverts noemen. Hier een strip die een omgekeerde wereld voorhoudt om het verschil uit te leggen met introverts. ;)
Ik heb daar meningen over maar blijkbaar werkt het voor hun wel.
Het probleem is dat wat voor hen werkt opgedrongen wordt bij anderen bij wie het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:58
Mijn vader ook als we op visite gaan of zijn uitgenodigd, zegt hij steeds, het is niet netjes om bij mij mensen thuis op je smartphone te zitten. Ik ben inmiddels 41 en nog zegt hij het. Ik probeer ook niet vaak te doen, maar soms merk ik dat de discussies totaal niet de mijne zijn.ik snap ook wel waar het over gaat. Ik vind het goed van TS dat ze dit heeft aangegeven. Soms wil ik gewoon bezig zijn. Soms zegt mij vader wel eens tijdens een visite Van der Berg kan je die telefoon weg doen :) je moet mee luisteren. Soms zegt de gastheer tegen mijn vader laat hem gewoon.

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 04-01-2025 18:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Heel herkenbaar, TS. Ik heb het eenvoudig opgelost: ik geef hem 2x de kans om de telefoon zelf weg te leggen, 3de keer pak ik 'm weg en leg ik 'm op de stapel van de andere telefoons (oa de mijne). Dat vindt hij niet erg en zelfs fijn als ik 'm ervan bewust maak.

Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je relatie met je ouders. Bovenstaande kan ik doen omdat ik een hele goede band heb met mijn vader.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinez- op 04-01-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
@Snowwie je kan nog proberen om het onderwerp te bespreken op een ander moment c.q. in een andere situatie, en niet op het moment dat jij al helemaal vol in de ergernis zit over het gedrag van je vader.

Of die irritatie nou terecht is of niet, het helpt nooit om een onderwerp te bespreken als jij of je vader vol in de emotie zit. Echte communicatie is dan vaak niet mogelijk. Je zegt het wel, maar dringt niet tot hem door, en dat laatste is wat je uiteindelijk wel wil.

Tot zover de theorie. Maar waag eens een poging om het zo aan te pakken als je dat nog niet geprobeerd hebt. Bespreek het eens als jullie beiden ergens anders zijn dan bij jou thuis, en wanneer hij het irritante gedrag niet vertoont.

Hij voelt zich dan minder aangevallen, en kan dan wellicht makkelijker mee gaan in wat je zegt.

Maar vervelend is de situatie wel, sterkte er mee.

Edit: en natuurlijk voor de juiste vorm kiezen om feedback te geven, zoals @Barrycade al aangaf: Barrycade in "Hoe krijg ik mijn vader van z'n telefoon af"

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 04-01-2025 19:43 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Barrycade schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:43:

Ik vind het merkwaardig dat blijkbaar veel mensen (gezien de plusjes) het hiermee eens zijn. Niet dat ik wil zeggen dat je het fout hebt, maar mag je tegenwoordig het beestje niet bij de naam noemen?

Dat je als kind je ouder een basis stukje fatsoen moet bijbrengen is eigenlijk de omgekeerde wereld. Ik heb er totaal geen moeite mee om wel direct te zijn. Het is namelijk ook onfatsoenlijk en onpersoonlijk. Ik kan mij ook nog eens voorstellen dat dit niet uit het niets komt.

Naar mijn inziens zouden wat meer mensen eens de harde waarheid moeten horen en bij zichzelf aan te raden moeten gaan waarom iemand iets direct in hun gezicht zegt. Misschien als dat eens wat vaker of eerder was gebeurd, was deze situatie niet eens voorgekomen.

Verder ben ik ook geen psycholoog maar als ik zo een beetje de kern van het verhaal lees en de overige context, dan heeft vaders juist dit directe eens nodig om even dat stukje asociale (no offense) af te toppen. Ik ga er maar vanuit dat het zweverige, emotie tonen, eromheen draaien, etc., weinig effect gaat hebben. Het kan wellicht zo'n 10-20 jaar te laat zijn maar los van dat kan je prima je eigen grenzen en waarden aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
“Oh, Ben je iets leuks aan het lezen? Vertel eens? Ook interessant voor mij?”
Of:
“Leuk filmpje? Mag ik meekijken?”

Misschien is het wel daadwerkelijk interessant, dan heb je meteen een gespreksonderwerp. Misschien is het echt belangrijk, dan kun je ook wel even wachten. Misschien realiseert hij zich wel dat het niet zo boeiend is en legt zijn telefoon weg: “Ja heel herkenbaar hoe je soms zo automatisch de neiging hebt om naar je telefoon te grijpen.”

En je kunt altijd nog vertellen over iets interessants of grappigs wat je zelf online hebt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vermoed wel dat ik misschien zelfs ouder zal zijn dan je vader @Snowwie en vind het wel heel apart dat de zoon dus zijn vader min of meer van zijn mobieltje moet sleuren. Je zou het eerder andersom verwachten en eigenlijk veel minder dan van ouderen die er dan zeg maar niet echt mee opgegroeid zijn.

Zeker is het moeilijk als het je eigen vader is maar toch tja, ik vind dat je het goed gezegd hebt en heel duidelijk erin was. Ja, oke, had misschien wat tactischer kunnen zijn maar van de andere kant, wat je vader doet is ook verre van tactisch om dan maar te zeggen van dan ga ik als hij niet met zijn mobieltje bezig mag zijn.

Tja, zou bijna zeggen van bel hem anders eens en vraag hem eens rechtuit aan de telefoon waarom hij zijn mobieltje zo belangrijk vind. Wie weet, misschien heeft hij wel een goede rede en durft hij dat wel dan via de telefoon tegen je te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Ben wel benieuwd waarvoor die telefoon de hele tijd afgaat?
Werk?
Appjes?
Een stiekem vriendinnetje waar hij thuis niet mee kan zitten appen?

Gelukkig zijn mijn ouders niet zo met de telefoon e.d. Eerder de irritatie dat ze 'm weer eens niet bij de hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Roel1966 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
Ik vermoed wel dat ik misschien zelfs ouder zal zijn dan je vader @Snowwie en vind het wel heel apart dat de zoon dus zijn vader min of meer van zijn mobieltje moet sleuren. Je zou het eerder andersom verwachten en eigenlijk veel minder dan van ouderen die er dan zeg maar niet echt mee opgegroeid zijn.

Zeker is het moeilijk als het je eigen vader is maar toch tja, ik vind dat je het goed gezegd hebt en heel duidelijk erin was. Ja, oke, had misschien wat tactischer kunnen zijn maar van de andere kant, wat je vader doet is ook verre van tactisch om dan maar te zeggen van dan ga ik als hij niet met zijn mobieltje bezig mag zijn.

Tja, zou bijna zeggen van bel hem anders eens en vraag hem eens rechtuit aan de telefoon waarom hij zijn mobieltje zo belangrijk vind. Wie weet, misschien heeft hij wel een goede rede en durft hij dat wel dan via de telefoon tegen je te zeggen.
Daarvoor zou ik 'm op de huistelefoon bellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
afspreken in het zwembad :+

[ Voor 3% gewijzigd door bassie2488 op 04-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 16:44
Vervelend! In mindere mate herkenbaar. Vrienden die gaan appen oid. Ik herken het zelf ook wel, en neem me vaak bewust voor om de telefoon in m'n jaszak te laten.

Je zou, als grap en ijsbreker, hem kunnen bellen als je naast hem zit, en hij is bezig met zijn telefoon. Voor het verdere gesprek zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
even volgen ivm Pa die tegenwoordig ook met zn mobiel getrouwd is en zodra dat ding ook maar "ping" doet meteen de rest ongeveer uit zn klauwen laat vallen want appen is belangrijker dan de rest.. :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41

SomerenV

It's something!

Paul C schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:11:
“Oh, Ben je iets leuks aan het lezen? Vertel eens? Ook interessant voor mij?”
Of:
“Leuk filmpje? Mag ik meekijken?”

Misschien is het wel daadwerkelijk interessant, dan heb je meteen een gespreksonderwerp. Misschien is het echt belangrijk, dan kun je ook wel even wachten. Misschien realiseert hij zich wel dat het niet zo boeiend is en legt zijn telefoon weg: “

En je kunt altijd nog vertellen over iets interessants of grappigs wat je zelf online hebt gezien.
Je vergeet dat de telefoon voor steeds meer mensen oprecht een serieuze verslaving is. Wat jij voorstelt is hetzelfde als een alcoholist vragen wat voor biertje hij drinkt in de hoop dat ie inziet dat wat ie doet wellicht fout is. Niet dat naar een telefoon staren qua impact vergelijkbaar is met alcoholisme, maar een verslaving is een verslaving. Dat erkennen en er vervolgens wat aan doen is echt immens lastig.
Ja heel herkenbaar hoe je soms zo automatisch de neiging hebt om naar je telefoon te grijpen.”
Let maar eens op hoe vaak veel mensen naar hun telefoon grijpen ;) Ik maak me er zelf overigens ook meer schuldig aan dan ik graag toe zou geven en het stomme is dat ik de halve tijd niet eens weet waarom ik het doe. Een stukje gewoonte/automatisme denk ik. En dan zit ik niet eens echt actief op social media, op Reddit na. Qua forum is Tweakers het enige waar ik kom. Én ik heb mijn toestel altijd op niet storen staan. Alleen telefoontjes van een handjevol mensen komt er doorheen.
Roel1966 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:35:
Als ik kijk naar mijn ouders dan zie ik ook gedragingen die ik liever niet zie. Zo staat bij mijn ouders thuis ook praktisch altijd de tv aan bijvoorbeeld. Laatst was ik met mijn zoon bij hun en mijn moeder nam hem heel enthousiast van me over, om vervolgens op een stoel te gaan zitten en tv te kijken met hem... Dan denk ik, je ziet je kleinkind misschien eens in de twee weken. Doe eens iets met hem in plaats van als een zombie naar dat scherm te staren. En ze vindt het helemaal geweldig als hij aan haar smartwatch zit terwijl wij hem juist zoveel mogelijk weg proberen te houden van smartphones en dergelijke (hij is nu 9 maanden).

Maar ook daar komen regelmatig de telefoons tevoorschijn om weet ik 't wat te doen. Youtube, Facebook, nieuws, appjes? Geen idee. Van m'n vrouw weet ik dat ze puur uit automatisme wel 's haar telefoon pakt om bijvoorbeeld wat door Instagram te scrollen. Waarom weet ze eigenlijk niet. Of tijdens een filmavondje opeens appen met een vriendin omdat ze wat binnenkrijgt, al zeg ik er dan wel wat van.

@Snowwie Wellicht ben ik wat hard in mijn aanpak, maar ik zou gewoon duidelijk zijn. Als je op visite komt dan wil ik contact kunnen hebben met 'jou' en niet naar een telefoon staren. Als dat teveel gevraagd is dan ben je niet meer welkom. Als de telefoon belangrijker voor je is dan een normaal gesprek dan is dat zonde van je tijd.

Hetzelfde heb ik ook bijna gedaan met m'n schoonvader. Die is alcoholist en zo rond de geboorte van ons kind werd de druk op hem steeds groter omdat ie steeds vaker steken liet vallen. Toen heb ik met m'n vrouw besproken dat als ie nog één keer over de schreef gaat (hij heeft een hele slechte dronk) dat ie z'n kleinkind niet meer mag zien en bij ons thuis niet meer welkom is. Hetzelde met z'n roken. Één keer binnen roken waar ons kind bij is is voor mij reden om direct een ultimatum te stellen. Nou is dat gelukkig niet nodig geweest en inmiddels is ie een paar maanden clean door diverse interventies en programma's.

Met m'n eigen ouders heb ik het contact een aantal maanden overigens daadwerkelijk verbroken nadat ze iets te vaak iets deden wat me echt enorm tegen het zere been schopte. Duidelijk aangegeven wat ik er van vindt en dat er geen contact gaat zijn tot ze kunnen verzekeren dat het niet nogmaals gaat gebeuren. En ook dat gaat inmiddels goed.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54
De eigen leegte maskeren met herrie en gadgets doen mensen maar in hun eigen tijd, niet in die van anderen.
Het bizarre is dat de menselijke soort millennia lang een relatieve stilte prima heeft overleefd. Omdat er niet anders was. En ineens kunnen we dat niet meer?
[ Hahn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:52:
]

Dan zet je hem buiten. Vader of niet. Kinderen hebben een welhaast aangeboren loyaliteit jegens hun ouders, maar er moeten grenzen zijn.
De volgende keer zet je dat ding uit. Meteen bij binnenkomst en zonder commentaar. Zet pa de tv weer aan, vertrek je. En zeg 'm gerust waarom. Als dit zo doorgaat staat er niemand meer aan zijn kist, en wordt de uitvaart met een tap op een app geregeld.

Telefoonverslaving is een nog niet voldoende onderkend, maar wel ernstig maatschappelijk probleem aan het worden; Wie zich daarvan bewust is en er wat tegen wil doen, zal ergens moeten beginnen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:35
Leuke casus. Ik zou plat tegen hem aan gaan zitten en alles meelezen op zijn telefoon. Alsof je constant super geïnteresseerd bent in wat hij allemaal doet. Als hij vraagt wat je doet leg je uit niets te willen missen van wat er op zijn telefoon gebeurt. En als hij dan zegt dat het niet heel spannend is weet je vast wel wat je moet zeggen.

Andere optie:
Zodra hij zijn telefoon pakt opstaan en zeggen dat je maar weer eens gaat. Gewoon je pa in je eigen woonkamer achterlaten en weggaan. Lekker gaan douchen of gamen of iets opruimen in een andere ruimte.

Nog een optie:
Zelf ook even een momentje pakken op je telefoon dat net even te lang duurt. Niets zo helend als een net iets te lange en pijnlijke stilte. Mooie toevoeging: hem samen met iemand uitnodigen en dan pa pas aandacht geven als je het ook krijgt.

Wees creatief, maak er een grapje van en neem het vooral niet emotioneel. Familie kan je niet kiezen en je kan uit elkaar groeien. Dan is oppervlakkig contact beter dan ruzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hem om de haverklap bellen, om een punt te maken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:37

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ja.. had 'm vriendelijk verzocht lekker naar huis te gaan en weer terug te komen als ie normaal kan doen.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
BroWohsEdis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 05:50:
Ja.. had 'm vriendelijk verzocht lekker naar huis te gaan en weer terug te komen als ie normaal kan doen.
Via een appje :')
Want blijkbaar heeft die manier van communiceren wel z'n volledige aandacht.

[ Voor 16% gewijzigd door PalingDrone op 05-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:41
Wij waren de eerste kerstdag uitgenodigd bij mijn zwager om te eten en de schoonfamilie van zijn dochter waren er ook bij die zaten de hele tijd op hun telefoontje

Nog net niet tijdens het eten btw wel behorend irritant maar goed wat doe je er aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als dat contact 90% van zijn tijd spendeert aan zijn telefoon in plaats van de gast(heer), dan vind ik dat contact nutteloos. Of het nu je vader of de paus is. Het is zijn zoon, maar zijn telefoon is belangrijker. Respect werkt twee kanten op, of het werkt niet.
Het is zijn vader. Als je allebei kiest voor de houding van 'de ander past zich maar aan mij aan', is het afgelopen met het contact. Wat ook kan is om contact te houden en op een tactvolle manier aan te geven wat je wilt.
Het contact in persoon sterk verminderen vanwege zijn gedrag is een manier om aan te geven wat je wil. Als de beste man er op wordt aangesproken vertrekt hij zoals we hebben kunnen lezen. Zoals ik al zei, onderhoud vooral telefonisch en via app contact en blijf beschikbaar voor noodgevallen. Als je wordt uitgenodigd kun je melden dat je alleen komt als de telefoons uit de handen blijven. Zo niet, sla je liever over.

@bie100 Ik was vrijdag uit eten, en de hoeveelheid kinderen die je daar ziet met een tablet en een koptelefoon op. Of zelfs met een tablet in de kinderwagen tijdens het winkelen. Ik heb ook kleine kinderen, die redden zich ook wel zonder scherm een tijdje. Ik ben geen schermmijder voor de kinderen, maar overdrijven is ook een vak zullen we maar zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 05-01-2025 12:23 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
@FirePuma142

Hoort erbij tegenwoordig denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Wat hoort erbij tegenwoordig? En is dat dan goed of slecht?

In het onderwijs is sinds 1 januari 2024 via de wet besloten dat de telefoon volledig verboden is (thuis of in de kluis). In die zin hoort de telefoon er tegenwoordig niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Playa del C. schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Wat hoort erbij tegenwoordig? En is dat dan goed of slecht?

In het onderwijs is sinds 1 januari 2024 via de wet besloten dat de telefoon volledig verboden is (thuis of in de kluis). In die zin hoort de telefoon er tegenwoordig niet meer bij.
Slecht uiteraard maar goed kom zelf uit een tijd dat ze nog niet bestonden als ik nou jong was geweest had ik het misschien ook gedaan wie zou het zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:07
The Zep Man schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Je mag "dat soort mensen" gewoon extraverts noemen. Hier een strip die een omgekeerde wereld voorhoudt om het verschil uit te leggen met introverts. ;)
Oh mijn god. Die strip is zo grappig. Ik ben definitely introvert 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nachoman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:54:
Oh mijn god. Die strip is zo grappig. Ik ben definitely introvert 😂
Alleen is dat niet een correcte weergave van extrovert/introvert... Het gaat erom waar je je energie vandaan haalt, van interactie met met andere mensen of uit jezelf.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

gambieter schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:00:
Alleen is dat niet een correcte weergave van extrovert/introvert... Het gaat erom waar je je energie vandaan haalt, van interactie met met andere mensen of uit jezelf.
Klopt. Daarom kan beter gesproken worden over "extravert/introvert (verwacht) gedrag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
gambieter schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Volgens mij is dat precies wat deze comic uitbeeldt. Iemand die constant sociaal contact wil hebben, omdat 'ie daar energie van krijgt. Een extravert dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The Zep Man schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:05:
Klopt. Daarom kan beter gesproken worden over "extravert/introvert (verwacht) gedrag".
Maar zelfs dan nog, een introvert is niet bang voor andere mensen, heeft alleen geen interesse/noodzaak voor die interacties.
Hahn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:18:
Volgens mij is dat precies wat deze comic uitbeeldt. Iemand die constant sociaal contact wil hebben, omdat 'ie daar energie van krijgt, een extravert dus ;)
Maar het suggereert dat de introvert angst heeft voor sociaal contact, en dat is niet zo. De meeste mensen hebben extroverte en introverte kanten, maar het is geen pathologisch gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
gambieter schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Maar zelfs dan nog, een introvert is niet bang voor andere mensen, heeft alleen geen interesse/noodzaak voor die interacties.
:? Een introvert krijgt misschien geen energie van zulke interacties, maar het gaat nogal ver om te zeggen dat 'ie er geen interesse in heeft...
[...]

Maar het suggereert dat de introvert angst heeft voor sociaal contact, en dat is niet zo. De meeste mensen hebben extroverte en introverte kanten, maar het is geen pathologisch gedrag.
In je vorige alinea spreek je dit nog soort van tegen :+ Maar het is een comic, dus het is allemaal wat overdreven, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Douweegbertje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:11:
Ik vind het merkwaardig dat blijkbaar veel mensen (gezien de plusjes) het hiermee eens zijn. Niet dat ik wil zeggen dat je het fout hebt, maar mag je tegenwoordig het beestje niet bij de naam noemen?
Het mag wel, maar ik denk dat het risico te groot is dat het niet helpt en de relatie alleen maar verzuurt.
Het doel is een relatie onderhouden, niet om een conflict te winnen.
Verder ben ik ook geen psycholoog maar als ik zo een beetje de kern van het verhaal lees en de overige context, dan heeft vaders juist dit directe eens nodig om even dat stukje asociale (no offense) af te toppen. Ik ga er maar vanuit dat het zweverige, emotie tonen, eromheen draaien, etc., weinig effect gaat hebben. Het kan wellicht zo'n 10-20 jaar te laat zijn maar los van dat kan je prima je eigen grenzen en waarden aangeven.
Goed kans dat het weinig effect heeft, maar dan kan je het nog een keer proberen.
Als je ruzie maakt dan is het de volgende keer alleen maar lastiger om het te bespreken.

Wij kennen de situatie niet en stellen ons dus maar voorzichtig op. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat iemand mijn slechte advies opvolgt en ruzie krijgt. Uiteindelijk zal TS zelf moeten besluiten wat de juiste communicatiestijl is, hij kent z'n vader.
De druk opvoeren en er steeds een schepje bovenop doen kan altijd nog. Gas terugnemen is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:00

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Leren communiceren en je ouders verplichten iets te doen, daar heb ik geen ruimte voor binnen AZ. Sorry, ik verwacht wel iets meer van een topic.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.