Badkamer isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosebouw
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 06-01 20:37
Situatie:
Plat dak met bitumen. Kamer van 4m2 met een houten balken structuur. Het is geen optie om de buitenkant te isoleren dus we gaan de badkamer van binnenuit isoleren.

Aanpak:
We waren van plan glaswol en klimaatfolie te gebruiken maar zien in dat PIR platen mogelijk beter zijn. Wat we nu hebben bedacht:
- PIR platen tegen het dakbeschot plaatsen
- Daarop damp remmende folie op de PIR platen tussen de balken plaatsen
- Raggelwerk op de balken bevestigen (hierdoor heb je een kleine luchtspouw)
- Juiste gipsplaten op het raggelwerk plaatsen (afwerking laat ik bepalen door de stukadoor)

Vraag:
Is dit de juiste manier, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Waarom wil je een luchtspouw?
PIR heeft vaak al dampremmende folie op zichzelf geplakt, dus enkel aftappen.

Zorg wel dat je de gipsplaten goed waterdicht maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosebouw
@99ruud99 Tussen de PIR en het gips komt de elektra, en de PIR is niet dik genoeg om de hele draagbalk te bedekken helaas. We zullen nog even onderzoek doen naar de damp remmende folie op de PIR, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@rosebouw
Waarom is isoleren vanaf buiten niet mogelijk?
En hoe hoog is je plafond? Aka, hoeveel ruimte kan je gebruiken voor isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosebouw
@chrisborst Aangezien we deel uitmaken van een VVE. De dikte van de draagbalk is ongeveer 16 cm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
dit kan niet, je bedekking van je platte dak is dampdicht en PIR ook. het dakbeschot kan dan dus wegrotten omdat het opgesloten zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosebouw
@No Hands Wat zou jij aanraden? Online lees ik dat PIR in badkamers gebruikelijk zijn, zolang het maar kan 'ademen'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Schrap je hele plan, dit gaat ellende opleveren. Enige optie is dampopen isolatie met een klimaatfolie, maar er is geen fabrikant die garanties geeft voor vochtige ruimtes. Als die folie in de zomer dampopen wordt om vocht uit het dak af te voeren sta jij daar te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
rosebouw schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:19:
@No Hands Wat zou jij aanraden? Online lees ik dat PIR in badkamers gebruikelijk zijn, zolang het maar kan 'ademen'
De enige optie die ik zie in dergelijke constructies, is ventileren boven je PIR. De gebruikelijke opbouw met dampopen materiaal en klimaatfolie is ook spannend om wat @_JGC_ hierboven zegt.
Badkamers en platte daken en isoleren gaan moeilijk samen.

Als je toch met dampopen materiaal en klimaatfolie gaat dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat er boven het plafond een open verbinding is met de ruimtes ernaast. Eventueel vocht wat toch in de constructie kan kan dan daar weg. Maar het blijft spannend.

[ Voor 21% gewijzigd door No Hands op 04-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosebouw
@No Hands & @_JGC_ We willen sowieso mechanische ventilatie aanbrengen in het plafond. En we zetten het raam altijd open bij het douchen. Vocht blijft nog steeds spannend in deze situatie inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ventilatie is inderdaad belangrijk. 'In' het plafond?
Raam open bij douchen is niet per se beter, zeker in de wintermaanden komt er heel veel kou naar binnen waardoor er juist hard condens neerslaat.
Zorg voor goeie afzuiging en ook aanvoer van lucht onder de badkamer deur door of een rooster in de deur. Je wilt lucht vanuit huis door je badkamer zuigen zodat het vocht kan meenemen en door je afzuiging weer naar buiten wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:44
Officieel is zelfs de Tyvek Air Guard niet geschikt voor badkamers. Ze adviseren zelfs nog dampdicht te isoleren.

Ik zelf neig ernaar de beste klimaatfolie het voordeel te geven op dampdichte folie. Maar het blijft een gok.

Moet ik wel zeggen dat wij vorig jaar door schade en schande wijs zijn geworden dat bitumen toch damp doorlaat. Door een doorslaand muur op ons platte dak kwam er water tussen twee lagen bitumen. Ging om een beste bak water, maar is er in de zomer allemaal uitgedampt en ligt nu weer strak. Het is gewoon geen exacte wetenschap.

[ Voor 42% gewijzigd door TwingyTwingy op 04-01-2025 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb in dergelijks situaties wel eens de volgende opbouw gebruikt

(van binnen naar buiten)
  • Gips
  • Dampdicht folie
  • Luchtspouw binnen geventileerd (in een andere ruimte of bv achter een knieschot)
  • Klimaatfolie
  • Dampopen isolatie
  • Dakbeschot
  • Bitume
Je maakt van de natte ruimte dus een doos in een doos dit kost je uiteraard wel ruimte
veder eens met @No Hands Een spouw (verbonden met buiten) boven pir kan ook.
Normaal geven foliefabrikanten aan dat je boven de badkamer een dampdichte folie moet plaatsen, maar dan gaat men er wel vanuit dat eventueel vocht er via een andere ruimte wel uit kan. als het hele dak in de natte ruimte ligt zou ik niet aan klimaatfolie beginnen.

En dus of de "ouderwetse" opbouw met de luchtspouw boven de pir gebruiken. Deze oplossing is tot een jaar of tien geleden heel veel toegepast en werkt opzich prima. het voornaamste nadeel is dat je lucht je schil binnen aan het halen bent. Maar het is dus wel echt belangrijk dat er verbinding is met buiten dus alleen een paar rachels plaatsen als afstandshouders is niet genoeg.
  • gips
  • dampdichte folie
  • isolatie
  • spouw (naar buiten geventileerd)
  • dakbeschot
  • bitume
Of dus de door mij hierboven voorgestelde oplossing.
Pagina: 1