Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 14:12
Hallo allen,

Ik heb eindelijk een configuratie bedacht voor mijn Plex-server. De harde schijven heb ik al.

Het idee is om te draaien op Truenas core. Qua zuinigheid mag de server van mij op zich uit staan omdat ie voornamelijk film-server fungeert en daarnaast als back-up voor foto's. Ik zou daarvoor dan een WOL-app gebruiken.

Veel storage i.v.m. 4k remuxes.

Redelijke cpu omdat ik geen problemen wil met meerdere streams transcoden.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en wellicht nog suggesties hebben om te verbeteren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 172,99€ 172,99
1MoederbordenSupermicro X13SCL-F (retail pack)€ 387,60€ 387,60
6Interne harde schijvenSeagate Exos X24, SATA, Standaard, 24TB€ 483,85€ 2.903,10
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30240€ 128,90€ 128,90
1Geheugen internSamsung M324R4GA3BB0-CQK€ 109,-€ 109,-
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 129,25€ 129,25
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 1TB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.920,74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:46

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Ik vind het moeilijk in te schatten of de CPU een overkill is voor het transcoden (op de integrated GPU), maar je zit zeker aan de veilige kant lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als je met meerdere twee a drie 4K streams bedoelt kun met QuickSync transcoden, dat zit in iedere enigzins recente Intel CPU ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 16:48

Sharky

Skamn Dippy!

martyw schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:24:
Als je met meerdere twee a drie 4K streams bedoelt kun met QuickSync transcoden, dat zit in iedere enigzins recente Intel CPU ingebouwd.
Zijn cpu's tegenwoordig zo snel dat ze meerdere 4K streams kunnen transcoden zonder gpu-ondersteuning? Ik dacht dat een enkele 4K stream transcoden al een flinke opgave is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sharky schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Zijn cpu's tegenwoordig zo snel dat ze meerdere 4K streams kunnen transcoden zonder gpu-ondersteuning? Ik dacht dat een enkele 4K stream transcoden al een flinke opgave is.
Het hangt van de codec af, zie bv https://en.wikipedia.org/...are_decoding_and_encoding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
MaxHardcore schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:01:
Hallo allen,

Ik heb eindelijk een configuratie bedacht voor mijn Plex-server. De harde schijven heb ik al.

Het idee is om te draaien op Truenas core. Qua zuinigheid mag de server van mij op zich uit staan omdat ie voornamelijk film-server fungeert en daarnaast als back-up voor foto's. Ik zou daarvoor dan een WOL-app gebruiken.

Veel storage i.v.m. 4k remuxes.

Redelijke cpu omdat ik geen problemen wil met meerdere streams transcoden.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en wellicht nog suggesties hebben om te verbeteren.
Ik vind wat je vraagt wat verwarrend. Je wilt de NAS / machine eventueel met WOL aan kunnen zetten, dat lijkt vooral thuis gebruik te impliceren (alsof je het alleen aan zet als je film gaat kijken of backups maakt van bijvoorbeeld foto's.

Daarnaast geef je aan 4K remuxes te hebben en moet de machine meerdere transcodes kunnen draaien. Dat lijkt juist weer te impliceren dat je meerdere gebruikers tegelijkertijd hebt. Dat kan natuurlijk ook met lokaal gebruik, maar dat strookt niet helemaal met het on-demand met WOL aan willen zetten.

Je geeft ook aan de schijven reeds te hebben, maar zet wel 6 24TB schijven op het lijstje? :?

Ook raad ik je af om 4K te gaan transcoden. Ook met hardware encoding is dat behoorlijk zwaar. Gemakkelijker is om te zorgen dat jouw clients de formaten ondersteunen die jij aanbiedt via jouw server, of dat jouw content aansluit op de codecs ondersteund door jouw apparaten. Dan heb je ook geen aparte videokaart (of QuickSync) nodig voor transcoding. Alleen gekke clients hebben dan misschien wat transcoding nodig, maar zelfs een Apple TV heeft dan direct stream, wat veel minder zwaar is.

Ook kun je dan met een lichtere PC af. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Sharky schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:26:
Nee, maar dat maakt ook niet uit, want eigenlijk wil je dergelijke content via direct play aanbieden, zodat HDR behouden blijft. En een direct stream is dezelfde video(codec), maar in een andere container (van mkv maar mp4 bijvoorbeeld).

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online
Dit spreekt alleen over de codec an sich. Niet zozeer over de resolutie erbij. Transcoding met 4K is echt heel zwaar, ook voor GPUs. Met CPUs alleen kan je het wel vergeten. Quick Sync is leuk, maar kent ook grenzen. Bij transcoding voor direct stream (alleen omzetten van container) kan het wel. Maar verder dan dat zou ik echt niet gaan, vind de stroomrekening ook niet leuk, overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 14:12
Bedankt allen, voor de reacties

Op dit moment zie ik nog geen noodzaak om de server 24/7 te laten draaien. Maar wellicht komt daar verandering in. Heb nu bijv. ook bedacht dat ik ook wel met emulatie aan de slag wel (bijvoorbeeld volledige Mame romset) dus de storage is sneller vol dan ik zou willen vermoed ik.

De harde schijven heb ik al, omdat ik die op 31-12 nog even snel heb besteld voor belastingvoordeel.

Maar voor de volledigheid alles in de lijst.

Ik denk dat ik deze spec ga bestellen, bedankt tot zover.
Pagina: 1