Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 00:47
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ssd ter vervanging van een firecuda 520

Wat is je budget?
Max 100 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeer tevreden met de degelijkheid van samsung maar wil nu ook meer snelheid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Asus prime b650 plus / ryzen 9 7900X / 2x 16gb ddr5-5600C40.

In de basis ben ik al erg happy met m'n systeem maar ik heb het idee dat er meer uit te halen valt..
M'n install loopt nu vanaf een seagate firecuda 520 en alhoewel dat zeker geen stakker is zou meer snelheid wel prettig zijn.
De firecuda kan in een externe housing nog gaan dienen als een flinke usb stick maar ik zit nog te dubben wat er voor in de plaats moet komen.

Mijn ervaringen met samsung nvme drives zijn heel erg goed vooral qua duurzaamheid maar tot nu toe zijn het altijd de "gewone" modellen geweest die qua snelheid een beetje rond de firecuda hangen.
Zowel de 990 pro als de 990 evo plus zijn op papier al flink sneller ( de firecuda piekt op 5000 MBs read en beide 990's pieken net boven de 7000.
Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel en ook qua snelheid zitten ze dicht op elkaar.

Is er iets wat ik mis wat het ene model een betere keuze laat zijn dan de andere ?

I live in darkness , i exist in the shadow

Beste antwoord (via shicomm op 04-01-2025 17:04)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
De enige twee verschillen die een beetje boeiend zijn, zijn deze:
  • Algemene snelheid (7.150MB/s lezen & 6.300MB/s schrijven voor de 990 Evo Plus, 7.450MB/s lezen & 6.900MB/s schrijven voor de 990 Pro)
  • DRAM Cache (990 Pro wel, 990 Evo Plus niet)
Qua lezen is de 990 Pro ~4% sneller, qua schrijven ruim 9% sneller. Dat verschil merk je alleen als beide SSD's naast elkaar gaat benchmarken. Ergo: snelheidsverschil merk je gewoonweg niet.

DRAM Cache helpt een klein beetje qua snelheid, maar ook dat zal je nauwelijks tot niet merken.

Máár, aangezien het prijsverschil een tientje is, en beide opties een 1TB-SSD onder de €100 hebben, zou je ervoor kunnen kiezen om voor de 990 Pro te gaan.

In de praktijk maakt het eigenlijk bijna geen reet uit, dus aan jou of je €10 wilt besparen, of €10 extra uit wilt geven voor het idee om de snellere te hebben, hoe minimaal dat 'sneller' ook is :P

Zelf ben ik voor de uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB gegaan een paar weken geleden. Vrijwel net zo snel als de 990 Pro (iets sneller qua schrijven, iets langzamer qua lezen), ook DRAM Cache, en €135 voor 2TB (of €82 voor 1TB, maar die is ook ietsje langzamer qua schrijven).

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 04-01-2025 16:00 ]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

shicomm schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:10:
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeer tevreden met de degelijkheid van samsung maar wil nu ook meer snelheid.
[...]
In de basis ben ik al erg happy met m'n systeem maar ik heb het idee dat er meer uit te halen valt..
M'n install loopt nu vanaf een seagate firecuda 520 en alhoewel dat zeker geen stakker is zou meer snelheid wel prettig zijn.
Dit is redelijk algemeen en wat vaag. Op welk vlak wil je meer snelheid? Wanneer merk je of heb je het gevoel dat je meer snelheid wilt of zoekt?

Wellicht kan er een andere oorzaak zijn en kun je wellicht beter iets anders upgraden aan jouw PC.

Als je echter alleen naar NVMe drives kijkt, kijk dan ook wat voor NVMe sloten jouw moederbord heeft, welke snelheid zij hebben. Als zij qua snelheid niet voldoen bij de 990 modellen, heeft het geen zin er anderen in te duwen die sneller zijn dan wat de NVMe sloten op het moederbord bieden, tenzij je het moederbord ook een upgrade geeft (maar dat lijkt me een beetje zonde, gezien je een redelijk recente hebt met dito CPU). Je gaat dan immers niets qua snelheid erop vooruit. De kosten wegen dan denk ik ook niet op tegen de baten.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2025 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
Ik kan ook niet iets specifieks duiden maar in het algemeen heb ik het idee dat er meer uit te halen valt ;)

Persoonlijk denk ik dat ik met een ssd upgrade meer snelheid ga 'voelen' dan van m'n ram te upgraden van 5600 naar 6000 en ietsje betere timings.maar mocht ik daar écht naast zitten dan verneem ik dat uiteraard graag.
Naar mijn idee zal ik eerder meer snelheid 'voelen' met een ssd die een betere leessnelheid heeft dan de cuda.
De B650 plus kan met gen 5 drives overweg dus een snellere gen 4 drive zou geen enkele issue moeten zijn imho.

[ Voor 11% gewijzigd door shicomm op 04-01-2025 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In welk opzicht valt er meer uit te halen volgens jou? :? Je zult dat toch echt ergens aan moeten merken, je hebt het 'gevoel' nu ook niet zomaar, lijkt me. Anders lijkt het mij redelijk zinloos om iets te vervangen, dan wordt het meer 'vervangen om het vervangen'.

Je lijkt op het moment meer te acteren op gevoel, maar is hetgeen je voelt ook daadwerkelijk zo, kun je het dus staven? Draai daarom eens benchmarks, meten is weten en vergeten immers. Hou er wel rekening mee, dat bepaalde benchmarks dan weer een theoretisch iets kan zijn. Als jouw huidige NVMe SSD nagenoeg gelijk presteert dan de modellen die je zit te bekijken bijvoorbeeld, zou ik dus of verder kijken naar wat de oorzaak dan is, of het geld in de zak houden en niet upgraden.

Als het voor jou echt puur gevoel blijft (en die ook niet echt omschrijft), kunnen wij ook niet echt adviseren wat je kunt doen, je gaat dan immers uit van jouw gevoel, wij weten niet wat die is (of waarom je die hebt, wij hebben geen glazen bol) en kunnen daar niet op acteren.

Je hebt 1 M2 slot op basis van PCIe 5.0 (x4, als in totaal lanes) en alleen de Evo (Plus) is ook PCIe 5.0 (x2, als in gebruikt er 2), maar of die NVMe SSD daadwerkelijk meer performance gaat geven op het vlak waar je dat zoekt, geen idee. Je moet dus in elk geval goed kijken in welk slot je de NVMe SSD steekt om daadwerkelijk er iets op vooruit te gaan, al verwacht ik dat het marginaal gaat zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
Ik probeer enkel de logica een beetje te plaatsen met wat ik weet.
Naar mijn idee zou een setje als dit vlotter moeten kunnen starten dan dat ie nu doet en ook openen van applicaties zou naar mijn idee sneller moeten kunnen.

Benchmarks laten me zien dat m'n cuda netjes de pieksnelheid haalt die hij zou moeten halen net met een health van 99% is ook weinig mis.
Zoals ik al aangaf ; ram zou een verbeterpunt kunnen zijn maar juist dat lijkt me in dit geval minimaal verschil te maken ( minder dan 10 % in pieksnelheid en dan nog iets in timings )
Aangezien ik bij de ssd wél dat enorme verschil zie ( max. 5000 read nu tegenover meer dan 7000 bij de samsungs ) lijkt het me dat ik daar wél echte winst kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

shicomm schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:53:
Ik probeer enkel de logica een beetje te plaatsen met wat ik weet.
Naar mijn idee zou een setje als dit vlotter moeten kunnen starten dan dat ie nu doet en ook openen van applicaties zou naar mijn idee sneller moeten kunnen.

Benchmarks laten me zien dat m'n cuda netjes de pieksnelheid haalt die hij zou moeten halen net met een health van 99% is ook weinig mis.
Zoals ik al aangaf ; ram zou een verbeterpunt kunnen zijn maar juist dat lijkt me in dit geval minimaal verschil te maken ( minder dan 10 % in pieksnelheid en dan nog iets in timings )
Aangezien ik bij de ssd wél dat enorme verschil zie ( max. 5000 read nu tegenover meer dan 7000 bij de samsungs ) lijkt het me dat ik daar wél echte winst kan halen
Je praat over de theoretisch maximalen. Met de laatste alinea van mijn vorige reactie in het achterhoofd, zou ik dan dus kijken naar de 990 Evo (Plus) en daarvan ook praktijk benchmarks eens opzoeken en dat vergelijken met wat je nu hebt met de Seagate FireCuda, gezien de Evo (Plus) NVMe's namelijk maar twee van de vier (PCIe 5.0) lanes gebruiken. Vervolgens kun je veel beter een afweging maken of het dat geld waard is (en of jij in de praktijk ook verschil gaat merken). De review: Samsung 990 EVO Plus: zelfde controller, sneller nand en review: Samsung 990 EVO-ssd in 1TB en 2TB - De eerste stapjes met Gen5-ssd's zijn daarbij wellicht een mooi vertrekpunt in jouw zoektocht.

In de laatst gelinkte review schrijft Willem de Moor het volgende in zijn conclusie:
Samsung heeft na vier jaar een update in de EVO-serie uitgebracht. De 990 EVO biedt geen opzienbarende prestaties; het zijn drives met een eenvoudige vierkanaalscontroller en dankzij HMB hebben ze geen eigen dram-cache aan boord. Niet alleen het enkelzijdige pcb maakt de drives geschikt voor laptops, maar ook de mogelijkheid om slechts twee in plaats van vier Gen5-lanes te benutten, moet ze zuinig maken. We zagen dat lage energiegebruik nog niet terug, maar verder presteren de drives redelijk en zijn ze in ieder geval sneller dan de 970 EVO Plus-drives. Er is echter veel keus in dit segment en vooralsnog weinig reden om voor deze EVO's te kiezen.
En in de review van de Evo Plus schrijft Willem de Moor als conclusie:
De opvolger van de 990 EVO maakt gebruik van dezelfde controller, maar de 990 EVO Plus heeft wel sneller nand aan boord. Dat levert in veel tests betere prestaties op, maar de drive kan niet meekomen met het aanbod van menig concurrent. Bovendien zijn concurrerende ssd's vooralsnog stukken goedkoper dan de EVO Plus. Als je graag Samsung-producten koopt, is de 990 Pro zelfs nog goedkoper. De 990 EVO Plus is daarmee vooralsnog geen aanrader.
Ik denk daarom niet dat een of andere NVMe SSD jou echt veel vooruit gaat helpen. Het beste is denk ik echt om op onderzoek uit te gaan, zodat je niet meer op gevoel hoeft te doen.

Verder staat mij ook iets bij dat PCIe 5.0 NVMe's qua verbruik een stukje hoger zitten en in sommige gevallen een betere koeling moeten hebben dan wat het moederbord zelf (standaard) biedt. Mogelijk kijk je dus wel tegen een extra investing daarvoor aan. Als je het per se wilt, that is.

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2025 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:55
je gaat er niks van merken, je hebt al ee m2 ssd erin zitten en ook al een goede.
Als je ruimte te kort komt,dan zou iker 1 kopen,maar voor snlheidswinst,nee
Tis allemaal theoretisch snelller,maar merkbaar zal het niet zijn

Wat mis je dan qua snelheid,wat doe je met het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:53
Wat wil je merken dan? SSD’s zijn voor de normale gebruiker op het moment gewoon snel zat. Wellicht gericht op gaming, maar deze video van Linus laat goed zien waarom.

YouTube: Does a Faster SSD Matter for Gamers?? - $h!t Manufacturers Say

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
De enige twee verschillen die een beetje boeiend zijn, zijn deze:
  • Algemene snelheid (7.150MB/s lezen & 6.300MB/s schrijven voor de 990 Evo Plus, 7.450MB/s lezen & 6.900MB/s schrijven voor de 990 Pro)
  • DRAM Cache (990 Pro wel, 990 Evo Plus niet)
Qua lezen is de 990 Pro ~4% sneller, qua schrijven ruim 9% sneller. Dat verschil merk je alleen als beide SSD's naast elkaar gaat benchmarken. Ergo: snelheidsverschil merk je gewoonweg niet.

DRAM Cache helpt een klein beetje qua snelheid, maar ook dat zal je nauwelijks tot niet merken.

Máár, aangezien het prijsverschil een tientje is, en beide opties een 1TB-SSD onder de €100 hebben, zou je ervoor kunnen kiezen om voor de 990 Pro te gaan.

In de praktijk maakt het eigenlijk bijna geen reet uit, dus aan jou of je €10 wilt besparen, of €10 extra uit wilt geven voor het idee om de snellere te hebben, hoe minimaal dat 'sneller' ook is :P

Zelf ben ik voor de uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB gegaan een paar weken geleden. Vrijwel net zo snel als de 990 Pro (iets sneller qua schrijven, iets langzamer qua lezen), ook DRAM Cache, en €135 voor 2TB (of €82 voor 1TB, maar die is ook ietsje langzamer qua schrijven).

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 04-01-2025 16:00 ]

The devil is in the details.

Pagina: 1