4K Gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Na een jaar of 5 gebruik wordt het tijd voor een upgrade van mijn desktop. Primair omdat ik het 4K scherm wat ik al heb ook ten volle wil kunnen gebruiken tijdens het gamen. Ik wil een PC waarmee ik zeker weer een jaar of 5 vooruit kan een waarmee ik kan gamen op 4K in medium tot max settings.
Naast gaming gebruik ik de pc voor wat kantoor/administratie werk en af en toe programmeer ik wat. Hiervoor gebruik ik wat simpele (lichte) docker containers. Dat laatste mag eigenlijk geen naam hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb niet echt een vast bedrag in mijn hoofd. Ik wil zoals gezegd een goede game PC waar ik minstens een jaar of 5 mee vooruit kan.

M'n huidige built komt rond de 1.600 euro uit en dat vind ik acceptabel. Laten we de max op ~2.000 leggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker:

- Case: mijn Fractal Define R5 case is heerlijk stil en heeft alles wat ik wil. Geen reden om die te upgraden.
- Koeling: zelfde verhaal voor de Noctua NH-D14. De mounting kit voor de AM4 heb ik al voor m'n huidige PC en als ik het goed begrijp voldoet die ook voor AM5?
- Storage: 1TB M.2 en nog een losse 750GB SSD is wellicht niet heel ruim meer tegenwoordig maar voor nu voldoet het nog prima. Uitbreiden kan altijd nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Videokaart

Ik ben happy met 60FPS want ik heb al een 60Hz monitor (Dell UltraSharp U2723QE)

Ik twijfel tussen de GeForce RTX 4070 en Radeon RX 7900 XT. Ik heb geen sterke mening op dit gebied en ook geen merkvoorkeur. Zitten er echt specifieke flinke voordelen en de ene of de andere? Of is het eigenlijk gezeur in de marge?
Het significante verschil wat ik zie is dat de 7900 flink meer videogeheugen heeft (20 vs 12GB) maar, maakt dat echt een verschil? En software matig (de drivers) doet dat nog iets?

Zelfde vraag voor de merken: Gigabyte/ASUS/enz. ziet hier nog echt verschil tussen de merken en/of de Super (voor de 4070) variant? Of zijn dit ook details?

CPU

AMD is the way to go in dit segment begrijp ik. Ik twijfel tussen 3 modellen. De basic variant (Ryzen 7 9700X), medium (Ryzen 9 9900X) en high-end (Ryzen 9 7900X3D). Wat brengt het meeste in een build als deze? Een hele goede performance op een single thread of de de beste multithread optie? Dat is game afhankelijk neem ik aan?
En de extra grote L3 cache van de 7900xXD, wat doet dat nou echt?

Moederbord

Hier zie ik door de bomen het bos niet meer.

De videokaarten die ik nu ambieer zijn PCI-e 4 dus PCI-e 5 is geen must (tenzij we op een andere kaart uitkomen). Tussentijds m'n GPU upgraden ga ik zeker niet doen. Als het daar tijd voor is dan neem ik de hele basis weer mee.

WIFI is niet nodig. 1 M.2 slot is een must vanwege de HD die ik mee willen nemen. Zijn er ook mobo's met 2 van dit soort slots of bestaat dat niet/gaan we dan naar extreme prijsniveau's?

USB4 ondersteuning zou ik fijn vinden.

Overig

Geheugen/voeding heb ik geen echte mening over. Ik heb overgenomen wat ik elders zag aangeraden. Als ik onverstandige keuze's heb gemaakt hoor ik het graag ;-).

Voor alles hierboven omgeschreven geldt dat ik voor open voor alternatieven als het iets toevoegt of beter kan voor vergelijkbaar budget.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Stiller is beter en omdat ik de PC minstens een jaar of 5 mee wil laten gaan vind ik het fijn als zaken zoals USB4 ondersteuning en andere nieuwe/aankomende technieken worden meegenomen waaar mogelijk.

Ga je overklokken?

Nee, zeker niet.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik bouw al lang (20+ jaar) m'n eigen PC's maar ik merk dat ik er wel echt uit ben. Ik volg de markt en techniek nauwelijks meer. Ik heb voor m'n build gekeken naar de 4K best-buy guide en naar de high-end builds van logicalincrements.com en dan een paar varianten van gemaakt. Die varianten heb ik 1 build van gemaakt.

Ik vind het nu vooral moeilijk om te kiezen tussen deze varianten. Ik kom nu bij de meeste onderdelen in het midden uit maar is dat overal wel handig? Of heb ik voor duurdere opties gekozen die weinig toevoegen? Of juist net ergens bespaard waar een stapje omhoog grote winst biedt voor een (in verhouding) beperkte kosten?

Lijst

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 457,99€ 457,99
1MoederbordenASRock X870 PRO RS€ 226,99€ 226,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G€ 667,44€ 667,44
1Geheugen internTeam Group T-Force Vulcan FLBD532G5600HC36BDC01€ 108,08€ 108,08
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 138,55€ 138,55
Totaal€ 1.599,05

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:55
welke games speel je?

Voor 4k zou ik meer het geld uitgeven aan de gpu en zeker als je 5 jaar verder wilt op max settings zal of je budget omhoog moeten of de eisen wat lager.

Ik zou ook wachten op de nieuwe kaarten van nvidia en amd,die er aan zitten te komen.
Het grrootste gedeelte bem het budget zal toch daar heen moeten gaan

een 4070 is echt te licht voor 4k

Denk eerder aan een 7900xtx,4080 super of 4090. maar wat ik al zou,ik zou wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Zowel de 9900X als de 7900X3D gebruiken twee chiplets. Omdat games zelden meer dan 8 cores gebruiken geeft de overhead een performancenadeel in plaats van voordeel. In games als msfs en assetto corsa is de extra cache van de 7900X3D wel een klein voordeel, maar de extra cache zit maar op één chiplet.
Het Team geheugen ondersteunt alleen Intel XMP overklokprofielen.
Voor de NH-D14 heb je wel een AM5 mounting kit nodig, die je gratis kunt aanvragen. Zie de compatibility list: https://ncc.noctua.at/mot...l/ASRock-X870-Pro-RS-6099

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASRock X870 PRO RS€ 226,99€ 226,99
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER SOLID 16GB GDDR6X€ 882,76€ 882,76
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 99,90€ 99,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 120,90€ 120,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.669,55
De 9700X gebruikt maar één chiplet met 8 cores en is het meest allround qua prestaties.
Patriot 6000CL30 geheugen dat ook AMD Expo ondersteunt
Goedkopere MSI voeding met volledig japanse capacitors, 10jaar garantie en 600W videokaart aansluiting.
Een 750W voeding zou voor deze cpu/gpu combinatie voldoende zijn, maar bespaart amper.

Voor een 4k monitor heb je een zwaardere videokaart nodig, zeker als je er weer 5jaar mee wilt doen. De RTX4070Ti Super heeft de gpu van de RTX4080 en daardoor ook 16Gb geheugen. De Zotac heeft een lompe 74mm dikke koeler voor goede/stille koeling. Gemiddeld haal je dan op 4k Ultra 77,6fps: https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html

[ Voor 3% gewijzigd door Woezik op 04-01-2025 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Topicstarter
Dank voor de tips!

De mounting kit heb ik al :).

Zeker de tips voor de processor en de videokaart zijn nuttig. Ik begrijp dat de nieuwe videokaarten er echt heel snel aan komen dus dan parkeer ik de aankoop voor een paar maanden.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.