gasaansluiting ignis gasfornuis goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-01 10:40
Bij het gasfornuis hier zijn twee verloopkoppelingen, beide gewikkeld in teflon, bij een kennis zag ik dezelfde situatie maar daar was de bovenste verkoopkoppeling niet in teflon gewikkeld, welk fornuis zou er nu aangepast moeten worden eventueel, iemand daar een antwoord op, bijgevoegd een foto zoals hier aangesloten

mvrgr Kees

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFoTil51V9rIFlgALhfnJLETtNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQXdqpLZmr34srqWmArhhmDS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:26
Ik zie 1 verloopkoppeling, het bovenste is een knelkoppeling die onderop gasdraad heeft. De knelkoppeling hoeft geen teflontape, die moet afsluiten op de klemvlakken. Kan zijn dat dat niet goed ging waardoor ze dachten het met wat tape dicht te krijgen. Maar als het nu dicht is lekker zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, zou er zelf ook mooi vanaf blijven en hooguit even checken met een sopje of het niet lekt, en zo niet, mooi laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
die bovenste (knel) koppeling moet afdichten op de klemvlakken begrijp ik, deze moer kan als hij niet aangedraaid is omhoog langs de leiding schuiven, zou het nu niet mogelijk zijn dat door de teflon de vlakken elkaar niet raken en het geheel nu omhoog geschoven kan worden en zo ook lekkage geven? of zit ik helemaal verkeerd te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
sopje gaf geen lekkage aan, maar ik heb niet geprobeerd de leiding te bewegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
pe1ngg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:19:
die bovenste (knel) koppeling moet afdichten op de klemvlakken begrijp ik, deze moer kan als hij niet aangedraaid is omhoog langs de leiding schuiven, zou het nu niet mogelijk zijn dat door de teflon de vlakken elkaar niet raken en het geheel nu omhoog geschoven kan worden en zo ook lekkage geven? of zit ik helemaal verkeerd te denken
Nou bij een knelkoppeling zit er meestal een ring om de buis heen ( koper ) die dan zeg maar platgedrukt word en daardoor gaat uitzetten en dan afdicht. Dus bij een knelkoppeling is het niet gebruikelijk tape te gebruiken en die vanzelf moet afsluiten. Maar ik vraag mij even wel af of dit wel een knelkoppeling is en eerder het vermoeden heb dat het gewoon een tussenoplossing is vanwege verschillende afwijkende maten.

Lijkt mij sterk dat die nu zomaar omhoog geschoven kan worden maar als die niet lekt dan gewoon mooi laten zitten en niet teveel aan gaan sleutelen want vaak krijg je dan net lekken. Vertrouw je het toch niet als je het fornuis niet gebruikt dan gewoon gaskraantje dichtdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
Ja het dichtdraaien heb ik net gedaan, lekt niet maar wil het wel gemonteerd hebben zoals het de bedoeling is en dat is voor mij niet helemaal duidelijk, vandaar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Als je twijfelt denk ik dat je beter toch dan even iemand kan vragen die er ervaring mee heeft en b.v. loodgieter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
ja ga ik doen, op de site van ignis zie ik dat er een pakkingring geplaatst moet worden in de bovenste verloop, dus ik denk dat het bij mijn kennis goed zit en bij mij aangepast moet worden, bedankt voor het meedenken allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De bovenste is een knelkoppeling en daar hoort geen tape tussen.
Wat voor gasslang zit er aan? Als dat een rubberen is zou ik die vervangen voor een rvs variant.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:42
Bij de bovenste knel moet een fiber afsluitgring tussen.
Geen tape.
Als het een nieuw fornuis is wordt die ring er standaard bij geleverd.( meestal groen of blauw , en wat dikker als een rode of oranje)
En wat edsandje zegt , zwarte slang moet een gele rvs variant worden.
Zwarte slang droogt uit en kan scheuren .Mag absoluut niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/614958.png

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/f=webp/medias/prod_images/prod_zoom_img_47550805.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2RfaW1hZ2VzfDExNjE5MHxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9wcm9kdWN0Lzg4MDA4MzM4NjM3MTAuanBnfGY3YTViMmE0MThmMDI3ZTU2ZWNjYzhmZGFjOWZhYTJmNTgwY2ViMDBkNWM1N2M0ODU2NGY4MTA4MmM4Yzg5OWU

[ Voor 4% gewijzigd door ouwefreaker op 04-01-2025 11:57 ]

Pagina: 1