iPhone backup naar eigen NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 07:01
Mijn partner heeft een iPhone + 2TB iCloud backup en wil daarnaast ook nog een fysieke backup. Voor het geval haar iCloud wordt gehackt. Op haar iPhone wil ze eigenlijk geen foto's + videos meer bewaren aangezien ze daar gewoon geen ruimte meer voor heeft. Ze heeft een 512GB uitvoering en die zit gewoon vol.

Nu heb ik wat rondgekeken en ben ik uitgekomen op de volgende setup:

App: Photosync
NAS: Willekeurige Synology NAS systeem

Met Photosync zou ik automatch een foto naar een Synology NAS systeem kunnen kopieren.

Zijn er wellicht betere methodes? :)

BlaBlaBla

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Icloud hacken met 2FA? En ze kan toch gewoon alles in de cloud opslaan en niet op telefoon? Lijkt mij makkelijker en veliger dan via een andere app of NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar IOS want dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken.

[ Voor 62% gewijzigd door br00ky op 03-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je bijvoorbeeld Nextcloud draait op een NAS, kun je volgens mij ook pirma zelf een back-up maken naar de NAS / Nextcloud omgeving toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GoEV6 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:13:
Icloud hacken met 2FA? En ze kan toch gewoon alles in de cloud opslaan en niet op telefoon? Lijkt mij makkelijker en veliger dan via een andere app of NAS
Met 2FA heb je alleen een extra beveiligingslaag op het inloggen. Daarmee heb je an sich natuurlijk geen gedegen back-up. Het hebben van 1 back-up is eigenlijk nog niet direct een goede back-up. Al is het maar net hoeveel waarde je aan die data hecht die je back-upt.

Daarnaast, met iCloud kun je geloof ik niet zeggen 'niet op de telefoon opslaan, enkel in iCloud'. Of ik heb over de instellingen heen gekeken. :+ Ik sync dan weer enkel de foto's en video''s en alleen als er een wifi verbinding is.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:07:
Mijn partner heeft een iPhone + 2TB iCloud backup en wil daarnaast ook nog een fysieke backup. Voor het geval haar iCloud wordt gehackt. Op haar iPhone wil ze eigenlijk geen foto's + videos meer bewaren aangezien ze daar gewoon geen ruimte meer voor heeft. Ze heeft een 512GB uitvoering en die zit gewoon vol.

Nu heb ik wat rondgekeken en ben ik uitgekomen op de volgende setup:

App: Photosync
NAS: Willekeurige Synology NAS systeem

Met Photosync zou ik automatch een foto naar een Synology NAS systeem kunnen kopieren.

Zijn er wellicht betere methodes? :)
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photos

Deze werkt perfect met een Synology - samen met de nieuwe app op de iPhone wordt alles gesynchroniseerd naar de aangewezen map.

Zodra alles gereed is, kan je ook gelijk kiezen voor opruimen - dan is de telefoon weer lekker leeg.

Ga dus niet met PhotoSync en derden apps aan de gang als je Synology hebt met Photos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSAn_OjiFTq4tTO66zvYsuvXehc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDe92QXYMUpFtsIgQPDohss7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Vorkie op 03-01-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:20
Ik weet niet of je al een NAS hebt, zo niet, dan zou je ook nog een andere cloud partij kunnen nemen en daar ook een backup naar maken via hun app.
Want hoewel een NAS een prima optie is, die vereist ook regelmatig onderhoud, software updates en vervanging. Kostentechnisch maakt het ook niet zoveel uit.

Nog een alternatief is de iCloud of met een computer te syncen, of de iPhone data naar een computer te kopiëren, en dat vervolgens op een externe harde schijf kopiëren. Voordeel hiervan is dat je een offline backup hebt en deze optie is relatief goedkoop.

En je hebt ook nog de backup optie via iTunes op de computer.

Mijn setup is overigens alles syncen naar OneDrive. Daarnaast alles kopiëren naar een computer (daar voeg ik ook foto's van meerdere apparaten samen, op vakantie maken we beide foto's bijvoorbeeld), en van die computer gaat het naar een externe harde schijf. Data is uiteindelijk op 3 plekken, op de computer, in de cloud en op de externe harde schijf. Daarna trigger ik opschonen op de telefoons, en soms op de externe camera, maar die gebruik ik amper nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb iCloud Drive op mijn PC geïnstalleerd.
iCloud map op de PC is alleen maar een verwijzing naar de cloud, dus ik maak dagelijks een kopie van de iCloud map naar een folder op mijn PC, waardoor de fotobestanden echt als een bestand op de HDD staan.
Deze bestanden worden ook weer gesynchroniseerd met een folder op de NAS.
En de NAS synchroniseert met mijn eigen clouddienst van Strato.
Klinkt gecompliceerd, maar ik weet wat ik doe omdat het zo ook al jarenlang functioneert met mijn eigen bestanden.
Daardoor kan ik op de telefoon de bestanden wissen zonder gevaar dat ze ook helemaal verdwijnen, want ik heb 3 locaties waar de bestanden werkelijk zijn neergezet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voor backup naar de NAS kan je overwegen iMazing aan te schaffen. Kan je encrypted (incremental) backups mee maken. Als de foto's niet op de telefoon staan maar in de iCloud Library, dan kun je eens in de x tijd een kopietje trekken van iCloud en die gewoon naast de backup opslaan op je NAS. (Is een optie voor op de webui van iCloud)

Oh en als je al je foto's naar iCloud pleurt: zet dan geavanceerde gegevensbescherming aan.
Syncen met de app van Synology heb ik vreselijke ervaringen mee, vooral met Live Photos. Maar wie weet vergaat het jou beter.

[ Voor 21% gewijzigd door WhatsappHack op 04-01-2025 01:05 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47
Is het echt nodig om zo ontzettend veel data op de telefoon en de cloud te bewaren? Ik kan me niet voorstellen dat je deze enorme hoeveelheid tot in de eeuwigheid wilt bewaren. Een keertje opruimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:17
CH4OS schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:18:
[...]
Daarnaast, met iCloud kun je geloof ik niet zeggen 'niet op de telefoon opslaan, enkel in iCloud'. Of ik heb over de instellingen heen gekeken.
Instellingen>iPhone Opslag> Foto's> Optimaliseer foto's - doet precies dat: foto's en video's opslaan in iCloud en alleen thumbnails van de foto's en video's op telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

upje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 06:57:
Is het echt nodig om zo ontzettend veel data op de telefoon en de cloud te bewaren? Ik kan me niet voorstellen dat je deze enorme hoeveelheid tot in de eeuwigheid wilt bewaren. Een keertje opruimen?
Kan best zijn dat je foto's en/of video's maakt met een reden en daarom een lange bewaartermijn hebt. Als je dan ook in RAW-formaat fotografeert gaat het hard.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 07:01
JukeboxBill schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:30:
Ik heb iCloud Drive op mijn PC geïnstalleerd.
iCloud map op de PC is alleen maar een verwijzing naar de cloud, dus ik maak dagelijks een kopie van de iCloud map naar een folder op mijn PC, waardoor de fotobestanden echt als een bestand op de HDD staan.
Deze bestanden worden ook weer gesynchroniseerd met een folder op de NAS.
En de NAS synchroniseert met mijn eigen clouddienst van Strato.
Klinkt gecompliceerd, maar ik weet wat ik doe omdat het zo ook al jarenlang functioneert met mijn eigen bestanden.
Daardoor kan ik op de telefoon de bestanden wissen zonder gevaar dat ze ook helemaal verdwijnen, want ik heb 3 locaties waar de bestanden werkelijk zijn neergezet.
Dit zou inderdaad een optie kunnen zijn. Ik neem aan via een Windows PC, want via MacOS moet je toch eerst de foto's en video's handmatig uit de Foto app exporteren.
Welke tool gebruik jij om iedere dag een kopie van de iCloud map te maken? Ik neem aan dat je hierbij niet iedere dag een volledige kopie maakt, maar alleen voor de nieuwe bestanden?
WhatsappHack schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:04:
Voor backup naar de NAS kan je overwegen iMazing aan te schaffen. Kan je encrypted (incremental) backups mee maken. Als de foto's niet op de telefoon staan maar in de iCloud Library, dan kun je eens in de x tijd een kopietje trekken van iCloud en die gewoon naast de backup opslaan op je NAS. (Is een optie voor op de webui van iCloud)

Oh en als je al je foto's naar iCloud pleurt: zet dan geavanceerde gegevensbescherming aan.
Syncen met de app van Synology heb ik vreselijke ervaringen mee, vooral met Live Photos. Maar wie weet vergaat het jou beter.
Een kopie vanuit iCloud van honderden GB's maken gaat echt ontzettend traag. In iCloud zelf ben ik geen optie tegengekomen om dit rechtstreeks naar je NAS te doen?
Het zijn vooral veel video's die ze gemaakt heeft van onze familie. Daar hecht ze heel veel waarde aan.
Dennisdn schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 07:50:
[...]

Instellingen>iPhone Opslag> Foto's> Optimaliseer foto's - doet precies dat: foto's en video's opslaan in iCloud en alleen thumbnails van de foto's en video's op telefoon :)
Stel je enabled deze functie, dan wordt alle content vervangen door een thumbnail, en je zet deze optie daarna weer uit. Klopt het dat de oude content een thumbnail blijft op je telefoon, maar dat de nieuwe content wel weer volledig wordt opgeslagen? Daarnaast kun je dit volgens mij niet per type content instellen toch? Tenminste ik kwam deze optie niet tegen (bijv. wel voor video's, niet voor foto's etc.).

*Mijn partner heeft alle content geordend in mappen (op haar iPhone), is er een manier om die structuur op enige wijze in een backup te kunnen behouden? Volgens mij niet toch? :)
Stel Apple slaat deze meta tags op, dan doet bijv. de Synology media viewer hier vervolgens niets mee?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:46
De een hecht geen waarde aan beeldmateriaal de ander wil graag een hoop bewaren (zeker als je kinderen hebt bijvoorbeeld). Het is denk ik niet aan ons om hierover te oordelen of wat dan ook ;)

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Strider schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:06:
[...]
*Mijn partner heeft alle content geordend in mappen (op haar iPhone), is er een manier om die structuur op enige wijze in een backup te kunnen behouden? Volgens mij niet toch? :)
Stel Apple slaat deze meta tags op, dan doet bijv. de Synology media viewer hier vervolgens niets mee?
icloud_photos_downloader ?

Het zou inderdaad wel top zijn als Apple die albumnamen als metadata in de foto stopt....

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 06-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:49
jeroen3 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:27:
[...]

icloud_photos_downloader ?

Het zou inderdaad wel top zijn als Apple die albumnamen als metadata in de foto stopt....
Ah, dat klinkt wel als een handige tool.
Mijn fantastische tactiek was om het vanuit de icloud webinterface te downloaden (want vanuit de .app zelf mislukt het ergens halverwege).

Zou mooi zijn als Apple zoiets ook zelf zou inbouwen, want het is lijkt me niet iets heel vreemds om cloud synchonisatie (zoals wat icloud doet) niet als betrouwbare back-up methode te beschouwen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik gebruik Second Copy om de iCloud folder naar de HDD op mijn Windows PC te kopiëren. Je kan dat zo instellen dat alleen nieuwe en gewijzigde bestanden worden gekopieerd.

Second Copy heeft geen MAC versie.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Als je voor een Synology NAS gaat kun je de gratis Synology app DS File gebruiken.

Daar zit photo backup functionaliteit in. Enige nadeel is dat de app geactiveerd moet zijn om de backup te doen. Buiten dat ene nadeel werkt app perfect. Gebruik het al jaren.
Pagina: 1