JukeboxBill schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:30:
Ik heb iCloud Drive op mijn PC geïnstalleerd.
iCloud map op de PC is alleen maar een verwijzing naar de cloud, dus ik maak dagelijks een kopie van de iCloud map naar een folder op mijn PC, waardoor de fotobestanden echt als een bestand op de HDD staan.
Deze bestanden worden ook weer gesynchroniseerd met een folder op de NAS.
En de NAS synchroniseert met mijn eigen clouddienst van Strato.
Klinkt gecompliceerd, maar ik weet wat ik doe omdat het zo ook al jarenlang functioneert met mijn eigen bestanden.
Daardoor kan ik op de telefoon de bestanden wissen zonder gevaar dat ze ook helemaal verdwijnen, want ik heb 3 locaties waar de bestanden werkelijk zijn neergezet.
Dit zou inderdaad een optie kunnen zijn. Ik neem aan via een Windows PC, want via MacOS moet je toch eerst de foto's en video's handmatig uit de Foto app exporteren.
Welke tool gebruik jij om iedere dag een kopie van de iCloud map te maken? Ik neem aan dat je hierbij niet iedere dag een volledige kopie maakt, maar alleen voor de nieuwe bestanden?
WhatsappHack schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:04:
Voor backup naar de NAS kan je overwegen iMazing aan te schaffen. Kan je encrypted (incremental) backups mee maken. Als de foto's niet op de telefoon staan maar in de iCloud Library, dan kun je eens in de x tijd een kopietje trekken van iCloud en die gewoon naast de backup opslaan op je NAS. (Is een optie voor op de webui van iCloud)
Oh en als je al je foto's naar iCloud pleurt: zet dan geavanceerde gegevensbescherming aan.
Syncen met de app van Synology heb ik vreselijke ervaringen mee, vooral met Live Photos. Maar wie weet vergaat het jou beter.
Een kopie vanuit iCloud van honderden GB's maken gaat echt ontzettend traag. In iCloud zelf ben ik geen optie tegengekomen om dit rechtstreeks naar je NAS te doen?
upje schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 06:57:
Is het echt nodig om zo ontzettend veel data op de telefoon en de cloud te bewaren? Ik kan me niet voorstellen dat je deze enorme hoeveelheid tot in de eeuwigheid wilt bewaren. Een keertje opruimen?
Het zijn vooral veel video's die ze gemaakt heeft van onze familie. Daar hecht ze heel veel waarde aan.
Stel je enabled deze functie, dan wordt alle content vervangen door een thumbnail, en je zet deze optie daarna weer uit. Klopt het dat de oude content een thumbnail blijft op je telefoon, maar dat de nieuwe content wel weer volledig wordt opgeslagen? Daarnaast kun je dit volgens mij niet per type content instellen toch? Tenminste ik kwam deze optie niet tegen (bijv. wel voor video's, niet voor foto's etc.).
*Mijn partner heeft alle content geordend in mappen (op haar iPhone), is er een manier om die structuur op enige wijze in een backup te kunnen behouden? Volgens mij niet toch?

Stel Apple slaat deze meta tags op, dan doet bijv. de Synology media viewer hier vervolgens niets mee?