Daikin Altherma 3 verbruik limiteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scheffie
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste,

Ik heb een Altherma 3 warmtepomp. Deze gebruik ik om het tapwater (250l interne waterbuffer) te laten verwarmen en voor CV verwarming. De CV verwarming bestaat uit een hoofdkring waaraan 2 subkringen zitten (vloer + radiatoren). Vloer setpoint is weersafhankelijk. De radiatoren staan vast op setpoint 50°.

In de hoofdkring zit ook een buffervat van 500L. dit is niet bedoeld om pendelen tegen te gaan, maar letterlijk om warmte in te kunnen bufferen. Hiermee kan ik niet alleen snel schakelen tussen lage temperatuur en hoge temperatuur, maar ook bijvoorbeeld energie bufferen overdag (vat opwarmen naar 45/50°) zodat ik 'savonds het buffervat kan gebruiken voor lage temperatuur verwarming zonder gebruik van de warmtepomp.

Voor de aansturing van de warmtevraag gebruik ik geen daiking thermostaten, maar doe ik dit middels de daarvoor bedoelde contacten in de warmtepomp (via relais gekoppeld aan een PLC).

Nu ben ik op zoek naar een manier om het vermogen van de warmtepomp te kunnen sturen/beperken. Hiermee zou ik willen bereiken dat als er overdag overschot is aan zonneenergie van de PV panelen, de warmtepomp dit kan gebruiken voor het vat bij te warmen zonder dat er weer energie van het net gehaald wordt.

Ik heb al de s0 (1000/kWh zonnepanelen) en smartgrid contacten aangesloten, maar kom hier niet mee verder. Ik begrijp vanuit de handleiding dat je de smartgrid contacten op aanbevolen aan moet zetten, maar dan warmt alleen het tapwater op en zie ik niet dat er enige limitering plaatsvind van het gebruikte vermogen. Ik heb mijn PLC zo geprogrammeerd dat deze iedere 3,6 sec. een pulse geeft van 30ms via een solidstate relais. Dit zou volgens mij overeen moeten komen met 1 kwh bij 1000 pulsen/kwh.

Kan iemand me verder helpen met deze vraag?

Alle reacties

• Hj41
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-11-2025
Hallo

Check even de installatie handleiding van de warmtepomp.
Hier staat een schema en werking van de smart grid schakelaars. (Twee). Het zijn eenvoudige aan /uit schakelaars

Met twee schakelaars zijn er vier opties.
Ik neem aan dat je smart grid in de MMi hebt aangezet

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:49
Hallo Scheffie,
Jouw post is weliswaar al een jaar oud, maar ik zit min of meer in dezelfde situatie en wil graag weten of je in de tussentijd al meer uitgevonden hebt. Ik weet dat het in de winter niet echt relevant is, maar zodra er weer meer opwek is wil ik hetzelfde bereiken als wat jij nastreeft.
Mijn situatie:
  • Daikin Altherma 3 H HT W
  • Buffervat 300 liter, puur bedoeld om in voor- en najaar warmte te bufferen. Dan is er warmtevraag, en overdag ook voldoende opwek.
  • 200 liter tapwatervat (warmwatervat)
  • Geen kamerthermostaat, warmtevraag voor zowel verwarming als tapwater wordt geregeld vanuit een domoticainstallatie
  • Voor het overbrengen van de commando's vanuit de domoticainstallatie naar de Daikin is een DCOM-LT geinstalleerd. Deze interface accepteert Modbus signalen en geeft deze door aan de binnenunit. Deze interface is eigenlijk maar heel beperkt, het geeft maar toegang tot een klein aantal registers.
  • Voor het uitlezen van 'alle' beschikbare registers gebruik ik de P1P2MQTT bridge van Arnold Niessen. Met dit 'doosje' weet je tenminste wat de Daikin doet (aan, uit, defrost, gemeten temperaturen e.d.).
  • De pulsen die de opwek moeten weergeven krijgt de binnenunit vanuit de domotica, dus eigenlijk identiek aan wat jij doet. Voor het testen kan ik die handmatig instellen, waarbij ik in eerste instantie 2kw (1.8 seconde tussen de pulsen) instel omdat de warmtepomp misschien niet lager kan beginnen.
In de handleiding staat omschreven wat jij ook al uitgevonden hebt. Als je eigen opwek wilt gebruiken om de warmtepomp extra te laten werken moet je 'Aanbevolen Aan' gebruiken. Als je GEEN kamerthermostaat hebt dan weet de warmtepomp niet of er wel of niet warmte gebufferd kan worden in de kamer (of eigenlijk in het CV-watersysteem waarin ook jouw en mijn buffervat zit). In die situatie die dus ook voor ons geldt zal de warmtepomp alleen het tapwatervat extra gaan verwarmen.

Omdat wij nogal wat problemen hadden met de installatie (verkeerde installateur gekozen) is Daikin zelf langsgeweest om de problemen met ons systeem te proberen te verhelpen. Dat is niet helemaal gelukt, maar deze kundige man wist me wel te vertellen dat als 'Aanbevolen Aan' de warmtepomp laat weten dat er extra verwarmd mag worden, de warmtepomp zich (in zijn woorden) de eerste 20 minuten niets aantrekt van de pulsmeter. Hij doet eerst zijn eigen ding totdat het systeem volledig stabiel draait, en gaat dan pas 'luisteren' naar de pulsmeter.

Helaas wist de man ook niet 100% zeker hoe het limitering aan de hand van opwek werkte. Hij heeft een en ander ingesteld op een manier waar hij wel wat van wist - dat is dat je met een grenswaarde werkt. Geeft de pulsmeter aan dat er meer stroom beschikbaar is, dan gaat de warmtepomp in dit bedrijf, is er minder dan gaat hij uit. Dat hebben we kunnen testen en werkte tijdens de paar uur dat die man hier was.

Hij gaf ook aan dat dan alleen het tapwater extra opwarmt. Omdat ik ook de driewegklep zelf kan aansturen vertelde ik hem dat ik het verwarmen van het buffervat op die manier wilde gaan doen. (Je zet zelf de klep om, Daikin denkt dat tapwater verwarmd wordt, maar je verwarmt het CV-water.) Hij adviseerde mij dat niet te doen omdat dan het algoritme van de Daikin niet meer snapt wat er gebeurt. Ik denk dat dat wel meevalt, en ben van plan om dat dit voorjaar te gaan uittesten. Wel moet ik nog uitvinden wat hij nu heeft ingesteld, omdat ik niet die harde limiet wil gebruikten (aan/uit) maar de terugregeling aan de hand van het beschikbare overschot van de opwek.

Extra probleem is ook dat je precies moet weten of instellen wat de temperatuurwaardes zijn van het tapwatervat die door het Daikin algoritme gebruikt worden om met 'Aanbevolen Aan' extra warmte te leveren aan het tapwatervat.

Ik ben benieuwd of dit je helpt, en wat je zelf in de tussentijd hebt uitgevonden.