Daikin Altherma 3 verbruik limiteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheffie
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-03 10:30
Beste,

Ik heb een Altherma 3 warmtepomp. Deze gebruik ik om het tapwater (250l interne waterbuffer) te laten verwarmen en voor CV verwarming. De CV verwarming bestaat uit een hoofdkring waaraan 2 subkringen zitten (vloer + radiatoren). Vloer setpoint is weersafhankelijk. De radiatoren staan vast op setpoint 50°.

In de hoofdkring zit ook een buffervat van 500L. dit is niet bedoeld om pendelen tegen te gaan, maar letterlijk om warmte in te kunnen bufferen. Hiermee kan ik niet alleen snel schakelen tussen lage temperatuur en hoge temperatuur, maar ook bijvoorbeeld energie bufferen overdag (vat opwarmen naar 45/50°) zodat ik 'savonds het buffervat kan gebruiken voor lage temperatuur verwarming zonder gebruik van de warmtepomp.

Voor de aansturing van de warmtevraag gebruik ik geen daiking thermostaten, maar doe ik dit middels de daarvoor bedoelde contacten in de warmtepomp (via relais gekoppeld aan een PLC).

Nu ben ik op zoek naar een manier om het vermogen van de warmtepomp te kunnen sturen/beperken. Hiermee zou ik willen bereiken dat als er overdag overschot is aan zonneenergie van de PV panelen, de warmtepomp dit kan gebruiken voor het vat bij te warmen zonder dat er weer energie van het net gehaald wordt.

Ik heb al de s0 (1000/kWh zonnepanelen) en smartgrid contacten aangesloten, maar kom hier niet mee verder. Ik begrijp vanuit de handleiding dat je de smartgrid contacten op aanbevolen aan moet zetten, maar dan warmt alleen het tapwater op en zie ik niet dat er enige limitering plaatsvind van het gebruikte vermogen. Ik heb mijn PLC zo geprogrammeerd dat deze iedere 3,6 sec. een pulse geeft van 30ms via een solidstate relais. Dit zou volgens mij overeen moeten komen met 1 kwh bij 1000 pulsen/kwh.

Kan iemand me verder helpen met deze vraag?

Alle reacties

• Hj41
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-05 12:47
Hallo

Check even de installatie handleiding van de warmtepomp.
Hier staat een schema en werking van de smart grid schakelaars. (Twee). Het zijn eenvoudige aan /uit schakelaars

Met twee schakelaars zijn er vier opties.
Ik neem aan dat je smart grid in de MMi hebt aangezet