Vanwege een nieuwe dakkapel moet ik 3 zonnepanelen verplaatsen en ik twijfel even wat de beste oplossing is en hoe aan te sluiten qua MPPT/omvormer.
Op dit moment zitten er 13 Sunport Power spp320m60 zonnepanelen in 1 string op een Growatt MIN 3600TL-X aangesloten (zie specs en overzicht hieronder). De drie panelen in het midden moeten verplaatst worden. Ik heb 2 opties:
Zie ik niks over het hoofd bij de optie van 2 strings van 5 panelen en wat is jullie advies hierin?
:strip_exif()/f/image/uChqwPRRxdJXRCJg3nlJLYkW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ArFlfuvZfBgpvyMJYWV8UXOO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mfVrcg3xqMMUo0WlpAzBdP7l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3rnG8ZWca18kwVy2JJNPdl5C.png?f=user_large)
/f/image/rD6kS9tDkzwDflsaF0UvNoR9.png?f=fotoalbum_large)
Op dit moment zitten er 13 Sunport Power spp320m60 zonnepanelen in 1 string op een Growatt MIN 3600TL-X aangesloten (zie specs en overzicht hieronder). De drie panelen in het midden moeten verplaatst worden. Ik heb 2 opties:
- Voorkeursoptie: 3 panelen op de dakkapel leggen in portretmodus. De dakkapel is circa 3m breed, dus in landscape passen er maar 2 op. In portretmodus komen ze dan onder een hoek van circa 20°. Door ze platter te leggen verlies je een paar procent in rendement (en blijft er meer vuil op liggen), maar dat is waarschijnlijk een stuk minder dan de optie hieronder.
- Aan de westkant leggen. Hier liggen al 8 panelen op een Growatt 2500-S, maar door een flatgebouw erachter en de hoek van het huis levert deze kant aanzienlijk minder op dan de oostzijde. Totaal dus 21 panelen en in juni doet de westkant ongeveer 8/21e, maar in december is dat afgenomen tot ongeveer 4/21e.
Zie ik niks over het hoofd bij de optie van 2 strings van 5 panelen en wat is jullie advies hierin?
:strip_exif()/f/image/uChqwPRRxdJXRCJg3nlJLYkW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ArFlfuvZfBgpvyMJYWV8UXOO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mfVrcg3xqMMUo0WlpAzBdP7l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3rnG8ZWca18kwVy2JJNPdl5C.png?f=user_large)
/f/image/rD6kS9tDkzwDflsaF0UvNoR9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4NtdDFt0wrfa1z6f9ULNfjNw.png?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D