Zonnepanelen verplaatsen en hoe 2e MPPT goed gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:19
Vanwege een nieuwe dakkapel moet ik 3 zonnepanelen verplaatsen en ik twijfel even wat de beste oplossing is en hoe aan te sluiten qua MPPT/omvormer.

Op dit moment zitten er 13 Sunport Power spp320m60 zonnepanelen in 1 string op een Growatt MIN 3600TL-X aangesloten (zie specs en overzicht hieronder). De drie panelen in het midden moeten verplaatst worden. Ik heb 2 opties:
  • Voorkeursoptie: 3 panelen op de dakkapel leggen in portretmodus. De dakkapel is circa 3m breed, dus in landscape passen er maar 2 op. In portretmodus komen ze dan onder een hoek van circa 20°. Door ze platter te leggen verlies je een paar procent in rendement (en blijft er meer vuil op liggen), maar dat is waarschijnlijk een stuk minder dan de optie hieronder.
  • Aan de westkant leggen. Hier liggen al 8 panelen op een Growatt 2500-S, maar door een flatgebouw erachter en de hoek van het huis levert deze kant aanzienlijk minder op dan de oostzijde. Totaal dus 21 panelen en in juni doet de westkant ongeveer 8/21e, maar in december is dat afgenomen tot ongeveer 4/21e.
De voorkeur gaat dus uit naar op de dakkapel leggen, maar ik twijfel nog even hoe dat aan te sluiten op de Growatt MIN 3600TL-X. Ik zou de drie panelen op de 2e MPPT kunnen aansluiten (zou volgens de info net goed moten gaan omdat de MPPT start bij 80V). Echter door het wegdraaien van de zon zullen de onderste 5 panelen op een gegeven moment in de schaduw van de dakkapel vallen en de hele string van 10 panelen omlaag trekken. Ik twijfel erover om de drie panelen een eigen omvormer te geven en de overige panelen in twee strings van 5 panelen aan te sluiten. Verder zijn er geen objecten die een schaduw veroorzaken.

Zie ik niks over het hoofd bij de optie van 2 strings van 5 panelen en wat is jullie advies hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c-MFr3AzHTJSSVcW6i4qgAo2oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uChqwPRRxdJXRCJg3nlJLYkW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zt4tGNTlpxMa7xcS9WEEuKg_sU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArFlfuvZfBgpvyMJYWV8UXOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpn2Uoj-IVAGah65BiwsQyW4Ga0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfVrcg3xqMMUo0WlpAzBdP7l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W27mLeBrRaJzulC6rpYeWveG3Vc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3rnG8ZWca18kwVy2JJNPdl5C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3IiA4ho5nxqpyypWr5Pt-DIDXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rD6kS9tDkzwDflsaF0UvNoR9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp_1irJaIwtXSCHNhPqTwaOVF1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4NtdDFt0wrfa1z6f9ULNfjNw.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Beste antwoord (via Sven1234 op 05-01-2025 10:29)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sven1234
Je mag 5 kW terugleveren op 1 fase. Maakt voor de meter niets uit. (die verrekend tussen de fasen)
Maar ben het met je eens dat het niet lekker voelt op 1 fase terugleveren en een hoofdzekering van 25A
Ik lever ook vaak terug op 2 fasen en verbruik op 1 fase (aton power to heat) waar niet veel panelen aan hangen.

Die nieuwe omvormer erbij gaat inderdaad lang duren.
Verlies nemen en 1x 10 + 1x 3 is dan goedkoopste optie

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2025 10:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou de 3 op de 2e mppt zetten zodat je kan monitoren wat ze doen.

De overige in 1 string houden.
Ik hoop dat er schaduwmanagement op die omvormer zit, anders hang je ze aan een SMA of Goodwe.

Vraag eens bij de buren of ze last hebben van schaduw van de dakkapel. (zelfde systeem waarschijnlijk?)
Dit soort systemen is wel grappig om met zijn allen te loggen op pvoutput, zodat je de prestaties over elkaar kan leggen.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
De omvormer heeft 100V nodig om te starten. De Voc is alleen bij 1000W/m2 39V...
Dus er is een kans op lastig opstarten.

Als hij start dan heb je maar 1 diode bypass in die string (want 80V minimum)

@AUijtdehaag Ook de growatt hebben al jaar en dag schaduwmanagement ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:39:
Ik zou de 3 op de 2e mppt zetten zodat je kan monitoren wat ze doen.

De overige in 1 string houden.
Ik hoop dat er schaduwmanagement op die omvormer zit, anders hang je ze aan een SMA of Goodwe.

Vraag eens bij de buren of ze last hebben van schaduw van de dakkapel. (zelfde systeem waarschijnlijk?)
Dit soort systemen is wel grappig om met zijn allen te loggen op pvoutput, zodat je de prestaties over elkaar kan leggen.
Even een buurman gevraagd. In de Shine app van Growatt gaan de dag grafieken niet heel ver terug, dus even 4 oktober gepakt. Hieronder zie je het verschil door de dakkapel (hij heeft minder panelen, dus het gaat voornamelijk om de tijd). Het missende deel zou bij mij circa 0,5kWh (1000W x 1h x 1/2 ivm driehoek) zijn in oktober. Correctie, 0,25kWh, want er vallen 5 panelen weg en 5 blijven door gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88mxBlumrpHTgof5x9HRGS80BE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnSTecJYAE64iWDkATaiOHB8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s50jGnC45f5Z9VfkFaGZlDTYoJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vctieYcFMukV3tv3HPVVRwrp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sven1234 op 03-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Ronald schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:07:
De omvormer heeft 100V nodig om te starten. De Voc is alleen bij 1000W/m2 39V...

Bedoel je hiermee dat de optie om 3 panelen op de 2e mppt niet handig is of ook de 2x5 optie? Dat laatste zou ik niet verwachten. Met 5 panelen hoeft elk paneel maar 20V te doen en omdat de twee strings dezelfde oriëntatie hebben zal het opstarten wel moeten lukken. Alleen 1 strings zal eerder afzakken, terwijl de bovenste 5 panelen nog een tijd door gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:34
3 panelen is marginaal. de 10 gaat geen probleem zijn ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:07:

1. Er is geen kans op lastig opstarten omdat hij al op 10 panelen loopt, dus die 3 gaan geen verschil maken enkel voor de mppt opbrengst van de 3. Maar die hebben geen schaduw dus geen probleem.

2. het plaatje zegt genoeg toch over het jaar en dag schaduwmanagement?
Is nog steeds waardeloos dus met growatt zo te zien.

Sorry maar kan het niet eens zijn met je deze keer.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2025 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sven1234
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Bij 1-fase een hybride SMA SB 5.0 met 3 mppt
En die twee chinezen op MP

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:19:
@Sven1234
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Bij 1-fase een hybride SMA SB 5.0 met 3 mppt
En die twee chinezen op MP
3x25A. Zomers ga ik af en toe over de 4kW aan teruglevering midden op de dag, dus dat gaat niet helemaal lekker op 1 fase (allemaal B16 automaten). Een nieuwe omvormer voor alle panelen (of micro omvormers) ga ik qua prijs helaas niet terug verdienen en Growatt omvormers leveren bijna niks op tweedehands.

Dan denk ik dat de uiteindelijke keuze is:
  • De drie panelen aansluiten om de 2e MPPT en het verlies accepteren.
  • Een goedkope omvormer kopen voor de 3 panelen en de overige 10 panelen als 2x5 aansluiten.
Een Growatt MIC 750TL-X kost circa €220, maar het duurt alsnog best wel wat jaren om die terug te verdienen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sven1234
Je mag 5 kW terugleveren op 1 fase. Maakt voor de meter niets uit. (die verrekend tussen de fasen)
Maar ben het met je eens dat het niet lekker voelt op 1 fase terugleveren en een hoofdzekering van 25A
Ik lever ook vaak terug op 2 fasen en verbruik op 1 fase (aton power to heat) waar niet veel panelen aan hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:46:
@Sven1234

Mijn laatste vraag, deels om er ook wat meer over te leren. Het opstarten van de omvormer moet geen probleem zijn vanwege de 10 andere panelen. Jij en @Ronald geven wel aan dat de 2e MPPT met 3 panelen moeilijker opstart. Als ik online kijk, dan zie ik dat het voltage redelijk constant blijft ongeacht de zonnestraling. Het is voornamelijk het amperage wat toe neemt met meer zonnestraling. Volgens dit artikel zou een 305Wp paneel ook bij 200W/m2 nog ver boven de 26,6V per paneel zitten die ik nodig heb (80V/3). Volgens dit weerstation was de gemiddelde zonnestraling afgelopen december 126W/m2 in Zuid Holland. Op een hele grijze dag ligt het dus lager en zullen de 3 panelen dus niet starten en ook in de ochtend zal hij later starten dan de 10 panelen (en savonds eerder stoppen), maar zo op het eerste gezicht lijkt dit niet heel veel te zijn. Klopt dit een beetje of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk dat het wel goed gaat.

De spanning in de winter is wat hoger maar veel minder licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWNqnfib_MewjiKBb9bn4O5HQuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rR9mUfhvvWfes5F32BhTrMTl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:38:
Denk dat het wel goed gaat.

De spanning in de winter is wat hoger maar veel minder licht.

[Afbeelding]
Dank voor het invoeren en uitzoeken!

Pagina: 1