Tips voor eerste eigen 3d ontwerpen met bambulab

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 17:29
Ik heb mijn bambulab nog maar pas en na wat prints van het internet plukken wordt het tijd voor een eerste eigen ontwerp.
Ik wou graag een nespresso machine houder maken voor in de camper in de trend van volgend voorbeeld. https://www.reimo.com/nl/...nespresso-maschinenhalter. .
Ik dacht petg cf van bambu te gebruiken en wil vooral tips voor stevigheid omdat ik geen koffiemachine in mijn nek wil bij de eerste noodstop

Ik heb een bambulab PS1 en het is letterlijk mijn eerste kennismaking met 3D printen, ik heb zelf nog nooit instellingen gewijzigd buiten het inschakelen van support (omdat er een popup voorbij kwam)

Moet ik zaken bij kwaliteit en sterkte gaan aanpassen? Wat is stevig en welke dikte van wand zijn aangeraden (ik bedoel de wanddikte in het ontwerp zelf)
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee kan houden om de stevigheid te verbeteren, ik zelf had bv in gedachten om aan de achterkant een verbinding tussen de 2 oplopende wanden te voorzien zodat de kans op doorplooien verminderd.

Alle tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je bedoelt denk ik deze url;
https://www.reimo.com/nl/...chinenhalter?number=52324

Er zijn veel factoren die meespelen voor de sterkte. Zoals de print richting, laagdikte, aantal perimeters, infill, chamfers in de hoeken, etc. Etc. Maar je hebt dan vaak ook weer de beperking in je ontwerp qua oriëntatie ivm zwevende delen en support. Het plastic zelf is doorgaans sterk, het breekt het eerste op de lagen zelf. Daar kun je rekening mee houden.

Eigenlijk moet je eerst eens gaan ontwerpen, en als je dan wat hebt, kun je hier wat tips krijgen. Ik denk dat je in de basis een soort grote J kunt ontwerpen, en het sterkste zou dat zijn als je die liggend print, dus op de kopse kant. Dan heb je een sterke opbouw. Misschien wel brim aanzetten omdat de kopse kant niet heel veel oppervlak heeft.

Edit, ik zie dat hij groter is dan je zo even kunt printen.
Je zou kunnen opteren voor een soort plankje waar hij op staat, en een omgekeerd U profiel er boven om de machine op zijn plek te houden. Kun je ook weer combineren met een cupjeshouder of bekerhouder ;)

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 03-01-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
De wanddikte in je ontwerp zou ik rond de 8-10mm maken. In de slicer kun je het beste het aantal wall loops verhogen voor meer buigstijfheid, infill verhogen heeft weinig toegevoegde waarde. De meest optimale printoriëntatie is het verbindingsvlak tussen de twee wanden plat op het bed. Op die manier werkt het buigmoment in het XY-vlak en dus niet op de relatief zwakke laaghechting in de Z richting.

Wat je ook zou kunnen doen is ipv. één lang profiel printen er twee kortere delen van maken. Het gelinkte model is 360 mm dus hoger dan dat je in een keer kan printen op de P1S. Voor de buigstijfheid gaat wanddikte tot de derde macht en de diepte lineair dus qua materiaalgebruik is het efficiënter om wat dikkere beugels te printen die minder diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
CF is niet per se sterker, het heeft vooral een mooiere surface finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
Ik had gedacht in 1 stuk te werken en binnen de 26 cm te blijven. De hoogte is iets minder dan 21 cm en de lengte iets meer dan 26 zonder lekbakje. Moest ik hem schuin op het bed printen gaat het net lukken maar dan print in de U.
Ik denk dat ik het meeste win als ik de 2 opgaande zijdes van de U kan verbinden

Hoeveel wall loops raad je aan?

Ik merk ook geen extra stevigheid bij CF versies van filament maar ik heb nog een rol petg cf liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En als het kleiner moet zou je nog 2 delen kunnen maken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJbmPEb2Ra5NSohZWX8V_MzK8xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kULdm9b2VBq7GjoORX64fPNA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
chundo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:05:
Ik had gedacht in 1 stuk te werken en binnen de 26 cm te blijven. De hoogte is iets minder dan 21 cm en de lengte iets meer dan 26 zonder lekbakje. Moest ik hem schuin op het bed printen gaat het net lukken maar dan print in de U.
Ik denk dat ik het meeste win als ik de 2 opgaande zijdes van de U kan verbinden

Hoeveel wall loops raad je aan?

Ik merk ook geen extra stevigheid bij CF versies van filament maar ik heb nog een rol petg cf liggen
Nu weet ik niet welk type nespresso machine je hebt, maar als het mogelijk is om met een opstaande rand nog steeds de lekbak te verwijderen is het zeker aan te raden voor de stevigheid. Wall loops doe ik meestal min. 4, maar is lastig te zeggen zonder het ontwerp gezien te hebben. Meer walls is natuurlijk steviger maar kost ook meer filament. Met een screenshot van de print in de slicer kunnen we hierin beter adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chundo
Ik heb zo een kleine en als ik de lekbak niet meer in de print neem kan het in 1 keer. Dan haal ik de lekbakje er wel uit tijdens het rijden.
Als ik een ontwerp heb zal ik een printserver van de sluier maken
Pagina: 1