Aankoop advies UST beamer en evt. ALR scherm, max 3000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Dag medetweakers,

Wij willen een UST beamer aanschaffen voor onze huiskamer. We hebben onze OLED TV de deur uit gedaan omdat we geen vaste schermen meer willen die de aandacht naar zich toetrekken.

Budget is max 3000 euro en dan moeten we ook helemaal klaar zijn. Wensen:

Need to have:

- Goed zichtbaar bij daglicht (hoeft absoluut geen cinema kwaliteit te zijn, maar wil wel iets kunnen kijken of een casual game kunnen spelen)

- Redelijk geluid (we gaan geen externe speakers koppelen). Heb een Xgimi gehoord, dat is echt prima voor ons.

- Niet te lawaaierig (we hebben het volume vaak redelijk laag en wil dan geen last hebben van zoemen/brommen)

- Betrouwbaar merk & goede ondersteuning/garantie

- Minimaal 2 HDMI poorten

Nice to have

- Liefst native ondersteuning voor Netflix, HBO, Disney en Amazon, maar evt. Is een chromecast geen probleem. Apple airplay zo een pro zijn aangezien wij veel apple spul hebben.[/li]
[/list]

Een vraag die ik gelijk aan jullie wil stellen is of een ALR scherm echt nodig is? Of dat bijv. een standaard scherm al voldoet (of bijv. zelfs een witte muur)?

Onze woonkamer heeft maar aan 1 kant licht inval (rug aan rug woning) dus ons normale nadeel (weinig licht) is nu wellicht een voordeel?

Wij zijn niet heel veeleisend qua contrast, diep zwart etc, maar willen wel alles goed kunnen zien.

Of zo’n scherm daadwerkelijk nodig is is nogal bepalend voor het budget aangezien een ALR scherm van 100 inch toch snel al zo’n 1000-1500 kost (behalve op Ali Express etc.). Graag jullie advies!

Ik heb zelf al redelijk wat rondgestruind en reviews etc. gekeken (bijv. YouTube: Best Ultra Short Throw Projector 2024 (UST) || Hisense PX3-Pro, Epso...)

Op basis daarvan zelf al gevonden:

Opties waarbij nog budget overblijft voor een scherm:

- uitvoering: Epson EH-LS650B

- uitvoering: Hisense PL1SE

Opties waarbij alles naar de beamer gaat:

- https://www.thenextshop.nl/artikel/7040/hisense-px3-pro.html

- uitvoering: Epson EH-LS800B

Heel graag jullie advies, dank alvast!

Hieronder nog twee foto's van de ruimte voor een idee over de lichtinval. Het zou gaan om de muur waar nu het keyboard staat. Dat is recht tegenover het raam, maar toch een behoorlijk donkere muur door de hoogbouw om ons heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2YIxHzyD-7lHPx5Ea-EphkUlmg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lVzR6kRTgSuTq0QdAsT3Mhkz.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Uk8NQdjCNDh10UFEI0jqfPZ9g=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6lBjLCdsphu0tZCHxorRFrTP.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TTHEEBO1 op 03-01-2025 17:53 ]

psn: jagermeistertim

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 15:39
ik heb een paar vragen. Waarom een UST beamer. Je zou ook een beamer aan het plafond tussen muur en trapeze kunnen hangen. voeding gaat dan via de lamp-aansluiting. En serieus, 3000 euro kapotslaan aan beeld en dan genoegen nemen met ingebouwd speakers? harstikke jammer als je het mij vraagt.

ik heb zelf jaren een beamer gehad, en ik kon pas echt genieten toen ik verduisterende gordijnen heb gekocht. Het weergegeven zwart is niets anders dan de witte muur waar geen licht op valt. Overdag dus altijd matig beeld.

Wat scherm betreft, zou je een speciale verf kunnen aanschaffen die contrastverhogend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dank voor de reactie.

UST beamer om meerdere redenen:

- evt in meerdere ruimtes te gebruiken
- mogelijkheid tot gebruik ALR scherm
- we vinden een beamer aan het plafond niet mooi

Qua geluid met je eens hoor, alleen zit mijn vrouw absoluut niet te wachten op nog meer apparaten/speakers in de woonkamer. Voor immersie/gamen zet ik een headphone op :-)

Ik vind de verduisterende gordijnen niet eens zo’n slecht idee. We hebben maar 1 raam in deze ruimte, dus daarmee zouden we voldoende licht moeten kunnen blokken.

Ik vermoed dat wij nu in eerste instantie voor de Epson LS650 gaan en er later dan een uitrolbaar of Floor Rising ALR scherm bij kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Voor de mensen die in de toekomst een vergelijkbare vraag hebben:

We hebben uiteindelijk op advies van Visunext de Epson LS650 gekocht zonder ALR scherm.

En dat is voor ons casual kijkers - zelfs bij daglicht - echt meer dan voldoende (geprojecteerd op de witte muur op de foto) om te kunnen genieten van films en series.

Ook het geluid is prima.

Uiteraard zal er qua kleurechtheid, diep zwart en contrast veel op aan te merken zijn als je er als purist naar kijkt, maar ik zou deze zonder twijfel aanraden voor een ieder die een oplossing zoekt om de TV uit de kamer te verbannen en gewoon lekker wil genieten van een groot scherm.

Mag een slotje op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@TTHEEBO1 Fijn dat je tevreden bent met je aankoop en goed dat je even terugkoppelt. Dat is voor andere lezers ook prettig. Een slotje doen we meestal niet, tenzij iemand de regels overtreedt, maar dat is hier natuurlijk niet van toepassing. Veel plezier met je beamer!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Jorgen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 01:42:
@TTHEEBO1 Fijn dat je tevreden bent met je aankoop en goed dat je even terugkoppelt. Dat is voor andere lezers ook prettig. Een slotje doen we meestal niet, tenzij iemand de regels overtreedt, maar dat is hier natuurlijk niet van toepassing. Veel plezier met je beamer!
Ah, dank voor de verduidelijking! En dat plezier komt goed 😊

Pagina: 1