Ervaring met 2x NVidia GPU (Modern+Legacy) in Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-04 01:45
Mijn zoon gebruikt een dual screen setup in Windows 11 icm een NVidia 4070 GPU. Het primaire scherm is een Alienware met GSync (3440x1440 / 120Hz / DP), het secundaire scherm is een 27" LG (4k / 60Hz / HDMI).

Het secundaire scherm wordt voornamelijk gebruikt voor Discord & Youtube (GenZ multitasken: Filmpje kijken tijdens gamen :+ ). _Het_ probleem is mij nog niet volledig duidelijk (niet altijd te reproduceren), maar voornamelijk tijdens het starten van een Youtube video lijkt het primaire scherm GSync opnieuw te _syncen_.
Dit gaat gepaart met wat geflikker en stutter, waarna alles weer ok lijkt.
Uiteraard is de combinatie 120Hz icm 60Hz sowieso suboptimaal, maar ik was in de veronderstelling dat de 4070 intelligent en krachtig genoeg was om deze setup vlekkeloos te laten draaien.

Nou wil het toeval dat ik nog een NVidia GT710 kaart heb liggen, mijn quick & dirty fix zou dan ook het bij prikken van deze kaart zijn. Primaire GSync scherm aan de 4070, secundaire scherm aan de GT710.

Helaas wordt de GT710 uitsluitend ondersteund door de legacy NVidia drivers, de 4070 wordt op dit moment aangestuurd door de laatste courant NVidia driver.

TL;DR

* Is er een tweaker die ervaring heeft met het combineren van een legacy & modern NVidia GPU / Drivers in hetzelfde systeem. ?

* Werkt dit naar tevredenheid, zijn er issues of gaat dit helemaal niet werken ?
Ik kan mij voorstellen dat er wat overlap zit in bestandsnamen van dll's etc, waardoor beide drivers sowieso niet samen gaan (ik heb beide drivers nog niet op file niveau vergeleken).

* De legacy drivers hebben deze zomer nog een security update gekregen (op zichzelf al verontrustend ;-)), maar dit voorspelt weinig goeds voor de toekomst: Waarschijnlijk allerlaatste update & deze setup zou nog 2-3 jaar meemoeten.

* Mocht jij een legacy NVidia kaart gebruiken in Windows 11 icm de standaard Microsoft VGA driver, hoe is de (2D / Video Decoding) performance ? Werkbaar of drama ?

Beste antwoord (via DoMoFo op 04-01-2025 22:41)

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 08:43

jbbrans

Ik heb een 710 (met 4 hdmi aansluitingen) tegelijk gebruikt met een 2080 ti. Bij de overgang naar een 3080 ti konden de drivers niet meer met elkaar overweg en werd de 710 niet meer herkend in windows.
Ik heb ook nog even geprobeerd om beide drivers naast elkaar te installeren, maar dat is mij nooit gelukt.

Ik heb uiteindelijk mijn 4e monitor voor mijn simrig, van de onboard gpu (van de AMD 7800x3d cpu) laten komen. AMD en Nvidia drivers samen is geen probleem. Eroverheen gelezen dat je een 5800x3d hebt.
Je kan een goedkoop AMD of Intel kaartje nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door jbbrans op 04-01-2025 22:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor je gaat klussen met een tweede videokaart, heb je geprobeerd het tweede scherm aan te sluiten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
Goede vraag, de reden dat ik dat niet probeer (en ook niet vermeld heb in mijn post) is dat er een 5800X3D in zit, dus het resultaat is voorspelbaar ;-) (geen iGPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Fijn dat de standaard template niet voor niets is :+.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:00

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Heb je al geprobeerd om de geunpackte maar niet geinstalleerde legacy nvidia driver (C:\NVIDIA\DisplayDriver\) handmatig in device manager te selecteren als driver voor de GT710? Ik heb zelf geen systeem om dit op te testen, maar wellicht dat de driverversies zo naast elkaar kunnen werken :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
@JZX81_Drift Goede tip, zeker het proberen waard...

Uiteraard is "the proof in the pudding", maar voor ik mij hier op wilde storten toch even dit topic geplaatst in de hoop op "ervaringsdeskundigen".

Mijn angst is dat zodra ik ga prutsen, ik waarschijnlijk een blik wormen opentrek en nachtenlang obscure problemen probeer te fixen waar de oplossing al lang en breed van bekend is (alleen niet bij mij ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
br00ky schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:37:
Fijn dat de standaard template niet voor niets is :+.
[...]
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou ze niet naast elkaar gebruiken. Je wil niet mixen met drivers. Als je al een tweede kaart neemt, zoek er dan een die dezelfde driverversie kan draaien.

Maar eigenlijk moet het gewoon werken. Andere kabels geprobeerd? Kan die LG niet via DP worden aangesloten? DP is doorgaans superieur aan HDMI.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 08:43

jbbrans

Ik heb een 710 (met 4 hdmi aansluitingen) tegelijk gebruikt met een 2080 ti. Bij de overgang naar een 3080 ti konden de drivers niet meer met elkaar overweg en werd de 710 niet meer herkend in windows.
Ik heb ook nog even geprobeerd om beide drivers naast elkaar te installeren, maar dat is mij nooit gelukt.

Ik heb uiteindelijk mijn 4e monitor voor mijn simrig, van de onboard gpu (van de AMD 7800x3d cpu) laten komen. AMD en Nvidia drivers samen is geen probleem. Eroverheen gelezen dat je een 5800x3d hebt.
Je kan een goedkoop AMD of Intel kaartje nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door jbbrans op 04-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
jbbrans schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:17:
Bij de overgang naar een 3080 ti konden de drivers niet meer met elkaar overweg en werd de 710 niet meer herkend in windows.
Dank je wel, niet wat ik wilde horen ;-), maar wel precies de ervaring waar ik naar op zoek was.

Ik ga op zoek naar een andere oplossing, dank iedereen!
Pagina: 1