Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:54
Hallo,

In 2020 hebben wij zonnepanelen laten plaatsen en de omvormer op de binnen muur op zolder geplaatst. Alleen wij zijn bezig om de zolder te verbouwen en willen wij de muur waar de omvormer aangemonteerd zit verwijderen. Nu kan de omvormer op een andere muur te komen hangen alleen de kabel van de zonnepanelen moet dan verlengd worden. Nu zit ik met het volgende ga ik contact op nemen met het bedrijf die het gemonteerd heeft en die de kabel opnieuw ga laten leggen of ik ga die kabel verlengen met een verleng stuk. Alleen ben ik heel erg benieuwd als je met de mc-connectoren gaat verlengen dat je dan geen Kwh verliest.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:45
Hoi,

ideaal laat je de kabel van het dak naar de omvormer vervangen en dan naar de nieuwe situatie brengen. Betekend wel ingrijpend werk en een deel van je panelen van het dak af en nieuw kabel. Betekend dus ook kosten. De kabel zal de prijs niet maken maar de uren die ze er mee bezig zijn.
Zoals je zelf al aan geeft zou verlengen ook kunnen met een kabel met de MC connectoren. Zelf zou ik dit doen want dan heb je alleen wat kosten aan kabel. Tip koop de kabel kant en klaar met connectoren er aan met een fatsoenlijke diameter. Afhankelijk van het aantal panelen die er op komen kun je dit bepalen of navragen bij een zonnepanelen club waar je toch de kabel gaat bestellen :).
Verlies ga je niet hebben door een langere kabel, we zullen het niet over honderden meters aan kabel hebben op zolder.

Wel een tip bij het aanklikken van de kabel is om dit te doen als het donker is/je panelen niets tot weinig aan het doen zijn. Dan gaat er geen vermogen door de kabel en voorkom je een vlamboog bij het los en vast klikken van de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien handig om een merk te noemen van de omvormer en de panelen

SMA heeft Sunclix stekkers, de rest is MC4

Maar ook in MC4 heb je verschillende merken tegenwoordig
https://webshop.cedel.nl/...=and&q=solar+verlengkabel

En + en - gescheiden van elkaar leggen indien dat kan.
Aarding kabel ook aanwezig?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2025 16:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hoe oud is de installatie, zit er nog garantie op dan vervalt deze volledig als je er zelf aan gaat werken, dus niet alleen de installatiegarantie, maar ook de garantie op de panelen en omvormer vervalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je nog garantie hebt dan zou ik het bedrijf vragen. En ja, dat zal geld kosten.

Persoonlijk zou ik geen problemen hebben om de kabel gewoon met connectoren te verlengen. Welke hangt inderdaad even af van de omvormer maar zou je zo kant en klaar een 6qmm kabel kunnen kopen. En in theorie zal elke extra meter kabel en elke overgang (aka connector) je wat vermogen kosten, maar dat zal echt niet substantieel zijn.

PE verlengen zal je dan waarschijnlijk ook moeten doen en moet je dus wel dezelfde dikte voor nemen en even netjes in een lasdoos met Wago ofzo verlengen.

En zelfde geldt eigenlijk voor de 230V kabel binnen. Maar daar zou ik het meeste op letten dat deze niet extreem veel langer wordt. Naast dat je dan wat meer verlies hebt speelt het dan ook mee dat je mee spanningval hebt en dus de omvormer eerder uitschakelt als de netspanning oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farsi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:54
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:46:
Misschien handig om een merk te noemen van de omvormer en de panelen

SMA heeft Sunclix stekkers, de rest is MC4

Maar ook in MC4 heb je verschillende merken tegenwoordig
https://webshop.cedel.nl/...=and&q=solar+verlengkabel

En + en - gescheiden van elkaar leggen indien dat kan.
Aarding kabel ook aanwezig?
De omvormer is van Solar Edge en de zonnepanelen van AEG AS-M1202B.
De + en - gescheiden van elkaar leggen? Dat is bij ons niet het geval. Idd de aarding kabel is ook aanwezig.
RobertV70 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:41:
Hoe oud is de installatie, zit er nog garantie op dan vervalt deze volledig als je er zelf aan gaat werken, dus niet alleen de installatiegarantie, maar ook de garantie op de panelen en omvormer vervalt
De installatie is nog geen 4 jaar oud en de garantie is 10 jaar.

Septillion schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:47:

Als je nog garantie hebt dan zou ik het bedrijf vragen. En ja, dat zal geld kosten.

Persoonlijk zou ik geen problemen hebben om de kabel gewoon met connectoren te verlengen. Welke hangt inderdaad even af van de omvormer maar zou je zo kant en klaar een 6qmm kabel kunnen kopen. En in theorie zal elke extra meter kabel en elke overgang (aka connector) je wat vermogen kosten, maar dat zal echt niet substantieel zijn.

PE verlengen zal je dan waarschijnlijk ook moeten doen en moet je dus wel dezelfde dikte voor nemen en even netjes in een lasdoos met Wago ofzo verlengen.

En zelfde geldt eigenlijk voor de 230V kabel binnen. Maar daar zou ik het meeste op letten dat deze niet extreem veel langer wordt. Naast dat je dan wat meer verlies hebt speelt het dan ook mee dat je mee spanningval hebt en dus de omvormer eerder uitschakelt als de netspanning oploopt.
Betreft de PE kabel en de 230V kabel die had ik ingedachte om die helemaal opnieuw van de meterkast te leggen. Dat zal ongeveer maximaal 6m wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@farsi
oke, wat je wil is helemaal niet zo heel moeilijk.
een beetje klusser kan dit gewoon zelf doen.
( moet zelf bepalen of je genoeg klusser bent om dit te kunnen, maar dit is geen heel moeilijke klus.)

je scoort gewoon deze kabel.
https://www.winkelman-zon...-inclusief-113024923.html
en deze connectors:
https://www.winkelman-zon...-voor-kabel-4-of-6mm.html
https://www.winkelman-zon...voor-kabel-4-of-6mm2.html

de kabel die knip je in 2 stukken, en voer je door een buis (aanrader).
en dan zet je de 2 connectors op de kabel. (eerst de connector op de kabel zetten, dan pas de stekkers door verbinden voor de veiligheid.)

het stelt eigenlijk niet veel voor.
daarna nog even kijken hoe je de aarde kabel wil doen.

(en jep een hoop mensen zullen zeggen: speciale tang nodig voor de connector, maar een goede klusser krijgt het ook zonder die tang goed voor elkaar, gewoon omdat het binnen is en de connector droog blijft is het niet te moeilijk.
en ja liefst de + en de - kabel door een aparte buis, maar ook hier niet perse nodig.
je moet je zelf even bedenken, ben ik er kusser genoeg voor, maar heel moeilijk is het verder niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
farsi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:17:
[...]

De omvormer is van Solar Edge en de zonnepanelen van AEG AS-M1202B.
De + en - gescheiden van elkaar leggen? Dat is bij ons niet het geval. Idd de aarding kabel is ook aanwezig.

De installatie is nog geen 4 jaar oud en de garantie is 10 jaar.
Dan zou ik het niet zelf gaan doen, ik ben 4 jaar lang installateur geweest, ik weet dat het suf klinkt, maar alle garanties vervallen, alles. dus niet meer aan kloppen bij Solaregde over garanties op optimizers, die vervalt, dus die 25 jaar is weg. omvormer 12 jaar, weg, geen garantie meer. AEG 20 jaar garantie, weg, niets meer.
Pagina: 1