Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-05 15:52
Mijn vraag
2 weken geleden ging mijn pc geheugen stuk en heb ik een nieuw set gekocht alleen nu wil mijn pc niet meer goed opstarten en wil hij niet draaien met 2 ram sticks erin dus de pc werkt alleen met 1 stick in slot 2, het geheugen wordt wel gedecteerd maar bij de opstart als je in de bios gaat loopt de bios vast en krijg bluescreen of death foutmeldingen

Weet iemand wat hier het probleem kan zijn?

Systeem

Amd ryzen 5 7600x
Asus tuf gaming x670e-plus
Lian li 850 watt gold voeding
Nzxt waterkoeling
Nvidia rtx inno3d 4070 super
Nieuw set geheugen hyperx fury beast geheugen 2x 32 gb 6000mhz cl36
Stukkende set Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000mhz cl40
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... geheugen testen uitgevoerd met het nieuwe setje geen fouten gevonden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het zou best kunnen dat het probleem in het moederbord zit, in plaats van in het geheugen.
en krijg bluescreen of death foutmeldingen
Welke foutmeldingen krijg je precies?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Hahn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:19:
Het zou best kunnen dat het probleem in het moederbord zit, in plaats van in het geheugen.

[...]

Welke foutmeldingen krijg je precies?
Stopcode memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5a3_5HdkzROknv2vD4wRwwZXs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0DUhKZKTgAtLBdAHl8esRYb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze fouten vond hij bij het corsair geheugen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dat is geen BSOD. Daar kom je nog geen eens.
De kans overigens dat RAM überhaupt kapot gaat bij normaal gebruik is nihil. Dat je dan een tweede set het ook niet doet lijkt eerder een ander probleem. Bijvoorbeeld je voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:58
geheugen wel goed aanegdrukt,plus geen andere systeem denk ik om het geheugen in te testen?

Is het niet het moederbord of voeding,ik vraag me dan ook af of het vorige geheugen kapot was dan.

Staan beide kits trouwens op de QVL van dat moederbord?

Verder heb je de bios al eens opnieuw geflasht,omdat kapot corrupt geheugen er ook voor kan zorgen dat het bios corrupt raakt

verder wat hieronder staat,heb je wel eens met expo uit getest?

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Moet dat geheugen niet 5200MT draaien ipv 6000? Of heb je een overclock gedaan en daarom beide sets geheugen van 6000MT gekocht?

Maar wat ging er 2 weken geleden stuk dan? Want "zomaar" nieuw geheugen kopen klinkt wat onhandig...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Pendora schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:43:
Dat is geen BSOD. Daar kom je nog geen eens.
De kans overigens dat RAM überhaupt kapot gaat bij normaal gebruik is nihil. Dat je dan een tweede set het ook niet doet lijkt eerder een ander probleem. Bijvoorbeeld je voeding
Hij start alleen windows met 1 stick erin als ik de 2de ram stick erbij plaats dan geeft hij dus bluescreen of death met stop code memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Hij start alleen windows met 1 stick erin als ik de 2de ram stick erbij plaats dan geeft hij dus bluescreen of death met stop code memory management
RAM in de juiste slots geplaatst? DOCP of XMP aan / uit?

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 03-01-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
souljah1h schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:03:
[...]

RAM in de juiste slots geplaatst? DOCP of XMP aan / uit?
Ja slot 2 en 4 zitten ze in en ze zijn goed vast gedrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Ja slot 2 en 4 zitten ze in en ze zijn goed vast gedrukt niet overclockt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het heel raar dat je in RAM niet compatibel? het issue ook al had. Met andere CPU en met ander RAM? Of was dat een andere PC van iemand?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melissavdb94
MAX3400 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:34:
Is het heel raar dat je in RAM niet compatibel? het issue ook al had. Met andere CPU en met ander RAM? Of was dat een andere PC van iemand?
Het ram staat als compitbel bij het moederbord dus het zou gewoon moeten werken dit is gewoon hetzelfde systeem maar het eerdere geheugen van corsair is ook defect bevonden door megekko zelf dus die was echt kapot, die van hyperx fury beast is verder niks mee mis dat heb ik getest afzonderlijk van elkaar, het gaat het erom als ze allebij in het moederbord zitten dat accepteert hij dat niet en geeft hij dus bluescreen of death melding met die stop code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:16

franssie

Save the albatross

@melissavdb94 Dus met elke reep afzonderlijk start het systeem op en kan je een memtest doen, en start windows op.
Bij het vullen van twee "sloten" geeft je bios panic. Ik zou dan toch echt aan het moederbord gaan twijfelen.

Zit er wellicht vuil in een slot dat iets kortsluit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Heb je de eerste ook al gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Pendora schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Ja alle bij 1 voor 1 getest en geen fouten geconstateerd door memtest86 bij het nieuwe geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Pendora schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:21:
[...]

O sorry een foutje, het eerste geheugen heb ik ook gewisseld inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
[URL="https://tweakers.net/i/qNacsvkoKIvMnQvi1qiWd-BrqOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FxGfvOtoltZM04s8uf5w97HN.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcErqnHordutZynhRQnDW8Cq67E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxGfvOtoltZM04s8uf5w97HN.jpg?f=fotoalbum_large[/URL, nu bluescreen met code memory management]

[ Voor 3% gewijzigd door melissavdb94 op 03-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:34:
[...]

O sorry een foutje, het eerste geheugen heb ik ook gewisseld inderdaad
En als je eens de twee andere sloten pakt (niet ideaal ivm dual channel maar zou wel moeten opstarten lijkt me?)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melissavdb94
franssie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:36:
[...]

En als je eens de twee andere sloten pakt (niet ideaal ivm dual channel maar zou wel moeten opstarten lijkt me?)
Geen goed idee bij 1 & 3 start hij niet op bij dit moederbord moet ik 2 & 4 gebruiken, dat zei ik eerder al met 1 stick start hij wel op maar met 2 slots bezet doet hij sinds 2 weken heel erg raar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Geen goed idee bij 1 & 3 start hij niet op bij dit moederbord moet ik 2 & 4 gebruiken, dat zei ik eerder al met 1 stick start hij wel op maar met 2 slots bezet doet hij sinds 2 weken heel erg raar
Ik heb in de handleiding gekeken, maar daar staat alleen dat het aangeraden is, niet verplicht. Als 1&3 niet werken is er toch echt wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Pendora schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb in de handleiding gekeken, maar daar staat alleen dat het aangeraden is, niet verplicht. Als 1&3 niet werken is er toch echt wat anders aan de hand.
Het lijkt mij als het geheugen zomaar stuk gaat bij mijn eerste set van corsair dat er iets met de memory controller van de cpu aan de hand is of dat slot 4 kapot is van het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Het lijkt mij als het geheugen zomaar stuk gaat bij mijn eerste set van corsair dat er iets met de memory controller van de cpu aan de hand is of dat slot 4 kapot is van het moederbord
Kan, maar je lijkt steeds aannames te maken en niet te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Kan, maar je lijkt steeds aannames te maken en niet te testen.
Hoe bedoelt u aannames want ik hebt zeker wel getest met de eerste set waar ik de foto van Heb gestuurd waar je die 1000 errors op zag die was stuk want heb ze ook 1 voor 1 voor getest, bij je cpu kan je bijna niks testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

o.a. heb je nu gekeken of er vuil on slot 4zit? Heb je 1 en 3 ook werkelijk geprobeerd?
Dat waren tips van mij en @Pendora waar geen duidelijk antwoord op kwam.

Kan ook zijn dat je processor niet (meer) goed op het bord zit, mocht je die eens hebben losgehaald of de kast een tik gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:44:
o.a. heb je nu gekeken of er vuil on slot 4zit? Heb je 1 en 3 ook werkelijk geprobeerd?
Dat waren tips van mij en @Pendora waar geen duidelijk antwoord op kwam.

Kan ook zijn dat je processor niet (meer) goed op het bord zit, mocht je die eens hebben losgehaald of de kast een tik gehad heeft.
Bij 1 & 3 start hij niet op omdat je bij het moederbord 2 & 4 moet gebruiken voor dual channel en het moederbord is ook opnieuw geflasht dat hielp ook om het probleem te verhelpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Bij 1 & 3 start hij niet op omdat je bij het moederbord 2 & 4 moet gebruiken voor dual channel en het moederbord is ook opnieuw geflasht dat hielp ook om het probleem te verhelpen
Het is onzin dat het niet zou werken als je slot 1 & 3 zou gebruiken. Het is aanbevolen om 2 & 4 te gebruiken, maar 1 & 3 moet ook gewoon werken. Als dat niet het geval is, dan is er wat mis.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Nogmaals, heb je dat ook daadwerkelijk geprobeerd of is dat een aanname die je doet. Dat is uit je schrijven niet op te maken.

"omdat is geen reden, als je van de trap af valt ben je snel beneden" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:29:
[...]

Nogmaals, heb je dat ook daadwerkelijk geprobeerd of is dat een aanname die je doet. Dat is uit je schrijven niet op te maken.

"omdat is geen reden, als je van de trap af valt ben je snel beneden" :P
Ja geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je bedoelt dat je zowel de sloten gecontroleert hebt (en schoon geblazen) en 1 en 3 - dan moet het wel het moederbord zijn, als blijft er een kleine kans op iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
franssie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Als je bedoelt dat je zowel de sloten gecontroleert hebt (en schoon geblazen) en 1 en 3 - dan moet het wel het moederbord zijn, als blijft er een kleine kans op iets anders.
Wat ik eerder al aangaf met het nieuwe geheugen heb ik geheugen testen gedaan afzonderlijk van elkaar en daar zijn geen fouten gevonden, zodra ik ze allebij erin plaats slaat mijn pc op tilt en gaat hij allemaal rare dingen doen zoals de bios vast gooien ik kom er dan wel in maar naar een paar seconden loopt het helemaal vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:38

HugoBoss1985

Xenotech

Edit: TS heeft hier al antwoord op gegeven dus nevermind!

Eerder vroeg @freaky35 al of het bios al opnieuw geflashed was.
Daar hebben we nog geen antwoord op.

Ik wilde vragen of het bios eigenlijk wel up-to-date date is.
Zo nee, dan kun je het bios eens updaten (als je zeker weet dat het systeem met 1 stick stabiel is) naar de nieuwste versie.

En sommige AM5 cpu's doen geen 6000 mhz ram snelheid.
Net als dat ik hier een 1600x heb die geen 3200 mhz stabiel doet (1 stapje lager) en een 2700x die nog iets minder stabiel kan doen.
En sommige RAM kits werken gewoon niet lekker op op XMP/EXPO/DOCP setting (i.c.m. sommige cpu's).

Maargoed... het vorige ram had altijd gewerkt.
Misschien nu toch een compatiblity issue, begin dan eens met een bios update mits dat relevant is.

[ Voor 47% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:47:
Moet dat geheugen niet 5200MT draaien ipv 6000? Of heb je een overclock gedaan en daarom beide sets geheugen van 6000MT gekocht?
Deze twee zie ik nog geen antwoord op. Als het geheugen te hoog geklokt is kun je dit soort symptomen ook verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Croga schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:23:
[...]

[...]

Deze twee zie ik nog geen antwoord op. Als het geheugen te hoog geklokt is kun je dit soort symptomen ook verwachten.
@MAX3400
@melissavdb94

Ik vond 6000 cl40 en cl36 qua timings ook wel frappant, daarmee loop je op AM5 voor een paar Euro's (naar mijn mening) ook wat prestaties mis.

En ik heb niet alles exact doorgelezen maar een specifiek geheugenslot op een moederbord kan ook gewoon gaar (defect) zijn en memtest errors, bsod's, etc opleveren.

Wellicht is dit anders weer een geval van een AM5 socket met kromme pin(s)... dual channel issues.

Heb je verder geen kortsluiting door een CPU koeler backplate die pins op het moederbord short?

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:03:
[...]

Wat ik eerder al aangaf met het nieuwe geheugen heb ik geheugen testen gedaan afzonderlijk van elkaar en daar zijn geen fouten gevonden, zodra ik ze allebij erin plaats slaat mijn pc op tilt en gaat hij allemaal rare dingen doen zoals de bios vast gooien ik kom er dan wel in maar naar een paar seconden loopt het helemaal vast
ja dat heb je al 10x gezegd, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag.

edit: of op die van anderen.

Beetje endless loop dit.

Tip: koop een laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 04-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay, je had al dual rank geheugen (2x32), en drukt er nog eens tweemaal dual rank (2x32) bij, om tot 128GB te komen?

Dat is erg lastig: je hebt maar 2 geheugenkanalen, dus je hebt per kanaal een daisy chain.

- Je zult de snelheid significant omlaag moeten brengen, denk aan klok én timings. Geen XMP/DOCP/EXPO meer.
- Je zult eigenlijk dezelfde kits moeten draaien, je mengt nu twee merken
- Check de QVL van je board, zo te zien wil je voor 128GB gaan (waarom? Workstation dingen nodig?). Dat is met DDR5 op dual channel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Umbrah nee, de eerste set was gefrituurd en de nieuwe werkt slechts met een enkele reep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Umbrah schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:30:
Okay, je had al dual rank geheugen (2x32), en drukt er nog eens tweemaal dual rank (2x32) bij, om tot 128GB te komen?

Dat is erg lastig: je hebt maar 2 geheugenkanalen, dus je hebt per kanaal een daisy chain.

- Je zult de snelheid significant omlaag moeten brengen, denk aan klok én timings. Geen XMP/DOCP/EXPO meer.
- Je zult eigenlijk dezelfde kits moeten draaien, je mengt nu twee merken
- Check de QVL van je board, zo te zien wil je voor 128GB gaan (waarom? Workstation dingen nodig?). Dat is met DDR5 op dual channel een uitdaging.
Ik denkt dat u het bericht verkeerd begrepen heeft de corsair set ging kapot om een onverklaarbare reden ineens deed hij raar in games stotteren enzo en een paar dagen later kreeg ik ineens last van bluescreen of death meldingen vandaar dat ik een nieuwe setje had gekocht maar die deed hetzelfde en werkt nu alleen met geheugen 1 stick in slot 2 als ik de 2de in slot 4 erbij zet slaat hij op tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Heb je de cpu al eens opnieuw geplaatst? En direct de socket even gecontroleerd op kromme pinnetjes of koelpasta op plekken waar het niet hoort? Aangezien de geheugencontroller in de cpu zit is het aannemelijker dat er in de verbinding wat mis gaat dan dat echt het geheugenslot op het moederbord kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Ik denkt dat u het bericht verkeerd begrepen heeft de corsair set ging kapot om een onverklaarbare reden ineens deed hij raar in games stotteren enzo en een paar dagen later kreeg ik ineens last van bluescreen of death meldingen vandaar dat ik een nieuwe setje had gekocht maar die deed hetzelfde en werkt nu alleen met geheugen 1 stick in slot 2 als ik de 2de in slot 4 erbij zet slaat hij op tilt
Da's allemaal leuk en aardig maar er is ondertussen al 4 keer gezegd dat je naar de geheugensnelheid moet kijken en 4 keer heb je dat genegeerd.

Het heeft voor ons heel erg weinig zin om te proberen je te helpen als je belangrijke berichten negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Croga schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Da's allemaal leuk en aardig maar er is ondertussen al 4 keer gezegd dat je naar de geheugensnelheid moet kijken en 4 keer heb je dat genegeerd.

Het heeft voor ons heel erg weinig zin om te proberen je te helpen als je belangrijke berichten negeert.
Ik negeer helemaal niks maar de geheugensnelheid staat op 4800mhz en niet op 6000mhz de 6000mhz gebruik ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

melissavdb94 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Ik negeer helemaal niks maar de geheugensnelheid staat op 4800mhz en niet op 6000mhz de 6000mhz gebruik ik niet
Dan denk ik moederbord en/of cpu defect.
Misschien toch eens de cpu uit het moederbord socket halen en de socket pins inspecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Misschien negeer je dan niets naar je eigen mening, maar communiceer je dan niets terug.
Het helpt alleen als je communiceert wat je met de tips doet, anders is het blind schieten.

/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:37
melissavdb94 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:17:
Mijn vraag
2 weken geleden ging mijn pc geheugen stuk en heb ik een nieuw set gekocht alleen nu wil mijn pc niet meer goed opstarten en wil hij niet draaien met 2 ram sticks erin dus de pc werkt alleen met 1 stick in slot 2, het geheugen wordt wel gedecteerd maar bij de opstart als je in de bios gaat loopt de bios vast en krijg bluescreen of death foutmeldingen

Weet iemand wat hier het probleem kan zijn?

Systeem

Amd ryzen 5 7600x
Asus tuf gaming x670e-plus
Lian li 850 watt gold voeding
Nzxt waterkoeling
Nvidia rtx inno3d 4070 super
Nieuw set geheugen hyperx fury beast geheugen 2x 32 gb 6000mhz cl36
Stukkende set Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000mhz cl40
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... geheugen testen uitgevoerd met het nieuwe setje geen fouten gevonden
Ja, je nieuwe set werkt niet lekker samen met je systeem. Het is vrij normaal dat een set die niet lekker werkt wel met één reepje start, maar niet met twee. Vaak kun je daar wel omheen werken door dingen handmatig in te stellen als je hem geboot krijgt met 1 reepje maar echt lekker werken zal het nooit.

Omruilen voor een andere set dus. Liefst iets wat op de QVL staat inclusief 2x 32 GB gebruik. Daar kun je op filteren op https://www.asus.com/nl/m...ame=TUF-GAMING-X670E-PLUS.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melissavdb94
sdk1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 02:33:
[...]

Ja, je nieuwe set werkt niet lekker samen met je systeem. Het is vrij normaal dat een set die niet lekker werkt wel met één reepje start, maar niet met twee. Vaak kun je daar wel omheen werken door dingen handmatig in te stellen als je hem geboot krijgt met 1 reepje maar echt lekker werken zal het nooit.

Omruilen voor een andere set dus. Liefst iets wat op de QVL staat inclusief 2x 32 GB gebruik. Daar kun je op filteren op https://www.asus.com/nl/m...ame=TUF-GAMING-X670E-PLUS.
Het geheugen wat ik heb gekocht staat gewoon op de qvl lijst van het moederbord dat is wel een beetje vreemd, KF560C36BBEAK2 hyperx fury beast 6000mhz 2x 32GB CL36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Mooi. Da's eindelijk een half antwoord op de vraag. Lees nou de vragen nog eens goed en geef een volledig antwoord graag. Zoals gezegd; het is heel erg moeilijk om iemand te helpen die de helft van de vragen níet beantwoord en een groot deel van de rest voor de helft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Croga schreef op zondag 5 januari 2025 @ 06:33:
[...]

Mooi. Da's eindelijk een half antwoord op de vraag. Lees nou de vragen nog eens goed en geef een volledig antwoord graag. Zoals gezegd; het is heel erg moeilijk om iemand te helpen die de helft van de vragen níet beantwoord en een groot deel van de rest voor de helft.....
Wat wilt u nou precies bereiken met deze reacties ik geef toch antwoord op de vragen die mij worden gesteld, maar er wordt ook veel gezegd door verschillende mensen en dat is niet erg maar dan mis je soms ook wat he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
melissavdb94 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 06:16:
[...]

Het geheugen wat ik heb gekocht staat gewoon op de qvl lijst van het moederbord dat is wel een beetje vreemd, hyperx fury beast 6000mhz 2x 32GB CL36
Klopt met XMP/EXPO aan zou KF560C36BBEAK2 moeten werken. Echter blijkbaar is dat bij jou nu duidelijk niet het geval. Ik zou dus beginnen met een ander set geheugen van de lijst. Werkt dat ook niet dan kun je gaan kijken naar de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
sdk1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Klopt met XMP/EXPO aan zou KF560C36BBEAK2 moeten werken. Echter blijkbaar is dat bij jou nu duidelijk niet het geval. Ik zou dus beginnen met een ander set geheugen van de lijst. Werkt dat ook niet dan kun je gaan kijken naar de cpu.
Waarschijnlijk is 6000mhz dan te snel voor de cpu dan heb ik de cpu zelf stuk gemaakt dan kan ik hem ook niet meer voor garantie opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
melissavdb94 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Waarschijnlijk is 6000mhz dan te snel voor de cpu dan heb ik de cpu zelf stuk gemaakt dan kan ik hem ook niet meer voor garantie opgeven
Mee hoor dat is niet hoe het werkt. Soms werkt een geheugen module gewoon niet stabiel met je systeem. Dat is iets dat heel vaak voorkomt. Vandaar dat ook de meest logische oplossing is om de geheugen set om te ruilen voor een ander type, je had immers eerder ook al een ander type. Al het andere is voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je al een nieuwe memtest gedaan met het nieuwe geheugen? Zoja elk slot apart geprobeerd?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
Damic schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:01:
Heb je al een nieuwe memtest gedaan met het nieuwe geheugen? Zoja elk slot apart geprobeerd?
Ja de memtest gaf geen fouten met het nieuwe geheugen maar tegelijkertijd gaf hij ook bluescreen of death foutmeldingen stop code memory management met allebij de ram sticks erin slot 2 en 4 geprobeerd afzonderlijk maar als ik slot 4 alleen doe dan geeft hij aan dat de test incompleet is

[ Voor 12% gewijzigd door melissavdb94 op 05-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melissavdb94
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:10:
Edit: TS heeft hier al antwoord op gegeven dus nevermind!

Eerder vroeg @freaky35 al of het bios al opnieuw geflashed was.
Daar hebben we nog geen antwoord op.

Ik wilde vragen of het bios eigenlijk wel up-to-date date is.
Zo nee, dan kun je het bios eens updaten (als je zeker weet dat het systeem met 1 stick stabiel is) naar de nieuwste versie.

En sommige AM5 cpu's doen geen 6000 mhz ram snelheid.
Net als dat ik hier een 1600x heb die geen 3200 mhz stabiel doet (1 stapje lager) en een 2700x die nog iets minder stabiel kan doen.
En sommige RAM kits werken gewoon niet lekker op op XMP/EXPO/DOCP setting (i.c.m. sommige cpu's).

Maargoed... het vorige ram had altijd gewerkt.
Misschien nu toch een compatiblity issue, begin dan eens met een bios update mits dat relevant is.
Bios heeft al de nieuwste update, expo staat uit dus hij draait op 4800mhz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• melissavdb94
Ik kom even melden dat het probleem is opgelost, ik moest het moederbord in default setting zetten waardoor het bios weer zich ging herstellen en het systeem geen bluescreen of death meldingen meer gaf

Allemaal Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

melissavdb94 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:38:
Ik kom even melden dat het probleem is opgelost, ik moest het moederbord in default setting zetten waardoor het bios weer zich ging herstellen en het systeem geen bluescreen of death meldingen meer gaf

Allemaal Bedankt voor de hulp!
Dank voor de terug koppeling, iemand met hetzelfde probleem heeft daar veel aan

Pagina: 1