Het gebruik van AI generated afbeeldingen bij V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QazCetelic
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-04 23:49
Het viel me recent op dat een verkoper een AI gegenereerde afbeelding gebruikte voor zijn of haar advertentie. Ik vind dit zelf een beetje onhandig, aangezien ik op het eerste gezicht dacht dat het een m.2 schijf was (de thumbnail was klein). Wat vinden jullie hiervan? Is het een mooie manier om een advertentie op te leuken of onhandig?

(De afbeelding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GgkDNx6u-FkPvYyrwooOzahwDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IsneuOnvBoskvYWwJpd5yxaI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

AI afbeeldingen vind ik niet gewenst. De kans op foutieve informatie is te groot in mijn ogen. Afbeeldingen horen gewoon kloppend te zijn zodat de koper deze kan gebruiken in zijn / haar overweging om iets wel of niet te kopen.

Het liefst zien we eigen afbeeldingen / foto's. Je kan de advertentie(s) in kwestie het beste rapporteren zodat de V&A crew hier naar kan kijken.

Zie ook dit punt uit de voorwaarden:
Het is niet toegestaan om foto’s bij een advertentie te plaatsen die geen betrekking hebben op het aangeboden product of de aangeboden dienst. Gebruik bij voorkeur een eigen foto van het aangeboden product of de aangeboden dienst.
Een onjuiste / Ai foto heeft niet direct betrekking op het aangeboden product of de dienst; het is immers een gegenereerde foto en geen echte productafbeelding.

[ Voor 37% gewijzigd door Bor op 03-01-2025 13:48 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Update; de advertentie in kwestie heb ik zojuist gevonden en ik heb de plaatser hiervan aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Bor schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:46:
AI afbeeldingen vind ik niet gewenst. De kans op foutieve informatie is te groot in mijn ogen. Afbeeldingen horen gewoon kloppend te zijn zodat de koper deze kan gebruiken in zijn / haar overweging om iets wel of niet te kopen.

Het liefst zien we eigen afbeeldingen / foto's. Je kan de advertentie(s) in kwestie het beste rapporteren zodat de V&A crew hier naar kan kijken.

Zie ook dit punt uit de voorwaarden:

[...]

Een onjuiste / Ai foto heeft niet direct betrekking op het aangeboden product of de dienst; het is immers een gegenereerde foto en geen echte productafbeelding.
Er staat: Gebruik bij voorkeur. Men is dus niet in overtreding. Wellicht een mooi moment om de regels aan te scherpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

meesje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Er staat: Gebruik bij voorkeur. Men is dus niet in overtreding. Wellicht een mooi moment om de regels aan te scherpen?
Een AI afbeelding is geen weergave van de werkelijkheid en heeft daarmee geen betrekking op het aangeboden product. Men is met een AI afbeelding gewoon in overtreding. Het aanscherpen van de regels c.q. het duidelijker beschrijven is intern al opgestart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik heb het topic even verplaatst naar een beter passende plek inmiddels @QazCetelic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Bor schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Een AI afbeelding is geen weergave van de werkelijkheid en heeft daarmee geen betrekking op het aangeboden product. Men is met een AI afbeelding gewoon in overtreding. Het aanscherpen van de regels c.q. het duidelijker beschrijven is intern al opgestart :)
Dat laatste is mooi. Wet- en regelgeving wordt op een gegeven moment altijd achterhaald door de tijd.
Mijn opmerking was overigens naar aanleiding van wat gequote werd.
Het is niet toegestaan om foto’s bij een advertentie te plaatsen die geen betrekking hebben op het aangeboden product of de aangeboden dienst. Gebruik bij voorkeur een eigen foto van het aangeboden product of de aangeboden dienst.
Op basis daarvan ben je m.i. met een AI afbeelding niet in overtreding. Natuurlijk moet de AI afbeelding wel gelijk zijn aan het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

meesje schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Dat laatste is mooi. Wet- en regelgeving wordt op een gegeven moment altijd achterhaald door de tijd.
Mijn opmerking was overigens naar aanleiding van wat gequote werd.
Op basis daarvan ben je m.i. met een AI afbeelding niet in overtreding. Natuurlijk moet de AI afbeelding wel gelijk zijn aan het product.
Een AI afbeelding is simpelweg geen weergave van de realiteit; het is geen eigen gemaakte of bv een officiële productfoto. Neem bv de foto uit de topicstart. Dat is duidelijk niet hoe het artikel er uit ziet. De AI foto heeft daarmee niet direct betrekking op het aangeboden product maar is eerder misleidend. Hence; niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Bor schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Een AI afbeelding is simpelweg geen weergave van de realiteit; het is geen eigen gemaakte of bv een officiële productfoto. Neem bv de foto uit de topicstart. Dat is duidelijk niet hoe het artikel er uit ziet. De AI foto heeft daarmee niet direct betrekking op het aangeboden product maar is eerder misleidend. Hence; niet toegestaan.
Ik ben het overigens met je eens hoor. Echter in wat je quote wordt deze nuance niet gemaakt. Er staat niks over weergave van de realiteit. Zo lang een AI foto gelijk is aan het produkt, heeft het nog steeds betrekking op het product. Dus extra goed dat de regels aangescherpt worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik heb nog geen enkele AI foto gezien die gelijk is aan het product moet ik zeggen. Er is altijd wel iets onjuist, mis of net even anders dan de aangeboden versie. Een weergave van de realiteit lijkt mij zo voor de hand liggend dat we dat niet hoeven te vermelden. Misleidende informatie inclusief foto's zijn niet toegestaan.

Pagina: 1