Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wprins
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03 14:45
Mijn zelfbouw computer uit 2017 is, volgens Microsoft, niet geschikt voor Windows 11. Het probleem is de 7th generation i3-7100T CPU. Snelheid is geen issue voor de gebruikster.
Ik wil die PC nog even houden en een eenvoudige aanpak lijkt een 8th generation i3-8100T CPU te kopen. Die heeft immers ook een 1151 socket. Snelle en goedkope upgrade als je de CPU bij AliExpress koopt.
Prijs circa 35 Euro.
Vraag: heeft iemand ervaring met een Intel CPU via AliExpress?

...

Beste antwoord (via wprins op 03-01-2025 16:01)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:23

Thomg

Aww yiss

Ja behalve dat je geen 8000 series CPU kan stoppen in een moederbord die een 7000 series CPU heeft.

Wikipedia: LGA 1151
> Second revision of the LGA 1151 socket for Coffee Lake CPUs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik zou toch op marktplaats / tweakers vraag & aanbod kijken of je het voor die prijs ook kan kopen. Dan kan je er ook terug als er iets mee is (wel van te voren duidelijk maken dat je het graag wil testen of het prima werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nope, maar vermits dit oude cpu's zijn kunnen die wel eens uit van die sff systemen komen en dat ze nu in onderdelen verkopen.

Waarom zou je voor een T versie gaan en niet voor een gewone 8000 serie?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ja behalve dat je geen 8000 series CPU kan stoppen in een moederbord die een 7000 series CPU heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wprins
De keus voor de i3-8000T is nergens op gebaseerd. Stond in de lijst van Microsoft en Is nu niet meer dan een eerste stap in de verkenning van leveranciers. Door je opmerking ga ik zeker dat ook bekijken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Om heel eerlijk te zijn zou ik het afschrijven. Een 7500 kan nog wel nieuw leven inblazen, maar betere chips in 1151 socket zijn notoir om gestoord duur te zijn 2e hands. Als het om performance ging dan.

Zoals je alleen al merkt heeft Windows de socket effectief al afgeschreven, er zijn wel manieren omheen... Als je daar zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

wprins schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:08:
De keus voor de i3-8000T is nergens op gebaseerd. Stond in de lijst van Microsoft en Is nu niet meer dan een eerste stap in de verkenning van leveranciers. Door je opmerking ga ik zeker dat ook bekijken. Bedankt.
Let even op dat niet elke compatible CPU voor Windows 11 ook automatisch een moederbord heeft dat compatible is voor Windows 11.

Eis: TPM2.0 en SecureBoot.

Overigens, en allicht wist je dat al, je kan Windows 11 gewoon installeren zonder TPM-eis en ook via omwegen. Alleen Microsoft houdt zich erg op de vlakte of & hoe lang je dan nog updates krijgt voor Windows 11.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Thomg schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:07:

Ow daar heb je wel een punt, het hing af van de PCH. @wprins welk mobo heb je, want intel heeft nogal de neiging om max 3 generaties op een chipset toe te laten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wprins
Bedankt voor deze snelle reacties. Alles bij elkaar hebben jullie me goed geholpen.
Mijn moederbord is een Gigabyte GA-B250M-D3H en die "Supports 7th/ 6th Generation Intel® Core™ Processors".
Mijn plan was dus niet uitvoerbaar. Dit was direct gemeld door Thomg!
Er zijn nu nog 10 maanden Windows 10 voor de boeg;
Tijd genoeg om het moederbord en de CPU in de kast (voordelig?) te updaten.
De vraag of AliExpress betrouwbaar is met z'n CPU's trek ik terug.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
Windows 11 gaat hier prima op een 6th gen i3 laptop (i3 6600 oid?) van de misses.

Schone installatie vanaf usb gaf geen enkel probleem. Wellicht eerst even testen op een andere ssd (heb ik voor de zekerheid wel gedaan).

Gaf na een tijdje wel een melding over de cpu maar werkt vooralsnog prima.

[ Voor 14% gewijzigd door meljor op 04-01-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ook CPU’s worden gefaked. Het is dan wel een echte Intel, maar een goedkoper model waar ze een ander label op printen en in de microcode de naam aanpassen zodat het lijkt alsof je een hoger model hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 11:48
geen problemen. meerdere keren een CPU gekocht bij AE. maar het is verstandig om op marktplaats en vraag\aanbod hier te kijken. dan zijn de prijzen iets gunstiger.
Pagina: 1