Kan ik onderstaande speakers aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milantap
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-01 11:58
Goedemiddag,

Is het mogelijk om onderstaande speakers en subwoofer aan te sluiten op mijn versterker, om vervolgens de versterker aan te sluiten op een omvormer van 12v naar 230v? (Voor in mijn auto)

(Ik heb de auto 2e hands gekocht, en er zitten geen speakers in, ik snap dat het beter is om een versterker voor in de auto te kopen om die vervolgens op de accu aan te sluiten, maar wil er niet teveel geld in stoppen aangezien het mijn 1e auto is). Alles is dus beter dan wat ik nu heb

Versterker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0MLndBxpcPNeas2Hpn9hVz7Ay4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWljJkEp0wC1pgsu19Lt7lho.jpg?f=fotoalbum_large

Linker speaker (rechter speaker exact dezelfde specificaties):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_1mTSRyKmv6k5IxB9UsUvgmWSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZymgjzUZ4IHKh2lNS4uuwUBk.jpg?f=fotoalbum_large

Subwoofer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKB6q1cGIm3TFa-zyudZIjtwMEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULNdlaIoaEWxgilixQzRD57P.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer voor in de auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81Hm0VJFR7Ap0zpKOfCHJEFn71E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8KbBC0aeGA8B04t2kvbaVHO.jpg?f=fotoalbum_large

Gr, Milan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, maar....het neemt relatief veel ruimte in. Daarnaast gaat bij het omvormen van 12V naar 230V energie verloren. Voor de subwoofer heb je ook nog een crossover filter nodig, want deze speaker kan niks met hoge frequenties.

Leuk hobbyproject, maar met 'haken en ogen'.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milantap
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-01 11:58
Maar als ik alles op elkaar aansluit kan dit geen kwaad? En als ik voor de sub geen crossover filter gebruik, ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Te hoge frequenties sturen naar de sub kan zorgen voor vervorming, met zelfs schade aan de speaker tot gevolg. Beste is dus om een (goedkoop) lijnfiltertje ertussen te zetten die alles boven zeg de 150-200 Hz weg laat.

Verder moet je rekening houden met het feit dat de omvormer maximaal 150W kan leveren, en hij trekt dan 15 ampère door de relatief dunne kabels. Ik vraag me af of dat op de lange termijn goed gaat, maar daar staat tegenover dat die versterker niet continu 150W (of 115W) trekt natuurlijk. Te weinig vermogen naar de speakers is echter ook niet de bedoeling.

Audio apparaten specifiek voor in de auto zijn erop gebouwd om met 12V het maximale op een efficiënte manier eruit te halen. Da's niet voor niks natuurlijk. Je zou misschien beter nog kunnen kijken of je een bluetooth speaker o.i.d. in je auto kunt maken, als je die nog hebt liggen. En anders staat er op marktplaats voor een paar tientjes vast nog wel een leuke autoradio met wat speakers. *knip* ontzettend aardig bedoeld, maar dat mag via V&A en niet op het forum

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 05-01-2025 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:15
Milantap schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:13:
Maar als ik alles op elkaar aansluit kan dit geen kwaad? En als ik voor de sub geen crossover filter gebruik, ook niet?
Kan geen kwaad, sub gaat daar niet van kapot. Het klinkt alleen nergens naar op die manier.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Inclusief sub gaat het gevraagde vermogen al behoorlijk richting die 150W of daar overheen. Da's zo'n 15A voor langere tijd over de bedrading van de sigarettenaansteker. Die is daar niet op gebouwd, het is niet voor niks dat 12V versterkers meestal met stroomkabels van 8 of 6 AWG (tussen de 8 en 14 mm2) worden aangesloten. Daar zitten meestal ook 50A of 2x 30A zekeringen enzo in.

Ik zou het óf niet doen, óf alleen de versterker en speakers (dus zonder sub) aansluiten. Dan hou je het gevraagde vermogen binnen de perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 22:38
Ik zou wel zorgen dat je alles goed vastzet.
Als het gaat schuiven kan het maar zo dat de draden eruit komen en sluiting veroorzaken.

Wat voor auto heb je? Als er een 1-DIN radio in past dan ligt de wereld vol met goede radio's vaak met Bluetooth die je voor een habbekrats kan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een wat kleiner autotje is kan het wel eens betekenen dat je gewoon je accu leegtrekt omdat je dynamo niet voldoende vermogen kan leveren. Het idee is leuk maar een 2e hands autoradio kost minder dan wat je nu voor potentiele ellende op je nek gaat halen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb eens even gekeken maar die omvormer is een goedkope omvormer zonder echt goede koeling dus als jij daar dan constant 150 watt doorheen gaat jagen word dat ding gloeiende heet. Maar ik betwijfel sowieso of dit soort omvormers 150 watt halen en dat volgens mij gewoon een maximaal haalbaar piekwattage is wat ze erop zetten.

Ander punt is dat je geloof ik gewone speakers in je auto wilt gaan zetten maar dan zou ik die op zijn minst dan goed vast zetten want anders worden dat projectielen als je eens hard moet remmen, levensgevaarlijk dus. Ook zo'n versterker zal je toch stevig moeten vast zetten want ook dat word een projectiel en vergis je daarin niet.

En tja een basspeaker rechtstreeks aansluiten, geen goed plan want dan jaag je veel te hoge frequenties door zo'n speaker waardoor die ongecontroleerd kan gaan trillen en dus kapot kan gaan. Zeker wanneer je daar dan flink volume doorheen wilt gaan jagen, maar ik denk dat je dat wel al snel zal gaan laten want dat klinkt echt totaal niet.

Denk ook zoals anderen al zeggen dat je beter gewoon een leuke 2de handse autoradio kan kopen, liefst dan eentje met b.v. bluetooth erop en dan gewoon een bluetooth speaker erbij. Ga desnoods eens langs een autosloop, die hebben vaak ook nog wel leuke autoradio's liggen en eventueel autospeakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Ander puntje van aandacht is dat de subwoofer ook nog in een behuizing moet; anders komt er geen / nauwelijks geluid uit.

Verder heeft de subwoofer een eigen versterker nodig en kan om meerdere redenen niet samen met de full range speakers:
- de impedantie wordt dan te laag
- de subwoofer heeft zoals gezegd een eigen filter nodig

Hiervoor heb je versterkers voor de auto bedoeld met 4 kanalen. Waarbij je twee kanalen voor de sub gebruikt en daar kan je dan ook apart een filter voor instellen.

Als je voor nu gewoon wat muziek in de auto wilt, dan zou ik alleen de full range speakers aansluiten. En alles wel vastzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-06 11:19
Hou er wel rekening mee dat dit soort boxen erg grote projectielen zijn in je auto als je een ongeluk krijgt. Een beetje vastzetten gaat niet voldoende zijn. Krijg je zo'n ding tegen je hoofd tijdens een ongeluk, dan heb je een kans dat je het niet meer na zal vertellen.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Allemaal hele goeie punten over het goed vastzetten. Denk er ook aan dat om de boel harder of zachter te zetten je makkelijk bij de versterker moet kunnen komen (daar zit immers de volumeknop op). Een afstandsbediening VASThouden tijdens het rijden mag niet (zelfde wet waarom je geen telefoon in je hand mag houden tijdens het rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

Op Ali express vind je 12V subwoofer versterkers voor een paar euro - dat zou ik doen als het low budget moet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

Als het niks mag kosten zou ik gewoon een bluetooth speaker gebruiken (b.v. eentje van soundcore). Vastzetten met een paar tieraps en klaar.
Wat hierboven staat is toch echt next-level houtje touwtje, en moet je ook helemaal niet willen :N

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 04-01-2025 15:31 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En anders kan je voor een tientje een autoradio halen van Marktplaats of de sloop. Bij de sloop kan je vast ook luidsprekers vinden.

Je omvormer is niet geschikt om een versterker te voeden. Dat wil alleen met een dure omvormer die een echte echte sinus maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 04-01-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:15
Roel1966 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:11:
Heb eens even gekeken maar die omvormer is een goedkope omvormer zonder echt goede koeling dus als jij daar dan constant 150 watt doorheen gaat jagen word dat ding gloeiende heet. Maar ik betwijfel sowieso of dit soort omvormers 150 watt halen en dat volgens mij gewoon een maximaal haalbaar piekwattage is wat ze erop zetten.

Ander punt is dat je geloof ik gewone speakers in je auto wilt gaan zetten maar dan zou ik die op zijn minst dan goed vast zetten want anders worden dat projectielen als je eens hard moet remmen, levensgevaarlijk dus. Ook zo'n versterker zal je toch stevig moeten vast zetten want ook dat word een projectiel en vergis je daarin niet.

En tja een basspeaker rechtstreeks aansluiten, geen goed plan want dan jaag je veel te hoge frequenties door zo'n speaker waardoor die ongecontroleerd kan gaan trillen en dus kapot kan gaan. Zeker wanneer je daar dan flink volume doorheen wilt gaan jagen, maar ik denk dat je dat wel al snel zal gaan laten want dat klinkt echt totaal niet.

Denk ook zoals anderen al zeggen dat je beter gewoon een leuke 2de handse autoradio kan kopen, liefst dan eentje met b.v. bluetooth erop en dan gewoon een bluetooth speaker erbij. Ga desnoods eens langs een autosloop, die hebben vaak ook nog wel leuke autoradio's liggen en eventueel autospeakers.
Dat dit plan gedoemd is om nergens naar te klinken mogen duidelijk zijn. Een woofer kapot krijgen door er ´´te hoge freqenties´´ door heen te jagen gaat je niet lukken. Omgekeerd met hoogdrivers is het een ander verhaal.

Voor vijf tientjes heb je vast wel een subje en versterker van MP. Gaat je een stuk meer lol geven. Maar eerst dit proberen maakt je ook weer wijzer over wat wel en niet kan en klinkt. ;)

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
FSSF schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Dat dit plan gedoemd is om nergens naar te klinken mogen duidelijk zijn. Een woofer kapot krijgen door er ´´te hoge freqenties´´ door heen te jagen gaat je niet lukken. Omgekeerd met hoogdrivers is het een ander verhaal.
Oke, bij een kwalitatief goede woofer zal dat niet snel gebeuren maar bij een goedkope woofer zoals hier het geval lukt dat wel hoor met behoorlijk volume erachter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-06 13:23
Ik verwacht dat die versterker binnen no time stuk gaat door de slechte kwaliteit omvormer en de trillingen in de auto.

Koop een 2e hands pioneer radio met ingebouwde versterker. Die kan je voor echt bijna niks op marktplaats vinden of bij je lokale kringloop.

Daarnaast verwacht ik dat die el cheapo omvormer niet genoeg piekvermorgen kan leveren of - als het wel net lukt - ook snel het loodje legt vanwege eerder genoemde dubieuze kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
wat een knoeiwerk allemaal. inderdaad gewoon wat speakers en een HU op MP scoren. Je geeft aan er niet al te veel geld aan te willen uitgeven, maar voor een tank benzine heb je al heel mooi spul op MP.
Pagina: 1