Mijn vraag
Welke hardware raden jullie aan voor maximaal ongeveer €1.000 om een AI-model te trainen? Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben die ik nog niet overwogen heb!
Situatie
Ik werk met Python en gebruik XGBoost om beurskoersen te voorspellen.
Laten we AUB niet de discussie voeren of dit ooit winstgevend wordt.
Het is een hobbyproject waar ik graag wat geld in wil steken, omdat ik het leuk vind.
Momenteel gebruik ik een MacBook M3 Pro. Deze is snel genoeg, maar onpraktisch, omdat ik die ook voor mijn werk gebruik. Ik kan niet makkelijk uitleggen aan een klant waarom mijn MacBook vier dagen vaststaat voor een hobbyproject.
Ik zoek dus hardware die geschikt is om AI-modellen te trainen. Het apparaat moet compact genoeg zijn voor in de woonkamer, zonder dat het veel herrie maakt of veel ruimte inneemt.
Wat ik al overwogen of geprobeerd heb:
- NVIDIA Jetson
Betaalbaar, energiezuinig en compact.
Waarschijnlijk trager dan mijn huidige MacBook M3 Pro.
- Mac Mini M4
Vergelijkbare kosten als de Jetson, maar vermoedelijk een stuk sneller.
- PC met snelle GPU
Dit wordt waarschijnlijk te duur (boven mijn budget van €1.000).
Een echt goede GPU voor AI-trainingen zou me richting €2.500 duwen, wat ik te veel vind.
- Intel NUC
Compact en stil, maar Intel presteert minder goed voor AI-toepassingen.
Mac Mini lijkt dan een logischere keuze.
- Clouddiensten
AWS, Google Colab, etc. zijn duur, zeker als je vaker traint. Daarom geen optie.
Ik ben benieuwd of jullie aanvullende suggesties of inzichten hebben! Wat zou in mijn situatie de beste keuze zijn?
Welke hardware raden jullie aan voor maximaal ongeveer €1.000 om een AI-model te trainen? Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben die ik nog niet overwogen heb!
Situatie
Ik werk met Python en gebruik XGBoost om beurskoersen te voorspellen.
Laten we AUB niet de discussie voeren of dit ooit winstgevend wordt.
Het is een hobbyproject waar ik graag wat geld in wil steken, omdat ik het leuk vind.
Momenteel gebruik ik een MacBook M3 Pro. Deze is snel genoeg, maar onpraktisch, omdat ik die ook voor mijn werk gebruik. Ik kan niet makkelijk uitleggen aan een klant waarom mijn MacBook vier dagen vaststaat voor een hobbyproject.
Ik zoek dus hardware die geschikt is om AI-modellen te trainen. Het apparaat moet compact genoeg zijn voor in de woonkamer, zonder dat het veel herrie maakt of veel ruimte inneemt.
Wat ik al overwogen of geprobeerd heb:
- NVIDIA Jetson
Betaalbaar, energiezuinig en compact.
Waarschijnlijk trager dan mijn huidige MacBook M3 Pro.
- Mac Mini M4
Vergelijkbare kosten als de Jetson, maar vermoedelijk een stuk sneller.
- PC met snelle GPU
Dit wordt waarschijnlijk te duur (boven mijn budget van €1.000).
Een echt goede GPU voor AI-trainingen zou me richting €2.500 duwen, wat ik te veel vind.
- Intel NUC
Compact en stil, maar Intel presteert minder goed voor AI-toepassingen.
Mac Mini lijkt dan een logischere keuze.
- Clouddiensten
AWS, Google Colab, etc. zijn duur, zeker als je vaker traint. Daarom geen optie.
Ik ben benieuwd of jullie aanvullende suggesties of inzichten hebben! Wat zou in mijn situatie de beste keuze zijn?