Nieuw huis gekocht - wat heeft zin qua verwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 06:55
Afgelopen maand een nieuw huis gekocht waar we eind februari de sleutel van krijgen. Natuurlijk heel veel zin in, maar nu is er (onverwachts, of iniedergeval niet mee gerekend) een stuk meer overboden op ons huidige huis waardoor we wat extra mogelijkheden hebben.

Wat feitjes op een rij:
- vrijstaandhuis uit 1969, woonoppervlakte is 134 meter (dit is wel inclusief een verwarmde bijkeuken/ oude garage
- Asbest in het dakbeschot
- Opgeknapt in 2018, heeft nu energielabel C.
- Overal HR glas, spouwmuurisolatie, dak is extra geïsoleerd, en vloer is behalve de woonkamer geïsoleerd (woonkamer kan ik eventueel zelf nog doen, is een houtenvloer met kruipruimte eronder)
- historisch gasverbruik is niet bekend.
- CV ketel uit 2007
- overal radiatoren (wel relatief nieuwe uit 2018)

Nu willen we sowieso gaan kijken om op termijn het asbest van het dak te halen, en dan ook te kijken om er meteen een dakkapel op te plaatsen inclusief zonnepanelen.

Maar verder zit ik met de CV ketel in mijn hoofd. Die is mij inziens al over zijn levensduur heen, dus moeten we op korte termijn iets mee. Hoe realistisch is het om op termijn een warmtepomp te nemen, of een hybride en heeft dat veel zin als je nog met radiatoren werkt? Verder heeft het huis nu energielabel C, dat zou ik best willen verhogen naar een hoger label, maar behalve de vloer in de woonkamer isoleren zou ik niet direct weten wat je nog meer kan (laten) aanpakken.

Alle input is welkom, want in alle topics (quatt / hybride warmtepompen / isolatie topics etc) zie ik door het bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ketel is waarschijnlijk inderdaad ver heen....
voor een warmtepomp wil je eigen lage temperatuur radiatoren (of ze moeten overmaats zijn.. en gok dat ze dat niet gaan zijn)
is vloerverwarming geen optie :? zeker voor de beneden verdieping is dit indien mogelijk zeker een aanrader..

en historisch gasverbruik is wel te achterhalen, 1 belletje naar je energie leverancier (die kunnen dat weer bij de netbeheerder oid opvragen) en je weet of ongeveer hoeveel m3 per jaar..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je wat meer kan investeren kijk eens naar een nieuwe vloer van schuimbeton en vloerverwarming op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
Thanks voor jullie snelle reacties!
SMSfreakie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:27:
Ketel is waarschijnlijk inderdaad ver heen....
voor een warmtepomp wil je eigen lage temperatuur radiatoren (of ze moeten overmaats zijn.. en gok dat ze dat niet gaan zijn)
is vloerverwarming geen optie :? zeker voor de beneden verdieping is dit indien mogelijk zeker een aanrader..

en historisch gasverbruik is wel te achterhalen, 1 belletje naar je energie leverancier (die kunnen dat weer bij de netbeheerder oid opvragen) en je weet of ongeveer hoeveel m3 per jaar..
Het zijn wel recente radiatoren en vrij veel als je het mij vraagt (wellicht kijkt het makkelijker - het gaat om:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle vloeren zijn nog goed, en anders wordt het wel heel veel hak en breek werk.
Historisch verbruik kunnen we pas opvragen als we een energieleverancier hebben op dat adres denk ik (met andere woorden na de overdracht)
Prisma16 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:36:
Als je wat meer kan investeren kijk eens naar een nieuwe vloer van schuimbeton en vloerverwarming op de begane grond.
Voor de woonkamer naar gekeken (de rest is al geïsoleerd en zit op beton, de woonkamer nog niet). Maar omdat het zo'n klein stukje is en de houten vloer nog mooi (die laten we renoveren, opschuren en in een lichtere lak terugkomen) is voor nu nog even gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Schuimbeton zou ik niet aan beginnen, daar is de afwerking nu te goed voor. Je hebt wel veel radiatoren en dus voldoende capaciteit. Dus warmtepomp is een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
Sethro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:46:
Schuimbeton zou ik niet aan beginnen, daar is de afwerking nu te goed voor. Je hebt wel veel radiatoren en dus voldoende capaciteit. Dus warmtepomp is een goede optie.
Dit was mijn gevoel ook, momenteel zit de CV ketel op de zolder. Er zit een (oude) radiator in de schuur, kan die weggehaald worden en de leidingen gebruikt worden voor een warmtepomp zodat die in de tuin kan staan of is dat totaal niet handig? Dan hoeven we alleen nog warm water voor de douches te regelen, in de keuken zit al een warmteboiler (die we willen gaan upgraden naar een quooker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
incomer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Dit was mijn gevoel ook, momenteel zit de CV ketel op de zolder. Er zit een (oude) radiator in de schuur, kan die weggehaald worden en de leidingen gebruikt worden voor een warmtepomp zodat die in de tuin kan staan of is dat totaal niet handig? Dan hoeven we alleen nog warm water voor de douches te regelen, in de keuken zit al een warmteboiler (die we willen gaan upgraden naar een quooker)
Ligt aan de diameter. Ik denk dat je wilt aankoppelen op de leiding die van boven naar beneden door je huis loopt. Die heeft vaak een grotere diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:55
incomer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:37:

[...]

Het zijn wel recente radiatoren en vrij veel als je het mij vraagt *knip*

Alle vloeren zijn nog goed, en anders wordt het wel heel veel hak en breek werk.
Historisch verbruik kunnen we pas opvragen als we een energieleverancier hebben op dat adres denk ik (met andere woorden na de overdracht)

[...]

Voor de woonkamer naar gekeken (de rest is al geïsoleerd en zit op beton, de woonkamer nog niet). Maar omdat het zo'n klein stukje is en de houten vloer nog mooi (die laten we renoveren, opschuren en in een lichtere lak terugkomen) is voor nu nog even gelaten.
toon volledige bericht
Gefeliciteerd met je woning, ziet er goed uit. Ik zou de fundalink alleen even tussen members only tags zetten.

Ik zou beginnen om de schil op orde te brengen, je ketel werkt nu nog. Eerst je dak asbestvrij en naar een hoog niveau isoleren en eventueel een dakkapel. Daarna kijken of er nog veel te winnen valt op andere plekken zoals bijvoorbeeld in je glas, zonder gelijk alle kozijnen te moeten vernieuwen, daar is je afwerkingsniveau en je en energielabel te hoog voor.

Daarna zou ik de cv ketel eruit doen en een warmtepomp erin zetten. Hou er rekening mee dat je dan ook gelijk in de meterkast aan de slag moet. De warmtepomp wil je op een eigen groep en (afhankelijk van de capaciteit) ook op drie fase hebben.

Verder kan je ook een warmtepomp overwegen die je boilerwater verwarmd, dus een combi.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-01-2025 00:09 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
incomer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:37:

[...]

Het zijn wel recente radiatoren en vrij veel als je het mij vraagt *knip*

[...]

toon volledige bericht
Weet niet zoveel van warmtepompen, maar ik wilde wel even zeggen wat een geweldig huis! Als ik de koper was geweest had ik zelfs nog onderhandeld over de inboedel laten staan haha :9~

Overigens heb ik zelf ook een houten vloer in de woonkamer ( huis uit 63 en zelf helemaal opgeknapt ). Maar ik erger me er tegenwoordig wel aan dat het, i.t.t. het beton zo erg door dreunt. Zeker als je een vriendin hebt die veel op de hakken loopt ( met of zonder schoen :P ). Ik heb zelf altijd spijt gehad de benedenverdieping niet volledig te voorzien van schuimbeton en vloerverwarming. Geeft wat mij betreft meer comfort en luxe.

Nadeel is dat je wel weer een flink zooitje krijgt en de hele vloer en plinten en al er uit moet. Maar je zou je gerenoveerde houten vloer er weer kunnen opleggen als je deze netjes verwijdert

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 04-01-2025 00:10 . Reden: link geknipt ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Energielabel c betekent meestal dat ergens de isolatie net niet helemaal top is.
Is dit gewoon overal een beetje of een duidelijke boosdoener? Probeer die uit het energie rapport te halen, dan weet je waar je op kan focussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Afhankelijk van je budget, kan je heel wat investeren in leuke dingen die niets opleveren; maar als je net een huis betrekt is het een zeer interessant moment om "vuile" werken te doen die wel opleveren, iin het algemeen kijk je eerst naar isolatie, isolatie en isolatie.

Specifiek voor jou:
- Is er al ventilatie voorzien? En dan niet wat roosters die de kou door de ramen laat, maar een typeD? Dat is een kostenpost, maar levert veel comfort op.
- Dat dakbeschot, dat zit vast veilig ingebed achter de isolatie, als het dak verder perfect is zou ik me er geen zorgen in maken. Wil je het in de eerste 10 jaar aanpakken, doe het meteen, dan ben je er van af.
- Je gaat een stuk vloer aanpakken, je zegt dat je bijna teveel radiatoren hebt, er is een stuk niet geïsoleerd, en je denkt na over een warmtepomp (en er is wat budget). Dat schreeuwt naar warmtepomp.
Was ik van jou, ik zou eens goed rondkijken naar mooi keramisch parket, en de benedenvloer er uit gooien, perfect isoleren (tussen constructie- en afwerkvloer, je wil niet teveel buffer), en een mooi keramisch parket leggen met vloerverwarming. Dat werkt nog perfect op de bestaande CV ketel, als die begint tegen te pruttelen kan je overschakelen op warmtepomp (voorzie daarvoor al de leidingen, in voldoende diameter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:13
Ik zou beginnen met zonnepanelen, overal HR++ glas en de vloer van de kamer en het dak isoleren. Ook zou ik de gasplaat ruilen voor een inductieplaat. Persoonlijk zou ik kiezen voor L/L warmtepomp dan heb je er in de zomer ook nog iets aan en dat werkt gegarandeerd, ook als de isolatie niet helemaal optimaal is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Iedereen hier op tweakers heeft het mantra: zo veel mogelijk isoleren. Ik ben het daarmee eens mits je al een volledige verbouwing hebt gepland.

Heel eerlijk ziet het huis wat je hebt gelinkt echt picobello uit. Los van smaakgevoelige dingen hoef je hier eigenlijk niets aan te doen. Het ligt er dus heel erg aan wat je al van plan bent te doen. Zoals we vinden de vloer niet mooi, dan zou je ook alvast kunnen kiezen voor vloerverwarming bijvoorbeeld.

Of de kozijnen moeten worden vervangen, zou je meteen door kunnen pakken met triple glas. Nieuwe MV zou je voor een CO2 gestuurde kunnen gaan etc etc.

Ik zou persoonlijk voor 2000 euro een nieuwe goede CV ketel kopen en niet voor een WP gaan. Vergeet niet dat een geinstalleerde WP met alle toeters en bellen rustig tussen de 15k en 20k komt. (nog los van dat je dan ook MOET investeren in zonnepanelen). Ik verwacht dat je dan ook met een flinke WP aan moet komen qua Kilowatt vanwege je energielabel.

We gaan ernaar toe dat de saldering af geschaft wordt. Uit 1m3 gas komt 10kwh, een warmtepomp heeft gemiddeld een COP van 3, dus uit 1kwh komt 3kwh. Gasprijs is 1.33 en elektra 0.33.
10 kwh uit gas kost = 1.33
10 kwh uit elektra kost = 1.11

Elektra is dus wat goedkoper maar je initiele investering is 10x zo groot (2.000 vs 20.000) dit duurt even voor je dat eruit hebt.

Ik zou adviseren met het geld te doen wat je graag wilt aanpakken, en daar dan kijken of je alvast stappen kan zetten naar betere isolatie etc, en als je over 10 jaar denkt, nou we gaan is even de boel grondig renoveren dan alles te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@incomer toen ik in dec 2023 ging verhuizen (sleutel datum 1-dec) heb ruim een week eerder met de energie maatschappij gebeld (ik wou mn contract mee verhuizen ivm zeer gunstige gastarieven nog) en die konden me gewoon de historische verbruikswaarde van het gas vertellen..

en of ik vanaf 1-12 hem al kon overzetten, en wat er voor het oude adres nog mogelijk was..

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:51
Aurum schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:49:

Ik zou persoonlijk voor 2000 euro een nieuwe goede CV ketel kopen en niet voor een WP gaan. Vergeet niet dat een geinstalleerde WP met alle toeters en bellen rustig tussen de 15k en 20k komt. (nog los van dat je dan ook MOET investeren in zonnepanelen). Ik verwacht dat je dan ook met een flinke WP aan moet komen qua Kilowatt vanwege je energielabel.

We gaan ernaar toe dat de saldering af geschaft wordt. Uit 1m3 gas komt 10kwh, een warmtepomp heeft gemiddeld een COP van 3, dus uit 1kwh komt 3kwh. Gasprijs is 1.33 en elektra 0.33.
10 kwh uit gas kost = 1.33
10 kwh uit elektra kost = 1.11

Elektra is dus wat goedkoper maar je initiele investering is 10x zo groot (2.000 vs 20.000) dit duurt even voor je dat eruit hebt.

Ik zou adviseren met het geld te doen wat je graag wilt aanpakken, en daar dan kijken of je alvast stappen kan zetten naar betere isolatie etc, en als je over 10 jaar denkt, nou we gaan is even de boel grondig renoveren dan alles te optimaliseren.
Je gaat wel een beetje kort door de bocht. 20k hoeft zeker niet. Je neemt vastrecht voor gas niet mee in je berekening. Stroomverbruik is te sturen en daarmee heb je invloed op de prijs. En zo zijn er nog wel wat argumenten voor een warmtepomp, zeker als de cv toch vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Sefa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Je gaat wel een beetje kort door de bocht. 20k hoeft zeker niet. Je neemt vastrecht voor gas niet mee in je berekening. Stroomverbruik is te sturen en daarmee heb je invloed op de prijs. En zo zijn er nog wel wat argumenten voor een warmtepomp, zeker als de cv toch vervangen moet worden.
Je hebt zeker gelijk dat er natuurlijk nog meer kosten verekend kunnen worden. We hebben het hier wel over een vrijstaande woning met label C, dat is geen kleine WP die er moet komen en dat kost gewoon geld. Daarbij kost het aansluiten ervan ook niet weinig en die kosten krijg je alleen via een offerte.
Nog los van of je radiatoren wel voldoen.

al zou je het voor 10k redden dan is het nog 8k meer dan een CV en dat is gewoon wel geld

[ Voor 9% gewijzigd door Aurum op 03-01-2025 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
@Aurum vandaar dat ik eerst naar B zou willen gaan, afhankelijk van wat het rapport aangeeft. Als het aangeeft dat voordeur een ramp is omdat er spleet van 1 cm onder zit, zou ik zon inklapborstel adviseren. (Of hoe heten die dingen).
Als de dakisolatie enkel bestaat uit asbest, en je wilt de asbest verwijderen, zou ik meteen dakisolatie plaatsen...

En zo kan je dus adhv een rapport gericht verbeteren, ipv " koop een WP" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Kijkend naar het aantal radiatoren en dat ze waarschijnlijk qua capaciteit vervangen zijn op basis van pre-isolatie (gaat een installateur echt niet opnieuw uitrekenen) kan een warmtepomp uitstekend en ik zou dat dus ook direct doen.

Een warmtepomp kan uitstekend met radiatoren, het is alleen jammer dat je geen gasverbruik van afgelopen jaar weet om het vermogen te kunnen bepalen. Maar kijk anders eens in het DEI forum bij de warmtepomptopics en vraag ook daar verder. Daar zitten namelijk de mensen die er echt verstand van hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:21
Wij hebben 1,5 jaar geleden onze woning op naam gekregen en zijn ook een tijd aan het verbouwen geweest.
2-kapper, bouwjaar 1981, BG is ‘standaard U indeling van 12m*6m (binnenmaat)

Wij hebben een pelletkachel genomen en een airco (die ook verwarmd) in de keuken (op zuid).
Woonkamer en keuken zijn af te scheiden d.m.v schuifdeuren

Nu in de winter gaan de radiatoren niet aan. Ons gasverbruik is nu +/- 280 kuub. (Enkel warm water in de badkamer)

De pellets die we verbranden kosten 320 euro per pallet (56 zakken). Inschatting is dat we net geen 2 pallets nodig hebben per jaar.

Vergeet niet dat je bij een warmtepomp veel elektra gaat gebruiken in de maanden wanneer de zon niet zo veel aanwezig is. Nu kun je nog salderen, over 2 jaar niet meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-05 15:55
Hou er rekening mee dat het een “oud” type energielabel is. Hierbij kon de bewoner zelf de bewijzen aanleveren welke vervolgens door de labeldeskundige beoordeeld werd. Nieuwe label gaan op basis van een detailopname van de woning.
Mogelijk dat je her en der nog wat extra tegenkomt om te verbeteren.

Vloerisolatie zal zeker helpen als verbetering. Streef naar ca Rc 3 - 3,5 tenzij je naar vloerverwarming wilt, dan ca Rc 5.
Er is dakisolatie, maar als er een asbest dakbeschot is en jullie een wens hebben voor een dakkapel zou het inderdaad een optie kunnen zijn om het hele dak aan te pakken en isolatie ook gelijk op te waarderen.

Vergeet niet om de verbeteringen goed te documenteren. (Foto’s van materiaal en uitvoering, gespecificeerde offerte enz)
Dit om later een nieuw verbeterd label aan te kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zou beginnen met het asbest verwijderen want dat wordt in de toekomst alleen maar steeds problematischer en duurder.
Kan je daarna het dak beter isoleren en zonnepanelen er op, zonder dat je je nog zorgen hoeft te maken over het asbest.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuke woning! Op basis van de foto's ziet de woning er gewoon goed uit.
Eerlijk gezegd vind ik het zonde als je in die woning een warmtepomp gaat plaatsen. Ik vermoed dat de radiatoren net tekort komen dus dan zul je voor een lekker comfort de mooie vloeren moeten openbreken voor vloerverwarming. Ook niet bepaald duurzaam.

Ik zou de overwaarde beleggen of op de spaarrekening zetten, een cv ketel plaatsen en eventueel dakkapel. Pv panelen alleen als je een electrische auto hebt en regelmatig overdag kan laden, anders heeft het ook weinig zin.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: doe je buren en jezelf een plezier en neem absoluut geen haard ;).

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 04-01-2025 00:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:51
Korte tip die mij niet in dank afgenomen gaat worden: Hou een ketel en dus verwarming op gas. Er wordt geanticipeerd op een dalende gasprijs die in 2029 rond de helft is van de huidige prijs. Investeer eventueel in een aantal airco's en een goede houtkachel. Dan heb je altijd verwarming op verschillende manieren.

Warmtepomp is nog onvoldoende uitontwikkeld en bij temperaturen onder het vriespunt onvoldoende. Iedereen zal vast zeggen dat het perfect werkt, maar gas en hout maken het huis echt warmer.

Ow en hout stoken: geen openhaard, dat werkt niet. Een goede houtkachel en dan briketten: geen gehannes, geen troep en wel fijne warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 10:50
Een heel mooi huis, gefeliciteerd! Mijn advies is om eerst meer uit te zoeken, dan weet je beter wat er nodig is.

Dan zou ik beginnen met het laten opstellen van een warmteverlies berekening en een energielabel berekening door een erkend bedrijf. Daarmee krijg je inzicht of er nog eventuele minpunten in de isolatie zitten en wat dat betekent (en mogelijk nog een vraag of aanspraak neerleggen bij de vorige bewoners als dat nodig is).

Vervolgens zou ik de CV ketel vervangen, voornamelijk om te voorkomen dat je midden in de winter met een storing te maken krijgt en dan ineens gedwongen op korte termijn moet beslissen en daardoor met hoge kosten geconfronteerd wordt.

Daarna investeren in een energiemanagement systeem en dan eerst eens een jaar aankijken en meetgegevens verzamelen. Daarmee kun je onderbouwd beslissen wat je wil doen.

Aanvullend wil ik nog wandconvectoren noemen als alternatief voor vloerverwarming. Net zo efficiënt tegen veel lagere kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Refthoom op 04-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:03
Gefeliciteerd met je woning!

Aangezien alles keurig is afgewerkt en je dat wil behouden, zou ik het volgende doen;
Hybride warmtepomp: Ook met normale radiatoren werkt het 80% van het jaar prima. De 20% koude dagen neemt de CV het over die hogere temperatuur water kan maken. Scheelt veel gas. Eventueel ventilatortjes op de radiatoren plaatsen, dan wordt de warmteafgifte wat beter. Je laat de warmtepomp tegelijkertijd met de nieuwe CV installeren.
De keuze voor een monoblock of split-unit is afhankelijk van waar de CV hangt. De buitenunit kan mooi op de bestaande dakkapel in ieder geval.

Je kan aanvullend ook een warmtepompboiler overwegen: scheelt weer meer gas. Geen gas meer nodig voor warm tapwater.

De woonkamer vloer zou ik inderdaad tussen de balken aan de onderzijde isoleren mits de kruipruimte diep genoeg is om dat veilig te kunnen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door MWDKing op 04-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
Bedankt voor alle reacties! Wordt heel erg gewaardeerd

Wat extra informatie
- overal zit momenteel volgens mij HR glas in (iig worden er geen plusjes genoemd op het energielabel, maar dat kan ik zelf controleren als we erin zitten
- Tijdens de verbouwing in 2018 is het dak extra geïsoleerd, het glas vervangen en de betonvloer waar nu tegels opleggen extra geïsoleerd
- Er is momenteel een airco aanwezig, deze hangt in de gang van de bovenverdieping. Geen idee of die ook kan verwarmen, maar anders ook geen handige plek daarvoor natuurlijk.

Als verbeterpunten staat op het energielabel:
- Deel vloerisolatie beneden
- Zonneboiler
- Zonnepanelen

Door alle reacties en ons eigen gevoel ook zijn onze plannen nu
- Informeren over asbest verwijderen, hier een aannemer die met ons meedenkt over een dakkapel voor de kleinere slaapkamers boven en wellicht zonnepanelen (we hebben een elektrische auto, dus dan zou een laadpaal er ook direct moeten komen)

- CV ketel op (korte) termijn laten vervangen door een nieuwe

- Isoleren vloer van de woonkamer

En verder is de warmteverlies berekening een goeie tip, wist niet van het bestaan ervan maar daar krijg je denk ik ook snel de Quick Wins naar voren.

Denk dat dat op korte termijn ons plan wordt, en afhankelijk van het gasverbruik / comfort wat we nu hebben we wellicht gaan kijken naar vervolg stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 21:46
historisch gasverbruik is niet bekend.
Is in mijn optiek verder ook weinig zeggend om eerlijk te zijn. Verbruik van gas en elektra is toch vrij persoonlijk. Ben je een koukleum of niet, is veelzeggend in de uiteindelijke hoogte van de gasrekening bijvoorbeeld.

Kan mij zelf goed vinden in het advies van @Aurum. Vervang de CV ketel. Maar ga niet direct overboord omdat het kan. Enkel waar je omwille van andere, e.g. esthetische redenen zegt ik wil dit anders, neem het dan meer waar er ruimte tot verbetering is.

En hoewel ik enerzijds in kan komen in het concept warmtepomp. Vind ik persoonlijk de meerwaarde eigenlijk steeds kleiner worden. Door betere isolatie vervalt voor mij persoonlijk al snel de noodzaak tot ruimte verwarming. Maar ben dan ook niet zo'n koukleum. Hier heeft inmiddels al zo'n 4 jaar geen kachel aangestaan.

In een andere woning is het natuurlijk altijd weer even de vraag hoe het klimaat in de winter zal gaan zijn. Maar indien ook daar de isolatie op orde is en het binnen gewoon een graag of 18 à 20 blijft zonder additionele verwarming, en dit als comfortabel genoeg beschouwd wordt, ben je mogelijk ook al klaar. Enig resterend waar je dan nog voor komt te verwarmen is warm water. De terugverdientijd voor een warmtepomp gaat dan niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gefeliciteerd met een mooi huis.
Ik zou alle dakdelen vol leggen met zonnepanelen, ook het dak van het zitje, dan ga je in de buurt komen van ook in de winter genoeg opbrengst om het net wat betreft afname nog nauwelijks nodig te hebben. Met een kleine accu zou je het grootste deel van het jaar het net niet meer nodig hebben. Op het moment dat salderen voorbij is ben je dan nog steeds goedkoop uit.
Laat de huidige cv-ketel lekker hangen en neem er meteen een warmtepomp bij. Warmtepompboiler, Inductieplaat. En kijk of het gas weg kan. Laat de ketel eventueel hangen voor nood met propaan of zo.
En natuurlijk isoleren. Als de radiatoren niet voldoende zijn, kijk eens naar Jaga convectoren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meestermaas schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:13:

Warmtepomp is nog onvoldoende uitontwikkeld en bij temperaturen onder het vriespunt onvoldoende. Iedereen zal vast zeggen dat het perfect werkt, maar gas en hout maken het huis echt warmer.
Dus aan allen die hier praktijkervaring mee hebben: hou je mond maar want @Meestermaas hier weet het allemaal beter. Het werkt niet ;) Heb je hier zelf ervaring mee?

Je weet dat half Scandinavië op die niet uitontwikkelde warmtepompen draaien en hun huizen daarmee prima warm krijgen? Die ‘winters’ hier stellen niks voor. Dat gezegd hebbende..

Het advies om niet voor een WP te gaan ben ik het in het huidige politieke klimaat wel mee eens. Dat de gasprijzen zo ver gaan dalen echter geloof ik geen reet van. Wel zijn de andere tekenen voor de warmtepomp ongunstig: hoge prijzen, tekort aan monteurs, geen saldering meer, invoering van een capaciteitstarief (gaat vroeg of laat komen).

Ons huis is FE maar als ik nu zou verhuizen zou ik me wel een paar keer bedenken om wederom zoveel geld te investeren. Een goed aandelenpakket levert nú waarschijnlijk veel meer op.

Zonnepanelen zou ik nu overigens ook niet meer aan beginnen. Zonder panelen krijg je een lager kWh tarief en binnen twee jaar stopt salderen. De tvt wordt daarmee zo’n 15 jaar. Ga je rekenen met 5 tot 8% rendement op de beurs dan ga je negatief. En dan hebben we het nog niet eens over de terugleverkosten die mogelijk niet eens verdwijnen zodra salderen stopt :+

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-01-2025 04:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 5 januari 2025 @ 04:49:
[...]Je weet dat half Scandinavië op die niet uitontwikkelde warmtepompen draaien en hun huizen daarmee prima warm krijgen? Die ‘winters’ hier stellen niks voor. Dat gezegd hebbende..
Als je gaat vergelijken, doe het dan goed.

B.v. : wat is de elektriciteits prijs in die landen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Glashelder schreef op zondag 5 januari 2025 @ 04:49:
[...]

Dus aan allen die hier praktijkervaring mee hebben: hou je mond maar want @Meestermaas hier weet het allemaal beter. Het werkt niet ;) Heb je hier zelf ervaring mee?

Je weet dat half Scandinavië op die niet uitontwikkelde warmtepompen draaien en hun huizen daarmee prima warm krijgen? Die ‘winters’ hier stellen niks voor. Dat gezegd hebbende..

Het advies om niet voor een WP te gaan ben ik het in het huidige politieke klimaat wel mee eens. Dat de gasprijzen zo ver gaan dalen echter geloof ik geen reet van. Wel zijn de andere tekenen voor de warmtepomp ongunstig: hoge prijzen, tekort aan monteurs, geen saldering meer, invoering van een capaciteitstarief (gaat vroeg of laat komen).

Ons huis is FE maar als ik nu zou verhuizen zou ik me wel een paar keer bedenken om wederom zoveel geld te investeren. Een goed aandelenpakket levert nú waarschijnlijk veel meer op.

Zonnepanelen zou ik nu overigens ook niet meer aan beginnen. Zonder panelen krijg je een lager kWh tarief en binnen twee jaar stopt salderen. De tvt wordt daarmee zo’n 15 jaar. Ga je rekenen met 5 tot 8% rendement op de beurs dan ga je negatief. En dan hebben we het nog niet eens over de terugleverkosten die mogelijk niet eens verdwijnen zodra salderen stopt :+
toon volledige bericht
Inderdaad, warmtepomp draait hier 10x beter dan de cv ketel voorheen. Reden? Warmtepomp draait 24/7 op laag vermogen waarmee de gehele woning warm blijft, cv ketel springt 1 of 2x per dag aan op hoog vermogen (minimaal 5kw) in alleen ruimtes waar je vaak komt. In de praktijk is het comfort veel hoger, geven bezoekers ook aan (juist degene met cv ketel..)

Met salderen was het een no brainer, nu hangt het m.i. sterk af of de woning aan een grote verbouwing toe is (oa vloerverwarming).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

joopv schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Als je gaat vergelijken, doe het dan goed.

B.v. : wat is de elektriciteits prijs in die landen?
Irrelevant. Er werd gesteld dat warmtepompen ‘onvoldoende uitontwikkeld’ zijn en tekort schieten bij vriestemperaturen - kortweg: ze zouden niet werken. En dat klopt gewoon niet. Er is genoeg praktijkervaring om te weten dat ze prima werken bij vrieskou.

En wat de kosten betreft: voor warmtepompen die al bijna terugverdiend zijn is de warmtepomp qua kosten positief (gas is duurder). Als je nu gaat investeren.. dan ben ik er veel minder zeker van dat je dat ding ooit terugverdiend. Zeker als je 10 of 20k investeert ( 8)7 ). Daarom heb ik een Chinees die gratis was na aftrek subsidie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15

3DDude

I void warranty's

Waarom niet een nieuwe HR CV-Ketel ?
Dat kan toch prima?

Wil je in de toekomst dan vervangen kan je altijd nog een warmte pomp en zijn ze misschien iets beter / efficiënter geworden? sowieso zijn ze dan goedkoper en verder uit ontwikkeld.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:13
Airco is ook een warmtepomp om in de winter te verwarmen en in de zomer te koelen. In de zomer kan de airco ook de overcapaciteit van de zonnepanelen gebruiken als de saldering wegvalt.
Airco is simpel te plaatsen en ook minder duur als L/W pomp maar helaas geen subsidie op de airco.
Je kunt dan de oude CV gewoon laten hangen zolang die het doet als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 10:50
Glashelder schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Daarom heb ik een Chinees die gratis was na aftrek subsidie.
Welke Chinees en hoe kwam je daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:51
Toevallig gaan wij emigreren naar NO en heb ik dit dus uitgezocht. Dit zijn andere types warmtepompen die hier niet verkocht worden. Om over onderhoud maar even te zwijgen, want goede onderhoudsmonteurs zijn al helemaal moeilijk te vinden.

Maar bewijs vooral mijn ongelijk, ik wil niets afdwingen hoor. Misschien een expert op dit gebied?

Artikel over halvering gasprijs kan je vinden op RTV Noord en de lector Energietransitie Martien Visser zegt dit, niet ik. Lijkt me dat deze meneer er verstand van heeft.

Ik zet momenteel met mijn woning uit 1974 niet in op een warmtepomp, ondanks alle mogelijke isolatie die hier toegepast is: Isovlas in het dak, gevelisolatie buitenzijde met XPS en volledige nieuwe vloer gestort met isolatie eronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:49
Meestermaas schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:35:
Toevallig gaan wij emigreren naar NO en heb ik dit dus uitgezocht. Dit zijn andere types warmtepompen die hier niet verkocht worden. Om over onderhoud maar even te zwijgen, want goede onderhoudsmonteurs zijn al helemaal moeilijk te vinden.

Maar bewijs vooral mijn ongelijk, ik wil niets afdwingen hoor. Misschien een expert op dit gebied?

Artikel over halvering gasprijs kan je vinden op RTV Noord en de lector Energietransitie Martien Visser zegt dit, niet ik. Lijkt me dat deze meneer er verstand van heeft.

Ik zet momenteel met mijn woning uit 1974 niet in op een warmtepomp, ondanks alle mogelijke isolatie die hier toegepast is: Isovlas in het dak, gevelisolatie buitenzijde met XPS en volledige nieuwe vloer gestort met isolatie eronder.
Wat een onzin braak jij uit "Dat zijn andere warmtepompen" :F

Net even op de site van Nibe Sweden, Noorwegen en Duitsland gekeken. De producten die ze aanbieden zijn exact dezelfde die hier in het warme Nederland worden aangeboden.

https://www.nibe.eu/sv-se...ar/luft-vattenvarmepumpar
https://www.nibe.eu/no/pr...per/luft-vann-varmepumper
https://www.nibe.eu/de-de.../luft-wasser-waermepumpen
https://www.nibe.eu/nl-nl.../lucht-water-warmtepompen

Hier kan je alle andere landen controleren ==> https://www.nibe.eu/

Prima dat jij een keus maakt om het niet te doen, maar voer andere dan niet leugens zodat je zelf beter voelt over je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18
Als dit een oud label is van een tientje zegt het label helemaal niks.
Ik heb destijds gekeken welk label mijn huis kon krijgen, dat zou B zijn. Maar toen ik aanklikte dat ik mechanische ventilatie had ipv natuurlijke circulatie met roosters en klepraampjes werd dat een C.

Inmiddels zit ik op 800 kuub per jaar, wat met een 5KW warmtepomp gewoon moet kunnen. We stoken nu een jaar met de CV vastgezet op 6KW en max 45 graden, dat wordt gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
incomer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:50:
Bedankt voor alle reacties! Wordt heel erg gewaardeerd

Wat extra informatie
- overal zit momenteel volgens mij HR glas in (iig worden er geen plusjes genoemd op het energielabel, maar dat kan ik zelf controleren als we erin zitten
- Tijdens de verbouwing in 2018 is het dak extra geïsoleerd, het glas vervangen en de betonvloer waar nu tegels opleggen extra geïsoleerd
- Er is momenteel een airco aanwezig, deze hangt in de gang van de bovenverdieping. Geen idee of die ook kan verwarmen, maar anders ook geen handige plek daarvoor natuurlijk.

Als verbeterpunten staat op het energielabel:
- Deel vloerisolatie beneden
- Zonneboiler
- Zonnepanelen

Door alle reacties en ons eigen gevoel ook zijn onze plannen nu
- Informeren over asbest verwijderen, hier een aannemer die met ons meedenkt over een dakkapel voor de kleinere slaapkamers boven en wellicht zonnepanelen (we hebben een elektrische auto, dus dan zou een laadpaal er ook direct moeten komen)

- CV ketel op (korte) termijn laten vervangen door een nieuwe

- Isoleren vloer van de woonkamer

En verder is de warmteverlies berekening een goeie tip, wist niet van het bestaan ervan maar daar krijg je denk ik ook snel de Quick Wins naar voren.

Denk dat dat op korte termijn ons plan wordt, en afhankelijk van het gasverbruik / comfort wat we nu hebben we wellicht gaan kijken naar vervolg stappen.
toon volledige bericht
Over die airco, daar vergis je dus in. Op de gang, mits de unit een flinke overcapaciteit heeft, is juist een handige plek omdat deze de hele bovenverdieping kan koelen. Doordat die op de gang hangt kan deze zelfs de benedenverdieping koelen ( lichtjes ). Het is alleen maar net waar de koper voor kiest.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een unit op de slaapkamer en woonkamer i.v.m. efficientie

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Om over onderhoud maar even te zwijgen, want goede onderhoudsmonteurs zijn al helemaal moeilijk te vinden.
Welk onderhoud precies? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:18

In NO heeft men andere warmtepompen omdat de temperaturen daar lager zijn. Verder zijn de regels daar anders, aangezien NO op zichzelf staat ipv aan EU regels is verbonden (meestal zijn ze strenger overigens). Verder heeft elk land zijn eigen markt. In België kom je bijvoorbeeld ook geen Intergas ketels tegen, daar worden ze verkocht onder een ander merk die de certificering voor BE regelt.

Wat betreft halvering gasprijs, voor de industrie zie ik dat gebeuren, voor de burger niet. Onze gasprijs bestaat voor meer dan de helft uit belasting en die gaat niet weg. Onze populistische regering zal nog wel een en ander schuiven met de energiebelasting, maar veel zal dat niet doen. Ik zie eerder de CO2 heffing straks doorberekend worden in de prijzen en dan ben je met gas duurder uit dan met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Oke dus een manager bij gasunie zegt dat je op gas moet blijven. Juist.

Overigens dat je je huis niet warm krijgt met een warmtepomp is natuurlijk onzin. Het maakt die vloerverwarming echt niet uit of z'n warmte uit een WP, cv ketel, doorstromer of...kerncentrale komt. Als de opwekker maar voldoende gedimensioneerd is.
Aurum schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:49:

Beweer je dat het niet uitkomt zonder zonnepanelen? Kom maar door met die berekening dan, zonder saldering, want als de zon schijnt heb ik over het algemeen geen verwarming nodig. :P

Overigens ben ik het niet oneens met de mensen die roepen tot heroverweging van een gehele verbouwing, het is inderdaad een mooi huis zo, maar beweren dat de gasprijs 50% gaat zakken en warmtepompen geen warmte geven vind ik wat bijzonder :P

[ Voor 26% gewijzigd door silverball op 06-01-2025 19:49 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
silverball schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Oke dus een manager bij gasunie zegt dat je op gas moet blijven. Juist.

Overigens dat je je huis niet warm krijgt met een warmtepomp is natuurlijk onzin. Het maakt die vloerverwarming echt niet uit of z'n warmte uit een WP, cv ketel, doorstromer of...kerncentrale komt. Als de opwekker maar voldoende gedimensioneerd is.

[...]

Beweer je dat het niet uitkomt zonder zonnepanelen? Kom maar door met die berekening dan, zonder saldering, want als de zon schijnt heb ik over het algemeen geen verwarming nodig. :P

Overigens ben ik het niet oneens met de mensen die roepen tot heroverweging van een gehele verbouwing, het is inderdaad een mooi huis zo, maar beweren dat de gasprijs 50% gaat zakken en warmtepompen geen warmte geven riekt naar FUD zaaien.
toon volledige bericht
Dude ik snap dat je me quote maar ik zeg nergens dat de gasprijs gaat zakken en ook niet dat warmtepompen geen warmte geven. Ik heb zelf ook gewoon een WP want ik zit in nieuwbouw.

Ik beweer dat een WP veel elektriciteit verbruikt en dat voornamelijk doet in de winter. Nu is mijn energierekening nog 0 euro maar zodra de saldering eraf gaat beuk ik de KwH erdoor heen in de winter. Als ik dan gewoon de normale prijs moet betalen voor elektra ben je nogsteeds een paar cent goedkoper uit dan gas maar het is niet extreem veel. Tuurlijk heb je ook je vastrecht etc maar ieder kan voorzich deze berekening maken hoe of wat.

Het heeft alles met COP van je WP te maken maar damn weinig installateurs hebben verstand van die dingen hier in NL en niet iedereen is een tweaker die overal sensoren op zet om nauwlettend zijn verbruik/temperaturen te finetunen voor een betere COP. Wij zitten al 3 jaar in discussie met valliant omdat hun systeem niet slim genoeg is. Zelfs nog 3rd party EBUS gekocht om zelf dat ding aan te kunnen sturen zodat hij gericht gebruikt kan worden overdag voor een hogere COP.

Een WP komt gewoon het beste tot zijn recht in een goed geisoleerde woning, omdat hij dan een goede COP kan halen. Mijn advies is gericht op de vraag van OP en naar mijn mening zou ik wachten totdat je met een grotere verbouwing meteen alle isolatiepunten aan kan pakken en dan berekenen wat het voordeligste is voor jou situatie op dat moment.

Naar mijn mening is een WP niet een no-brainer maar een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Ik zit in een vergelijkbare situatie met nieuw huis. Ik ben benieuwd wat de topicstarter uiteindelijk besloten heeft te doen na al deze informatie van mede-tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
Zeker dat kan ik wel even toelichten

- Huidige CV ketel hebben we vervangen, de oude kon niet moduleren waardoor het comfort er ook een stuk omhoog door is gegaan. Ook zijn we voor beneden overgestapt op zone verwarming (tado knoppen overal, dit zorgt voor veel meer comfort, en ook een kostenbesparing op gasverbruik, omdat o.a. de woonkamer niet gestookt hoeft te worden als we s'ochtends voor werk in de keuken zijn) We hebben ook gekeken naar ene hybride, maar dat kon momenteel nog niet door het asbest en je dan sowieso een gat door het dak moet maken. Die optie staat nog wel open, dat als het dak gedaan is er een warmtepomp aan het systeem toegevoegd kan worden.
- Aannemer komt komende maand langs voor het dak, daar gaan we een offerte voor aanvragen met optioneel een dakkapel erbij. Wel direct naar extra isolatie op het dak en zonnepanelen (dat laatste ook omdat ze over 2 weken een laadpaal komen installeren).
- Van de zomer wil ik zelf kijken naar isolatie onder de vloer in de woonkamer. Je merkt dat die kamer nu wel een stuk sneller kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Bedankt Incomer. Heb zelf in ons redelijk goed nageisoleerde jaren 70 woning een nefit Ecomline hangen van 20 jaar oud. Moet eigenlijk ook wel vervangen worden. Welke ketel had je en welke heb je nu?
Pagina: 1