Steenmarter eet kabel door, waar is dit van?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 20:14

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dus ik zet vandaag de auto (VW Touran uit 2017) aan, krijg ik 2 foutmeldingen: Start/stop niet beschikbaar en over het koelvloeistof peil. Rood lampje, dus ik heb direct onder de motorkap gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrcMugNlYY0HsbiRH_3457QCb_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1ovsm5NkHHApjtlfelpZ9z1.jpg?f=fotoalbum_large

Koelvloeistof zat iets onder het minimum streepje, dus bijgevuld, maar dat was niet het enige. Een beest (lijkt mij) heeft een stuk kabel kapot gevreten. Ik vond nog een los stukje van de kabel elders onder de motorkap terug. Lijkt erop dat dat de kabel is die naar de sensor (althans ik neem aan dat dat het is) loopt voor de koelvloeistof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgINAJUiop6dPbMpRETGcVlnHuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfJIZkJKSrUC8FnBFVB501yT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ncJkN79K7WqBMweEGZqrpIizYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzeMlBqYeLOTyTUMBbAtonuE.jpg?f=fotoalbum_large

Die is dus verklaarbaar, en het lijkt mij niet heel ernstig om even tijdelijk met defecte sensor te rijden in afwachting tot de garage tijd heeft om dit te repareren, mits ik het koelvloeistof peil voor de zekerheid in de gaten houdt?

Maar, ik vond later dat er nog 1 kabel doorgebeten is... waar is dit van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djWRqa9KiM3I7o3Vv754IstSKiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wx3BpIZPBjeUgm4q8UqFVYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j8bxI-WXukJ_0QF1SDXkJ8CBWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJCn1XmxQakDKv2X29nCxDV7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0zL7Uz8dW4z7XFfmTFivazfClQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zb38em6hkp8Zi1idK8vSlLM.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een risico om mee rond te rijden tijdelijk? :o

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-05 08:13
Steenmarter schade is altijd afwachten wat er precies is doorgevreten, want het lijkt alsof deze zodra ze onder de motorkap komen ADHD hebben.
Gevaar is niet alleen dat ze kabels door vreten maar ook koelvloeistof slangen e.d.
Dus kan best mogelijk zijn dat je koelvloeistofkabel van je radiator aangevreten is en nu zachtjes aan koelvloeistof lekt.
Enig wat ik je kan aanraden is auto laten staan en overdag kap open en alles nog eens na gaan wat er precies kapot is gevreten.
Dus ja het is en blijft een risico om mee door te rijden tot je zeker weet wat er precies kapot is.
Als je het echt goed wilt weten koop een OBD scanner en voer een scan uit. dan laat deze wel het 1 en ander zien.

Ik zit nu met iets soortgelijks. Bij mij was het geen Marter maar een Muis die in mijn auto een nest probeerde te maken.
ABS,TC,HDC en handrem brand de hele tijd op terwijl deze gewoon functioneel is en alles werkt.
Snelheidsmeter, Toerenteller, en koelvloeistof temperatuur meter is onbruikbaar.
Ja het was een muis, muizenval heeft goed zijn werk gedaan.
Deze Muis zat dus in de cabine van de auto, ze kunnen via het kleinste gaatje naar binnen komen.

ik had dus geluk. Tellerunit is enige wat kapot is, dus geen verbinding kan maken met CANBUS.

Wat ik nog gedaan heb en wat die krengen zoals marters, muizen niet lekker vinden is Munt Olie. deze onder de motorkap en interieur bij de kabels strooien en dit sterke geur jaagd die krengen gelukkig weg. samen met marter/knaagdier verjager onder de kap en je zit redelijk safe.

Foto die ik hier bij stuur is dus mijn nog huidig probleem, moet helaas een nieuwe kabelboom komen, klusje voor komende lente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UioIoeVxda9_hOcDzm_gDYJZY8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xS6Le8VZZIiHy7lNIcejHpG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus nee, wagen laten staan en zodra je er tijd voor hebt en het daglicht is letterlijk alles onder je motorkap checken
(Bij mij heb ik tijdelijk het niet werkende tellerunit probleem op kunnen lossen door een losse GPS snelheidsmeter te plaatsen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
geerttttt schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:25:
Dus ik zet vandaag de auto (VW Touran uit 2017) aan, krijg ik 2 foutmeldingen: Start/stop niet beschikbaar en over het koelvloeistof peil. Rood lampje, dus ik heb direct onder de motorkap gekeken.
[Afbeelding]

Koelvloeistof zat iets onder het minimum streepje, dus bijgevuld, maar dat was niet het enige. Een beest (lijkt mij) heeft een stuk kabel kapot gevreten. Ik vond nog een los stukje van de kabel elders onder de motorkap terug. Lijkt erop dat dat de kabel is die naar de sensor (althans ik neem aan dat dat het is) loopt voor de koelvloeistof.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die is dus verklaarbaar, en het lijkt mij niet heel ernstig om even tijdelijk met defecte sensor te rijden in afwachting tot de garage tijd heeft om dit te repareren, mits ik het koelvloeistof peil voor de zekerheid in de gaten houdt?

Maar, ik vond later dat er nog 1 kabel doorgebeten is... waar is dit van?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit een risico om mee rond te rijden tijdelijk? :o
Waar dat van is kom je het beste achter door de bedrading te volgen, maar dat kan in de motorruimte best uitdagend zijn.

Je start/stop systeem kan niet werken als het koelvloeistofpijl niet goed is, als beveiliging zodat de auto niet uit zichzelf start. (en stopt).

Verder is het inderdaad afwachten waar de marter nog meer huisgehouden heeft. Wij hebben er in zuid-limburg ook wel eens een oude auto op moeten afschrijven omdat de aanhoudende problemen meer kosten dan de auto waard was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:31
@geerttttt leg van die matten onder de auto wij hebben er al jaren last van mooie beestjes dat wel en voor mijn gevoel worden het ook steeds meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:08
Op de dop van dat tankje op de laatste 3 foto's zie ik 'DOT4' staan en een rem symbool. Dat is dus je remvloeistof tank. Een marter lust geen remleidingen gelukkig.

Als ik jou was zou ik niet verder rijden tot je zeker wat er exact aangevreten is en of dat kwaad kan.

@ExportZeeuw1985 die lampjes branden niet voor niks. Je ABS, Traction Control en Hill Descent werken niet. Zeker die eerste 2 is een veiligheidsrisico en tevens APK afkeur, net als niet werkende snelheidsmeter.

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 03-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:26:

@ExportZeeuw1985 die lampjes branden niet voor niks. Je ABS, Traction Control en Hill Descent werken niet. Zeker die eerste 2 is een veiligheidsrisico en tevens APK afkeur, net als niet werkende snelheidsmeter.
Gelukkig heeft hij een werkende snelheidsmeter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_Rallye
  • Laatst online: 08:27
FastFred schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:26:

@ExportZeeuw1985 Je ABS, Traction Control en Hill Descent werken niet. Zeker die eerste 2 is een veiligheidsrisico en tevens APK afkeur, net als niet werkende snelheidsmeter.
Dat dashboard ziet er niet uit alsof die auto uit 2018 of nieuwer is. ABS lampje aan is dan geen afkeur. Traction control en hill decent zijn ook geen APK punten.

Snelheidsmeter hoef je niet te controleren tijdens de APK, daar mag je em dus niet afkeur op afmelden. Alleen de tellerverlichting en kilometerstand zijn controlepunten.

Ontopic: hang een wc blokje in je motorruimte, marters hebben een hekel aan die geur.

[ Voor 0% gewijzigd door Thijs_Rallye op 03-01-2025 13:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Thijs_Rallye schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Dat dashboard ziet er niet uit alsof die auto uit 2018 of nieuwer is. ABS lampje aan is dan geen afkeur. Traction control en hill decent zijn ook geen APK punten.

Snelheidsmeter hoef je niet te controleren tijdens de APK, daar mag je em dus niet afkeur op afmelden. Alleen de tellerverlichting en kilometerstand zijn controlepunten.

Ontopic: hang een wc blokje in je motorruimte, marters hebben een hekel aan die geur.
Nu we toch bezig zijn. WC blokje of zo'n ultrasoon geluids-productie-ding die je op de accu aansluit waar ze schijnbaar een hekel aan hebben. Wat is de aanbevolen methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_Rallye
  • Laatst online: 08:27
Ik heb zelf een wc blokje erin hangen. Die marterkastjes heb ik zelf nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Thijs_Rallye schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:55:
Ik heb zelf een wc blokje erin hangen. Die marterkastjes heb ik zelf nooit geprobeerd.
Zo'n WC blokje schijnt niet te werken (hoorde ik van de ongediertebestrijder) . Er gaan veel "onzin" oplossingen rond op internet.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 03-01-2025 14:00 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Bor schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Zo'n WC blokje schijnt niet te werken (hoorde ik van de ongediertebestrijder) . Er gaan veel "onzin" oplossingen rond op internet.
Dat werkt prima. Veelvuldig last gehad van marters, afgelopen 2 jaar niet meer sinds ik een wc-blokje erin heb gedaan. Je moet wel specifiek op zoek gaan naar een die citrusachtig ruikt.

Ik vermoed dat die ongediertebestrijder op zoek was naar extra business. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carmania2000
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-04 21:39
Lijkt de kabel van onderdruksensor van de remservopot. Kan je wel mee rijden maar geeft inderdaad storing start/stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:43:
[...]

Nu we toch bezig zijn. WC blokje of zo'n ultrasoon geluids-productie-ding die je op de accu aansluit waar ze schijnbaar een hekel aan hebben. Wat is de aanbevolen methode?
Ik heb ergens een video van een marter in mijn tuin die vrolijk 2x langs zo'n ultrasoon ding langshuppelt 😕

Ik heb dezelfde in m'n auto, daar lag vervolgens een eitje in (denk kriel ei van kipjes 2 huizen verderop)... Ook geen succes dus.

Maar de batterijen van die pieper zijn vrij snel op en dan gaat hij zachtjes constant piepen. Gewoon hoorbaar dus, maar dat lijkt tot nu toe nog het beste te werken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Martinez- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:12:
[...]
Ik vermoed dat die ongediertebestrijder op zoek was naar extra business. ;)
Ik niet want die doet niets met steenmarters. Ik hoor dat het niet werkt wel vaker hoor, ook via andere, misschien wat betrouwbaardere bronnen. Het zou ook wel wat bijzonder zijn dat een oplossing van een paar cent beter werkt dan dure oplossingen met stroomnetten etc en die dure oplossingen nog steeds verkocht worden. Hondenhaar etc zou ook niet werken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
Als je niet precies weet waar je moet zoeken zou ik gewoon naar een garage gaan .
Ik heb ook een marter een jaar of 2 geleden ijn mijn motor ruimte gehad.
Gelukkig op tijd gezien en is alleen de isolatie aangevreten
Ik heb toen dit geplaatst (ik kan niet tgeen die ultrasonic dingen):
https://www.bol.com/nl/nl...pparaat/9300000168530154/
Ze krijgen een klein schokje als ze de motor en zoon plaatje aanraken thats it
tot nu toe geen last meer,

(mocht je het zielig vinden, als de marter de 300+ volt kabel knaagt in mijn auto krijgt hij een hardere schock :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 21:34
Bor schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Menselijke urine, gaas onder je voorwielen of gif. Maar dat laatste heb je niet van mij 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
snip, op de man

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 03-01-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Thijs_Rallye schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Auto is van 2003 inderdaad, betreft een Land Rover Freelander L314 TD4.
Verlichting werkt van de tellerunit. LED conversie dus de LR is nu HYPERMODERN :+
Maar nogmaals ABS werkt gewoon net als het TC.
Auto is helaas wel modern genoeg dat nagenoeg alles via CANBUS werkt, en laat daar nu een storin in zitten.
Als ik deze uitlees staat er letterlijk een foutmelding dat de tellerunit geen CAN signaal heeft.
Mocht ABS uitgevallen zijn door een defect wielsensor of ABS ring zou ik wel nog een werkend toerenteller en temperatuurmeter hebben.
Heb deze ervaring al met een auto gehad, snelheidsmeter uitval doordat ABS niet werkt, toerenteller etc werkte wel gewoon.

Voor de topicstarter, Munt-olie. Je auto stinkt naar munt alsof je werkt in een mentos fabriek, maar dit houd wel muizen e.d uit je motorruimte.
Nog erger, dit weerhield mij zelfs de eerste week ervan in mijn auto te gaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:32
Als hij remt en stuurt gewoon gaan rijden. Als je alle advies hier gegeven opvolgt kom je nergens meer. Lees dingen als koelvloeistoflekkage na een doorgekauwde sensorkabel. En abs wat absoluut moet werken. Geloof me. Zonder abs kun je prima rijden. Hoe vaak voel je tijdens rijden dat je abs in grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Snelle Henkie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:31:
Als hij remt en stuurt gewoon gaan rijden. Als je alle advies hier gegeven opvolgt kom je nergens meer. Lees dingen als koelvloeistoflekkage na een doorgekauwde sensorkabel. En abs wat absoluut moet werken. Geloof me. Zonder abs kun je prima rijden. Hoe vaak voel je tijdens rijden dat je abs in grijpt.
Muizen, en marters maken flink wat kapot.
De dader (Muis) heb ik met een muizenval in de auto te pakken kunnen krijgen, nu in de knaagdierhemel.
Genoeg isolatiemateriaal van onder de motorkap IN de cabine van de auto terug gevonden achter het dashboard. Heb daar zelfs een foto van gemaakt, Heb een groot deel met een soldeerbout weer werkend kunnen krijgen maar enig nog probleem oplossing wat betreft CANBUS zal de gehele kabelboom vervangen worden, deze heb ik hier ook al liggen maar nog geen tijd ivm werk vrij kunnen krijgen.
plan is zodra de TuV (APK) weer komt a.s april deze in maart dan in de auto bouwen.
Gelukkig geen auto met duizenden computers, dus de kabelboom vervangen is wel tijd intensief maar gelukkig goed te doen bij een wat ouder auto.
Plan is ook om meteen een USB socket naast de klok in te bouwen voor voeding voor Navigatie, telefoon, Carplay-monitor als ik deze nodig heb.
De sigaretten aansteker bij de schakelpook is dermate ongunstig dat ik al paar keer mijn knokkels geschaafd heb of erger, de plug heb afgebroken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
Ja dit bericht was ook heel heftig :+
Als meneer mijn bericht had gelezen had hij kunnen lezen dat alles gewoon werkt.
Denk dan dat ik het wel mag uitleggen toch dat het niet een daadwerkelijk ABS probleem is toch?

Dus meneer moderator, heb ik hem Bedreigd? Uitgescholden? Vervloekt?
Nee, dus Sensuur puur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:30

martijn v o

Certified by Enphase.

Zoek even iemand met VCDS dan kun je uitlezen welke sensoren het niet doen en dus waarschijnlijk zijn aangevreten.
De sensor bij het tankje is inderdaad van het koelvloeistofpeil.
De sensor bij de remvloeistof kan de druksensor zijn, of de stekkerverbinding van de accu die meet of er voldoende spanning in de accu zit voor het start-stop systeem.
Stukje nieuwe kabel er tussen solderen met een stukje krimpkous erover heen.
En inderdaad de slangen even nalopen, daar schijnt visolie in te zitten wat ze ook lekker vinden. Of even een rookmachine erop dat is makkelijker maar dan moet je wel iemand weten die zon ding heeft.
Welke regio zit je?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:43
Snelle Henkie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:31:
Zonder abs kun je prima rijden. Hoe vaak voel je tijdens rijden dat je abs in grijpt.
Op het soort dag als overmorgen:

https://nos.nl/artikel/25...-sneeuw-in-heel-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:32
Hou er rekening mee. Deed je vroeger ook. En toen kwamen we ook aan. Met een heupgordel en zonder stuurbekrachtiging. Ik bedoel gewoon dat je bij deze storing rustig door kan rijden. Zou je ook doen als je op de terugweg van je vakantie uit oostenrijk de melding krijgt dat je abs niet werkt. Natuurlijk ga je dat (laten) maken. Maar je kan er rustig mee naar huis rijden. Het lijkt nu wel dat men zonder die veiligheidsassecoires niet meer rijden kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allemaal moeilijke oplossingen. De aller makkelijkste: anwb bellen en laten controleren. Als zij zeggen rijden, dan naar de dealer of garage. Zo niet regelen zij een auto ambu voor je.

Je kunt er rekening mee houden dat je de auto een maand of anderhalf kwijt bent, dat is nl de gemiddelde wachttijd bij een garage momenteel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
martijn v o schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:55:
Zoek even iemand met VCDS dan kun je uitlezen welke sensoren het niet doen en dus waarschijnlijk zijn aangevreten.
De sensor bij het tankje is inderdaad van het koelvloeistofpeil.
De sensor bij de remvloeistof kan de druksensor zijn, of de stekkerverbinding van de accu die meet of er voldoende spanning in de accu zit voor het start-stop systeem.
Stukje nieuwe kabel er tussen solderen met een stukje krimpkous erover heen.
En inderdaad de slangen even nalopen, daar schijnt visolie in te zitten wat ze ook lekker vinden. Of even een rookmachine erop dat is makkelijker maar dan moet je wel iemand weten die zon ding heeft.
Welke regio zit je?
Voor koelvloeistof lekken zou je denken dat je zou moeten kunnen zien na een paar dagen dat er vocht onder de auto ligt, of dat het peil is gezakt ofzo toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:30

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja of gewoon gaan rijden maar dan eerst een stukje in de buurt, als de motor warm wordt dan komt er ook meer druk op dus dan krijg je eerder door dat er een lek is.

Betreft de rookmachine doelde ik op de vacuumslangen, maar je kan als de motor loopt ook even met remmenreiniger rond de slangen spuiten. Als de motor anders gaat lopen is er ergen een vacuumlek.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1