Stel je hebt een droomwoning op het oog. Hoe pak je het aan als je al maximaal geleend hebt en beperkte ruimte hebt voor een overwaarde bij de huidige woning (recent aangekocht)? Naar mijn weten kan je dan weinig overbruggingskrediet krijgen en zal de nieuwe lening beperkt zijn qua omvang. Dan moet je haast wel eerst de woning verkopen, voordat je een nieuwe woning kan kopen? Tenzij je het gelijktijdig kan verkopen en kopen? Maar ik kan mij voorstellen dat dit heel lastig zal zijn in de huidige woningsmarkt. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij een doorstroming.
Doel: over 4 jaar verhuizen naar droomwoning in locatie X (ik kan helaas nu nog niet verhuizen ivm werk).
Ik sta voor de keuze:
Doel: over 4 jaar verhuizen naar droomwoning in locatie X (ik kan helaas nu nog niet verhuizen ivm werk).
Ik sta voor de keuze:
- Optie A: Ik blijf voorlopig in mijn huidige appartement, dat qua waarde waarschijnlijk niet veel zal stijgen (de basiswaarde is al 250.000), maar kan over 4 jaar makkelijk verhuizen, maar met als nadeel dat prijsstijgingen niet 1:1 worden opgevangen als ik naar een significant duurdere woning wil verhuizen.
- Optie B: Ik koop nu een nieuwe woning voor een hogere aanschafwaarde (met maximaal lenen)? Hiermee kan ik waardestijging in de komende jaren opvangen, maar betekent wel minder flexibiliteit als ik naar mijn droomwoning wil verhuizen heb ik het idee. Nadeel is ook dat ik in korte tijd twee keer moet verhuizen of zelfs drie keer als ik niet gelijktijdig een woning kan vinden
[ Voor 6% gewijzigd door stillxray op 02-01-2025 22:18 ]