Nieuwe woning kopen met beperkte overwaarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stillxray
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:50
Stel je hebt een droomwoning op het oog. Hoe pak je het aan als je al maximaal geleend hebt en beperkte ruimte hebt voor een overwaarde bij de huidige woning (recent aangekocht)? Naar mijn weten kan je dan weinig overbruggingskrediet krijgen en zal de nieuwe lening beperkt zijn qua omvang. Dan moet je haast wel eerst de woning verkopen, voordat je een nieuwe woning kan kopen? Tenzij je het gelijktijdig kan verkopen en kopen? Maar ik kan mij voorstellen dat dit heel lastig zal zijn in de huidige woningsmarkt. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij een doorstroming.

Doel: over 4 jaar verhuizen naar droomwoning in locatie X (ik kan helaas nu nog niet verhuizen ivm werk).

Ik sta voor de keuze:
  • Optie A: Ik blijf voorlopig in mijn huidige appartement, dat qua waarde waarschijnlijk niet veel zal stijgen (de basiswaarde is al 250.000), maar kan over 4 jaar makkelijk verhuizen, maar met als nadeel dat prijsstijgingen niet 1:1 worden opgevangen als ik naar een significant duurdere woning wil verhuizen.
  • Optie B: Ik koop nu een nieuwe woning voor een hogere aanschafwaarde (met maximaal lenen)? Hiermee kan ik waardestijging in de komende jaren opvangen, maar betekent wel minder flexibiliteit als ik naar mijn droomwoning wil verhuizen heb ik het idee. Nadeel is ook dat ik in korte tijd twee keer moet verhuizen of zelfs drie keer als ik niet gelijktijdig een woning kan vinden
Wat zeggen jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door stillxray op 02-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik zou met een uitzichtssituatie van minder dan 5 jaar niet een andere woning kopen. Het bespaart je die toestand met het verhuizen, alsook de transactiekosten bij het kopen van een nieuwe woning. Bovendien moet je dan je contanten uitgeven aan de bijkomende kosten en heb je dus later minder apart staan.
Kan je je spaargeld niet in iets anders investeren waardoor je de waardestijging ook kunt opvangen?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stillxray schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:00:
Stel je hebt een droomwoning op het oog. Hoe pak je het aan als je al maximaal geleend hebt en beperkte ruimte hebt voor een overwaarde bij de huidige woning (recent aangekocht)? Naar mijn weten kan je dan weinig overbruggingskrediet krijgen en zal de nieuwe lening beperkt zijn qua omvang. Dan moet je haast wel eerst de woning verkopen, voordat je een nieuwe woning kan kopen?
[...]
Wat zeggen jullie?
Dat je 3-4 vragen in 1 topic dumpt.

Voor een overbruggingskrediet wordt er niet zozeer gekeken of je 2 huizen/hypotheken tegelijkertijd kunt betalen, maar of je het overbruggingskrediet voor een bepaalde periode kunt betalen.
Dus stel je betaalt €1000 per maand voor het tweede huis, normaal verkoop je binnen 6 maanden, dan moet je €6000 hebben om die periode te overbruggen.
Je inkomen hoeft dus niet in die periode het dubbele te zijn ;)

Gewoon sparen om voldoende cash te hebben voor kosten koper en je overbruggingskrediet kosten.

Los daarvan, het is prima mogelijk om de koop en verkoop vlak achter elkaar te plakken. Laat je de overdracht iets verder in de toekomst plaats vinden en heb je de tijd om te verkopen. De meeste huizen zijn binnen een paar weken al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stillxray
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:50
fonsoy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:24:
Ik zou met een uitzichtssituatie van minder dan 5 jaar niet een andere woning kopen. Het bespaart je die toestand met het verhuizen, alsook de transactiekosten bij het kopen van een nieuwe woning. Bovendien moet je dan je contanten uitgeven aan de bijkomende kosten en heb je dus later minder apart staan.
Kan je je spaargeld niet in iets anders investeren waardoor je de waardestijging ook kunt opvangen?
Ik zou niet snel weten waar ik de gelden verder in kan investeren. Op spaargeld kan je rente ontvangen, maar met geleend geld op een hypotheek heb je qua omvang een grotere bedrag. Vraag mij af of het dan verstandig is om een tweede goedkope woning te kopen?
TheGhostInc schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Dat je 3-4 vragen in 1 topic dumpt.
Maar is het niet zo dat de hoogte van de overbruggingskrediet gelijk is aan de overwaarde met eventueel 90% correctie daarop? Dus als ik een overwaarde heb van EUR 100K en al maximaal geleend heb, dan kan ik alleen een overbruggingskrediet van 100K krijgen, geen nieuwe lening en moet ik de rest met cash financieren. Als een woning van 600K wilt kopen, dan lijkt mij dit onmogelijk. Of heb ik het verkeerd?

Over de timing van de overdracht, het klopt inderdaad dat je de woning vaak snel kan verkopen. Alleen moet je dan net ook een andere woning hebben gevonden, waarbij de verkopers bereid zijn om de overdracht uit te stellen. Maar kan je dit wel perfect timen zonder dat je tijdelijk ergens anders moet wonen?

EDIT: Volgens mij maak ik een denkfout. Als ik een nieuwe woning heb gevonden voor EUR 600K, dan kan ik gewoon weer maximaal lenen + overbruggingskrediet met 90% correctie. Laten we zeggen dat mijn maximum leningsbedrag 500K is. Dan heb ik tijdelijk 2x 500K als lening + eventueel overbruggingskrediet. Ik moet dan alleen aan de bank laten zien dat ik tijdelijk de rentelasten hierop kan betalen?

[ Voor 10% gewijzigd door stillxray op 03-01-2025 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
stillxray schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Dan heb ik tijdelijk 2x 500K als lening + eventueel overbruggingskrediet. Ik moet dan alleen aan de bank laten zien dat ik tijdelijk de rentelasten hierop kan betalen?
Uiteraard zijn er allerlei regeltjes. Maar kort door de bocht klopt het.

Paar dingen om ook te bedenken:
Je hebt 5-10% afgelost, afhankelijk van het moment, dus zelfs bij een gelijkblijvende markt ontstaat er wat ruimte.
Een verkocht huis heeft een gegarandeerde verkoopprijs, dus als je je oude huis al verkocht hebt mag je soms daarmee rekenen.
En 'de grote jongens' in de hypotheken markt hebben vaak meer ruimte voor maatwerk dan de prijsstunters. Ook moet je even goed kijken naar de voorwaarden, het kan gunstig zijn om je rente te kunnen meenemen e.d.
Onderschat de kosten koper niet. Afsluit kosten voor de hypotheek, notaris & evt makelaar, overdrachtsbelasting (vrijstelling is 1x), NHG kosten, bouwkundige keuring, bankgarantie en dan moet je daarna nog verhuizen ;) . Je moet dat wel terugverdienen of bij elkaar sparen in de tussenliggende jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De "droomwoning" bestaat niet. Dergelijke superlatieven gaan eerder juist voor onverstandige beslissingen zorgen. Misschien kun je het scenario wat realistischer maken?

Het is beter om de druk er niet op te hebben van "moeten", de woningmarkt kan flink veranderd zijn over een paar jaar. Tegen die tijd verder kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 03-01-2025 02:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:59
stillxray schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:54:
Ik zou niet snel weten waar ik de gelden verder in kan investeren. Op spaargeld kan je rente ontvangen, maar met geleend geld op een hypotheek heb je qua omvang een grotere bedrag. Vraag mij af of het dan verstandig is om een tweede goedkope woning te kopen?
De trend is nu dat kleine beleggers juist verkopen omdat de rendementen te klein zijn geworden door alle nieuwe regels.
EDIT: Volgens mij maak ik een denkfout. Als ik een nieuwe woning heb gevonden voor EUR 600K, dan kan ik gewoon weer maximaal lenen + overbruggingskrediet met 90% correctie. Laten we zeggen dat mijn maximum leningsbedrag 500K is. Dan heb ik tijdelijk 2x 500K als lening + eventueel overbruggingskrediet. Ik moet dan alleen aan de bank laten zien dat ik tijdelijk de rentelasten hierop kan betalen?
Je komt in de buurt :) Het kan geen kwaad om eens bij een financieel/hypotheekadviseur langs te gaan om informatie te verzamelen. Dan kan je ook gelijk een beter beeld krijgen hoeveel geld je beschikbaar moet hebben voor de dubbele lasten en kosten koper.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 22:33
Ik snap dit niet he. Dit soort vragen zijn bij mijn hypotheekadviseur gewoon gratis bij het eerste gesprek. En die kan je alles tot in de puntjes uitleggen en je gehele situatie doornemen en wat je wel en niet kan. Zo heb ik het elke keer gedaan als ik plannen had. Zeg tegen hem, ik wil graag een gesprek over mijn mogelijkheden. Ok, stuur alles maar op de mail en dan hebben we wel even een gesprekje. Done.
Gaat gelijk alles volledig uitrekenen. Inclusief huidige rente standen, je huidige hypotheek. Wat die potentieel waard is moet je zelf een beetje opgeven. Ik had die van mij zwaar onderschat, en had uiteindelijk 50K meer over voor het verbouwen haha. maar goed.

Waarom.... heb je dat nog niet gedaan? lui?

[ Voor 49% gewijzigd door Immutable op 10-01-2025 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Immutable schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:48:
Ik snap dit niet he. Dit soort vragen zijn bij mijn hypotheekadviseur gewoon gratis bij het eerste gesprek. En die kan je alles tot in de puntjes uitleggen en je gehele situatie doornemen en wat je wel en niet kan. Zo heb ik het elke keer gedaan als ik plannen had. Zeg tegen hem, ik wil graag een gesprek over mijn mogelijkheden. Ok, stuur alles maar op de mail en dan hebben we wel even een gesprekje. Done.
Gaat gelijk alles volledig uitrekenen. Inclusief huidige rente standen, je huidige hypotheek. Wat die potentieel waard is moet je zelf een beetje opgeven. Ik had die van mij zwaar onderschat, en had uiteindelijk 50K meer over voor het verbouwen haha. maar goed.

Waarom.... heb je dat nog niet gedaan? lui?
100% dit _/-\o_

Die reclames van de Hypotheker moeten weer vaker uitgezonden worden ;)

Edit: Ook bizar hoeveel nieuwe accounts er (zo lijkt het) tegenwoordig worden aangemaakt voor dit soort 'vragen'... -O-

[ Voor 6% gewijzigd door D-Ed op 10-01-2025 12:45 ]

Pagina: 1