Extra stopcontacten aanleggen. (gira uitbreiden)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:57
Ik heb thuis een Gira-systeem in mijn betonnen woning en loop tegen een probleem aan: op sommige plekken heb ik 2 stopcontacten, maar merk ik dat ik eigenlijk regelmatig 3 of 4 stekkers wil aansluiten. Tot nu toe gebruik ik dan splitters of stekkerblokken, maar dat is niet ideaal.

Nu ben ik aan het kijken hoe ik mijn installatie kan uitbreiden. Ik kwam het Gira 55 Profil-systeem tegen in reclames, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dit geschikt is voor mijn situatie.

Heeft iemand ervaring met het Gira 55 Profil-systeem? Of zijn er andere oplossingen die ik zou kunnen overwegen? Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTpna_96YdT9GrU7JsKwaR5FdiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2ICXT0HrsFeazgC19oyjtKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyPDXNzk-Q7CxOVVCf3XSt7CAZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyrQK98QU2kMBLaxj4ufg75F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Veel andere oplossing heb je niet, of je moet met gaten boor aan de gang gaan. Gira 55 profil systeem is gewoon wandgoot met inzet stukken idee. Maar dan netjes matchende bij het gira 55 systeem. Of dat mooi is in een woonhuis, dat is aan jezelf om te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mooiste is extra inbouwdozen plaatsen, en ja dat kan ook gewoon bij beton... iets minder gemakkelijk dan in zachtere steentjes maar niet onmogelijk....

en ja daarna moet je eigenlijk wel je wand opnieuw afwerken...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38
Hoeveel is sommige plekken? Als het echt een heel klein aantal is kun je overwegen met een gewoon dun steenboortje rond te boren ten grootte van je inbouwdoos. Dit zou je dusdanig kunnen doen dat je niks beschadigd (alleen onder het nieuw te plaatsen afdekraam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Jan-man schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:27:
Veel andere oplossing heb je niet, of je moet met gaten boor aan de gang gaan. Gira 55 profil systeem is gewoon wandgoot met inzet stukken idee. Maar dan netjes matchende bij het gira 55 systeem. Of dat mooi is in een woonhuis, dat is aan jezelf om te beslissen.
Ik heb hier zoiets gemaakt achter de kast voor de TV en HIFI installatie. Links en rechts zie het wel maar daar staan ook weer luidsprekers voor. Als het meer in het zicht was had ik het niet gedaan, maar aan de andere kant ziet het er nu wel beter uit dan met losse power cables op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Tja beste optie is al genoemd, netjes doosjes bij boren als je het strak wil hebben.
Bij de hbm of lidl kun je voor een zacht prijsje een dozenboorset krijgen en een nette boorhamer en dan is dit zo gepiept.

Je kunt ook de ouderwetse kant op gaan en de nu 2 inbouw stopcontacten vervangen voor 2 opbouw stopcontacten, dan heb je 2 stopcontacten op 1 doosje en kun je er waarschijnlijk wel 2 langs elkaar krijgen om 4 stopcontacten te realiseren. Die moet he dan wel verticaal plaatsen.
Maar dan heb je wel ouderwetse opbouw iets wat ik in mijn klushuis juist overal aan het vervangen ben.
Maar als het je niet stoort of wellicht achter een kast/bureau zit kan het een optie zijn, zoiets dus:

https://www.elektramat.nl...3iRhScEAQYByABEgKz8vD_BwE

Maar een opbouw geul kan ook natuurlijk maar dat is meer werk dan zo'n dubbel stopcontact. Als zijn die wel flexibel mocht je later nog meer stopcontacten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

timovd

Voorsprong door techniek

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 04-01-2025 09:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:26
@ timovd. Ben benieuwd hoe jij een inbouwdoos in een 68mm gat krijgt. Normaal boor je met 82mm, maar dan sneuvelt wel de naastliggende inbouwdoos. Samenbouw-inbouwdozen zijn h.o.h. 71mm. Als het echt goede beton is zou ik er niet aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door AtRi op 03-01-2025 12:15 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
Gewoon een plintgoot voor elektra? veel merken en typen, Google zelf maar eens.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

natural colour schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:16:
Gewoon een plintgoot voor elektra? veel merken en typen, Google zelf maar eens.
Heb je de TS gelezen? Zijn initiële vraag gaat nota bene over een plintgoot systeem. :+

@timovd 68mm gaat niet passen… je bedoelt 82mm.

Overigens: de gaten overlappen enigszins. Als je gaat bijboren beschadig je zo goed als zeker de bestaande doos, en waarschijnlijk precies op de plek waar het montageschroefje zit. Dan kun je beter alle dozen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

timovd

Voorsprong door techniek

@Ethiron 82mm inderdaad! Staat ook bij de artikeldetails van de doos.
Hier al vaker een doos naast geboord en wel de bestaande doos beschadigd, maar niet dusdanig dat de bestaande verwijderd moest worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
Ethiron schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Heb je de TS gelezen? Zijn initiële vraag gaat nota bene over een plintgoot systeem. :+

@timovd 68mm gaat niet passen… je bedoelt 82mm.

Overigens: de gaten overlappen enigszins. Als je gaat bijboren beschadig je zo goed als zeker de bestaande doos, en waarschijnlijk precies op de plek waar het montageschroefje zit. Dan kun je beter alle dozen vervangen.
Ik heb dat Gira 55 bekeken, lijkt mij gewoon een wandgoot systeem, niet iets dat over de plint heen komt zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Tbv_1Pgogj94DShxrugTZJq98=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YX4fdrnhY7LmFk5BR2zR0Uiu.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1