Advies voor netwerk (switch)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrophicKnave35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 11:03
Goedenavond,

Momenteel heb ik één ethernet poort met een kabel direct naar een WiFi-router. Graag zou ik hier een extra kabel uit willen kunnen halen met behulp van een switch om deze aan te sluiten via een ethernet naar Thunderbolt (USB-C) adapter aan mijn laptop’s Thunderbolt poort. Ik heb hier alleen totaal geen verstand van. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden en hoe kan ik dit laten werken? Of kan dit juist helemaal niet?

Kort samengevat: hoe kan ik van één internet poort uit de muur naar de router maken dat het vanuit hier naar zowel een router als mijn laptop gaat, zonder al te veel verlies van snelheid van het internet.

Handig om te weten:
1: Router is redelijk op leeftijd, met gigabit internet max 80MBps
2: Laptop is een Lenovo Ideapad 5 Pro uit 2021

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Beste antwoord (via TrophicKnave35 op 03-01-2025 18:16)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:58
TrophicKnave35 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:24:
Moet dit worden: router beneden -> kabel -> poort muur boven -> oude router EN laptop.
De eerder genoemde Action switch tussen "poort muur boven" en "oude router" aansluiten is dan voldoende om je doel te bereiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-07 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Dus je hebt een router achter een router? Waarom wil je daartussen nog weer een switch hebben?
Lijkt me handiger om één router als je hoofdrouter te selecteren en de switch daarachter hangen. Anders heb je twee netwerken door elkaar.

Schets eens even een plaatje met hoe alles nu is aangesloten.

Bevestig ook even of je 80MB/s haalt of 80Mb/s (let op grote B vs. kleine B, dat scheelt een factor 8 (bytes vs. bits, in een byte gaan 8 bits).

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 02-01-2025 21:06 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Een 5 poorts switch kost 9.99 bij de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Yup,
een 'unmanaged switch'.

Deze werken meteen bij power, dus geen configuratie nodig. Kabels erin klikken en klaar.
Blijkbaar verkoop de action ze ook, dat wist ik niet . Ze zijn rond de 20 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66SoQBJpsQUxIR7w54RU0_3mz-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4XhOaglwxAyj3u1fmeRygG8J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrophicKnave35
nelizmastr schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:06:
Dus je hebt een router achter een router? Waarom wil je daartussen nog weer een switch hebben?
Lijkt me handiger om één router als je hoofdrouter te selecteren en de switch daarachter hangen. Anders heb je twee netwerken door elkaar.

Schets eens even een plaatje met hoe alles nu is aangesloten.

Bevestig ook even of je 80MB/s haalt of 80Mb/s (let op grote B vs. kleine B, dat scheelt een factor 8 (bytes vs. bits, in een byte gaan 8 bits).
Zie het als volgt: Beneden staat in de meterkast de modem, maar dit signaal is boven te slecht. Hieruit loopt een kabel naar boven naar de tweede, oudere router die een snelheid geeft van 80 Mb/s, excuus was inderdaad even een typfoutje. In de praktijk is dit ongeveer 10 MB/s. Deze oude router voorziet de hele bovenverdieping van internet.

Dus dit: router beneden -> kabel -> poort muur boven -> oude router

Moet dit worden: router beneden -> kabel -> poort muur boven -> oude router EN laptop.

Hopelijk heb ik zo het een en ander verheldert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 04:07
[...]

Zie het als volgt: Beneden staat in de meterkast de modem, maar dit signaal is boven te slecht. Hieruit loopt een kabel naar boven naar de tweede, oudere router die een snelheid geeft van 80 Mb/s, excuus was inderdaad even een typfoutje. In de praktijk is dit ongeveer 10 MB/s. Deze oude router voorziet de hele bovenverdieping van internet.

Kun je de laptop niet op de router aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrophicKnave35
saaltink schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:31:
[...]

Kun je de laptop niet op de router aansluiten?
Zat ik ook over na te denken, maar hier zijn twee dingen die mij laten twijfelen:
1. Oude router dus mogelijk verlies van snelheid
2. Gedoe met kabels, via switch is makkelijker wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 13-07 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Hoe is de router op de modem aangesloten? Je kunt het beste je router boven inrichten als access point, dus dhcp uit en de kabel van beneden op een LAN poort aansluiten en niet op de WAN poort, dan haal je ook meer doorvoer want via WAN moet de router het verkeer verwerken. Het maakt dan ook niet meer uit waar je de switch aan hangt :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrophicKnave35
nelizmastr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:59:
[...]

Hoe is de router op de modem aangesloten? Je kunt het beste je router boven inrichten als access point, dus dhcp uit en de kabel van beneden op een LAN poort aansluiten en niet op de WAN poort, dan haal je ook meer doorvoer want via WAN moet de router het verkeer verwerken. Het maakt dan ook niet meer uit waar je de switch aan hangt :)
Oké, hier houd mijn netwerk-kennis even op. 8)7

Hoe doe je al deze acties, op het pluggen van de kabels na, en wat voor effect heeft dit precies? En moet er nu dan wel of geen switch komen en waar in het systeem? En Acces Point, dhcp: Wat is dat? Ik heb zo te zien nog veel te leren in het gebied van netwerken
... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:33
TrophicKnave35 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:50:
Handig om te weten:
1: Router is redelijk op leeftijd, met gigabit internet max 80MBps
2: Laptop is een Lenovo Ideapad 5 Pro uit 2021

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Om welke wifi 'router' gaat het? 10MB/s is wel erg traag. Wellicht tijd voor een nieuwe? Ook met het oog op beveiliging.

Je wilt maar één router in je netwerk die het verkeer regelt, de IP adressen aan je apparaten uitdeelt (DHCP) etc. Boven wil je dan een accespoint die enkel wifi signaal verstuurd/ontvangt.

En dan liefst een accespoint met meerdere ethernet poorten zodat je meerdere UTP kabels kunt aansluiten. De meeste routers kunnen in 'accespoint mode'. Dan wordt de router functie uitgeschakeld en werkt het als accespoint en switch.

[ Voor 16% gewijzigd door Sacul op 03-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 04:07
oudere router die een snelheid geeft van 80 Mb/s, excuus was inderdaad even een typfoutje. In de praktijk is dit ongeveer 10 MB/s.
Is helemaal niet gek via WIFI zeker niet als de verouderde router een 100 Mbit ethernet poort heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:58
De eerder genoemde Action switch tussen "poort muur boven" en "oude router" aansluiten is dan voldoende om je doel te bereiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1