Localsnapshots timemachine verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemanrikh
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-07 17:29
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik MacBook
Pro
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Probleem snapshots

ik heb een vraag over
local snapshots van timemachine.
Ik heb een MacBook Pro.
ik ben niet zo handig geweest en heb mijn timemachine op dezelfde schijf laten kopieeren dan mijn dataschijf. gevolg de schijf loopt vol. gooi ik 10 gb weg, is het bestand weg, maar de ruimte wordt niet vrijgegeven. dat bestand staat natuurlijk in een snapshot.
wat ik ook probeer ik krijg die bestanden/snapshots niet weg en kan ook met een lege schijf die ik daarvoor kan gebruiken daar timemachine op draaien. hij geeft aan dat ik te weinig ruimte 2gb heb en dus niets doet.
ik heb deze commandos al geprobeerd, maar werkt niet.

sudo tmutil deletelocalsnapshots /

Wie heeft voor mij de oplossing om dit vervelende probleem op te lossen.
Dank alvast

Rik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
Heb je al met de helpdesk van Apple gebeld hierover? Het lijkt me dat die je hiermee zouden kunnen helpen: https://www.apple.com/nl/contact/
Wellicht heb je dit ook al gelezen: https://discussions.apple.com/thread/253674779?sortBy=rank ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:58
Als je

code:
1
tmutil listlocalsnapshots /

probeert, zie je dan nog wel snapshots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemanrikh
Nee helaas niet.
Het enige wat ik terug krijg is
Snapshots for disk /:
Daarna komt hij weer met de prompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar MS voor meer specifiekere hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Local snapshots zijn niet de Time Machine backups. Wat is de respons op "tmutil listbackups /"?

Je kan Time Machine eventueel ook even via de GUI (of cli natuurlijk) volledig uitschakelen.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 04-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:22
als je uberhaubt in de backup folders bestanden hebt verwijderd zijn de backups niks meer waard. Bestanden worden aan elkaar gelinkt. Het kan dus best dat je alleen een link hebt verwijderd en niet het bestand zelf. Maar dan als nog, nooit in die mappen lopen klooien.

Makkelijkst voor nu, koop een extra schijf voor de TM, voeg die schijf toe als weggschrijflocatie, laat die tenminste 1 maal backupen, verwijder de andere schijf als locatie, verwijder (als je echt 100% zeker bent dat je niks kwijt bent) de map met de backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemanrikh
De vraagjes waar staat deze map met backups. Als ik nu een andere t/m schijf eraan knoop dan geeft hij dat ik niet voldoende schijfruimte heb 1,7 Gb om te backupen. En als ik dan nu 35 gb weggooi zit in een loop want bestanden zijn weg maar worden niet vrijgegeven. Dus als ik weet welk proces die backup toch blijft doen kan ik die stoppen. Ik heb uiteraard T/M al uitgezet via activiteiten. Dus nog een tip mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je al eens bekeken wat het resultaat van "tmutil listbackups /" is (met de externe disk aangesloten)? Je kan ook met "diskutil apfs listSnapshots /Volumes/[mountpuntexternedisk]" eens kijken of er snapshots die je zou kunnen wissen zijn. (de Time Machine backups zijn in principe snapshots)

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 05-01-2025 18:13 ]

Pagina: 1