Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Een probleem wat mij al een tijdje bezig houdt. Na vandaag heb ik besloten om hulp in te schakelen door dit topic te openen.

Allereerst een simpele tekening van het netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVo4UI7CVjGZoDSCTeyMaCu3nzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2csIcxhSQgwkEhPhLeggEOtW.jpg?f=fotoalbum_large

Het doel is om de Flex Mini switch rechts onder op een apart VLAN te zetten zodat dit een gescheiden netwerk is met enkel internet toegang. Als ik op Switch 24 een poort toewijs aan dit netwerk (10.30.90.0/24, isolate network, allow internet access) dan krijg ik op de betreffende poort geen IP adres. Zet ik de poort terug naar het normale LAN (VLAN 1, 10.30.1.0/24) dan werkt het direct weer wel.

Deze test heb ik gedaan door een laptop rechtstreeks op Switch 24 aan te sluiten waardoor ik het netwerkje rechtsonder dus al kan uitsluiten.

Het frustrerende van dit verhaal is dat ik thuis eenzelfde soort netwerk heb (UDM Pro met een Switch 24 PoE 250w) dat het direct wél werkt. Het enige verschil is dus de gen1 ten opzichte van de gen2 switch.

Heeft iemand nog een schot voor de boeg waar dit probleem in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-08 13:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Is het VLAN aanwezig in de usgmax? geeft deze die tagged door? Is de tag aanwezig op de juiste poorten (zowel de trunk als op de poort waar de mini op zit) op de 24 poe gen2, zelfde geld voor de mini zit de tag op de trunk poort, en op de poort waar je iets aansluit op de mini, al kan ik mij voorstellen dat je op de mini een access poort maakt voor het aan te sluiten device.

[ Voor 35% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-01-2025 20:05 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:03:
Is het VLAN aanwezig in de usgmax? geeft deze die tagged door? Is de tag aanwezig op de juiste poorten (zowel de trunk als op de poort waar de mini op zit) op de 24 poe gen2, zelfde geld voor de mini.
De up/downstream poorten hebben allemaal 'allow all tagged vlans' aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:05:
[...]

De up/downstream poorten hebben allemaal 'allow all tagged vlans' aan staan.
Zijn de tags uberhaupt aanwezig in de controller?
Tag ze eens specifiek op de trunks.

Verschil met de UDM is dat die IN de controller zit en dus de vlans bekend zijn, de usg max zit niet in de controller toch? (correct me if im wrong)
Im wrong, usg max zit ook in de controller idd.

[ Voor 27% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-01-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Zijn de tags uberhaupt aanwezig in de controller?
Tag ze eens specifiek op de trunks.
In de controller heb ik een 'network' aangemaakt met inderdaad het juiste VLAN ID. Het standaard LAN met ID 1 en dit extra LAN met ID 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:07:
[...]

In de controller heb ik een 'network' aangemaakt met inderdaad het juiste VLAN ID. Het standaard LAN met ID 1 en dit extra LAN met ID 80.
Ok, en wat gebeurt er als je vlan 1 en 80 expliciet tagged op die poorten?
Want is vlan 80 tagged of untagged in de usgmax?

Zoiets bedoel ik :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qsp891r1AyDH8m_FcJUryugVG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PijXSLRBjZWbgtJAGxeP5Lvj.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Ok, en wat gebeurt er als je vlan 1 en 80 expliciet tagged op die poorten?
Dat kan ik nog wel testen, werkt dat beter dan 'allow all'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Dat kan ik nog wel testen, werkt dat beter dan 'allow all'?
Allow all zou in principe moeten werken volgens mij, maar waarom vlans maken als je toch allow all doet haha.
Als je snapt wat ik bedoel.

Laat eens de config van de VLANS zien in de usgmax naar de 24poe gen2.

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-01-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Allow all zou in principe moeten werken volgens mij, maar waarom vlans maken als je toch allow all doet haha.
Als je snapt wat ik bedoel.

Laat eens de config van de VLANS zien in de usgmax naar de 24poe gen2.
Dat is opzich vrij eenvoudig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMp9P_DjdZzy0mKMi21XKWd9MOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSSCQXrwEe9GD2WUecag6Y06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik zou toch echt bewust gaan taggen als ik jou was, ik weet namelijk niet wat het gedrag is van allow all, en of er dan ook actief een vlan tag word doorgezet in de unifi apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
En dit is die van poort 24 in Switch 24, tijdelijk met een test 'network'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci3C2QeY8oCayYYEW8uhxodiFUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeKeexg4Osra2fqIgZZaPozD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Ik zou toch echt bewust gaan taggen als ik jou was, ik weet namelijk niet wat het gedrag is van allow all, en of er dan ook actief een vlan tag word doorgezet in de unifi apparatuur.
Ik ga dat in een nieuwe test sessie zeker doen. Het vervelende is dat dit in mijn thuisnetwerk wel direct de juiste werking heeft, het is echt alsof ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:00:
...Als ik op Switch 24 een poort toewijs aan dit netwerk (10.30.90.0/24, isolate network, allow internet access) dan krijg ik op de betreffende poort geen IP adres. ...
Ik hoop dat je de juiste ip range ingeeft anders werkt dat niet ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:07:
[...]
Ik hoop dat je de juiste ip range ingeeft anders werkt dat niet ;)
Scherp, helaas alleen een typo ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben even gaan kijken bij ons op de firma, maar daar word dhcp door de server en firewall/router geregeld) als je de tagging zo laat en je steekt de flex mini in op p24, ziet de USG max die dan in zijn overzicht of blijft ie weg?

Ik zou al de vlan's naar de flex mini toelaten (vanaf de switch24) maar dan op de flex mini zelf daar de poorten taggen naar vlan80.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 02-01-2025 22:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-08 00:53
Volgens mij zijn die Flex Mini beperkt in VLANs , IGMP etc.
Het is meer een switch voor op een werkplek, niet als centrale switch.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
WeHoDo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:56:
Volgens mij zijn die Flex Mini beperkt in VLANs , IGMP etc.
Het is meer een switch voor op een werkplek, niet als centrale switch.
In eerste instantie krijg ik op mijn laptop al geen IP adres als ik rechtstreeks op Switch 24 zit, dus daarmee heb ik de Flex Mini uitgesloten. Echter heb ik deze bij mij thuis getest en werkt dit gewoon. Wel de hele switch achter 1 VLAN, ik heb het niet op poortniveau getest in de Flex Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 15:25
Misschien een gekke gedachte hoor, maar als je een laptop op poort 24 aansluit en hij krijgt geen ip adres via VLAN 80, is DHCP in VLAN 80 dan wel goed geconfigureerd? Wellicht dat daarin nog iets niet goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
duncan86 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:12:
Misschien een gekke gedachte hoor, maar als je een laptop op poort 24 aansluit en hij krijgt geen ip adres via VLAN 80, is DHCP in VLAN 80 dan wel goed geconfigureerd? Wellicht dat daarin nog iets niet goed zit?
Goeie gedachte, dit heb ik ook even nagelopen, echter lijkt mij hier weinig fout te kunnen gaan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CpYakj7LZHanIqM7lqysNUwU7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGTveFDKhVRyRQfoim9fRw0t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:47

3DDude

I void warranty's

Het is laat, zit plaatje van een ander te bekijken haha.

Maak is een nieuw vlan en geef het een nummertje & dhcp-scope en stel die op alle trunks is als native vlan in.
Er zit verschil in de trunks die jij aanmaakt en verschil in de native vlans.
Eerst je Native vlan overal gelijk zetten: maak daar gewoon een nieuwe voor die noem je native ofzo.

En je WAN range als native vlan je productie vlan als native.. is gewoon nee daar is die niet voor bedoeld. |

wat betreft je vraag hierboven:
Als vlan 80 goed getagged is op je trunk / uplink
en je een accessport met native op 80 doet moet die dhcp wel werken ja.

[ Voor 90% gewijzigd door 3DDude op 02-01-2025 23:32 . Reden: nvm me ik doe al een rollback ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
3DDude schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:23:
Het is laat, zit plaatje van een ander te bekijken haha.

Maak is een nieuw vlan en geef het een nummertje & dhcp-scope en stel die op alle trunks is als native vlan in.
Er zit verschil in de trunks die jij aanmaakt en verschil in de native vlans.
Eerst je Native vlan overal gelijk zetten: maak daar gewoon een nieuwe voor die noem je native ofzo.

En je WAN range als native vlan je productie vlan als native.. is gewoon nee daar is die niet voor bedoeld. |
Edit vanwege jouw edit.

[ Voor 17% gewijzigd door MarkyB op 02-01-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Iets wat in mij opkomt, zou het kunnen dat de Deco Mesh AP in Switch 24 OOK een uplink heeft naar USG Max via dat Deco AP waardoor alle VLAN instellingen van de wagen vallen?

Zal dit later even testen door de Deco's tijdelijk te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Je hebt t goed gedaan enige wat ik aan denk is IP helper maar het is niet echt een router… wat er tussen zit.

Direct die flex mini aan de USG met een zelfde trunk zou je kunnen doen om te kijken of dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-03 15:25
MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:18:
[...]

Goeie gedachte, dit heb ik ook even nagelopen, echter lijkt mij hier weinig fout te kunnen gaan toch?

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad gewoon goed uit. Vreemd..... zeker aangezien VLAN 1 wel werkt op diezelfde poort. Klinkt bijna alsof VLAN 80 toch niet aanwezig is op de switch.
3DDude schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:23:
[...]

Eerste wat in mij op komt waarom is jouw WAN range je default vlan.

Dus je maakt een trunk van A naar B
en je native vlan is je wan range?

Verder moeten alle schakels in de keten kloppen maar zover was je al.

Als je die kleine flex op een trunk aansluit op de USG werkt dat wel direct?
Als het antwoord ja is.. Dan zou ik zeggen dat het ergens in de IP Helper zit.

Er zit verschil in de trunks die jij overal en ergens aanmaakt.
Eerst je Native vlan overal gelijk zetten.

En je WAN range als native vlan , of je productie vlan als native.. is gewoon nee daar is die niet voor bedoeld.
Ik zie niet zo goed waar je ziet dat de WAN range als default VLAN gebruikt wordt... Ik zie wel een screenshot van een port config met een VLAN wat overeen komt het het WAN VLAN, echter is die screenshot niet van OP, maar van een van de andere Tweakers :)

Ik snap wel dat je zegt dat je eigenlijk je productie VLAN niet als native moet gebruiken, maar dat betekend natuurlijk niet dat dat niet zou moeten werken toch?

Ik zou de hele keten doorlopen als ik jou was. Probeer op de USG eens een poort te configureren op VLAN 80 en daar de laptop op aan te sluiten. Werkt dat wel? Dan kun je de switch weer aansluiten en dan daar testen. Werkt dat ook dan pas naar de flex mini. Als het op de USG al niet werkt, moet het probleem zich daar al bevinden. Werkt het op de switch 24 niet, dan moet het tussen de poort op de USG en de poort waar je op aansluit op switch 24 zitten.

Mijn gedachten gaat net als wat andere mensen hebben aangegeven naar het specifiek taggen van VLAN 80 (ook al zou "Allow all" moeten werken). Heeft de uplink poort op switch 24 wel dezelfde tagged VLANs als de poort op de USG waar de switch aan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Volgens mij heb ik een poort profiel aangemaakt voor de poort naar de flex mini.
Hierin kan je taggen welke vlan’s je door wil geven naar de flex.
Daarna kan je de poorten aparte vlan’s geven.

Hier een uitleg erover.

[ Voor 24% gewijzigd door Crxtreem op 02-01-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

MarkyB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:36:
Iets wat in mij opkomt, zou het kunnen dat de Deco Mesh AP in Switch 24 OOK een uplink heeft naar USG Max via dat Deco AP waardoor alle VLAN instellingen van de wagen vallen?

Zal dit later even testen door de Deco's tijdelijk te ontkoppelen.
Kan alleen invloed hebben op je root bridge election i.v.m spanning tree. ervanuitgaande dat je usg max root bridge is voor alle vlans, zou dat niet uit moeten maken; maar testen kan geen kwaad.

Hierboven reactie was al even voor jij reageerde aangepast haha.

Maar maakt niet uit.

Native vlan goed instellen kan gevolgen hebben voor je tags of ze allemaal over komen zeker als er meerdere trunks in het spel zijn.

Dus router- trunk - switch - trunk - switch. Dan wil je het gewoon dezelfde native vlan hebben want waarschijnlijk is dat ook je management vlan en geef je de apparatuur een ip om t te managen.

[ Voor 27% gewijzigd door 3DDude op 03-01-2025 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Vandaag heb ik weer tijd gehad om verder te gaan met dit probleem, en ik heb het probleem gevonden waarschijnlijk.
Op het moment dat ik de Deco uit de USG max haal dan luistert de Switch 24 wel naar alle VLAN instellingen!
Ik ga er dan ook vanuit dat de Deco in Switch 24 als uplink werd gebruikt naar de Deco in USG max waardoor alle VLAN instellingen niet meegenomen werden.

Oplossing voor nu is om de Deco uit USG max te halen. Deze gaan we proberen aan te sluiten in Switch24 OF we zorgen dat de Deco in USG max een standalone netwerk creëert waardoor de Deco's in Switch 24 hier geen uplink naar creëeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je je ook even moet verdiepen in de hele opzet van Unifi typisch maak je eigenlijk netwerk aan en je wijst een netwerk aan een poort toe een switch zet je meestal in vlan 1 net als de rest van de apparatuur en dan wijs je een netwerk met isolation toe aan poorten.
Kortom het kan heel simpel, dat is ook de kracht van unifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Frogmen schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:05:
Ik denk dat je je ook even moet verdiepen in de hele opzet van Unifi typisch maak je eigenlijk netwerk aan en je wijst een netwerk aan een poort toe een switch zet je meestal in vlan 1 net als de rest van de apparatuur en dan wijs je een netwerk met isolation toe aan poorten.
Kortom het kan heel simpel, dat is ook de kracht van unifi.
Het is juist die poortconfiguratie die om zeep geholpen wordt door de wireless uplink die onbedoeld gebruikt werd.
Via de bekabelde uplink werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
MarkyB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Het is juist die poortconfiguratie die om zeep geholpen wordt door de wireless uplink die onbedoeld gebruikt werd.
Via de bekabelde uplink werkt het gewoon.
welke wireless uplink? In jouw plaatje zie ik de deco allemaal via netwerk verbonden.

Heb je dat ook geverifieerd in de deco app? Dat ze allemaal als bekabeld worden gezien?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:19:
[...]

welke wireless uplink? In jouw plaatje zie ik de deco allemaal via netwerk verbonden.

Heb je dat ook geverifieerd in de deco app? Dat ze allemaal als bekabeld worden gezien?
Dat is waarschijnlijk mijn valkuil geweest, de aanname dat een accesspoint die bekabeld is aangesloten geen wireless uplink creëert. De app van Deco is waardeloos, je kan precies niks zien wat je als netwerkbeheerder zou willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
MarkyB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Dat is waarschijnlijk mijn valkuil geweest, de aanname dat een accesspoint die bekabeld is aangesloten geen wireless uplink creëert. De app van Deco is waardeloos, je kan precies niks zien wat je als netwerkbeheerder zou willen zien.
Die aanname klopt ook wel hoor, maar alleen als het discovery goed werkt :)

Die utp poort op een deco is multi inzetbaar. Of als ethernet backhaul of als Wireless uplink naar bv een computer die geen wifi heeft.

Om te bepalen in welke modus die gaat draaien wordt er bij inpluggen een discovery protocol afgeschoten: IEEE 1905.1. Als hij via dat protocol de andere deco niet kan vinden, gooit die de wireless uplink aan.

Soms gaat dat protocol fout, het is namelijk op OSI Layer 2.5 en sommige switches blokkeren dat signaal. Resultaat dat de Deco denkt dat hij niet bedraad verbonden is en de uplink aan zet. Echter is die wel dus je krijgt vanuit de deco een dubbele verbinding (lees netwerk lus).

Als jij dat probleem had gehad dan zou je denk ik wel meer last hebben qua uitval/slechte performance op je gehele netwerk.
Vroeger kon je in de deco app heel duidelijk per node zien "signaalbron ethernet". Nu is dat dacht ik grafisch weergegeven in het homescreen. Heb je al gekeken hoe de decos zich daar laten zien?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRckoakTU5i97VH6OiP9y4WlF7LyIV9mlbHbA&s

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik je plaatje zie dan geeft je DHCP server geen IP's uit op 10.30.90.0/24
Klinkt vrij logisch dat je dan geen IP adres krijgt lijkt me.

Dus of er mist iets in je plaatje, of iets aan je DHCP config zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MarkyB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:31:
Doe je er dan niet verstandig aan Unifi AP's in huis te halen en die Deco's op Marktplaats te zetten?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
FredvZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Doe je er dan niet verstandig aan Unifi AP's in huis te halen en die Deco's op Marktplaats te zetten?
Ja dat zou ideaal zijn, echter gaat het totaal om 5 accesspoints en is het niet mijn portemonnee die daarover gaat. Ik ben van mening dat ondanks dat ik geen fan ben van Deco dat het wel zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
MarkyB schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:57:
Ik ben van mening dat ondanks dat ik geen fan ben van Deco dat het wel zou moeten werken.
Als ze allemaal in AP-mode staan en in hetzelfde VLAN zitten zou het interdaad moeten werken.

Wat ook nog kan helpen: VLAN1 alleen gebruiken voor Unifi devices en alle andere devices (pc, laptop, accesspoints, printers etc) in een ander VLAN.

[ Voor 20% gewijzigd door FredvZ op 10-01-2025 14:02 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
FredvZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Als ze allemaal in AP-mode staan en in hetzelfde VLAN zitten zou het interdaad moeten werken.
Dat is dus het probleem, ik kan nergens instellen in welke 'modus' deze AP's draaien, waar ze hun uplink vandaan halen (wired of wireless) en of ze meshen of niet. Ik ga zorgen dat ze allemaal in Switch24 zitten zodat ze geen wireless uplink meer kunnen maken van de switch naar de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
FredvZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Wat ook nog kan helpen: VLAN1 alleen gebruiken voor Unifi devices en alle andere devices (pc, laptop, accesspoints, printers etc) in een ander VLAN.
Het probleem is dat de Deco's geen VLAN's doorgeven en dus alle poortinstellingen niet door de USG kunnen worden afgehandeld.
Pagina: 1