Hoge CO2 waarde in leef- en slaapomgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-04 11:39
Hoi!

Ik woon nu al zo'n drie jaar in een kamer van ca. 13 m2 waar ik zo'n ~14 tot 16 uur per dag doorbreng (werken en slapen). Recent heb ik een aankoop gedaan om de luchtkwaliteit te meten, wat mij opviel is dat (naast ~65% luchtvochtigheid) de CO2 waarden gedurende de dag constant boven de 1600 ppm zit (soms wel boven 2000 ppm). In deze ruimte heb ik een raam die ik openzet om de waarden wat lager te krijgen (daalt geleidelijk naar rond de 1000 ppm totdat ik mijn raam weer dicht doe).

Ik ga er van uit dat deze waarden nu al de afgelopen drie jaar hetzelfde zijn gebleven. Ik merk dat ik 9 van de 10 keer vermoeid wakker wordt (ondanks voldoende slaap) en vroeg me dan ook af of dit inderdaad door de hoge CO2 waarden kan liggen.

Nu kan ik met de lage temperaturen niet altijd het raam meer openen omdat het dan ijskoud wordt tijdens het werken. Zijn er nog alternatieve opties om de CO2 waarden in mijn kamer zo laag mogelijk te houden?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Implicit op 03-01-2025 13:18)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Ventileren verhoogt je stookkosten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het alternatief is duidelijk minder aangenaam.
Er zijn manieren om de warmte door ventilatie terug te winnen, maar dat is pas leuk als je de woning zelf bezit. Denk dan aan decentrale of centrale balansventilatie.

Een luchtreiniger kan niets doen aan het CO2 niveau.

Je zult dus op zoek moeten naar de juiste stand van je raam om die CO2 omlaag te krijgen. Alles onder de 1000ppm is prima, 800ppm is een mooi streven. Buiten is 415ppm, dus daar kun je even je meter ijken.

Je kunt je huurbaas vragen hoe de ventilatie in je woning geregeld is en wat de voorschriften zijn. Waarschijnlijk krijg je dan te horen dat het raam open kan, maar dat wist je al :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
Binnendeur op een kiertje houden?

Of is de 13 m2 je hele woonruimte, een studentenhuis oid?

[ Voor 49% gewijzigd door Nopheros op 02-01-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
Nopheros schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:36:

Of is de 13 m2 je hele woonruimte, een studentenhuid oid?
Mijn kamer zit op zolder (2e verdieping), vrijwel naast de CV-ketel. Heb geen idee hoeveel invloed dit kan hebben, maar zal eens proberen de luchtkwaliteit daar te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
Nopheros schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:36:

Of is de 13 m2 je hele woonruimte, een studentenhuis oid?
Het is inderdaad een studentenwoning. Er is nog een gezamenlijke ruimte beneden maar in deze ruimte van 13m2 werk en slaap ik (vandaar dat ik de leefomgeving wat probeer te verbeteren)

[ Voor 5% gewijzigd door Implicit op 02-01-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Je zegt dat je je raam weer dicht doet als het CO2-gehalte tot onder de 1000 ppm zakt, maar dat is veel te snel. Boven de 600 ppm CO2 is eigenlijk al niet geweldig.

En >1500 is écht niet gezond, dus ik zou toch wat vaker je raam open doen en open laten. Dan kost het maar wat meer energie voor de verwarming.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Een raam hoor je ook niet dicht te doen als je geen mechanische ventilatie hebt. Ventileren doe je 24/7, dus met je CO2 meter kijken hoe dicht je je raam kunt houden om onder de 800ppm te blijven. Soms zal die wat meer open moeten dan andere momenten. Maar er zou altijd iets van een opening in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
Hahn schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:44:
Je zegt dat je je raam weer dicht doet als het CO2-gehalte tot onder de 1000 ppm zakt, maar dat is veel te snel. Boven de 600 ppm CO2 is eigenlijk al niet geweldig.

En >1500 is écht niet gezond, dus ik zou toch wat vaker je raam open doen en open laten. Dan kost het maar wat meer energie voor de verwarming.
Heb het net voor een langere periode met het raam verder open geprobeerd, en dan krijg ik het ongeveer tot ~600ppm - heb het raam nu weer op een kiertje en het zit weer rond ~1100 ppm.

Ik heb nooit geleerd dat dit uberhaupt een probleem kan zijn.. Als ik zo de afgelopen drie jaar heb gezeten heeft dit nog gevolgen voor mijn gezondheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:57:
Een raam hoor je ook niet dicht te doen als je geen mechanische ventilatie hebt. Ventileren doe je 24/7, dus met je CO2 meter kijken hoe dicht je je raam kunt houden om onder de 800ppm te blijven. Soms zal die wat meer open moeten dan andere momenten. Maar er zou altijd iets van een opening in moeten zitten.
Thanks! Lijkt er op dat ik hem vrij ver open moet hebben om een redelijke waarde te kunnen krijgen. Het is wel vrij vervelend want mijn kamer warmt al niet zo lekker op. Is het ook mogelijk om CO2 te reduceren met een (elektronische?) luchtfilter oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Implicit schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Thanks! Lijkt er op dat ik hem vrij ver open moet hebben om een redelijke waarde te kunnen krijgen. Het is wel vrij vervelend want mijn kamer warmt al niet zo lekker op. Is het ook mogelijk om CO2 te reduceren met een (elektronische?) luchtfilter oid?
Dat heet een ventilatiesysteem. dat kan maar kost aardig wat. Decentrale WTW bijvoorbeeld, of anders alleen een afzuiger maar dan moet er ergens anders lucht aangevoerd worden, dat wordt dan al snel een kier onder de deur naar de gezamenlijke ruimtes. Of dat nou frisse lucht zal zijn..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Rmg

[...]

Is het ook mogelijk om CO2 te reduceren met een (elektronische?) luchtfilter oid?
Ja met fotosynthese, electrisch is lastig maar planten hebben het aardig onder de knie. Snachts produceren ze wel weer (een beetje) co2.

Algen zijn er ook goed in.

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 02-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52
[...]

Al zou je de CO2 reduceren, dan nog zou je moeten ventileren, de. O2 waarde wordt als indicatie genomen voor de mate van ventilatie, maar je ventileert niet alleen vanwege de CO2 waarde,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52
Implicit schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Mijn kamer zit op zolder (2e verdieping), vrijwel naast de CV-ketel. Heb geen idee hoeveel invloed dit kan hebben, maar zal eens proberen de luchtkwaliteit daar te meten.
Zit er bij bij CV ketel ook een CO meter, dit lijkt me wel verstandig om koolmonoxide vergiftiging te voorkomen bij problemen met de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
No Hands schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Dat heet een ventilatiesysteem. dat kan maar kost aardig wat. Decentrale WTW bijvoorbeeld, of anders alleen een afzuiger maar dan moet er ergens anders lucht aangevoerd worden, dat wordt dan al snel een kier onder de deur naar de gezamenlijke ruimtes. Of dat nou frisse lucht zal zijn..
Mhm, komt er op neer dat ik niet veel keuze heb anders dan het raam verder openzetten en de stookkosten door te rekenen totdat ik zelf een huis kan betalen. Toch bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Implicit schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Mhm, komt er op neer dat ik niet veel keuze heb anders dan het raam verder openzetten en de stookkosten door te rekenen totdat ik zelf een huis kan betalen. Toch bedankt :)
Ik denk inderdaad dat het daar op neer komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Implicit
deejeebv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Al zou je de CO2 reduceren, dan nog zou je moeten ventileren, de. O2 waarde wordt als indicatie genomen voor de mate van ventilatie, maar je ventileert niet alleen vanwege de CO2 waarde,
Aha. Ik had ook nog wat rond zitten kijken op coolblue naar luchtreinigers maar wat deze nu precies reinigen weet ik niet ("filtert stoffen, gassen en bacteriën uit de lucht").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Implicit
deejeebv schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Zit er bij bij CV ketel ook een CO meter, dit lijkt me wel verstandig om koolmonoxide vergiftiging te voorkomen bij problemen met de ketel.
Op mijn verdieping hangt zo'n koolstofmonoxide alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Moet de verhuurder niet gewoon fatsoenlijke ventilatie regelen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Ventileren verhoogt je stookkosten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het alternatief is duidelijk minder aangenaam.
Er zijn manieren om de warmte door ventilatie terug te winnen, maar dat is pas leuk als je de woning zelf bezit. Denk dan aan decentrale of centrale balansventilatie.

Een luchtreiniger kan niets doen aan het CO2 niveau.

Je zult dus op zoek moeten naar de juiste stand van je raam om die CO2 omlaag te krijgen. Alles onder de 1000ppm is prima, 800ppm is een mooi streven. Buiten is 415ppm, dus daar kun je even je meter ijken.

Je kunt je huurbaas vragen hoe de ventilatie in je woning geregeld is en wat de voorschriften zijn. Waarschijnlijk krijg je dan te horen dat het raam open kan, maar dat wist je al :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1