In juni van 2020 heb ik een PC aangeschaft. Ongeveer 2 jaar geleden heb ik de videokaart vervangen. Doel van de PC is gamen op 1440p. Ik speel allerlei soorten games; op het moment speel ik Baldurs Gate 3, Ratchet and Clank: Rift Apart en af en toe Ghost Recon Wildlands met vrienden.
Mijn huidige setup is als volgt:
De laatste maanden krijg ik heel af en toe bij het opstarten een blue screen die, afgaande op de foutmelding, een softwarematige oorzaak heeft. De laatste keer dat ik Windows vers heb geïnstalleerd is toen ik de videokaart verving (ongeveer 2 jaar geleden dus), dus het wordt ook wel weer een keer tijd om dat te doen. En aangezien ik merk dat de 500GB op mijn primaire drive vaak niet meer voldoende is (ik installeer nu af en toe een game op een SATA SSD die eigenlijk enkel voor opslag bedoeld is), is dit ook een mooi moment om deze te vervangen. 1TB zal daarbij ruim voldoende zijn.
In de SSD BBG wordt de volgende 1 TB SSD aangeraden:
Is er nog een reden te bedenken om voor een andere SSD te gaan, of kan ik deze met een gerust hart aanschaffen?
Daarnaast had ik nog een praktische vraag. Ik had het opnieuw installeren van Windows als volgt in gedachten:
- Ik haal de oude M.2 SSD uit de PC (die zit nu in het enige Gen4 slot) en vervang deze door de nieuwe;
- Ik koppel de SATA SSD af;
- Ik installeer Windows op de nieuwe SSD;
- Ik stop de oude M.2. in het Gen3 slot;
- Ik sluit de SATA SSD weer aan;
- Ik kopieer eventuele bestanden die op de oude M.2 drive staan naar de SATA SSD of de nieuwe M.2 SSD;
- Ik formatteer de oude M.2 drive.
Gaat dit zo goed?
Reden voor het afkoppelen van de SATA SSD/niet direct terugplaatsen van de oude M.2 SSD is dat mij ooit is verteld dat je bij het installeren van windows enkel je bootdrive aangesloten moet hebben, omdat er anders delen van de installatie op andere drives terecht (kunnen) komen. Is dat nog steeds het geval?
Alvast dank voor de hulp.
Mijn huidige setup is als volgt:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 122,- | € 122,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | € 134,- | € 134,- |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC | € 599,- | € 599,- |
1 | Behuizingen | Phanteks Eclipse P300 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850P-B Zwart | € 269,- | € 269,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZSW | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-650 | € 664,71 | € 664,71 |
1 | SSD's | Kingston A2000 500GB | € 74,95 | € 74,95 |
Totaal | € 1.863,66 |
De laatste maanden krijg ik heel af en toe bij het opstarten een blue screen die, afgaande op de foutmelding, een softwarematige oorzaak heeft. De laatste keer dat ik Windows vers heb geïnstalleerd is toen ik de videokaart verving (ongeveer 2 jaar geleden dus), dus het wordt ook wel weer een keer tijd om dat te doen. En aangezien ik merk dat de 500GB op mijn primaire drive vaak niet meer voldoende is (ik installeer nu af en toe een game op een SATA SSD die eigenlijk enkel voor opslag bedoeld is), is dit ook een mooi moment om deze te vervangen. 1TB zal daarbij ruim voldoende zijn.
In de SSD BBG wordt de volgende 1 TB SSD aangeraden:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | SSD's | Kingston NV3 1TB | € 54,95 | € 54,95 |
Totaal | € 54,95 |
Is er nog een reden te bedenken om voor een andere SSD te gaan, of kan ik deze met een gerust hart aanschaffen?
Daarnaast had ik nog een praktische vraag. Ik had het opnieuw installeren van Windows als volgt in gedachten:
- Ik haal de oude M.2 SSD uit de PC (die zit nu in het enige Gen4 slot) en vervang deze door de nieuwe;
- Ik koppel de SATA SSD af;
- Ik installeer Windows op de nieuwe SSD;
- Ik stop de oude M.2. in het Gen3 slot;
- Ik sluit de SATA SSD weer aan;
- Ik kopieer eventuele bestanden die op de oude M.2 drive staan naar de SATA SSD of de nieuwe M.2 SSD;
- Ik formatteer de oude M.2 drive.
Gaat dit zo goed?
Reden voor het afkoppelen van de SATA SSD/niet direct terugplaatsen van de oude M.2 SSD is dat mij ooit is verteld dat je bij het installeren van windows enkel je bootdrive aangesloten moet hebben, omdat er anders delen van de installatie op andere drives terecht (kunnen) komen. Is dat nog steeds het geval?
Alvast dank voor de hulp.