Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:00
Zehnder ComfoAir E300:

Hoe weet ik welke sleuf voor inkomende lucht is en welke voor uitgaande lucht?
Je hebt namelijk G4 filters (grofstof, voor uitgaande lucht), en F7 filters (fijnstof, pollen, voor inkomende lucht).
https://www.wtwfilterstor...0-400-g4-f7-afpro-filters

In onze situatie heeft de WTW aan de rechterkant buizen die geïsoleerd lijken met een soort schuim erom. De linkerkant heeft buizen zonder isolatie. Beide filters zijn inmiddels even 'grijs' en moeten vervangen worden. Er kwam ook een melding op het display.

Zehnder heeft een nieuw 'klantenportaal' om contact op te nemen, maar daar krijg ik constant foutmeldingen. En een emailadres kan ik niet vinden.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Advertentie gelezen?

Dit staat er letterlijk, helpt wellicht
Tip: Het oude filter dat het meest vervuild is (zwart, vaak met vliegjes erin), is het filter voor de inkomende lucht.

[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 02-01-2025 17:30 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 15:00
vuurtjih schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:29:
Advertentie gelezen?

Dit staat er letterlijk, helpt wellicht

[...]
Gelezen inderdaad maar beide filters zijn even grijs... en in beide zitten dode vliegjes. Dus daar word ik niet wijzer van helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommerd
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 21:59
voor mensen in de toekomst: ik vroeg me dit ook af, bij was er wel duidelijk een filter veel viezer dan de ander, namelijk de linker.

het lijkt mij dus dat de buis zonder isolatie glimmend spul (die ook uit mijn huis gaat, terwijl de anderen naar buizen in mijn huis gaan) de “externe” is.

edit: de volgorde schijnt correct te zijn, maar volgens @Schnarfle is dat glimmende dus geen isolatie maar geluidsdempend materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6d0itMxXEgF1e4nWtD6lxzjTGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtbGnBY5CgHh1x1e3gQlZbig.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tommerd op 16-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schnarfle
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-05 11:55
De buizen die naar buiten gaan zijn geisoleerd. Dit is omdat hier koude lucht door stroomt in de winter en er anders condens op de buitenkant ontstaat, plus dat het een warmtelek zou zijn.

Wat @Tommerd de buis met isolatie noemt (het glimmende ding aan de rechterkant) is eigenlijk een geluidsdemper die het geluid van de WTW door de buizen dempt. Deze zit dus aan de buizen die het huis in gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt op het typeplaatje kijken (doorgaans aan de rechterkant van het display). De ComfoAir E 300 R heeft de huisaansluiting rechts, de ComfoAir E 300 L heeft de huisaansluiting links. Het G4 filter gaat aan de huisaansluitingkant. Zie ook de Handleiding voor de installateur (pagina 5) en Technische Specificaties (pagina 2).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommerd
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 21:59
erg bedankt @Schnarfle en @Daedalus, goed om te weten!
Pagina: 1