Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Voor het 3d redeneren heb ik aan de zaak een vrij krachtige pc staan. Graag zou ik vanuit huis hier ook op willen werken vanaf mijn laptop. Het op afstand werken op deze pc zal niet heel ingewikkeld in te stellen zijn. Nu is het zo dat zo af en toe ik ook iemand inhuur. Het zou fijn zijn wanneer hij ook op deze pc kan inloggen om op afstand zijn werk te doen, ook wanneer ik gelijktijdig op de pc zelf aan het werk ben.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om gelijktijdig op een pc te werken, met op de achtergrond een vm te draaien? Of zijn er betere oplossingen voor een VM?

Ik heb zelf gekeken naar Proxmox, maar deze lijkt niet geschikt om ook op de pc zelf te werken. Hyper-v kan dit ook niet gelijktijdig lijkt het. Hebben jullie ervaring met software welke dit wel kan?

Ik begrijp dat het delen van hardware de snelheid niet ten goede komt, maar gezien dit slechts incidenteel voorkomt neem ik dat voor lief.

Het gaat om een pc met Windows 11 pro, 64 gb ram, 2 tb ssd, intel ultra processor en een RTX4070 grafische kaart.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien een eerste belangrijke vraag: werk je in loondienst? Of heb je een eigen zaak?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Gaat om een eigen zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

beffin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:54:
Het op afstand werken op deze pc zal niet heel ingewikkeld in te stellen zijn.
Nou.... vanuit licentievoorwaarden van MS wordt het al lastig om twee personen gelijktijdig toegang te geven tot Windows 11 pro. Zeker aangezien je het zakelijk wilt inzetten, zit daar al een uitdaging.

Als je dit legaal wilt gaan doen via RDP, moet je eigenlijk overstappen naar Windows 11 Enterprise Multi Session.

Alternatief is, om idd. met virtualisatiesoftware zoals Hyper-V of Vsphere een tweede VM te draaien op je hardware, maar ook die heeft een aparte licentie nodig (plus waarschijnlijk een extra licentie voor je render software).

En dan is er nog het stukje veiligheid. Hoe ga je dit veilig aan het internet knopen? Ga je daar nog iets als een VPN voor inzetten?

Wat zijn de werkzaamheden die de extra inhuur moet gaan uitvoeren? Als dat wat standaard Office werk is, zou ik nog eerder kiezen voor een Windows 365 cloud pc. Kost een paar tientjes per maand als deze afgenomen wordt, is de inhuur weg, dan stop je met afnemen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gelijktijdig aan het werk op dezelfde pc is denk ik het handigst via virtualisatie.
Even een vraag over dat renderen.

1. Leunt dat rendeeprogramma op cpu of gpu?
Indien gpu valt hyperv af want die doet niet aan passthrough
Edit dit is blijkbaar wel mogelijk. Ben denk ik in de war met usb apparaten.
2. Werkt die render software ook op Linux? Dat scheelt weer een windows licentie.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 03-01-2025 10:28 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:42
Even het licentie aspect daargelaten, is dit een lastige.

Je huidige systeem zou je om kunnen bouwen naar een "server". Je zou dan bijvoorbeeld proxmox, unraid, hyper-v of elke andere hypervisor kunnen gebruiken. De beperkende factor zou dan je videokaart worden, die kan je niet zomaar opknippen in een vgpu, dus zou je een tweede erin moeten steken. Je gaat dan zelf ook op een thin client werken die middels RDP naar je station verbind

Aangezien het zakelijk is. Wat kost het je per uur dat je systeem eruit ligt en er 2 man niet kan werken? Persoonlijk zou ik kiezen voor een tweede pc, en port forward dan niet 3389 vanaf het internet naar je werkstations... Andere optie zou een Cloud pc of AVD machine in Azure zijn als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Endpoint schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:20:

Je huidige systeem zou je om kunnen bouwen naar een "server". Je zou dan bijvoorbeeld proxmox, unraid, hyper-v of elke andere hypervisor kunnen gebruiken. De beperkende factor zou dan je videokaart worden, die kan je niet zomaar opknippen in een vgpu, dus zou je een tweede erin moeten steken. Je gaat dan zelf ook op een thin client werken die middels RDP naar je station verbind
Hoeft volgens mij niet per se. Paravirtualization middels easy-gpu-pv is met een RTX 4070 volgens mij wel draaiende te krijgen. Is natuurlijk wel wat hacky, en de vraag is of voor een werk station dit nu echt handig is, al helemaal in combinatie met beoogde usecase 3d renderen, maar dat terzijde.
Pagina: 1