Nieuwbouwwoning isolatie waardes die afwijken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, wij hebben een nieuwbouwwoning en nu zag ik van het energielabel rapport dat de Rc waardes afwijken van de eerder opgegeven technische specificatie.

In de technische specificatie staan 'circa' getallen.

Nu vroeg ik mij af wanneer je kan spreken van dat er een significant verschil is tussen de waarde in het energierapport en de technische specificatie? M.a.w., wanneer heb je een punt te maken bij de aannemer?

Het dak zou circa 6.0 m^2K/W moeten hebben en die heeft volgens het energierapport 5.6 m^2K/W. Bij een andere buur in principe dezelfde woning is dit 6,22 m^2K/W.

Zelfde bij muren circa 4.5 m^2K/W volgende de specificatie en het is bij ons volgens het rapport 4,03 m^2K/W en bij andere buur 4,89 m^2K/W.

Ook heb ik bijvoorbeeld bij een gevel zuidoost 2 oppervlaktes, 1 groot, 1 klein, waarbij de Rc van de kleine oppervlakte beter is dan bij het grotere oppervlakte. Terwijl bij de andere buur de Rc waardes bij beide hetzelfde zijn en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
Chip. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:33:
M.a.w., wanneer heb je een punt te maken bij de aannemer?
Gebaseerd op mijn ervaringen met energielabels heb je eerder een punt te maken naar degene die het rapport maakt dan naar de aannemer. Het niveau van informatie wat gebruikt wordt voor energielabel zal in ieder geval niet voldoen om een punt van te maken.

Is het rapport van de woning van de buurman opgesteld door dezelfde inspecteur?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04
Viel mij ook op bij het opmaken van een label bij een bestaande woning: de waarde van de 12cm PIR plaat die ik gedocumenteerd heb (5,25, maar in rapport staat 4). Eventuele 'gaten' in de dekking tellen niet op tot dat verschil. Heb het erbij laten liggen, maar ben wel benieuwd naar je eventuele antwoord.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Gebaseerd op mijn ervaringen met energielabels heb je eerder een punt te maken naar degene die het rapport maakt dan naar de aannemer. Het niveau van informatie wat gebruikt wordt voor energielabel zal in ieder geval niet voldoen om een punt van te maken.

Is het rapport van de woning van de buurman opgesteld door dezelfde inspecteur?
Yup opgesteld door dezelfde inspecteur. Ik dacht wel ook contact op te nemen met de inspecteur, alleen ik heb hem niet betaald / geen contract / opdracht gegeven. En weet niet zeker of de inspecteur dus dan ook ingaat op mijn vragen. Dus het leek mij dat dit dit via de aannemer zou moeten.

Alleen je zegt dus gewoon contact zoeken met de inspecteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Enigste detail wat wel van belang is, alleen nog eventjes achterwegen heb gelaten is dat het project waarin ik zit door 2 aannemers word gedaan. Waarbij de linker kant van de straat door aannemer A word gedaan en de rechterkant aannemer B, de huizen die links en rechts komen zijn echter identiek w.b.t. technische omschrijving. En ik vergelijk nu met de buur die het identieke huis aan de overkant, alleen een andere aannemer heeft. Ik vergelijk met die buur omdat van alle huizen onze twee huizen uniek zijn t.o.v. de rest.

Ik kan mij voorstellen dat de ene aannemer net andere materialen heeft gebruikt dan de andere die net iets beter zijn? Alleen tjah dan nog vind ik het verschil raar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

Wat ligt erop je dak? als dit pir isolatie is heb je 140 mm dikte nodig voor een Rd van 6.0

Dit is een vlakke plaat, indien afschot isolatie kan het iets afwijkend zijn en een gemiddelde genomen.

Heb je sparingen in je dak? lichtkoepels? die de buren bijv niet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
tattooboy1985 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:23:
Wat ligt erop je dak? als dit pir isolatie is heb je 140 mm dikte nodig voor een Rd van 6.0

Dit is een vlakke plaat, indien afschot isolatie kan het iets afwijkend zijn en een gemiddelde genomen.

Heb je sparingen in je dak? lichtkoepels? die de buren bijv niet hebben?
Dit staat helaas niet in de technische omschrijving. En nee geen sparingen of lichtkoepels of dergelijke die de buren niet hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
stel, je hebt een isolatieplaat van Rc6,3 (nu de bouwnorm) en je jast er 4 schroeven per m2 in, dan is die isolatiewaarde nog maar 5,8. Een pir-plaat verliest ook in de tijd 10% van zijn isolatiewaarde, word ook nooit mee gerekend; kortom de bouwtekening is puur hypotetisch.
Stel de luchtdichting is niet in orde en er is een spleet van 1mm langs een bouwdeel, dat kan zomaar de isolatiewaarde meer dan halveren van dat bouwdeel. daarom is luchtdichting en detailering zo waanzinnig belangrijk. (en weet je intuitief dat sommige isolatiematerialen gewoon niet kunnen werken)

Conclusie: de Nederlandse bouwnorm is een papieren klucht waar je ziek van kunt worden. De daadwerkelijke bouwisolatiewaardes zijn vaak veel lager door warmtelekken, koudebruggen en slechte afwerking.
Dat een energieadviseur bij het huis dan ook andere waardes opschrijft is logisch maar laat hem dat ook toelichten zodat je naar de aannemer kunt.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Je moet tijdens het bouwen heel veel documenteren en bewijslast van isolatie en werkwijze aanleveren voor het maken van een energielabel rapport.

Als er te weinig bewijs is aangeleverd dan wordt de rc waarde al verminderd met tien procent.

(zegt dus niet over dat er niet goed gebouwd is)

Ik zou dus zeker even bij de aannemer vragen waarom hij niet voldaan heeft aan de technische voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:58
Die waarden kloppen niet ten aanzien van het rapport of de bouwer heeft in afwijking van de vergunning (bouwbesluit) gebouwd. Even afhankelijk van de datum van de aanvraag. Na 1 januari 2021 moet dit 4,7 en 6,3 m2K/W zijn.
Je kunt bij de gemeente de vergunning opvragen en welke waarden daarin staan. Die zouden minimaal in het rapport terug moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Wat is het label dat je gekregen hebt? een A met hoeveel plusjes?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Thanks, voor het commentaar mensen duidelijk! Er zijn dus een hoop maren aan te brengen.

@No Hands het is A+++, waar de andere buurman A++++ heeft.

Nu blijkt dus dat je ook heel erg bent overgeleverd aan de kwaliteit die geleverd word door de aannemer bij het bouwen van het huis en dat je het amper kan controleren.

Laatste vraag, heel veel hangt af van de bewijslast die de aannemer dus heeft moeten aandragen aan de inspecteur. Hoezo doet men niet 'meten is weten' hierin? Te complex schat ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04
technopeuter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:05:
(en weet je intuitief dat sommige isolatiematerialen gewoon niet kunnen werken)
Ik word graag deel van die intuïtie :)
Conclusie: de Nederlandse bouwnorm is een papieren klucht waar je ziek van kunt worden. De daadwerkelijke bouwisolatiewaardes zijn vaak veel lager door warmtelekken, koudebruggen en slechte afwerking.
De norm is 1 ding, maar het daadwerkelijke realiseren dus ook volgens jou? Ik heb eea na laten doen, en oa 50% meer PIR laten plaatsen dan de constructeur adviseerde, en die metalen schroeven voor PIR platen was ik idd geen fan van, maar het erin purren was teveel werk (heb een klein stukje wel zelf zo gedaan).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Chip. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:17:
Thanks, voor het commentaar mensen duidelijk! Er zijn dus een hoop maren aan te brengen.

Nu blijkt dus dat je ook heel erg bent overgeleverd aan de kwaliteit die geleverd word door de aannemer bij het bouwen van het huis en dat je het amper kan controleren.

Laatste vraag, heel veel hangt af van de bewijslast die de aannemer dus heeft moeten aandragen aan de inspecteur. Hoezo doet men niet 'meten is weten' hierin? Te complex schat ik?
Ah, er zit dus wel een plus verschil in. Dat is zonde ja maar kan veroorzaakt worden door gebouwverschillen. Zijn de woningen echt identiek?

Meten = weten gaat niet altijd op, er moeten materialen worden gebruikt die terug te vinden zijn in de BCRG database en meer van dat soort zaken. Daarom is het heel belangrijk dat de aannemer zijn zaken goed voor elkaar heeft en bouwt zoals getekend is. Helaas heb je daar bij nieuwbouw weinig invloed op maar zoals je de situatie hier nu voorlegt is het op zijn minst opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Chip. schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:17:

Is het projectbouw geweest of heb je in eigen beheer gebouwd (dus zelf opdracht gegeven aan een aannemer)? In dat laatste geval dien je zelf het toezicht te organiseren of je daadwerkelijk geleverd krijgt conform de specificaties uit jouw opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Bas.013 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:47:
[...]

Is het projectbouw geweest of heb je in eigen beheer gebouwd (dus zelf opdracht gegeven aan een aannemer)? In dat laatste geval dien je zelf het toezicht te organiseren of je daadwerkelijk geleverd krijgt conform de specificaties uit jouw opdracht.
Project ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Er van uitgaande dat het dezelfde woningen betreft, mag je een gelijk certificaat verwachten.
Navragen bij de inspecteur en voorleggen aan de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Bas.013 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:22:
Er van uitgaande dat het dezelfde woningen betreft, mag je een gelijk certificaat verwachten.
Navragen bij de inspecteur en voorleggen aan de aannemer.
Exact dezelfde woningen dus. Een dakraam of lichtkoepel extra kan al verschil maken, er is dan minder dak met RC zoveel en meer glas met U van zoweinig. Dus exact dezelfde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Oriëntatie maakt ook nog uit overigens. Dat zal sowieso wel verschillen.
Pagina: 1