Nederlandse producenten voor consumentengoederen

Pagina: 1
Acties:
  • 829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 16:36
Ha Tweakers,

Met dit nieuwsbericht in het achterhoofd: https://www.nu.nl/economie/6340999/nederlandse-industrie-krimpt-verder-door-minder-orders-en-hoge-kosten.html
...dacht ik bij mijzelf dat het leuk zou zijn om een (online?) lijstje te maken van Nederlandse producenten waarbij het bedrijf ook in Nederlandse handen is.

Volgens mij sla je 2 vliegen in een klap als je bij een Nederlandse partij koopt:
Het is duurzamer, aangezien het 'lokaal' geproduceerd wordt, plus je ondersteund de economie en de salarissen van je medeburgers.

Zo ver ik weet bestaat zo'n lijstje nog niet. Op Wikipedia kon ik wel dit vinden, maar dat gaat meer over B2B bedrijven (behalve dan als je een jacht wilt):

Lang verhaal kort: Kennen jullie Nederlandse producenten (waarbij het bedrijf ook in Nederlandse handen is) van consumentengoederen?

Update: Leuk om het lijstje hier maar gelijk bij te houden:

ProducentProduct(en)ProductieplaatsWebsite
DonkervoortSportwagensLelystadhttps://www.donkervoort.com
BeppyMenstruatieproductenOnbekendhttps://www.beppy.com
QuookerKokendwaterkranenRidderkerkhttps://www.quooker.nl
TechnivormKoffiezetapparatenAmerongenhttps://www.technivorm.com
AzorFietsenHoogeveenhttps://www.azor.nl

[ Voor 40% gewijzigd door MightyFool op 02-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Dit zijn vooral bedrijven die voor een consument niet heel erg relevant zijn. Als je al naar Philips kijkt, produceren ze alleen maar medische apparatuur. Hun consumentenspullen worden in licentie geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja zelfs van dat lijst wordt lang niet alles in Nederland gemaakt. Philips maakt geloof ik nog (een deel van) de scheerapparaten in Drachten. ASML niets voor consumenten. Damen Shipyards deels in Roemenie onder andere etc etc.

Ik denk dat je eerder naar kleinere producenten moet kijken. In de food sector is er natuurlijk een hoop van lokale brouwerijen tot boeren die lokaal zaken verkopen. In de non-food wordt dat al wat lastiger, buiten ambachtelijke makers zoals meubelbouwers, metaalbewerkers etc. Maar echt grote oplage/massa productie, zou het zo niet weten.

[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 02-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Even lezen jongens. Dit zoek ik dus juist niet, maar is wat ik vond op Wikipedia. Daarom de vraag of jullie nog producenten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tip voor @MightyFool :
ga in gedachten eens wat food/non-food producten na, die je ziet in een winkel.

Check de fabrikant/etiket/label en ga dan maar eens research doen.
Suk6! :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:05
Is het doel van dit topic om een lijstje te maken? Kan je dan niet beter KvK benaderen hiervoor? Ik begrijp (nou ja, eigenlijk niet...) dat je een lijstje leuk vindt om te hebben, maar met welk doel? Wat is de vraag achter je vraag?

Er zijn talloze kleine en grote productiebedrijven in NL.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Het doel is producenten met elkaar te delen in dit topic, zodat je kunt overwegen lokaal te kopen ipv internationaal. De redenen heb ik genoemd in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MightyFool schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:30:
, plus je ondersteund de economie en de salarissen van je medeburgers.
Hoezo?

Als je plastic troep bij de Action koopt, ondersteun je toch ook de lokale economie en de salarissen van je medeburgers?

Het begint al met het hoofdkantoor van de Action in Zwaagdijk. Al die vrachtwagens, de brandstof die ze tanken. Het pand van de Action in een willekeurige stad, lokale belastingen/heffingen, de werknemers die daar rondlopen. Het energie- en waterverbruik, etc, etc.
Allemaal lokaal.

Vervang [Action] door een andere willekeurige [keten]/[lokale winkel] en het hele verhaal gaat nog steeds op.

Dat er ergens ver weg aandeelhouders zitten die de grootste winst opstrijken is weer een heel ander verhaal. Maar is er wel degelijk een significante lokale economische factor.

Of heel kleinschalig; de fabriek van Donkervoort in Lelystad. Die hele exclusieve sportauto's maakt. Waar denk je dat al die onderdelen vandaan komen?
En, slechts een paar honderd meter verderop, de grote assemblagehal van Giant fietsen. Zelfde soort verhaal.
Of weer een paar honderd meter verderop, een gigantisch magazijn van Inditex waar tig mensen werken. Fast-Fashion wordt hier geprocessed. Tja...

Of de lokale Flevolandse boer die tig ton aardappels bij de McCain levert om te verwerken tot diepvriesfriet, die vervolgens de halve wereld overgaat en/of bij de lokale fastfood tent terechtkomt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Tomos bromfietsen
Ahrend bureau's
Mepal plastic bakjes

Maar zou je dit niet meer Europees moeten benaderen, en dan met name voor huis-tuin-en-keukendingen zoals Mepal? Dingen die gewoon echt een alternatief voor wegwerpspul van ver weg zijn?

[ Voor 67% gewijzigd door Yucon op 02-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Ik zoek dus niet tussenpartijen zoals de Action. Dat is geen producent. Donkervoort zou kunnen, die kan op het lijstje. Laten we zeggen dat het hoofdfabricaat in Nederland moet worden geproduceerd.

Om maar te starten: dit vond ik net in de badkamer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5eKiDtIXpAt7KRkqM7xtgczouo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdSkliwCJGdh0ShWcTQW1tsV.jpg?f=fotoalbum_large

Menstruatieproducten volledig in Nederland gemaakt door een bedrijf in Nederlandse handen. Best tof.
https://www.beppy.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Yucon schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:00:
Tomos bromfietsen
Ahrend bureau's
Mepal plastic bakjes

Maar zou je dit niet meer Europees moeten benaderen, en dan met name voor huis-tuin-en-keukendingen zoals Mepal? Dingen die gewoon echt een alternatief voor wegwerpspul van ver weg zijn?
Thanks!

Ja kan ook, maar ik wilde lokaal beginnen, later kan ook Europa erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Lijkt niet meer te bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
Tomos bestaat inderdaad niet meer. Ahrend en Mepal zijn helaas niet meer Nederlands. Dit kan nog wel eens een uitdaging gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:59
Moccamaster koffiezetapparaten komen uit Amerongen.

Azor fietsen komen uit Hoogeveen en worden deels in elkaar gezet door mensen met een beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Het is nogal moeilijk om vast te stellen of iets nog werkelijk in NL wordt gemaakt.

Zoals het oer-Nederlandse De Waard tenten is nu onderdeel van de Sunshine Group met diverse kantoren in Nederland, Duitsland en Engeland en ateliers in Slovenië en Tsjechië.

Het al genoemde Mepal heb ik ook m'n twijfels over. Heette ook al eens Mepal Rosti en Rosti Mepal en heeft een lange geschiedenis van samenwerking.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
O88088 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:22:
Moccamaster koffiezetapparaten komen uit Amerongen.

Azor fietsen komen uit Hoogeveen en worden deels in elkaar gezet door mensen met een beperking.
Thanks! Ik voeg ze beide toe aan de OP.
JukeboxBill schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:26:
Het is nogal moeilijk om vast te stellen of iets nog werkelijk in NL wordt gemaakt.

Zoals het oer-Nederlandse De Waard tenten is nu onderdeel van de Sunshine Group met diverse kantoren in Nederland, Duitsland en Engeland en in ateliers in Slovenië en Tsjechië.

Het al genoemde Mepal heb ik ook m'n twijfels over. Heette ook al eens Mepal Rosti en Rosti Mepal en heeft een lange geschiedenis van samenwerking.
De 'regel' is dat het bedrijf ook in Nederlandse handen moet zijn. Mepal en De Waard vallen dan dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
O88088 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:22:
En (N=1) ook prima fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
Wikipedia heeft ook een wat uitgebreidere pagina van NL bedrijven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Nederlands_bedrijf

Je hoeft dan alleen nog maar :X de productiebedrijven van consumentengoederen er uit te selecteren en onderzoeken waar de artikelen werkelijk worden gemaakt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hapro dakkoffers, worden door VDL gemaakt. :)
De Dopper waterfles wordt trouwens ook door VDL gemaakt, al weet ik niet specifiek welke BV.

Hapert aanhangwagens. Uit Hapert, je verwacht het niet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik merk aan alles dat dit een opsomtopic gaat worden en daar houden we niet zo van op het forum. Hoe goedbedoeld het ook moge zijn, maar hier heb ik geen plaats voor.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.