Beste medetweakers,
voor aanschaf van nieuwe Somfy (op afstand bedienbare) rolluiken twijfel ik tussen aansturing via RTS (433MHz) of het nieuwere IO-homecontrol.
Ik ben ooit kleinschalig begonnen met domotica o.b.v. HomeAssistant op een RaspberryPi 3B+, maar merk dat ik ondertussen het nodige daarin geïntegreerd heb, waardoor het steeds meer de uitvalbasis vormt voor aansturing van apparatuur in/om het huis. Naast de RPi heb ik nóg geen extra zenders/ontvangers geïnstalleerd, dus ook (nog) geen 433MHz.
In mijn zoektocht dusverre online lees/ervaar ik:
Bij voorbaat dank!
voor aanschaf van nieuwe Somfy (op afstand bedienbare) rolluiken twijfel ik tussen aansturing via RTS (433MHz) of het nieuwere IO-homecontrol.
Ik ben ooit kleinschalig begonnen met domotica o.b.v. HomeAssistant op een RaspberryPi 3B+, maar merk dat ik ondertussen het nodige daarin geïntegreerd heb, waardoor het steeds meer de uitvalbasis vormt voor aansturing van apparatuur in/om het huis. Naast de RPi heb ik nóg geen extra zenders/ontvangers geïnstalleerd, dus ook (nog) geen 433MHz.
In mijn zoektocht dusverre online lees/ervaar ik:
- Dat het voornaamste "voordeel" van IO-homecontrol t.o.v. RTS, de terugkoppeling is (de Tahoma App als uitvalsbasis voor "smart home" laat ik buiten beschouwing, aangezien ik daar HomeAssistant voor gebruik)
- IO-homecontrol protocol vooralsnog niet gekraakt/opengesteld is, waardoor ik voor integratie in HomeAssistant toegewezen ben op bijv. een Tahoma Switch, Connectivity Kit, Connexoon of Velux KLF 200.
- De meeste problemen met cloud(-API)-bediening de laatste 2 jaren redelijk van de radar lijken, maar het draaien van Overkiz integration voor lokale API tegen "afhankelijkheid" zou een welkome toevoeging zijn, mits "stabiel" (dus met de Tahoma Switch op statisch IP, bij voorkeur geen "periodiek onderhoud" zoals regenereren/-configureren van self-signed certificates).
- Voor RTS verwacht ik dat ESPSomfy-RTS de functioneel "beste" optie is, uiteraard i.c.m. een HomeAssistant-geschikte 433MHz zender/ontvanger, ik verwacht o.b.v. RFlink.
- Open/dicht kunnen sturen van de rolluiken, positionele feedback en -aansturing per rolluik (io-homecontrol) is nice-to-have, maar verwacht dat voor aansturing, met 1 "preset" o.b.v. de "My" position, of "naar benadering" een procentuele aansturing o.b.v. "Target position" uit de https://github.com/rstrou...me-ov-file#moving-a-shade volstaat om iets vergelijkbaars te bereiken in RTS, in ieder geval voor één positie (zoals "half open")
- Op den duur eventueel vergaandere automatiseringen, bijv. "native" via Tahoma app in geval van io-homecontrol, maar waarschijnlijk voor RTS ook te realiseren vanuit HomeAssistant
- "Semi out-of-the-box" werking, dus behalve het volgen van recht-toe-recht-aan instructies om bijv. een 433MHz/MQTT kit werkend te krijgen in HomeAssistant, en het installeren van HomeAssistant integrations e.d., geen uren/dagen onderzoekswerk om de setup draaiende te krijgen (en te houden
), en bij voorkeur ook geen print-assemblage (al heb ik soldeerspullen als het niet anders kan). Mijn uitgangspunt voor 433MHz zou zijn: https://www.nodo-shop.nl/...link-gateway-builder.html met 433.42MHz antenne voor Somfy, maar lees ook e.e.a. over de RFXtrx433E en dat deze geschikt zou zijn voor zowél 433.42MHz als 433.92MHz (wat bij RF-link 2 aparte transceivers zou betekenen?), en ik kan niet terugvinden of Chuango i.c.m. de 433.42MHz transceiver zou werken
- Meerprijs van IO-homecontrol (inclusief aanschaf van bijv. een Tahoma Switch) is te overwegen, zeker als het zou bijdragen aan "future-proofing", maar voor mijn gevoel voegt het t.o.v. RTS-functionaliteit (mits de "My" positie goed werkt als "preset-positie") relatief weinig toe, en maakt het e.e.a. alleen maar méér afhankelijk van hubs/API's e.d. met potentieel verlies van functionaliteit in de toekomst tot gevolg.
- Ik heb thuis de nodige Chuango apparatuur liggen/hangen (PIRs, deurmelders, gasmelder, rookmelders), maar door overlijden van het hoofdbedieningspaneel, werken de rook-/gas-melders alleen stand-alone, zonder evt. doorkoppeling. De aanschaf van een 433MHz zender/ontvanger zou volgens https://www.rflink.nl/devlist.php in dit geval én RTS, én Chuango integratie in HomeAssistant mogelijk maken (en toekomstig mogelijk meer 433MHz-spul).
Bij voorbaat dank!