Twijfel bij keuze tussen Somfy RTS of IO-homecontrol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 15:58
Beste medetweakers,

voor aanschaf van nieuwe Somfy (op afstand bedienbare) rolluiken twijfel ik tussen aansturing via RTS (433MHz) of het nieuwere IO-homecontrol.

Ik ben ooit kleinschalig begonnen met domotica o.b.v. HomeAssistant op een RaspberryPi 3B+, maar merk dat ik ondertussen het nodige daarin geïntegreerd heb, waardoor het steeds meer de uitvalbasis vormt voor aansturing van apparatuur in/om het huis. Naast de RPi heb ik nóg geen extra zenders/ontvangers geïnstalleerd, dus ook (nog) geen 433MHz.

In mijn zoektocht dusverre online lees/ervaar ik:
  • Dat het voornaamste "voordeel" van IO-homecontrol t.o.v. RTS, de terugkoppeling is (de Tahoma App als uitvalsbasis voor "smart home" laat ik buiten beschouwing, aangezien ik daar HomeAssistant voor gebruik)
  • IO-homecontrol protocol vooralsnog niet gekraakt/opengesteld is, waardoor ik voor integratie in HomeAssistant toegewezen ben op bijv. een Tahoma Switch, Connectivity Kit, Connexoon of Velux KLF 200.
  • De meeste problemen met cloud(-API)-bediening de laatste 2 jaren redelijk van de radar lijken, maar het draaien van Overkiz integration voor lokale API tegen "afhankelijkheid" zou een welkome toevoeging zijn, mits "stabiel" (dus met de Tahoma Switch op statisch IP, bij voorkeur geen "periodiek onderhoud" zoals regenereren/-configureren van self-signed certificates).
  • Voor RTS verwacht ik dat ESPSomfy-RTS de functioneel "beste" optie is, uiteraard i.c.m. een HomeAssistant-geschikte 433MHz zender/ontvanger, ik verwacht o.b.v. RFlink.
Wat ik er functioneel van verwacht:
  • Open/dicht kunnen sturen van de rolluiken, positionele feedback en -aansturing per rolluik (io-homecontrol) is nice-to-have, maar verwacht dat voor aansturing, met 1 "preset" o.b.v. de "My" position, of "naar benadering" een procentuele aansturing o.b.v. "Target position" uit de https://github.com/rstrou...me-ov-file#moving-a-shade volstaat om iets vergelijkbaars te bereiken in RTS, in ieder geval voor één positie (zoals "half open")
  • Op den duur eventueel vergaandere automatiseringen, bijv. "native" via Tahoma app in geval van io-homecontrol, maar waarschijnlijk voor RTS ook te realiseren vanuit HomeAssistant
  • "Semi out-of-the-box" werking, dus behalve het volgen van recht-toe-recht-aan instructies om bijv. een 433MHz/MQTT kit werkend te krijgen in HomeAssistant, en het installeren van HomeAssistant integrations e.d., geen uren/dagen onderzoekswerk om de setup draaiende te krijgen (en te houden ;) ), en bij voorkeur ook geen print-assemblage (al heb ik soldeerspullen als het niet anders kan). Mijn uitgangspunt voor 433MHz zou zijn: https://www.nodo-shop.nl/...link-gateway-builder.html met 433.42MHz antenne voor Somfy, maar lees ook e.e.a. over de RFXtrx433E en dat deze geschikt zou zijn voor zowél 433.42MHz als 433.92MHz (wat bij RF-link 2 aparte transceivers zou betekenen?), en ik kan niet terugvinden of Chuango i.c.m. de 433.42MHz transceiver zou werken
Samenvattend de redenen waarom ik twijfel:
  • Meerprijs van IO-homecontrol (inclusief aanschaf van bijv. een Tahoma Switch) is te overwegen, zeker als het zou bijdragen aan "future-proofing", maar voor mijn gevoel voegt het t.o.v. RTS-functionaliteit (mits de "My" positie goed werkt als "preset-positie") relatief weinig toe, en maakt het e.e.a. alleen maar méér afhankelijk van hubs/API's e.d. met potentieel verlies van functionaliteit in de toekomst tot gevolg.
  • Ik heb thuis de nodige Chuango apparatuur liggen/hangen (PIRs, deurmelders, gasmelder, rookmelders), maar door overlijden van het hoofdbedieningspaneel, werken de rook-/gas-melders alleen stand-alone, zonder evt. doorkoppeling. De aanschaf van een 433MHz zender/ontvanger zou volgens https://www.rflink.nl/devlist.php in dit geval én RTS, én Chuango integratie in HomeAssistant mogelijk maken (en toekomstig mogelijk meer 433MHz-spul).
Mijn voorkeur neigt naar RTS (gezien op het oog beperkte meerwaarde io-homecontrol, en extra mogelijkheden wanneer ik mijn RPi voorzie van 433MHz), maar ik ben benieuwd of jullie ervaringen/tips kunnen delen die mij kunnen helpen in het definitief maken van mijn keuze.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:31
IO-gebruiker hier!

Bij mij was de prijs voor RTS of IO voor de rolluiken nagenoeg gelijk, daarom voor IO gegaan. Overkiz integratie draait al tijden zonder issues, heb overigens een Somfy Connectivity Kit (die is goedkoper) en geen Tahoma hub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als je nog niets hebt aangeschaft zou ik kiezen voor simpele bedrade rolluiken. Deze gebruik je dan in combinatie met bijv. Shelly 2PM (werkt via WiFi), maar er zijn ook andere merken/protocollen beschikbaar. Deze kun je eenvoudig integreren in Home Assistant, zonder dat je merkspecifieke (en daardoor dure) hubs nodig hebt. Ook kun je in de toekomst goedkoop opwaarderen als er betere protocollen beschikbaar komen, je hoeft immers niets te kopen dat specifiek voor jouw rolluikmerk gemaakt is.

433 MHz zou ik nooit nemen. Je kunt dan namelijk niet controleren of het apparaat jouw opdracht daadwerkelijk ontvangen heeft. Met een afstandsbediening in je hand maakt dat niet zoveel uit, je ziet dan zelf of het werkt of niet, en je drukt desnoods nog een keer extra op het knopje. Als je de boel gaat automatiseren heb je die visuele controle niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JaVaWa op 02-01-2025 23:52 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
firecaps30 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:38:
IO-gebruiker hier!

Bij mij was de prijs voor RTS of IO voor de rolluiken nagenoeg gelijk, daarom voor IO gegaan. Overkiz integratie draait al tijden zonder issues, heb overigens een Somfy Connectivity Kit (die is goedkoper) en geen Tahoma hub.
In mijn geval ligt het prijsverschil van de totale installatie (5 rolluiken) op ongeveer 10%, het prijsverschil tussen de Tahoma Switch (zover ik kon vinden, de "duurste" hub/bridge" en de Somfy Connectivity Kit maakt voor een uitgave van deze omvang weinig verschil.

Vandaar dat ik het "het overwegen waard" vind, maar alleen als er (genoeg) voordelen aan lijken te zitten t.o.v. RTS (daarvoor zou ik immers ook ongeveer €60 kwijt zijn voor een 433MHz transceiver voor de RPi).
JaVaWa schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:50:
Als je nog niets hebt aangeschaft zou ik kiezen voor simpele bedrade rolluiken. Deze gebruik je dan in combinatie met bijv. Shelly 2PM (werkt via WiFi), maar er zijn ook andere merken/protocollen beschikbaar. Deze kun je eenvoudig integreren in Home Assistant, zonder dat je merkspecifieke (en daardoor dure) hubs nodig hebt. Ook kun je in de toekomst goedkoop opwaarderen als er betere protocollen beschikbaar komen, je hoeft immers niets te kopen dat specifiek voor jouw rolluikmerk gemaakt is.

433 MHz zou ik nooit nemen. Je kunt dan namelijk niet controleren of het apparaat jouw opdracht daadwerkelijk ontvangen heeft. Met een afstandsbediening in je hand maakt dat niet zoveel uit, je ziet dan zelf of het werkt of niet, en je drukt desnoods nog een keer extra op het knopje. Als je de boel gaat automatiseren heb je die visuele controle niet meer.
Dit is inderdaad ook nog een optie, ik ga eens overleggen met de leverancier wat de totaalprijs doet in dit geval, bedankt voor de tip!

Heb je toevallig ervaring met het gebruik van lokale back-up bediening d.m.v. pulsdrukkers (of zelfs draaischakelaars)? Ik zie afbeeldingen waarin hij toegepast wordt i.c.m. pulsdrukkers, maar in mijn geval zou 1 rolluik met draaischakelaar met "vasthoudfunctie" (links/midden/rechts) bij gebruik van Shelly's niet "omgebouwd" hoeven te worden met andere buismotor (mits juiste aantal aders).

In Youtube video YouTube: Shelly Plus 2PM WiFi dubbele inbouw schakelaar of rolluik schakelaar wordt wel gesproken over de input-modi, maar zou ik bijv. de inputs als "Add switch" (?) kunnen configureren, zodat:
  • elke schakeling van midden naar links/rechts (contact "maken" naar S1/S2) respectievelijk omhoog/omlaag uitvoert
  • en van links/rechts naar midden (contact "breken" naar S1/S2) de motor stopt?
Als ik het goed begrijp, behoud ik zo lokale bediening zoals ik nu gewend ben (zolang schakelaar "contact" houdt doordat hij niet van links/rechts naar middenstand gaat, loopt de motor tot de eindstop), en wanneer de draaischakelaar na laatste fysieke gebruik in "vasthoud links/rechts" staat, kan ik desondanks op via HomeAssistant blijven bedienen, aangezien er geen contact gemaakt/verbroken wordt op S1/S2?

Denk dat er sowieso eentje besteld gaat worden om dit te testen, maar elke tip/ervaring vanuit de praktijk is natuurlijk welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 08:53
Er is nog een alternatieve controller als je voor IO kiest, namelijk de Velux KLF200, daar ben ik destijds voor gegaan omdat ik ook Velux dakramen met screens heb en die goedkoper was dan de Tahoma oplossing (de connectivitykit was er toen nog niet en ik heb de voorkeur voor een lokale oplossing).

Ook voor de Velux KLF200 is een integratie in Home assistant. Ik gebruik shelly2.5's icm pulsdrukkers om zowel het somfy zonnescherm als de screens op de dakramen te bedienen. Al gebruik ik ze alleen voor open/dicht, nooit x%, maar dat kan wel icm lang en kort drukken volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door SiErRa op 03-01-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier een blije gebruiker van:
https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS

Zelf met spullen van Ali in elkaar geklust voor < 10 euro. Werkt eigenlijk nu al tijden stabiel. Meerdere maken is het geld niet als het bereik te wensen over laat. Ik weet niet wat de afstanden in je huis zijn...

Bij IO het grote voordeel dat je feedback hebt van open of dicht, maar bij rolluiken is dat vaak toch wel erg duidelijk... Zie dat de connectivity kit maar 69 euro kost maar dat je dan toch via de cloud moet koppelen met Home Assistant. (anders via Homekit maar dan moet je Apple gebruiker zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik ging net de suggestie doen voor de Velux KLF200, maar @SiErRa was me voor. Ik heb zelf een Velux KIG300 aangeschaft voor een slordige €60 met black Friday, maar weet niet zeker of die ook Somfy spul kan aansturen maar ik dacht van wel. Alleszins een goedkopere hub dan Tahoma.

Ik deel sterk de mening dat je liefst wel positiecontrole en feedback hebt.

Zelf heb ik gewoon bedrade rolluiken met een Shelly 2PM en Velux rolluiken via de KIG300. Beiden werken super stabiel, en zijn makkelijk te bedienen in Home Assistant.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Gydeon schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:35:
Heb je toevallig ervaring met het gebruik van lokale back-up bediening d.m.v. pulsdrukkers (of zelfs draaischakelaars)?
Ja, bij mij heb ik pulsdrukkers toegepast. De installateurs hadden alleen ervaring met draaiknoppen, dus die moest ik uitleggen hoe je de knoppen moest aansluiten… De Shellies heb ik later geïnstalleerd, toen ze vertrokken waren (anders raken ze helemaal de weg kwijt).
Bij de Shelly kun je kiezen wat de knoppen doen: vasthouden voor beweging en loslaten voor stoppen óf kort indrukken voor beweging en nog een keer indrukken voor stoppen. Als je draaiknoppen zou gebruiken kies je voor de eerste modus.
De pulsdrukkers zitten in inbouwdozen, daar pastte de Shelly net bij. Een draaiknop is waarschijnlijk wat groter, waardoor niet alles past. Bij zo’n opbouw draaischakelaar gaat een Shelly sowieso niet passen, die moet dan een andere plek krijgen.
Een draaischakelaar is ook duurder dan een dubbele pulsdrukker, en minder fraai.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 12:47
Ik heb de connectivity kit en die is lokaal te benaderen via Homekit. Dus geen afhankelijkheden van de cloud en de meest budgetvriendelijke oplossing mét terugkoppeling. Dat laatste was voor mij een harde eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-05 08:36
Ik heb hier zelf alles van IO (10x RS100 IO | 1x SUNEA IO + 6x Slimme Rookmelder IO).

Op zich werkt alles perfect icm Somfy Tahoma Switch met de locale api. Heb alleen de laatste tijd wat last dat soms een rolluik niet meegaat in een compleet scenario. (Ik geloof dat er een limiet is van max 10 apparaten per keer aansturen wat ik ook heb).

RTS zou ik persoonlijk nooit meer voor gaan. Je wilt de posities kunnen "zien" van je apparaten. Voor de rolluiken zou ik voor de RS100 motor gaan. Die heeft obstakel detectie, vorstbeveiliging, soft start en soft close.

Bij mij gaat alles automatisch met Home Assistant (tenminste ik stuur alles aan met Node-RED). Verder heb ik overal Philips Hue Switches aan de muur hangen waarmee ik rolluiken handmatig bedien. Deze worden ook gestuurd via Node-RED zodat ik er checks tussen heb zitten, die eerst controleren of er een raam/deur open staat. Daarvoor had ik overal de Somfy Smoove IO hangen. Deze werken direct op de motor alleen kan je daar geen veiligheids controles tussen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
SiErRa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:47:
Ook voor de Velux KLF200 is een integratie in Home assistant.
Mavamaarten schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:57:
... Ik heb zelf een Velux KIG300 aangeschaft voor een slordige €60 met black Friday, maar weet niet zeker of die ook Somfy spul kan aansturen maar ik dacht van wel. Alleszins een goedkopere hub dan Tahoma.
...
De Velux was ik inderdaad ook tegengekomen (de KIG300 nog niet, maar wat ik er zo snel van kan vinden, zou Velux met Somfy-IO "inter-compatible" zijn, dus zou ook de KIG300 inderdaad moeten werken.
SiErRa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:47:
... Al gebruik ik ze alleen voor open/dicht, nooit x%, maar dat kan wel icm lang en kort drukken volgens mij.
_Richie_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:54:
Hier een blije gebruiker van:
https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS
...
Bij IO het grote voordeel dat je feedback hebt van open of dicht, maar bij rolluiken is dat vaak toch wel erg duidelijk...
Mavamaarten schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:57:
... Ik deel sterk de mening dat je liefst wel positiecontrole en feedback hebt.
In de basis verwacht ik niet veel gebruik te maken van extra/precieze positie-sturing (open/dicht/My position is voor 99% van het gebruik waarschijnlijk voldoende, een 2e preset-positie voor ventilatie-stand was handig geweest).
De ESPSomfy-RTS kan/doet voor zover ik weet een "procentuele sturing bij benadering", maar:
  • lees dat er nogal wat externe factoren zouden zijn zoals vertraging waardoor (mits ongunstig) de nauwkeurigheid te wensen over kan laten. (al zou in dit geval bijv. de "My" position op ventilatie-stand voldoende zijn, procentuele sturing "bij benadering" mag in mijn geval (allemaal aparte slaapkamers/raampartijen) onderling allemaal wat afwijken zonder dat het "storend is".)
  • Maar bij zowel "fysiek" bedienen via knoppen/afstandsbediening, als via HomeAssistant, lijkt mij dit op geen enkele manier goed werkend te krijgen door scheeflopen van ESPSomfy-RTS "benaderd percentage" en daarwerkelijke positie.
domoti schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:26:
Op zich werkt alles perfect icm Somfy Tahoma Switch met de locale api.
...
RTS zou ik persoonlijk nooit meer voor gaan. Je wilt de posities kunnen "zien" van je apparaten. Voor de rolluiken zou ik voor de RS100 motor gaan. Die heeft obstakel detectie, vorstbeveiliging, soft start en soft close.
...
Daarvoor had ik overal de Somfy Smoove IO hangen. Deze werken direct op de motor alleen kan je daar geen veiligheids controles tussen bouwen.
Goed om te lezen dat lokale API via Tahoma Switch (ik neem aan zonder omkijken ;) ) werkt.
Opzich verwacht ik dat rechtstreekse aansturing van motoren o.b.v. de Smoove IO's toereikend is. Deze unit oogt ook mooi compact, en lijkt met een beetje geluk netjes in te bouwen in een bestaand inbouwraam langs het stopcontact (op het oog, ook zonder het boren van een extra inbouwdoos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier gaat het met de RTS op zich wel goed, en het gaat om luxaflex die in een bepaalde stand moet staan (samen met andere luxaflex wat via Powerview wordt aangestuurd; kies scene, BAM). Had het liefst allemaal powerview gehad, helaas was de module te groot voor de breedte van het raam (hoek).

Je kan wrs de MY-position instellen voor de ventilatie-stand inderdaad.
Verder is het dan OPEN / DICHT gedurende een aantal sec.
Lijkt me niet heel ingewikkeld.

Maar goed, als het qua prijs niet heel veel scheelt zou ik lekker voor IO gaan (zeker als je apple gebruiker bent kun je alles lokaal via homekit aansturen, anders kan het sowieso trouwens met HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 23:08

Step

step@tweakers.net#

Ik heb zelf sinds 2016 RTS rolluiken boven met een RFXCOM. Bevalt uitstekend, nooit problemen met openen of sluiten. Het signaal werkt altijd, voor onderschepping/diefstal ben ik niet zo bang, dan moet je al met een ladder gaan werken en dan sta je al snel op camera of zien (en horen, want de rolluiken hoor je wel) de buren het.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Pagina: 1