Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
4,5 jaar geleden is er bij mij een systeem geïnstalleerd bestaande uit de volgende componenten:
SCM80ZS-W unit met 4 binnen units
3x SRK20ZS-W (slaapkamers)
1x SRK60ZSX-60 (woonkamer)

De 3 SRK20ZS-W worden het meeste gebruikt, in de zomer om te koelen maar aangezien 1 "slaapkamer" eigenlijk mijn thuiskantoor is (gelegen op het zuiden, noordenwind enzo...) gebruik ik deze vaak om even bij te verwarmen in deze tijd.

Nu viel het op mij op dat de unit na ongeveer 15/20 min (schatting) stopte met verwarmen, even later knippert de powerled die normaal altijd continu brandt. Heb vandaag wat tests gedaan met meerdere binnen units maar deze knipperen dus allemaal op dit moment. Als ik het systeem even uit laat en later weer aan zet werkt het weer een tijdje. Ik kan mij niet herinneren dat dit een ding was de afgelopen jaren.

Mogelijk relevante informatie:
- Rook (ik denk stoom) uit de buitenunit.
- Elk jaar onderhoud.
- Fan draait dan wel niet continu.
- Eerder bij stroomuitval deed de SRK60ZSX-60 een soort van cyclus van openen en sluiten nu niet meer.

Maar vraag: Iemand hier ervaring mee? Kan natuurlijk het installatiebedrijf vragen maar zou graag
de mening van mede Tweakers horen aangezien de communicatie niet altijd even vlot verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12
Hoe warm is het buiten?
Is de buitenunit niet bezig met een defrost-cycle?
Zie je vorst/ijsvorming op de buitenunit?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gezien de lage buitentemperaturen dacht ik aan defrosts. Maar aangezien je het probleem niet herkent zal dat het niet zijn.

Heb je een handleiding? Staat daar iets in over een knipperend power led?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Knipperende powerled en stoom uit de buitenunit is een defrost. Zou je ook wel moeten horen, ik hoor bij mijn MHI flink wat geluid uit de binnenunit als hij aan het defrosten is (alsof er flink wat water aan het druppelen is).

Ga bij temperaturen rond het nulpunt eens kijken bij de buitenunit of de verdamper egaal wit dichtvriest. Als dit niet zo is dan is het systeem mogelijk koudemiddel verloren. Dit kan ook zorgen dat hij veel vaker gaat ontdooien omdat hij niet genoeg capaciteit meer heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Defrost-cycle klinkt logisch. Heb net even gekeken en gevoeld maar de condensor (buitenunit) voelde warm aan. Klinkt voor mij persoonlijk niet logisch aangezien je zou verwachten dat dit andersom zou moeten zijn maar ik ben dan ook geen airco installateur.
Heb verder geen ijs gezien en/of iets gehoord, ja compressor geluiden terwijl de fan stilstond icm de stoom en warme condensor. Dit wel bij 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is een open deur maar bij een defrost cycle (en op de koelstand) warmt de buitenunit op en op de verwarmstand koelt de buitenunit af ten opzicht van de buitentemperatuur. Als je dus net op of na een defrost cycle hebt gevoeld, dan is het logisch dat de buitenunit warm aanvoelt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gebruik je geen home assistant?

Dan kan je het mooi zien wat er gebeurt met dit printje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGgfVSir0BQ_j5W_HVuz2RurafE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wod9MOzbHWUQooxSPLwbD2GT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2025 11:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:34
Draait fan uberhaupt wel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar wat gebeurt er als je niet ingrijpt? Bij een defrost-cycle zou na een minuut of 5 de boel weer op moeten starten als de buitenunit ontdooid is en verder gaan met verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:53:
Het is een open deur maar bij een defrost cycle (en op de koelstand) warmt de buitenunit op en op de verwarmstand koelt de buitenunit af ten opzicht van de buitentemperatuur. Als je dus net op of na een defrost cycle hebt gevoeld, dan is het logisch dat de buitenunit warm aanvoelt.
Inderdaad was meer om te bevestigen dat het inderdaad wel eens een defrost zou kunnen zijn.
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:56:
Gebruik je geen home assistant?

Dan kan je het mooi zien wat er gebeurt met dit printje
Jawel maar verbonden via Airconwithme, ik zie 4 devices verbonden via WiFi dus in elke binnenunit zit een module maar kan
dit soort informatie daar niet uithalen. Wel leuk printje! gaan we kopen!
Jawel deze draait gewoon.
ThinkPad schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:11:
Maar wat gebeurt er als je niet ingrijpt? Bij een defrost-cycle zou na een minuut of 5 de boel weer op moeten starten als de buitenunit ontdooid is en verder gaan met verwarmen.
Nou heb even gewacht, de andere twee binnen units (boven) aan gezet. Mezelf gaan scheren en daarna knipperde de powerled's nog steeds dus zeker meer als 5 min en ook meer als 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Denk toch installateur erbij halen, klinkt niet jofel. Denk dat het systeem mogelijk een deel van z'n koelgas is kwijtgeraakt en daardoor wellicht te vaak in defrost gaat en hier niet goed weer uit komt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
Defrost kunnen toch ook prima iets langer duren als 5 minuten lijkt me of is dat bij MHI anders? 15 minuten of langer klopt uiteraard niet.

Stoom = defrost, daarom komt ook wat geluid bij kijken dus dat lijkt me duidelijk.

Elke 20 minuten is wel extreem, dan koelt je ruimte ook weer zo af dat het bijna geen nut meer heeft lijkt me. Mijn LG heeft vandaag en gister 0 defrosts gehad btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 02-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16
Meeste airco modellen kun je bij een storing (wanneer de led knippert) met de AB en geheime toetsencombo een storingsmelding uitlezen.
Soms zijn dit knipperende leds in het buitendeel.

Daarmee is een evt onvolkomenheid te beoordelen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:43
Ik werk bij een installatiebedrijf die alleen nog dealt met de MHI airco's. Knipperende led is idd een defrost. De buitenunit warmt op om het ijs eraf te smelten. Dit duurt tussen de 5 en 15 minuten en is volkomen normaal. Gaat ook gepaard met wat geluid/geborrel, ook normaal.

No worries. tussen 1 en 5c buiten, vooral met mist, zul je het vaker zien gebeuren. Onder nul vaak weer wat minder omdat de lucht buiten droger is.

Had zelf een multisplit 3x in mijn oude woning, en nu weer 4 single splits in de nieuwe om mee te verwarmen.

Pro tip voor je slaapkamers, pak een tandenstoker, druk de menu knop in, er staat L2 inbeeld. Met de Timer pijltjes naar L0 gaan en druk op SET. LAmpje is nu uit en verlicht je kamer niet meer. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties! Gisteren zijn er 2 monteurs langs gekomen.
Zij waren niet helemaal tevreden over de uitgaande temps van de binnen units, wat ik begrijp hebben ze het systeem bijgevuld dus ik ben het even aan het testen nu. Unit staat op 30 graden, 1 defrost cycle gehad in 3 uur en ik zit in mijn zwembroek ondertussen dus probleem lijkt opgelost.

Ik vermoed dat tijdens de laatste controle/drukmeting enkele maanden geleden per ongeluk teveel koelmiddel is ontsnapt maar goed bewijs het maar eens. Ben voor nu blij dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi dat het is opgelost! d:)b

Wat kost zo'n geintje als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Tuurlijk het bezoekje was €255.
Pagina: 1